Permalänk
Medlem

Webkamera..

Tänkte göra nåt med min urusla gamla webkamera (USB)..

Vet inte mycket om vad det är för nåt, men skulle vara ql om man kunde mata den med 5 volt från nån extern källa, sedan koppla den till video in på TVn.. så kan man ha den för att busa med folk..

Nån som har nån idé på hur man kan få det att fungera?

Visa signatur

AMD 2100+ @ 1730Mhz | MSI KT3 Ultra2 | 512Mb DDR 1 256 TwinMos 1 256 NoName | 1 120Gb Maxtor Fluid 1 40Gb Seagate |

Permalänk
Medlem

Gör en sorts laser med hjälp av 5volt , en ultrabright LED och linsen som sitter på den!

Men om du inte vill ha den eller orkar göra något med den kan du bara skicka den till mig!

Visa signatur

[size="0,5"]| Dator #1 | AMD Athlon(tm) XP 2400+ @ 2GHz (134*15) | MSI K7N2 nForce2 | GeForce3 Ti200 128 Mb @ 1280x1024 | DDR 3200 @ 512 Mb | 120 Gb IBM | WinXP Pro |[/size]

Permalänk
Medlem

Vill nog hellst hitta på nåt själv.. Är lite byggsugen..

Visa signatur

AMD 2100+ @ 1730Mhz | MSI KT3 Ultra2 | 512Mb DDR 1 256 TwinMos 1 256 NoName | 1 120Gb Maxtor Fluid 1 40Gb Seagate |

Permalänk
Medlem

hehe ... men gör en mini fläkt att ha vid sidan av datorn eller på skärmen som blåser kall luft på dig

Visa signatur

[size="0,5"]| Dator #1 | AMD Athlon(tm) XP 2400+ @ 2GHz (134*15) | MSI K7N2 nForce2 | GeForce3 Ti200 128 Mb @ 1280x1024 | DDR 3200 @ 512 Mb | 120 Gb IBM | WinXP Pro |[/size]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AcidE
Vill nog hellst hitta på nåt själv.. Är lite byggsugen..

varför fråga oss om hjälp om du vill hitta på nåt själv?

Permalänk

övervakningskamera..

Permalänk
Inaktiv

Plocka upp den och montera dig ända ner till chippet som registrerar ljuset. Var inte orolig, denna täcks av ett tjockt glas och du kommer troligen inte förstöra nått. Leta ny reda på en liten grön genomskinlig plastbit någonstans i objektivet och billa bort denna. Skruva sedan ihop den och valla så har du en IR kamera.
Man får en svartvit billd som kan bli överexponerad, men i ett svart rum behövs det mycket lite ljus och när det är kolsvart kan man lysa upp sakar med en fjärkontroll.
Tyvär vet jag inte vart man hiottar IR lampor så man kan lysa upp områden, men kul är det. Man kan te se en rökares ansike lysa upp när de tar ett bloss.

Denna bild är tagen i ett ganska mörkt rum med bara lyset från TVn och en fullmåne.
http://equinox.homelinux.net/public/uplfolders/upload4/Snapp0...

Permalänk

IR-lampor finns t.ex. på www.kjell.com - finns säkert i en massa elektronikbutiker.

Visa signatur

No time for the old in-out, love. I've just come to read the meter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morotsmos
varför fråga oss om hjälp om du vill hitta på nåt själv?

Alltså, det var ett svar på det första inlägget

Citat:

Men om du inte vill ha den eller orkar göra något med den kan du bara skicka den till mig!

Ingen som har nåt schema på hur man kan bygga om den så den kan kopplas mot en vanlig RCA kabel? Det lär väl vara en vanlig CCD kamera?

Visa signatur

AMD 2100+ @ 1730Mhz | MSI KT3 Ultra2 | 512Mb DDR 1 256 TwinMos 1 256 NoName | 1 120Gb Maxtor Fluid 1 40Gb Seagate |

Permalänk

Lenny lex: Finns det någon närmare guide om hur man gör? Det ser väldigt intressant ut!

Visa signatur

High voltage!

Permalänk
Inaktiv

Nä. Jag kom på detta själv. Skulle montera ett video objektiv med zoom och bländare på den och glömde sätta tillbaka den delen som inehöll den gröna lilla plastbiten.

Permalänk

Hur får man bort det där glaset??? det sitter som berget... å man ska väll gärna inte ta sönder det...

Visa signatur

”Datorn är den logiska vidareutvecklingen av människan: intelligens utan moral.”
John Osborne
TRiXTeR.org | mods.TRiXTeR.org | MBM Stats

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny_lex
Plocka upp den och montera dig ända ner till chippet som registrerar ljuset. Var inte orolig, denna täcks av ett tjockt glas och du kommer troligen inte förstöra nått. Leta ny reda på en liten grön genomskinlig plastbit någonstans i objektivet och billa bort denna. Skruva sedan ihop den och valla så har du en IR kamera.
Man får en svartvit billd som kan bli överexponerad, men i ett svart rum behövs det mycket lite ljus och när det är kolsvart kan man lysa upp sakar med en fjärkontroll.
Tyvär vet jag inte vart man hiottar IR lampor så man kan lysa upp områden, men kul är det. Man kan te se en rökares ansike lysa upp när de tar ett bloss.

Denna bild är tagen i ett ganska mörkt rum med bara lyset från TVn och en fullmåne.
http://equinox.homelinux.net/public/uplfolders/upload4/Snapp0...

har du nån bild på hur den lilla biten ser ut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny_lex
Nä. Jag kom på detta själv. Skulle montera ett video objektiv med zoom och bländare på den och glömde sätta tillbaka den delen som inehöll den gröna lilla plastbiten.

går de å montera ett zoom objektiv på en webkamera?
du kanske vet nån guide?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny_lex
Plocka upp den och montera dig ända ner till chippet som registrerar ljuset. Var inte orolig, denna täcks av ett tjockt glas och du kommer troligen inte förstöra nått. Leta ny reda på en liten grön genomskinlig plastbit någonstans i objektivet och billa bort denna. Skruva sedan ihop den och valla så har du en IR kamera.
Man får en svartvit billd som kan bli överexponerad, men i ett svart rum behövs det mycket lite ljus och när det är kolsvart kan man lysa upp sakar med en fjärkontroll.
Tyvär vet jag inte vart man hiottar IR lampor så man kan lysa upp områden, men kul är det. Man kan te se en rökares ansike lysa upp när de tar ett bloss.

Denna bild är tagen i ett ganska mörkt rum med bara lyset från TVn och en fullmåne.
http://equinox.homelinux.net/public/uplfolders/upload4/Snapp0...

det funkar ju.. tufft

Permalänk

Hur fick ni loss glaset över???

Visa signatur

”Datorn är den logiska vidareutvecklingen av människan: intelligens utan moral.”
John Osborne
TRiXTeR.org | mods.TRiXTeR.org | MBM Stats

Permalänk
Medlem

trixter va har du för webkamera som du ska göra de på?

Permalänk

Logitech Quickcam Express (skämms)

Visa signatur

”Datorn är den logiska vidareutvecklingen av människan: intelligens utan moral.”
John Osborne
TRiXTeR.org | mods.TRiXTeR.org | MBM Stats

Permalänk
Medlem

ja har samma fast min e en gammal version tror jag för den e rätt gammal.
var e de den gröna saken sitter i själva "linsen" eller i de lilla chip liknande som e täkt av ett tjockt glas.

Permalänk

jag chansar på att det är i den lilla chipliknande delen med en grön sak i.... för det är på det enda stället jag ser en liten grön sak....

nej nej nej... hittade den i linsen.... satan va coolt....

Visa signatur

”Datorn är den logiska vidareutvecklingen av människan: intelligens utan moral.”
John Osborne
TRiXTeR.org | mods.TRiXTeR.org | MBM Stats

Permalänk
Inaktiv

Jag önskar jag hade en kamera så skulle jag kunna göra en beskrivning men nu har jag tyvär inte det. Men det skiljer sig mellan alla modeller och man får förlita sig till sin finurlighet.
Den lilla skivan är ofta bara fastklämd eller limmad lite lätt. En nål använde jag för att få bort min. Man jag sastade dessa och använder ett grönfilter framför objektivet om jag vill ha färg.

Permalänk

hehe.... på min kamera av det en glasskiva som inte alls va grön som va ca 0,5 mm tjock

Visa signatur

”Datorn är den logiska vidareutvecklingen av människan: intelligens utan moral.”
John Osborne
TRiXTeR.org | mods.TRiXTeR.org | MBM Stats

Permalänk
Medlem

kenny_lex:på vilken kamera gjorde du de på?
har du nån bild på din mörkerseende super zoom kamera? (hehe)

Permalänk
Medlem

TRiXTeR[o]: Berätta gjärna hur det gick!

Visa signatur

"Vi kämpar, det är på allvar."

Permalänk
Medlem

Hehe grymmt tufft.. kanske nått att göra med sin kamera på lan och dylikt där det ofta saknas tillräckligt med lyse för att få en bra bild

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TRiXTeR[o]
hehe.... på min kamera av det en glasskiva som inte alls va grön som va ca 0,5 mm tjock

kan du ta en bild på den?
hur fick du loss linsen från plasten min sitter som sten.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dozix
kenny_lex:på vilken kamera gjorde du de på?
har du nån bild på din mörkerseende super zoom kamera? (hehe)

Nä men jag kan garantera att den är ful. Själva den ljuskänsliga chipet sitter där videins chip skulle sitta. Videon var en gammal trasig JVC MiniVHS.

Jag monterade bort ojektivet försiktigt så inte motorer till slutare, zoom och skärpa skulle gå sönder.

Efter jag gjort detta så limade jag fast en liten fyrkantig gummibit runt det ljuskänsliga chippet på web kameran. Mot denna skulla objektivat vila samt att skapa den distans jag behövde för att få focus.

Jag använde sedan sytråd för att fästa denna mot objektivet och jag kunde då tvista trådana till bilden centrerades. När detta var gjord hälde jag klister över fästet och en bit av objektivet för att fixera det detta tog fyra dagar.

När detta var klart monterade jag in allt i en lådaoch bara objektivet stack ut. Lådan gjorde jag så att den inte släpte in ljus.

Då jag kan slälla ner bländaren när det är mycket ljus ute så sår jag mysket skarpa bilder, på natten blir bilderna gryniga.

IR kan lusas lite. De ser viserligen lite mer i mörker man bilden kan bli kolsvart. Men fördelen är om man har en IR ljus källa. Då kan man lysa upp ett helt område utan att det syns. Man kan även avsläja om nögon annan filmar med IR ljus.

IR kan också skilja på matrial som ser identiska ut. På min läderväska (svart) så dlir nästan alla föremål vita (svart brukar se vitt ut med IR) men en detalj blev svart. Denna bit är den enda som är an äkta läder.

OBS: Vissa linser är limmade, men på vissa är de fastskruvade med en liten ring eller lock. Undersäk linsen noga under mycket ljus. Ibland kan man göra ett litet hål i siden med en varm nål. Når man gjort ett litet hål formar man nålen som en krok man lirkar in och sedan sliter man ut linsen lite försiktigt med våld.

Permalänk
Inaktiv

http://equinox.homelinux.net/public/uplfolders/upload4/KodakT...
Nattbild. Alla ljus överxeponerar. Löv och gräs ser vita ut medans barrträden i bakgrunden är svarta.

http://equinox.homelinux.net/public/uplfolders/upload4/KodakT...
Min andra väska. Här ser man tydligt att det är två olika matrial, men med blotta ögat ser man ingen skillnad

http://equinox.homelinux.net/public/uplfolders/upload4/KodakT...
Ett mördande leende. Puppil och näthinnan är kolsvarta. Normalt är det vacker gråblågröna ögon. Jag har en röd t-shirt.

Permalänk
Medlem

Jag fick en grym idé! Om man tog en webkamera moddad till IR kamera och monterar den på huvudet tillsammans med en liten "bildskärm" av den typen som finns på gamla videokameror, (ni vet en sådan som man sätter ögat mot) så har man Nightvision goggles!!!

Visa signatur

Linux is like living in a teepee. No Windows, no Gates, Apache in house.

Permalänk
Medlem

Om någon försöker sig på det så kan de väll ta bilder steg för steg. Skulle varit uppskattat!

Visa signatur

Tidigare känd som eLight_swe