Permalänk
Medlem

Överclock hjälp i5 8600k

Hej!

Jag har oc min i5 8600k till 4,5 från 4,1(turbo) för att leka lite, men ni som är proffs/kunniga så är core voltage på 1.192, är det bra eller vad rekommenderar ni? Behöver jag ens röra den eller göra något annat?

Tacksam för era svar/hjälp

Permalänk
Medlem

Finns två vägar att gå egentligen med överklockning. 1- Höj frekvensen så långt du kan, höj spänningen när det blir instabilt, repetera tills du tycker det blir för varmt för att fortsätta. 2- Höj frekvensen till en modest nivå du känner räcker för dig, se till att det är stabilt, sätt sedan spänningen så lågt du kan utan att det blir instabilt för att hålla värmen så låg som möjligt.

Man behöver inte göra något med spänningen, så länge det funkar, men om du ändå vill leta förbättringar är det svårt att ge ett rakt svar, alla processorer reagerar olika på spänning. Vad som fungerar bra för en fungerar inte alls för en annan. Därför finns oftast lite marginaler att ta av på auto-spänning , för att tillverkarna sätter en nivå som är overkill för de flesta men tillräcklig för alla

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII