Permalänk
Medlem

Repig lins till webbkamera

Jag har köpt en begagnad laptop som fungerar utmärkt för mina behov. Den har alla finesser jag behöver - med ett undantag. Webbkameran ovan skärmen fungerar rent tekniskt, men linsen ("täcklocket" av glasklar plast?) är repig/grumlig. Man kan känna med fingret att ytan är raspig och själva bilden kameran ger är grumlig eller "mjölkig". Jag har provat att gnugga försiktigt med microfiberduk och till och med testat lite fönsterputs i desperation utan effekt.

Kan man polera eller på annat sätt återställa ytan på glaset/plasten? Är det någon idé att pilla bort glaset och köra kameran naken? Eller ska jag bara ge upp och ställa mig i kö för att köpa en extern webbkamera?

Permalänk
Medlem

Det borde väl gå att pilla loss den gamla ytan och sätta dit ett tillklippt skärmskydd för mobiler.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Om du inte lyckas så borde du ju kunna nyttja telefonen som webbkamera? I alla fall om det är en android så är jag rätt säker på att någon fixat en app för det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju prova polermedel för bilstrålkastarare.
https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt/glasrengoring/stralka...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Jag har Droidcam-appen som reservlösning. Har testat och det funkar faktiskt över förväntan trots ett torftigt GUI.

Jag har sett att det finns reparationskit för repiga mobilglas på NetOnNet. En filler till repor och en polervätska tror jag att det är. Kan vara värt att prova.

Troligen kommer jag att gå lös på locket och försöka pilla bort det senare idag när jag inte har tålamod att vänta längre. 😜

Permalänk
Medlem

UPDATE:
Det var enkelt att pilla bort det repiga runda plastlocket med en kniv. Nu är kameran naken och fungerar precis som den ska. Knivskarp bild.

Tack för ert engagemang!

Permalänk
Medlem

Enda bekymmret med det är att när de samlas damm där kommer det att vara svårt att få bort.
Annars så är de ju en bra lösning för stunden. Ett skärmskydd till mobil som täcker över hålet kanske skulle vara värt att sätta dit?

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD