Masskrockar i nätverket, kanaltilldelning?

Permalänk

Masskrockar i nätverket, kanaltilldelning?

Har länge haft problem med dropouts på wifi´n. har imellanåt kollat igenom och allt ser korrekt ut men problemen kvarstår, händer uppåt 5ggr dagen, ofta får jag bryta strömmen till routern för att det ska kicka igång!

Hårdvara:

ASUS GT5300
3st LYRA Mesh

På 2.4 bandet är det en del grejjer som ligger, som jag inte kan i själva enheterna välja kanaler:

*ARLO nätverkskameror (som även ligger på 5 bandet (LYRA backhaul?)
*Ikea Trådfri.
*+alla övriga enheter, telefoner, playstation, xbox mm.

5 bandet är inte lika klottrat, och det ska väl sköta sig själv?

Iaf. i routern kan jag ju välja huvudkanaler, men det räcker inte!

Tips?

Permalänk
Medlem

Kanal väljer man i routern, och det är bara en samtidig kanal från en router.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Michelangelo:

Har länge haft problem med dropouts på wifi´n. har imellanåt kollat igenom och allt ser korrekt ut men problemen kvarstår, händer uppåt 5ggr dagen, ofta får jag bryta strömmen till routern för att det ska kicka igång!

Hårdvara:

ASUS GT5300
3st LYRA Mesh

På 2.4 bandet är det en del grejjer som ligger, som jag inte kan i själva enheterna välja kanaler:

*ARLO nätverkskameror (som även ligger på 5 bandet (LYRA backhaul?)
*Ikea Trådfri.
*+alla övriga enheter, telefoner, playstation, xbox mm.

5 bandet är inte lika klottrat, och det ska väl sköta sig själv?

Iaf. i routern kan jag ju välja huvudkanaler, men det räcker inte!

Tips?

Ikea Trådfri använder väl inte wifi alls ? Åtminstone gör inte mina delar det.
De andra enheterna du räknar upp kan du vbäl själv styra vart de ansluter eller saknar deras wifikort 5 GHz?
Men kan man undvika trådlöst så långt det går är det bra och kan du köra accesspunkter i stället för mesh är det bättre, anslut dina Lyra med kabel till routern och använd dem som accesspunkter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ikea Trådfri använder väl inte wifi alls ? Åtminstone gör inte mina delar det.
De andra enheterna du räknar upp kan du vbäl själv styra vart de ansluter eller saknar deras wifikort 5 GHz?
Men kan man undvika trådlöst så långt det går är det bra och kan du köra accesspunkter i stället för mesh är det bättre, anslut dina Lyra med kabel till routern och använd dem som accesspunkter.

Jo, 2,4 bandet, från sin egna lilla accesspunkt man kopplar in i routern för att kunna appstyra! så den konkurrerar ju med allt annat i huset!

Permalänk
Skrivet av teejee:

Kanal väljer man i routern, och det är bara en samtidig kanal från en router.

Nja! 2.4 bandet använder ju flera, sätter du den på 5 så använder den <5

Jag har å andra sidan alltid haft svårt med nätverk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

Nja! 2.4 bandet använder ju flera, sätter du den på 5 så använder den <5

Jag har å andra sidan alltid haft svårt med nätverk!

Det du tänker på är att kanalerna överlappar varandra. Se bild en bit ner här:

https://www.infravio.com/what-is-the-best-channel-for-my-wire...

Pga detta så ska man välja kanal 1, 6 eller 11 i routern.

Och det är den som gäller sen, det är inget man kan ändra i klienterna.

Permalänk

Inte haft tid att fixa, men igår tog jag beslutet att göra om alltihopa från grunden!

Återställde (fabriks) alltihopa, inkl nya namn/lösen mm.

Helt default och problemen är likadana, faktiskt värre! ena meshen (ca 6m ifrån gt5300 och 6m ifrån huvudmeshen som är trådad) droppar ur var 10 minut, ibland mer frekvent!

Hittar inga konstigheter, alla signaler har bra krut ändå gör det såhär!

Dags att sälja kanske, byta till netgear från att ha kört asus sedan hedenhös! men alltid haft strul!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Michelangelo:

Inte haft tid att fixa, men igår tog jag beslutet att göra om alltihopa från grunden!

Återställde (fabriks) alltihopa, inkl nya namn/lösen mm.

Helt default och problemen är likadana, faktiskt värre! ena meshen (ca 6m ifrån gt5300 och 6m ifrån huvudmeshen som är trådad) droppar ur var 10 minut, ibland mer frekvent!

Hittar inga konstigheter, alla signaler har bra krut ändå gör det såhär!

Dags att sälja kanske, byta till netgear från att ha kört asus sedan hedenhös! men alltid haft strul!

Dags att använda kabel i stället för mesh.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Dags att använda kabel i stället för mesh.

Jo, ett veritabelt helvete bara i detta huset att fixa nya kablar tvärs överallt! annars hade jag såklart gjort det