Köpa QE75Q70RAT nu eller vänta till QE75Q80TAT?

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Snarare 2-3 år. Vill man ha en "Smart TV" så håller längre så får man investera i Apple TV eller Nvidia Shield.

Ingen som har erfarenhet av hur man bäst kan spela filmer från PC till Samsung smart TV? (4K/HDR)

PC med Windows 10 på samma nätverk som Samsung QE75Q85R, 100mbit Lina (kan öka vid behov).

Plex? Finns Apple TV i TVn, är detta en möjlighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlsson1986:

Ingen som har erfarenhet av hur man bäst kan spela filmer från PC till Samsung smart TV? (4K/HDR)

PC med Windows 10 på samma nätverk som Samsung QE75Q85R, 100mbit Lina (kan öka vid behov).

Plex? Finns Apple TV i TVn, är detta en möjlighet?

Jag kör Plex på Samsung. Fungerar helt okej men föredrar dock Kodi och Android-TV så får nog bli en Shield när den finns tillgänglig igen.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Carlsson1986:

Ingen som har erfarenhet av hur man bäst kan spela filmer från PC till Samsung smart TV? (4K/HDR)

PC med Windows 10 på samma nätverk som Samsung QE75Q85R, 100mbit Lina (kan öka vid behov).

Plex? Finns Apple TV i TVn, är detta en möjlighet?

Plex finns till Samsungs TV-apparater, likaså Apple-TV-appen, har inte testat dock då jag inte har behovet. Kan däremot intyga att en HDMI-sladd funkar bra. Man kan också ansluta till teven som en trådlös bildskärm direkt i Windows men det ger nog inte direkt superkvalitet även om det lilla jag har testat funkar mycket bättre än exempelvis MS Miracast-dongel eller så. Sen finns Samsungs lösning med Smart View till Windows, som jag inte heller testat.

Skrivet av Ibymafayhas:

Snarare 2-3 år. Vill man ha en "Smart TV" så håller längre så får man investera i Apple TV eller Nvidia Shield.

Nja, Samsung är vad jag har förstått bättre på att hålla sina TV-apparater uppdaterade än sina telefoner. Men absolut kommer smart-plattformen att bli utdaterad långt före själva skärmen (som lär fungera utmärkt i tiotals år), men tills dess så är det väl bättre att köra på det inbyggda. Sen, när vissa appar försvinner eller nya tjänster man vill ha inte läggs till, så kan man titta på vilka externa enheter som är bäst då. Chansen är väl ganska stor att en AndroidTV-box från säg 2022 är bättre än dagens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisse33:

(Sen kan man undra hur det går för Samsung TV framöver. Samsung Display, som hittills levererat alla LCD-skärmar till Samsung TV, kommer att lägga ner LCD-tillverkningen i slutet på året. Det betyder att Samsung Electronics då måste köpa skärmar från kinesiska tillverkare. Man undrar hur detta påverkar kvaliteten... OLED har ju sjunkit ordentligt i pris och idag är det inte många som köper 8K LCD istället för 4K OLED...)

Då var det mer eller mindre bekräftat: Samsung kommer att använda LCD-paneler från externa tillverkare till sina nya QLED-skärmar...
https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...