Permalänk
Medlem

nu e det bara att dra slangar ut under fönsterkarmen och gräva ner tanken i jorden.. om du nu inte bor i ett höghus eller ett våningshus..:D då kommer du nog får fina temps av jorden!

bara ett tips..;)

Visa signatur

||AmD Athlon xp 2000+@ 1743Mhz||256DDR||Western Digital 80 GB||G Force 4 MX|| Besök gärna! -->www.bw-lan.tk<--

Permalänk
Medlem

Varför inte bara koppla in vattenslangar på rörsystemet till huset i badrummet, man kopplar den som trycker kallt vatten till tvättmaskinen till datorn med y koppling och sen så drar man en slang från datorn till avloppet!

voila ett suuperschysst kylsystem!

Visa signatur

[size="0,5"]| Dator #1 | AMD Athlon(tm) XP 2400+ @ 2GHz (134*15) | MSI K7N2 nForce2 | GeForce3 Ti200 128 Mb @ 1280x1024 | DDR 3200 @ 512 Mb | 120 Gb IBM | WinXP Pro |[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av habeapa
Varför inte bara koppla in vattenslangar på rörsystemet till huset i badrummet, man kopplar den som trycker kallt vatten till tvättmaskinen till datorn med y koppling och sen så drar man en slang från datorn till avloppet!

voila ett suuperschysst kylsystem!

Hehe iofs.. Ingen pump och radiator.. Men blir förbannat dyrt efter ett tag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Cirkulationspump samt stor tank nergrävd några meter i marken, perfekt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Cirkulationspump samt stor tank nergrävd några meter i marken, perfekt

Hehe, min fru skulle döda mig om jag gjorde något sånt, men skulle vara jäkligt ball att testa....

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem

Hur bra funkar ett element som kylning?

Permalänk
Medlem

hehe det lär nog faktiskt funka ganska bra fast det blir nog svårare att kyla ner vattnet!

Testa!

Visa signatur

[size="0,5"]| Dator #1 | AMD Athlon(tm) XP 2400+ @ 2GHz (134*15) | MSI K7N2 nForce2 | GeForce3 Ti200 128 Mb @ 1280x1024 | DDR 3200 @ 512 Mb | 120 Gb IBM | WinXP Pro |[/size]

Permalänk
Medlem

bara ett prob med 5-15 l tankar... om det av någon anledning skulle läcka så att alla 15 litrarna rinner ut på golvet så får man en trevlig vattenskada på golvet.... bor man då i lägenhet så får grannen inbyggd dusch i taket

tänk på det

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Hur bra funkar ett element som kylning?

Testa!

Visa signatur

You'll drive me Wild, I'll drive you crazy.

Permalänk
Medlem

550W (lr 1000W), det e ju rätt så saftigt för passiv, och så får man rummet uppvärmt på köpet :D:D:D

Permalänk
Medlem

En annan tanke slog mig. Nu när man har en tank med 10 liter vatten. Skulle man kunna skippa radiatorn helt? Skulle ju bli ett jävulusiskt flöde genom systemet? Är det någon som har testat att köra helt utan radiator?

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Ristl
En annan tanke slog mig. Nu när man har en tank med 10 liter vatten. Skulle man kunna skippa radiatorn helt? Skulle ju bli ett jävulusiskt flöde genom systemet? Är det någon som har testat att köra helt utan radiator?

Radiator=något som avger värme. I princip så fungerar allt i en vattenkylning, förutom pumpen, som radiator, dvs de avger värme från vattnet. Kör du med en 10L tank så kommer tanken ha så stor yta att den kommer avge tillräckligt med värme och således fungera som primär radiator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Radiator=något som avger värme. I princip så fungerar allt i en vattenkylning, förutom pumpen, som radiator, dvs de avger värme från vattnet. Kör du med en 10L tank så kommer tanken ha så stor yta att den kommer avge tillräckligt med värme och således fungera som primär radiator.

Hmm det där tål att tänka på. Försent att mecka isär systemet och testa nu, men imorgon skall jag nog testa att skippa min radiator helt och se vad som händer.

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem

Jag har ingen radiator, dock så har jag en kyltank i aluminium med småflänsar med mått 30*7*14cm. fast denna kylyta räcker inte för att kyla min överklockade dator om man inte har en fläkt till.

Visa signatur

MSI K8N NEO4-F, AMD 64 X2 3800+, 2gb minne, XFX gf 7800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martin17
Jag har ingen radiator, dock så har jag en kyltank i aluminium med småflänsar med mått 30*7*14cm. fast denna kylyta räcker inte för att kyla min överklockade dator om man inte har en fläkt till.

Har du någon bild på tanken?

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem

finns de några cpublock med fläns och fläkt fäste och allt, typ.. både luft å vatten kylare.. hade ju vart ballt med en slk-800 med vatten i t.ex

edit: stavfel

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk

Jag ska nog gå och svetsa ihop en 20L tank av aluminium/rostfritt stål någon gång i sommar. Sedan ska jag svetsa fast kylflänsar av samma material som tanken är gjord i vilka sak funka som kylflänsar. Det lär väl kyla attans bra om jag gör tanken med allt bra.

Visa signatur

"It's not the size that's important, it's where you stick it."

Permalänk
Medlem

Är det någon som har några formler eller så om hur stor tank man behöver om man har ett helt vatten kylt system (alltså cpu, gpu osv.)...
Skulle vara intressant och se om det finns någon minsta möjliga mängd vatten innan det blir gör höga temperaturer.

Visa signatur

Per molestias eruditio oderint dum metuant