Permalänk
Medlem

Billigast OK moderkort för 3900x

Hej!

Har googlat och kollat tellus82 eminenta guide för moderkort, men blir inte klokare.

Min dotters dator har havererat och lagen i huset säger att hon får ärva min dator. Det betyder att jag måste köpa nytt.

Siktar in mig på en Ryzen 3900x. Och till det behöver jag minnen och moderkort.

Så nu vill jag be er om hjälp, kära kamrater.

Fråga 1: Vilket moderkort kan ledigt hantera denna cpu? Ju billigare desto bättre, men jag vill inte bränna sönder VRM efter ett halvår.
Har någon av er testat så ni vet?

Fråga 2: Vilka minnen ger mest bang for the buck på Ryzen gen:3? Behöver inte vara snabbast men en bra balans på Mhz och CL. Vill ha minst 32Gb.

Tagit bort vädjan om hjälp i rubrik /Mod
Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

X570 om du tänker överklocka, B450 om du bara tänker tuta och köra

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabfate:

X570 om du tänker överklocka, B450 om du bara tänker tuta och köra

Motivera gärna varför och vilken modell?

Permalänk
Rekordmedlem

Ett 4xx moderkort och 3200MHz minnen lär funka utmärkt för en standarddator och bli mest prisvärt, överklockning är nått man inte behöver bry sig om då moderna cpuer sköter det väldigt bra på egen hand och AMD har gjort ett bra jobb med att göra det till en sak som inte längre är relevant att bråka med.
Om du inte har några specifika krav så välj bara det som är billigast och ger dig rätt anslutningar, lägg pengarna på annat som gör verklig skillnad än att "microoptimera" eller spara dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

1:

Ett av B450-korten med bättre VRM-lösning, t.ex. MSI B450 Tomahawk Max ska klara en 3900X stock utan problem. Klarar du dig med en m.2-slot PCIe 3.0 finns det ingen större anledning att kliva upp till X570.

2:

Tror fortfarande att det är Micron E-die som ger mest bang for the buck, i alla fall om du är beredd att pilla på lite minnesöverklockning. 2x16GB Crucial Ballistix Sport LT 3000 MHz (BLS2K16G4D30AESB) finns för 1549:- t.ex. De är väldigt lättdrivna och bör inte krävas speciellt stor ansträngning för att få upp i runt 3600CL16 med (för E-die) OK timings.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Motivera gärna varför och vilken modell?

Självklart.

Chipset x570 har bättre överklockningspotential, bättre VRM-kylning vilket även hjälper vid överklockning, PCIE 4.0 som kanske inte behövs nu men säkerligen i framtiden och har man en 3900x så håller den ett bra tag och sedan har även x570 fler interna i/o uttag. Alla x570 är out of the box kompatibla med ryzen 3000-serien.

B450 är billigare och har inte samma vrm-kylning och överklockningspotential. Om man inte bryr sig om sådana saker så är det största problemet att alla moderkort inte är kompatibla med 3000-serien out of the box och måste därför bios-flashas vilket kan vara krångligt.

Hade jag lagt pengarna på en 3900x hade jag definitivt lagt det lilla extra för ett x570. Vilken modell är svårt att säga för jag vet inte vilken formfaktor som efterfrågas men om utseende är viktigt så bör man välja samma tillverkare som för gpun så man kan synka RGBn för mer fps

Mvh

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabfate:

Självklart.

Chipset x570 har bättre överklockningspotential, bättre VRM-kylning vilket även hjälper vid överklockning, PCIE 4.0 som kanske inte behövs nu men säkerligen i framtiden och har man en 3900x så håller den ett bra tag och sedan har även x570 fler interna i/o uttag. Alla x570 är out of the box kompatibla med ryzen 3000-serien.

B450 är billigare och har inte samma vrm-kylning och överklockningspotential. Om man inte bryr sig om sådana saker så är det största problemet att alla moderkort inte är kompatibla med 3000-serien out of the box och måste därför bios-flashas vilket kan vara krångligt.

Hade jag lagt pengarna på en 3900x hade jag definitivt lagt det lilla extra för ett x570. Vilken modell är svårt att säga för jag vet inte vilken formfaktor som efterfrågas men om utseende är viktigt så bör man välja samma tillverkare som för gpun så man kan synka RGBn för mer fps

Mvh

Överklockning av vad exakt? Chipset påverkar inte överklockningspotential på den här plattformen eftersom allt sitter i CPU:n. Chipset sköter I/O: lagring, LAN, USB m.m. Det är andra saker som t.ex. VRM-kvalitet som påverkar (dock är ju manuell överklockning rätt poänglös på Zen 2 och PBO kan i bästa fall ge några få %). Vad gäller minnesöverklockning skiljer det mellan olika moderkort men har främst med kvalitet på ledningsbanor, BIOS, topologi, strömtillförsel m.m. att göra, inte chipset i sig. Dessutom så vill man köra 1:1 FCLK/MEMCLK och då sätter CPU stopp långt innan moderkortet när det kommer till effektiv minnesfrekvens ändå så skillnaden är väldigt liten.

Chipset har ingenting att göra med VRM-kvalitet och VRM-kylning. De billigaste X570-korten har ungefär samma eller sämre VRM-lösningar än de bättre B450-korten. X570-kretsen är svindyr och på brädor som kostar ~2000 så har det snålats in på precis allt. Man betalar väldigt mycket för att få PCIe 4.0 och en extra m.2.

Med det sagt börjar B450 bli gammalt och kryper upp i pris. Det har varit hög tid för en ersättare (B550) ett tag nu och den kretsen skulle väl egentligen redan vara ute men är inte det tyvärr. OP frågade efter billigaste brädan som skulle fungera OK. Här testas ett B450 Tomahawk Max med en 3950X och VRM håller sig väl inom säkra temperaturer.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Överklockning av vad exakt? Chipset påverkar inte överklockningspotential på den här plattformen eftersom allt sitter i CPU:n. Chipset sköter I/O: lagring, LAN, USB m.m. Det är andra saker som t.ex. VRM-kvalitet som påverkar (dock är ju manuell överklockning rätt poänglös på Zen 2 och PBO kan i bästa fall ge några få %). Vad gäller minnesöverklockning skiljer det mellan olika moderkort men har främst med kvalitet på ledningsbanor, BIOS, topologi, strömtillförsel m.m. att göra, inte chipset i sig. Dessutom så vill man köra 1:1 FCLK/MEMCLK och då sätter CPU stopp långt innan moderkortet när det kommer till effektiv minnesfrekvens ändå så skillnaden är väldigt liten.

Chipset har ingenting att göra med VRM-kvalitet och VRM-kylning. De billigaste X570-korten har ungefär samma eller sämre VRM-lösningar än de bättre B450-korten. X570-kretsen är svindyr och på brädor som kostar ~2000 så har det snålats in på precis allt. Man betalar väldigt mycket för att få PCIe 4.0 och en extra m.2.

Med det sagt börjar B450 bli gammalt och kryper upp i pris. Det har varit hög tid för en ersättare (B550) ett tag nu och den kretsen skulle väl egentligen redan vara ute men är inte det tyvärr. OP frågade efter billigaste brädan som skulle fungera OK. Här testas ett B450 Tomahawk Max med en 3950X och VRM håller sig väl inom säkra temperaturer.

Kan ha uttryckt mig klumpigt, menade x570 moderkort generellt när jag skrev x570 chipset.
Om TS inte hade tänkt att överklocka speciellt mycket eller bryr sig om diverse extra interna i/o uttag så är b450 det givna valet på en budget. Men som du säger så börjar b450 bli gammal nu och som jag skrev innan så måste man vara beredd att bios-flasha det. Moderkortet som du skickar verkar vara kompatibelt out of the box så det passar nog TS bra.

Mvh

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Hjälpsam

Moderkort ASRock X570 Phantom GAMING 4S, för 1675 kr
#18318063

Minne Crucial Ballistix Sport LT Gray DDR4 3000MHz 2x16GB (BLS2K16G4D30AESB), 1549 kr

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |