Permalänk
Medlem

17-19k spel/streamingdator

Jag tänkte köpa en ny dator för 17-19k, hade tänkt köpa allt från samma plats så jag kan få burken ihopplockad. Gjorde det sist från Webhallen och det var väldigt skönt. Budget är för datorn enbart, ingen kringutrustning.

Tanken är att i princip enbart spela på den och ibland streama spelandet på typ Twitch, vet inte om man behöver tänka på något speciellt då.

Ni brukar vara superbra på att hjälpa till så jag tackar på förhand!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Bröt ut ditt inlägg till en egen tråd.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Tack för detta! Jag har sett att många rekommenderar AMD-processor, är det en ren prisfråga och intel är värt de extra pengarna? Jag är väldigt oinsatt när det gäller överklockning och dylikt så jag undviker gärna sånt i så stor mån som möjligt

Hela datordelsdjungeln har blivit för mycket för mig att hålla reda på så jag behöver egentligen någon som pekar och säger "Ta detta, det skulle jag köpt för samma pengar till samma ändamål."

Vi kan höja maxgränsen till 20.000 om det gör det gör en avsevärd skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odee:

Tack för detta! Jag har sett att många rekommenderar AMD-processor, är det en ren prisfråga och intel är värt de extra pengarna? Jag är väldigt oinsatt när det gäller överklockning och dylikt så jag undviker gärna sånt i så stor mån som möjligt

Hela datordelsdjungeln har blivit för mycket för mig att hålla reda på så jag behöver egentligen någon som pekar och säger "Ta detta, det skulle jag köpt för samma pengar till samma ändamål."

En sak att ta i beaktande är att Intel precis har släppt en ny generation, så gamla rekommendationer håller inte riktigt.

Förra generationen var Ryzen rätt överlägsen för produktivitet och speldatorer under 20 000kr. T.ex. hade i5-9600K bara 6 kärnor och 6 trådar, vilket kunde begränsa rätt rejält i moderna spel, speciellt om man körde något på sidan om. Ryzen 5 3600 var istället ca 1000kr billigare, och hade liknande enkeltrådad prestanda (utan överklockning), men gav dig 12 trådar.

Nu när Intel har släppt nya processorer så har hela linjen hyperthreading (2 trådar per kärna), istället för bara i9. Då blir Intel igen intressant.

Problemet med Intels billigare processorer är just nu att det bara finns dyra Z490-moderkort till salu, så du får sätta en extra tusenlapp på moderkortet jämfört med AMD. Det här blir bättre om några månader, när Intel släpper B460-moderkort. De har ändå låst överklockning, så K-seriens processorer är lite onödiga där.

Min rekommendation skulle ändå vara att köra på i7-10700KF i det här prissegmentet över 10600K. Då får du 2 kärnor och 4 trådar mer, vilket kan vara trevligt för streaming och ger processorn mera livslängd. När det går inom din budget tycker jag att det skulle vara ett bra val.

Sen är det också bra att känna till att spelprestandan inte blir mycket bättre än med Ryzen 3600. Med 3600 kunde du för samma budget få ett 2080 Super istället för 10600K+2070 Super. Då får du bättre prestanda överlag, men om du försöker nå upp till 240Hz/FPS i vissa spel så kan processorn bli en flaskhals. Det förutsätter dock att du är den typ av person som gillar att dra ner på inställningarna till 1080p low-ish för att maxa FPS.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odee:

Tack för detta! Jag har sett att många rekommenderar AMD-processor, är det en ren prisfråga och intel är värt de extra pengarna? Jag är väldigt oinsatt när det gäller överklockning och dylikt så jag undviker gärna sånt i så stor mån som möjligt

Hela datordelsdjungeln har blivit för mycket för mig att hålla reda på så jag behöver egentligen någon som pekar och säger "Ta detta, det skulle jag köpt för samma pengar till samma ändamål."

Vi kan höja maxgränsen till 20.000 om det gör det gör en avsevärd skillnad

Eftersom du höjde budgeten till 20k så gick jag över till närmare 21k

Men ärligt talat så kommer inte skillnaden att vara väldigt stor i jämförelse med vad du får för 5000kr mindre:

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Eftersom du höjde budgeten till 20k så gick jag över till närmare 21k

https://www.webhallen.com/api/cart-img/316673,317764,318217,236943,305422,256273,318998,310045,236123

Men ärligt talat så kommer inte skillnaden att vara väldigt stor i jämförelse med vad du får för 5000kr mindre:

https://www.webhallen.com/api/cart-img/236943,305422,256273,318998,310045,236123,302709,313926,306229

Tack! Jättefint förklarat. Skulle du säga att det är värt att vänta med köp i och med de nya moderkorten? Tyvärr har en burk dött här hemma så det är lite halvakut samt att det känns som att det släpps nya saker hela tiden så vill man ha det senaste så kan man aldrig köpa, hehe.

Den billigare uppsättningen ser väldigt lockande ut, då kan man ju också ta de sparade pengarna och uppgradera vid ett tidigare tillfället istället. Hur stor skillnad tror du att det gör om man pratar fps i ett nytt spel på 2560x1440, 144hz till exempel? Jag är inte jättekräsen när det kommer till att måste flyta helt perfekt i alla lägen.

Om man jämför processorn du valde och denna, är det någon märkvärd skillnad som är värd hundralapparna?

Ledsen för alla frågor men försöker få med mig lite kunskap när man ändå håller på

Tack igen för all hjälp.

Permalänk
Datavetare

@Sando finns det någon tanke bakom rekommendationen av moderkort här förutom att Gigabyte verkar ha de två billigaste Z490 modekorten på prisjakt?

Har inte någon vidare koll på moderkort och letar lite själv efter ett Z490 till grabbens speldator. Webbhallen har t.ex. ASUS Prime Z490-P för 1900:-.

Vidare finns ASRock Z490 Phanom Gaming från ca 2000:- på prisjakt.

Jämfört med Gigabytes billigare kort tycker jag båda dessa har helt likvärdiga finesser men väsentligt mycket bättre power-delivery.

@Odee vad det gäller streaming bör du definitivt inleda med att testa nvenc-kretsen som finns på alla Nvidias RTX-grafikkort. Tidigare har man fått bättre prestanda men sämre bildkvalité om man genererar sin stream via grafikkortet, men det har blivit mindre skillnad för varje grafikkortsgeneration. Med RTX-serien får man lägga så mycket CPU-kraft för att matcha bildkvalitén att det nog inte är värt det för de flesta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Sando finns det någon tanke bakom rekommendationen av moderkort här förutom att Gigabyte verkar ha de två billigaste Z490 modekorten på prisjakt?

Har inte någon vidare koll på moderkort och letar lite själv efter ett Z490 till grabbens speldator. Webbhallen har t.ex. ASUS Prime Z490-P för 1900:-.

Vidare finns ASRock Z490 Phanom Gaming från ca 2000:- på prisjakt.

Jämfört med Gigabytes billigare kort tycker jag båda dessa har helt likvärdiga finesser men väsentligt mycket bättre power-delivery.

@Odee vad det gäller streaming bör du definitivt inleda med att testa nvenc-kretsen som finns på alla Nvidias RTX-grafikkort. Tidigare har man fått bättre prestanda men sämre bildkvalité om man genererar sin stream via grafikkortet, men det har blivit mindre skillnad för varje grafikkortsgeneration. Med RTX-serien får man lägga så mycket CPU-kraft för att matcha bildkvalitén att det nog inte är värt det för de flesta.

Till stor del baserar det sig nog på att det är ett billigt moderkort, eftersom budgeten redan överskreds med närmare 2000kr. Samtidigt kunde man nog satsa 400kr på att få bättre VRM (Z490M har bara 4+2), och gärna en till m.2.

Men för de flesta vanliga användare räcker det bra, och jag tror att det kortet räcker bra till om man inte överklockar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odee:

Tack! Jättefint förklarat. Skulle du säga att det är värt att vänta med köp i och med de nya moderkorten? Tyvärr har en burk dött här hemma så det är lite halvakut samt att det känns som att det släpps nya saker hela tiden så vill man ha det senaste så kan man aldrig köpa, hehe.

Den billigare uppsättningen ser väldigt lockande ut, då kan man ju också ta de sparade pengarna och uppgradera vid ett tidigare tillfället istället. Hur stor skillnad tror du att det gör om man pratar fps i ett nytt spel på 2560x1440, 144hz till exempel? Jag är inte jättekräsen när det kommer till att måste flyta helt perfekt i alla lägen.

Om man jämför processorn du valde och denna, är det någon märkvärd skillnad som är värd hundralapparna?

Ledsen för alla frågor men försöker få med mig lite kunskap när man ändå håller på

Tack igen för all hjälp.

Nej, jag skulle inte rekommendera att vänta på B460-moderkorten. Kör antingen på Ryzen eller Z490 och i7, skulle jag säga.

Om du har tänkt spela i 1440p så kommer du praktiskt taget alltid vara begränsad av grafikkortet, även om du köper ett 2080 Super. Så då har processorn mindre betydelse. Förstås har en bättre processor längre relevans, men då är det ofta vettigare att spara pengar till en uppgradering i alla fall. Ryzen har då också troligen mera möjligheter till uppgradering, eftersom Ryzen 4000 som kör i höst/vinter verkar fungera på B450-moderkort.

Personligen skulle jag köra på 3600 och 2070 Super, och använda grafikkortet för encodingen.

Skillnaden mellan 3600 och 3600X är i praktiken en bättre kylare, men i paketet finns ändå tredjepartskylare.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Nej, jag skulle inte rekommendera att vänta på B460-moderkorten. Kör antingen på Ryzen eller Z490 och i7, skulle jag säga.

Om du har tänkt spela i 1440p så kommer du praktiskt taget alltid vara begränsad av grafikkortet, även om du köper ett 2080 Super. Så då har processorn mindre betydelse. Förstås har en bättre processor längre relevans, men då är det ofta vettigare att spara pengar till en uppgradering i alla fall. Ryzen har då också troligen mera möjligheter till uppgradering, eftersom Ryzen 4000 som kör i höst/vinter verkar fungera på B450-moderkort.

Personligen skulle jag köra på 3600 och 2070 Super, och använda grafikkortet för encodingen.

Skillnaden mellan 3600 och 3600X är i praktiken en bättre kylare, men i paketet finns ändå tredjepartskylare.

Tack för det! Kommer följa din rekommendation och beställa detta Skulle man gynnas av att köpa till mer ram eller räcker 16gb tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odee:

Tack för det! Kommer följa din rekommendation och beställa detta Skulle man gynnas av att köpa till mer ram eller räcker 16gb tror du?

Du kommer inte ha någon använding av mer än 16gb ram såvida du bara ska spela, surfa, streama osv, däremot så skulle cpu'n gynnas av snabbare ram, jag skulle köra på 3600Mhz ram. Började själv på 3200Mhz men bytte efter några dagar till 3600mhz och fick runt 10% i prestandaökning i csgo till exempel.

Kan även vara en idé att slänga in nån extra fläkt. Vill du spara ytterligare lite pengar utan att tumma på prestanda skulle jag köra på ett RX 5700 XT, de är likvärdiga med 2070 Super ungefär. Såg även att det som @Sando länkat heller inte fanns i lager.

Tycker i övrigt att det bygge som @Sando länkar ser kanon ut

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odee:

Tack för det! Kommer följa din rekommendation och beställa detta Skulle man gynnas av att köpa till mer ram eller räcker 16gb tror du?

16Gb räcker nog för tillfället, och om du känner att du vill ha mera så är ram det enklaste man kan uppgradera. Bara att köpa ett likadant pack med 2x8Gb och sätta in dem i "facken". Man behöver ingen tidigare erfarenhet, utan det är bara att köra på.

Här ser du lite instruktioner: https://www.youtube.com/watch?v=v3J9VtWMEE8

Om du köper ett likadant paket (samma tillverkare=Corsair, namn=Vengeance LPX, storlek=2x8Gb och hastighet=3600Mhz i köpkorgen nedan) så behöver du inte bry dig om annat som kanaler, kompabilitet osv.

Skrivet av JohanFlodqvist:

Du kommer inte ha någon använding av mer än 16gb ram såvida du bara ska spela, surfa, streama osv, däremot så skulle cpu'n gynnas av snabbare ram, jag skulle köra på 3600Mhz ram. Började själv på 3200Mhz men bytte efter några dagar till 3600mhz och fick runt 10% i prestandaökning i csgo till exempel.

Kan även vara en idé att slänga in nån extra fläkt. Vill du spara ytterligare lite pengar utan att tumma på prestanda skulle jag köra på ett RX 5700 XT, de är likvärdiga med 2070 Super ungefär. Såg även att det som @Sando länkat heller inte fanns i lager.

Tycker i övrigt att det bygge som @Sando länkar ser kanon ut

https://www.webhallen.com/api/cart-img/305120,304870

3200Mhz är oftast sweet spot, men just nu råkar faktiskt Webhallen ha en bra deal på 3600Mhz, så då är det värt att köra på.

Sen gällande grafikkortet så håller jag med om att RX 5700 XT nästan alltid är ett bättre val än 2070 Super, men när TS tänker streama så har Nvidia faktiskt en fördel med sin encoder. NVENC är helt enkelt bara bättre, och är att rekommendera. Om streamingen inte är så viktig sist och slutligen skulle jag köra på ditt förslag.

Köpkorgen jag föreslog har för övrigt blivit föråldrad redan. Nu i corona-tider är lagren små, och leveranstiderna långa, så många av mina "no 1 picks" har tyvärr fallit bort och fås inte på en tid. Men, som tur är finns det alternativ. Jag plockade ihop en ny lista, med luftkylning istället, som finns tillgänglig direkt:

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, ni är grymma! @Sando Jag la faktiskt en beställning på det som rekommenderades tidigare och det verkar som de fått tag i allt åt mig förutom Seasonic Focus GX. Funkar det allt helt enkelt byta det rakt av mot Corsair TX650M som är i senaste kundvagnen? I så fall får jag kontakta Webhallen angående det imorgon samt ändra minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Du kommer inte ha någon använding av mer än 16gb ram såvida du bara ska spela, surfa, streama osv, däremot så skulle cpu'n gynnas av snabbare ram, jag skulle köra på 3600Mhz ram. Började själv på 3200Mhz men bytte efter några dagar till 3600mhz och fick runt 10% i prestandaökning i csgo till exempel.

Kan även vara en idé att slänga in nån extra fläkt. Vill du spara ytterligare lite pengar utan att tumma på prestanda skulle jag köra på ett RX 5700 XT, de är likvärdiga med 2070 Super ungefär. Såg även att det som @Sando länkat heller inte fanns i lager.

Tycker i övrigt att det bygge som @Sando länkar ser kanon ut

https://www.webhallen.com/api/cart-img/305120,304870

Detta fungerar inte väldigt bra till streaming. Där är Turing helt överlägset.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

16Gb räcker nog för tillfället, och om du känner att du vill ha mera så är ram det enklaste man kan uppgradera. Bara att köpa ett likadant pack med 2x8Gb och sätta in dem i "facken". Man behöver ingen tidigare erfarenhet, utan det är bara att köra på.

Här ser du lite instruktioner: https://www.youtube.com/watch?v=v3J9VtWMEE8

Om du köper ett likadant paket (samma tillverkare=Corsair, namn=Vengeance LPX, storlek=2x8Gb och hastighet=3600Mhz i köpkorgen nedan) så behöver du inte bry dig om annat som kanaler, kompabilitet osv.

3200Mhz är oftast sweet spot, men just nu råkar faktiskt Webhallen ha en bra deal på 3600Mhz, så då är det värt att köra på.

Sen gällande grafikkortet så håller jag med om att RX 5700 XT nästan alltid är ett bättre val än 2070 Super, men när TS tänker streama så har Nvidia faktiskt en fördel med sin encoder. NVENC är helt enkelt bara bättre, och är att rekommendera. Om streamingen inte är så viktig sist och slutligen skulle jag köra på ditt förslag.

Köpkorgen jag föreslog har för övrigt blivit föråldrad redan. Nu i corona-tider är lagren små, och leveranstiderna långa, så många av mina "no 1 picks" har tyvärr fallit bort och fås inte på en tid. Men, som tur är finns det alternativ. Jag plockade ihop en ny lista, med luftkylning istället, som finns tillgänglig direkt:

https://www.webhallen.com/api/cart-img/302709,236123,313926,307507,311298,263673,209949,215135,305422,256273

Hade helt glömt bort den lilla detaljen, tur att man inte är ensam här på forumet Däremot tycker jag att sweetspotten för minnen snarare är 3600mhz nu för tiden, det går nästan alltid att få 16gb 3600mhz för runt tusenlappen och sällan mer än max ett par hundra mer än 3200mhz, men med tanke på hur stor skillnad det faktist gör så är det väl spenderade pengar även för typ 1100:- imo.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odee:

Tack för svaren, ni är grymma! @Sando Jag la faktiskt en beställning på det som rekommenderades tidigare och det verkar som de fått tag i allt åt mig förutom Seasonic Focus GX. Funkar det allt helt enkelt byta det rakt av mot Corsair TX650M som är i senaste kundvagnen? I så fall får jag kontakta Webhallen angående det imorgon samt ändra minnena.

Det fungerar riktigt fint! Båda är bra val, men Seasonic-nätagget var högst på listan för mig främst eftersom det är helmodulärt, medan tx650m är halvmodulärt. Men de kablar som sitter fast behöver du ändå rätt långt, så det gör egentligen inte någon större skillnad.

Bara att be Webhallen om att få byta då alltså

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum