Microsoft Xbox Series X får specifikationer – åtta kärnor och bättre än RX 5700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Tusan jag letade runt som tusan, men hittade bara massa bildspel och så låg det högst upp mitt framför näsan på mig

Permalänk
Medlem

Tror ni att one X kommer leva vidare bredvid series X som ett billigare alternativ? Då kan jag se series X kosta >5k om det finns en billigare modell som klarar av de nya spelen, om än sämre.

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeckarN:

Tror ni att one X kommer leva vidare bredvid series X som ett billigare alternativ? Då kan jag se series X kosta >5k om det finns en billigare modell som klarar av de nya spelen, om än sämre.

Dom har sagt att spelen kommer släppas på nuvarande och next-gen dom första åren(minst 2 antar jag att dom menar då).
Själv så hoppas jag på att dom glömmer den nuvarande generationen så fort som möjligt, så att dom kan bygga spel från grunden som inte dagens hårdvara pallar med, som mer avancerad AI, fysikmotor och optimeringar för lagringshastigheten T.Ex.

Hoppas verkligen inte att GTA6 kommer till PS4 och Xbox one, det skulle verkligen hålla tillbaka potentialet.

Permalänk
Medlem

1TB ssd är ju intressant. Dom är ju inte billiga jämfört med dom små HDDs man brukar använda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Dom har sagt att spelen kommer släppas på nuvarande och next-gen dom första åren(minst 2 antar jag att dom menar då).

Tror dom bara sa två år. Och det sades ungefär ett år innan next gen släpps så har vi tur så menade dom två år från och med då, så bara första året av next gen. Man kan ju hoppas iaf.

Permalänk
Medlem

Gillade verkligen kyllösningen som säkerligen får många SFF-entusiaster att dregla, vore ju inte orimligt att få till en liknande lösning i en dubbelmacke-setup.

Om bara mini-itx vore 12 x 12 eller kanske 13 x 13 centimeter..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Känns fel med 560 och 336 GB/s ned 320 bit bus.

Min gissning är att det är en miss mellan ingengörerna och PR avdelningen.

Skulle vara mer logiskt med:
- 320b = 20GB
- GPU = 12GB (2 reserverade för system)
- CPU = 8GB (2 reserverade för system)
Hastighet = 18Gbps (432 GB/s GPU och 288 GB/s CPU).

Om dom inte har någon ytterst exklusiv 22.4 och 23.333 Gbps variant av GDDR6.

Kan vara trötthjärnan min som spökar också.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Kommer detta vara adjöss till 30 fps, eller kommer det fortfarande att existera?

Man kan nog räkna med att några titlar ger sig på 8k @30Hz. 4k @30Hz kommer säkert finnas också, svårt att se varför det skulle vara ett problem i turbaserade strategispel exempelvis. Personligen hoppas jag att Halo Infinite kan leverera 4k @120Hz i multiplayer men troligen försöker de inte ens eftersom det skulle ge de spelarna för stor fördel.

TL;DR
Hårdvaran möjliggör, utvecklarna bestämmer vilken framerate de vill nå i vilken upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Känns fel med 560 och 336 GB/s ned 320 bit bus.

Min gissning är att det är en miss mellan ingengörerna och PR avdelningen.

Skulle vara mer logiskt med:
- 320b = 20GB
- GPU = 12GB (2 reserverade för system)
- CPU = 8GB (2 reserverade för system)
Hastighet = 18Gbps (432 GB/s GPU och 288 GB/s CPU).

Om dom inte har någon ytterst exklusiv 22.4 och 23.333 Gbps variant av GDDR6.

Kan vara trötthjärnan min som spökar också.

Förklaras med assymetrisk minneskonfiguration. Förklaras här
https://www.youtube.com/watch?v=qcY4nRHapmE

Permalänk
Medlem

Trevliga specs, men i slutändan kommer ett eventuellt konsolköp enbart baseras på vilka titlar som kommer. Historiskt sett är det högst osannolikt att jag köper en Xbox då det inte finns något exklusivt (sett till konsoler) spel till den plattformen som lockat mig, och med tanke på att de nu kommer till PC så kan jag ändå spela dem om jag skulle vilja. Den trevliga möjligheten att kunna välja plattform för spelen gör nog att de säljer färre konsoler.

Permalänk
Medlem

Så många rätt, har sån grym nördboner.
För mig är det förutom rå prestanda (positivt överraskad av framförallt CPU-klocka);

Ingen polling! Xbox One led av sämst controller-lagg både historiskt och mot samtida konkurrenten PS4 (som har dubbla poll-raten). Nu blir det event-styrt, kommandot skickas när man trycker. För de analoga blir det ju en slags kombo av naturlig anledning.

Direktaccess till minne på SSD för CPU, innebär att inte allt måste mellanlanda i RAM innan det kan användas av CPU.

Öppet för utvecklarna att skriva direkt mot metallen eller högre upp via API, möjliggör fintrimmning av prestanda i prestandakänsliga delar samtidigt som man (relativt) snabbt kan vara igång med en alfa. Ingen nyhet för en konsoll men Microsoft verkar ha fokuserat på detta klassiska TV-spelsutvecklingsarbetsflöde.

Skit är ju formfaktorn för min TV-bänk, vill absolut ha den stående av termodynamiska skäl, optisk läsare hade jag gärna skippat till förmån för en fet HDD (eller slot för). 1TB låter mycket men kan i praktiken innebära fyra spel sen är det fullt. Absolut för lite RAM, kommer helt klart vara akilleshälen för Xbox Series X.

Helt klart beredd att betala 10k för denna men tror att 6500:- är en smärtgräns i sverige, 500 USD i USA. Kommer helt klart även skaffa en PS5 också men som min PS4 kommer den nog mest samla damm. De har ju helt olika typer av exklusiva titlar, nu verkar ju MS satsat på att köpa upp studios som konkurrerar med playstation-aktiga titlar, inget för mig men kan nog göra denna generation av konsollkriget oerhört jämn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Trevliga specs, men i slutändan kommer ett eventuellt konsolköp enbart baseras på vilka titlar som kommer. Historiskt sett är det högst osannolikt att jag köper en Xbox då det inte finns något exklusivt (sett till konsoler) spel till den plattformen som lockat mig, och med tanke på att de nu kommer till PC så kan jag ändå spela dem om jag skulle vilja. Den trevliga möjligheten att kunna välja plattform för spelen gör nog att de säljer färre konsoler.

De flesta titlar är ju inte exklusiva spelar man mest de titlarna kan licensformen som Microsoft erbjuder locka eller en handkontroll med mer än fyra timmars batteritid, många kommer nog välja efter sin kompisgrupp, så att de kan spela online tillsammans. Nu kommer ju Microsoft slå någon slags rekord i exklusiva titlar pga av alla studios man köpt. Jag är rätt säker på att Sony har något ess i rockärmen de med som kan vara en avgörande faktor. Heja konkurrensen! Må alla kunder gynnas och bästa man vinna med så liten marginal som möjligt.

Permalänk
Medlem

Gears 5 i 60 fps, native 4K Ultra. Tål ju att sättas i perspektiv:

De planerar ett 120 Hz läge oxå. LG C9/CX är som gjord för den här, och vice versa.

Permalänk
Medlem

Handkontrollen verkar vara akilleshälen, mindre än tidigare, och med fattningen helt fel för stora händer.
Ska man nödvändigtvis ha pek- och lång-fingerknappar, så bör man ha raka tömmar för att hålla kontrollern med endast ring & lill-fingrarna mot handflatorna. PS4 kontrollern glider bara iväg och XBox kontrollen kan man bara ha klogrepp på.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Intressant drag av Microsoft att visa upp allt så här öppet redan nu. Rykten tyder ju på att PS5 blir svagare, kraftfullare känns osannolikt i alla fall. Så blir ju dålig PR för Sony från dag ett när de visar upp den. Kan ju se rubrikerna framför mig redan nu "Xbox X vs PS5, vilken är kraftfullast? " eller mer clickbait "Så mycket svagare är PS5 än Xbox X" osv. Det är väldigt laddat detta.

Många fokuserar ju på de exklusiva spelen och det är ju bra för dem. Men sanningen är att de flesta lägger mest tid i 3e-partspel. Dvs CoD osv. Så för många kommer ju prestandan väga tungt. Man vill ha bästa möjliga upplevelse i spelen man kommer lira majoriteten av tiden och då kan nog exklusiva titlar stryka på foten för många, och då framstår ju Xbox X som det uppenbara valet. Så jag tänker i varje fall. (Därför jag lirar på PC )

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Stöd för mus + tangentbord samt hela Steam-biblioteket skulle vara najs.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Wow vilken konsol!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ser vansinnigt bra ut på pappret! Så denna apparat kan leverera pc-för-25k-prestanda och säljs för under 10k. Innebär det att alla spel kräver gold/ultimate-prenumeration för jättemånga pengar? Givet att denna prestanda kan levereras måste spelet ligga på intern nvme-lagring, hur många gig kommer de nya generationens spel att ligga på? 200 gb?

Vad jag egentligen far efter, är de dolda inte-så-smickrande BUT's som inte säljer några enheter.

Kan vara så att de visar prestanda redan nu, så människor hinner spara och drömma. Och prioritera.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Stöd för mus + tangentbord samt hela Steam-biblioteket skulle vara najs.

Stödet för mus och tangentbord finns ju på konsoler och har funnits länge, gäller bara att utvecklarna ska vilja utnyttja det.

Permalänk
Medlem

Den här har ju i alla fall teoretisk möjlighet att ränna i cirklar runt RX 5700XT:
52 CU mot 40. (+30%)
RDNA2 mot RDNA. (+25-50%?)
~ samma frekvens.

Permalänk

Smärtgränsen för en konsol brukar ligga på 5000 kronor varför skulle denna kosta mer?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Smärtgränsen för en konsol brukar ligga på 5000 kronor varför skulle denna kosta mer?

För att någon är redo att betala mer?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Skrivet av yestomtom:

För att någon är redo att betala mer?

Jag har svårt att tro att man kommer kunna kränga en massa av dessa om de kommer ligga på 8000 kronor. Räcker att titta på PS3 och hur bra den sålde innan de fick ner priset..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Folk är beredda att betala mobiler för 10000kr varannat år förstår inte varför man inte skulle våga göra samma sak för en riktigt bra konsol

Ja eller lägga dom pengarna på bara ett grafikkort. Man undrar ju lite hur folk tänker, eller rättare sagt hur dom inte tänker
Kostar den under 6000kr är det rätt billigt med tanke på vad man får. Är dock rätt säker på att dom inte tjänar speciellt mycket på själva konsollerna, utan istället på allt annat, (abonnemang, dyra spel och tillbehör).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Undrar hur specifikationerna kommer se ut på den billiga varianten.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Avstängd

Kan bli en dyr historia det här. Det jag tycker är bra är att konsolerna äntligen kommer ikapp PC lite så att spel inte blir så begränsade av konsolernas hårdvara.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har svårt att tro att man kommer kunna kränga en massa av dessa om de kommer ligga på 8000 kronor. Räcker att titta på PS3 och hur bra den sålde innan de fick ner priset..

När PS3an kom köpte inte var varannan person mobiler för 10-20k heller osv. Tror folk är mer billiga att betala mer nu. Men lär ju komma billigare diton också. De är nog inte dumma.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Smärtgränsen för en konsol brukar ligga på 5000 kronor varför skulle denna kosta mer?

Varför? Tillverkningskostnad kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Undrar hur specifikationerna kommer se ut på den billiga varianten.

Series S
Samma CPU, kanske en gnutta lägre klocka.
Samma SSD-lösning. Ev 0.5 TB.
Ingen UHD Blu-ray.
GPU kapad till hälften. Och 4 disablade CUs på det, ger 24 CUs. Kanske en gnutta lägre klocka => ca 5.5 TFlops
192 bit GDDR6, 12 GB @ 336 GBps.
Endast HDMI v2.0b.
$200 billigare än Series X.
Launch våren 2021.

Tror jag. Riv ut och spara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Smärtgränsen för en konsol brukar ligga på 5000 kronor varför skulle denna kosta mer?

Enligt? Finns sådana som köper mobiltelefoner för 7 lakan men en spelkonsol med den senaste tekniken är för "dyr".