Apple avslöjar länge omtalade Iphone SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Varför skriver de 3DMark och inte 3Dmark då? Och då är ju I7 det "rätta" sättet att skriva i7?

3DMark borde nog skrivas 3Dmark, men i fallet med i7/I7 kan det även handla om tydlighet eftersom I7 lätt kan läsas ut som 17 eller l7. Och svenska språkregler tillåter undantag om det gör det lättare att läsa. Är samma sak med användningen av bindestreck som kan användas för att förtydliga ett ord även om det "egentligen" borde skrivas ihop och utan bindestreck.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Om du lämnar telefonen på över helgen ska den vara inkopplad i laddare, då dras driftströmmen från laddaren och inte batteriet vilket också förlänger livstiden på batteriet trots alla myter om motsatsen.

Jo, men jag glömmer ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Butthurt iFån ägare hittad!

Kör Android, det är bara att jag kräks inombords när jag ser det skrivas Iphone, Ipad eller Ios.

Permalänk
Medlem

Vissa människor verkar tro att skrivregler är lagar och inte en branschstandard och rekomenderar

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Intressant. Min nuvarande SE från 2016 har varit bland de bästa telefoner jag har haft. Batteriet är fortfarande hyffsat, men det är nog snart dags att uppgradera. Den är lite sluggish i apparna snarare än att batteriet är klent skulle jag påstå.

Då vet jag vad det blir

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Hedersmedlem

Trist att de dumpade SE-designen, enda riktigt snygga iphone de gjort.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Har en SE på jobbet och den är väl ok bortsett från att jag efter ett drygt år fortfarande inte begriper iOS riktigt. Är mycket som är småirriterande. Markera text t ex (med feta fingrar), eller ändra i text, det går mycket snabbare att bara sudda allt och börja om. Och att alla inställningar finns på samma ställe istället för i appen. Att jag efter helgen (lämnar den på jobbet) kommer tillbaks till 10% batteritid och att jag inte hinner gå de 10 metrarna från omklädningsrummet till närmsta laddare innan den dör när jag öppnar Mail. Att den vid minusgrader går från 25% batteri till stendöd på de 50 metrarna från bilen till inomhus när jag försöker kolla ett meddelande. /raljeri

Att markera text på en SE med spinkiga, beniga fingrar är inte lätt det heller ska jag säga.
Skulle säga att det mer har med storleken på skärmen att göra än iOS i sig. Batteriet på den SE jag har i jobbet är också knas, men i övrigt tycker jag fortfarande telefonen är snabb och kvick i vändningarna. Men skärmen är lite väl liten enligt mig. Tycker storleken på iPhone 6, 7 och 8 är bra – kompakt men ändå inte pytteliten. Tycker det låter bra om det blir den designen även på nya SE.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Har en SE på jobbet och den är väl ok bortsett från att jag efter ett drygt år fortfarande inte begriper iOS riktigt. Är mycket som är småirriterande. Markera text t ex (med feta fingrar), eller ändra i text, det går mycket snabbare att bara sudda allt och börja om.

Håll ner mellanslagstangenten en stund så blir tangentbordet en trackpad. Dra för att flytta markören, knacka en gång med andra tummen för att markera, och dra igen för att utöka markeringen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Det fanns ju riktigt snygga mockups förra gången det var tal om en SE2 där det va typ en iPhone X fast i samma storlek som en 5:a, inklusive skärm hela framsidan. Fan att de inte kunde anammat den istället, fattar inte var det ska va bra med en cm döyta uppe och nere för. Dessutom missade de tåget att döpa den till iPhone SEX...

Permalänk

De kan väl hålla ned priset genom att använda sig av en gammal design och hoppa alla utvecklingskostnader. Och det är ju en prövad och populär sådan. Bra pris, bra komponenter. Den här säljer nog bra, även om en gammal design gör att jag blir lite avtänd.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

jag hoppar inte ner till något under 6,5tum....not happening...helst ska det vara 7+ tum...perfekt storlek.

Permalänk

Denna behövs för Apples iPhones överlevnad. Vi har på mobiler haft en snabb utvecklingen där man för varje år får mycket nytt och många direkt ser en skillnad. Detta kan motivera folk att betala mer för mobilerna. Men vi börjar komma till ett stadie där de billiga mobilerna har.
Runt 6,5" skärm
Fingeravtryckläsare och frontcamera bakom glaset
Trådlös laddning
Hyfsad kamera, inte extremt mycket sämre än de dyra mobilerna.

Varför ska då den stora skaran köpa en dyr mobil för runt 7000kr? När utvecklingen stagnerar så kommer nog fler välja billigare mobiler.

Sedan får man hoppas att den inte SE blir allt för dålig. Ser man på nuvarande Phone XR så har den inte ens fullhd. Vilket gör den mer eller mindre oanvändbar för lite mer professionella användare som fjärstyr det ena och andra. -Jovisst det går men omständigt, men en Samsung Galaxy S4 från 2003 utklassar och förnedrar dessa iPhones Xr.

Permalänk
Medlem

Äntligen. Tråkigt dock att dom gör den större - har inget emot att betala för en premiumtelefon i ett (idag) revolutionerande litet format som 5S.

Behöver jag en större skärm, vilket är sällan ”på språng”, så är en ipad eller dator betydligt bättre lämpade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Denna behövs för Apples iPhones överlevnad. Vi har på mobiler haft en snabb utvecklingen där man för varje år får mycket nytt och många direkt ser en skillnad. Detta kan motivera folk att betala mer för mobilerna. Men vi börjar komma till ett stadie där de billiga mobilerna har.
Runt 6,5" skärm
Fingeravtryckläsare och frontcamera bakom glaset
Trådlös laddning
Hyfsad kamera, inte extremt mycket sämre än de dyra mobilerna.

Varför ska då den stora skaran köpa en dyr mobil för runt 7000kr? När utvecklingen stagnerar så kommer nog fler välja billigare mobiler.

Sedan får man hoppas att den inte SE blir allt för dålig. Ser man på nuvarande Phone XR så har den inte ens fullhd. Vilket gör den mer eller mindre oanvändbar för lite mer professionella användare som fjärstyr det ena och andra. -Jovisst det går men omständigt, men en Samsung Galaxy S4 från 2003 utklassar och förnedrar dessa iPhones Xr.

Snabb utveckling? De har fått bättre prestanda som för det mesta inte behövs och bättre kamera. Batteritiden är fortfarande lika dålig och priserna har hoppat upp ett antal steg.

Skulle våga påstå det motsatta senaste fem åren. Det har inte hänt mycket av betydelse för den som använder mobilen till enklare saker. Snarare går utvecklingen bakåt i vissa fall då de blir för stora för att vara smidiga att ha i fickan och saknar hörlursutgång.

Positivt i alla fall att det verkar vara en ny SE på gång. Min sambo vill gärna byta ut sin iPhone SE som köptes precis när de släpptes.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Tycker detta låter oerhört lovande. Har gått i tankarna på att byta ut min knapptelefon till en iPhone men har tyckt att 11an är lite väl dyr men vill gärna ha så ny CPU som möjligt. Detta kan vara en perfekt telefon för mig

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Håll ner mellanslagstangenten en stund så blir tangentbordet en trackpad. Dra för att flytta markören, knacka en gång med andra tummen för att markera, och dra igen för att utöka markeringen.

Jösses....iPhone användare sedan urminnes tider (åja nästan) och har blivit galen det senaste på markering! Du har räddat mitt liv (nästan) 🙏🙏🙏

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

Trevligt! Blir troligtvis mina nya telefon när min SE blir för trött, även om den har rätt trist design och troligtvis kommer sakna hörlurskontakt. Små telefoner for the win!

Permalänk
Medlem

Storlekar:

Gamla iPhone SE: 58,6 × 123,8 mm
iPhone 7: 67,1 × 138,3 mm
iPhone 8: 67,3 × 138,4 mm

Nya "iPhone SE" blir alltså ungefär så stor som iPhone 7/8 ...
iPhone 5 var lika stor som gamla iPhone SE för övrigt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_Hood:

Jösses....iPhone användare sedan urminnes tider (åja nästan) och har blivit galen det senaste på markering! Du har räddat mitt liv (nästan) 🙏🙏🙏

Om du har en enhet med 3d touch så kan du trycka hårt var som helst på tangentbordet för att få upp markören.

Iphone SE stödjer dock inte det.

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Nej, den är lika stor som en 8:a, alltså mycket mindre än en 11. Kanske en 11 Pro, men inte en vanlig 11.

Njaa, 8:an och den “lilla” nya formfaktorn (iPhone X, XS, och 11 Pro) skiljer det väldigt lite i storlek på (men i skärmyta). Sen har du ju ”Max”-varianterna som är mycket större. Utöver det har du ju ”budget”-varianterna iPhone XR och iPhone 11, som placerar sig mellan 11 Pro och 11 Pro Max i storlek.

Edit: såg nu att du skrev 11 och inte 11 Pro. Men låter denna bild ligga kvar ändå

Visa signatur

Chassi: CM NR200P White | PSU: CM V550 SFX | MoBo: B550 | CPU: R5 5600 | RAM: 32GB | GPU: RTX 4060

Permalänk
Medlem

Den här har man sett framemot, undrar dock vad den kan tänkas få för kamera, om det blir nåt lik iPhone XR eller 11?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_Hood:

Jösses....iPhone användare sedan urminnes tider (åja nästan) och har blivit galen det senaste på markering! Du har räddat mitt liv (nästan) 🙏🙏🙏

Det har inte funnits mer än ett par år, och det finns inget som tyder på att man kan göra det - men visst är det fantastiskt när man hör talas om det?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

En iphone med A13 för 5 lakan låter helbra! Hade jag kunnat vänta tills nu så hade jag nog införskaffat en sådan snarare än 11 Pro som det ändå blev. Får man samma kamera minus telefoto och vidvinkel så är det fortfarande en grym sådan dessutom.

Önskat de skippat glasbaksidan i förmån för aluminium (hejdå ”trådlös” laddning) så man sluppit oron för två glasytor som kan spricka istället för en.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Snabb utveckling? De har fått bättre prestanda som för det mesta inte behövs och bättre kamera. Batteritiden är fortfarande lika dålig och priserna har hoppat upp ett antal steg.

Skulle våga påstå det motsatta senaste fem åren. Det har inte hänt mycket av betydelse för den som använder mobilen till enklare saker. Snarare går utvecklingen bakåt i vissa fall då de blir för stora för att vara smidiga att ha i fickan och saknar hörlursutgång.

Positivt i alla fall att det verkar vara en ny SE på gång. Min sambo vill gärna byta ut sin iPhone SE som köptes precis när de släpptes.

Du pratar enbart Apple, jag pratar generellt. De billiga mobilerna som den stora skaran borde köpa har fått bättre prestanda där denna prestanda har behövs. Angående storleken så tvivlar jag på att efterfrågan på mindre är så stor, speciellt när väldigt många väljer att ha på sig 2st mobiler hela tiden. Där den andra är jobbmobilen, att alla vettiga mobiler idag stöder dualsim, nä, vi har gått om fickor säger de. Hörlursutgång är skit, men det finns görlursadapter. Sedan blir bluetoothen bättre för varje år och snart så duger trådlöst för de flesta.

Nå min poäng är att Apple bör göra billigare mobiler när en stor skara just nu ej ser någon vinning med de dyrare. I detta skede har mobilerna varit hur många gånger som helst i tidigare och det krävde att något stort hände.
Jag minns när jag köpte min Nokia 6110 runt år 1997 och folk sa att nu var mobilerna utvecklade så bra som de kunde bli, det fanns absolut ingen mening att göra dem mindre eller något.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du pratar enbart Apple, jag pratar generellt. De billiga mobilerna som den stora skaran borde köpa har fått bättre prestanda där denna prestanda har behövs. Angående storleken så tvivlar jag på att efterfrågan på mindre är så stor, speciellt när väldigt många väljer att ha på sig 2st mobiler hela tiden. Där den andra är jobbmobilen, att alla vettiga mobiler idag stöder dualsim, nä, vi har gått om fickor säger de. Hörlursutgång är skit, men det finns görlursadapter. Sedan blir bluetoothen bättre för varje år och snart så duger trådlöst för de flesta.

Nå min poäng är att Apple bör göra billigare mobiler när en stor skara just nu ej ser någon vinning med de dyrare. I detta skede har mobilerna varit hur många gånger som helst i tidigare och det krävde att något stort hände.
Jag minns när jag köpte min Nokia 6110 runt år 1997 och folk sa att nu var mobilerna utvecklade så bra som de kunde bli, det fanns absolut ingen mening att göra dem mindre eller något.

Jag tänker enbart på Android i mitt inlägg. Har haft ett par stycken genom åren och för att vara ärlig så är det bara bytet från HTC Desire till Nexus 4 där jag kännt att det har varit en stor uppdatering vad det gäller prestanda. Har en Oneplus 5 nu som jag haft ungefär 2,5 år nu. Den är snabb, funkar bra, kameran är helt okej för vardagsdokumentation och batteritiden är fortfarande bra. Den är dock klumpig och halkig vilket stör mig rejält men det är inte en tillräcklig anledning till att byta ut den. Gummikanterna på Nexus 4 var ur hanteringssynpunkt väldigt praktiska.

Att hörlursutgången ska vara skit må vara din åsikt, men det är en extremt väl utbredd standard som kräver väldigt lite för att fungera. Bluetooth är allmänt buggigt fortfarande och ljudkvaliten är inte på topp även om det blivit bättre. Visst det finns adaptrar, men både usb-c och lightning är bra mycket klenare kontakter som slits ut fortare och som tål mindre mekaniskt våld. Knäcker man den kontakten är dessutom mobilen obrukbar medan en trasig eller glapp 3,5mm-kontakt går att leva med tills man byter ut mobilen.

Vad det gäller storleken så är det en delad fråga. Ungefär halva bekantskapskretsen här stör sig på att mobilen är för stor och vill tillbaka till en mindre. Anledningen till att få köper mindre mobiler är att utbudet är i stort sett obefintligt trots att det finns en efterfrågan.

Vad det gäller att ha mer än en mobil så är jag osäker... jag har kört jobb och privat i samma mobil senaste åren. De andra som hade separat jobbmobil brukade lämna kvar den på jobbet vid dagens slut för att slippa bli störda på fritiden.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

mmmm Blir det en "upgrade" från iphone 8 till ny iphone SE?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Nästan så att jag skulle kunna köpa en Iphone med tanke på storleken. Tycker runt 5" är lagom. Men har förstått att många vill ha den gamla SE-storleken och jag förstår dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Det kan jag inte tänka mig de börjar med igen på iPhone.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Stämmer storleken på skärmen så blir det nog inget. 4,7" är för litet, känns som smärtgränsen går vid 5,1".

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.