Hjälp med att identifiera kontakt

Permalänk

Hjälp med att identifiera kontakt

Hej ni kunniga.

Hittade min gamla högupplösta (0,3 Mp) digitalkamera från barndomen i en hylla härom månaden men upptäckte då till min fasa att sladden för att koppla den till dator hade försvunnit.
Dessvärre verkar inte kontakten vara av en standard som jag känner igen varpå jag behöver vända mig till er.

Kontakten:

Finns det en sladd för denna kamera/kontakt att få tag på nu för tiden?

Tack!

*Länk till bild på kontakt: https://imgur.com/a/ZmKFJhM

Permalänk
Medlem

@LimstiftDVD: Du har inte tillverkare, modellnamn mm av kameran att gå på? Blir oftast enklare då om det är någon specialare. Känner inte igen den rakt av tyvärr.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Kan det vara nåt i den här stilen du behöver?

https://www.ebay.com/itm/6-ft-USB-2-0-A-to-Mini-B-8-Pin-Cable...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Spännande! Sladdar går alltid att få tag på. Som någon skrev ovan, modell? Märke? År? Var i landet bor du? Finns säkert någon som har "bra att ha sladdar" i närheten.

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Skrivet av GreyWilk:

@LimstiftDVD: Du har inte tillverkare, modellnamn mm av kameran att gå på? Blir oftast enklare då om det är någon specialare. Känner inte igen den rakt av tyvärr.

Nej, jag har fått uppfattningen att det inte verkar vara någon vanlig typ tyvärr.
Dessvärre befinner sig kameran för tillfället på annan ort men jag minns att det var någon no-name billig historia.

Skrivet av cyklonen:

Hmm, ser ju onekligen ut som det skulle kunna vara något i den stilen men inte riktigt rätt då den verkar sakna de tre utstickande piggarna man kan se på kontaktens långsida. Bra tanke dock, kanske ska rota igenom kabelkategorin på ebay för ledtrådar.

Skrivet av sp4ceRock3r:

Spännande! Sladdar går alltid att få tag på. Som någon skrev ovan, modell? Märke? År? Var i landet bor du? Finns säkert någon som har "bra att ha sladdar" i närheten.

Ja, jag hoppas det! Skulle vara mycket kul att få igång den igen efter alla dessa år.
Jag befinner mig i Örebro men kameran uppe Falun. Önskar jag tagit fler bilder då jag tog denna för några månader sedan.
Tror kameran ursprungligen kommer från Ellos eller något liknande då jag fick den tidigt 2000-tal.

Permalänk

Haha. Bor i Falun. Har precis flyttat så har inte riktigt koll på var jag har alla sladdar men ska göra ett genomsök och se om något ser ut att passa. Ett trevligt mysterium som måste lösas kände jag att det här blev.

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Medlem

@LimstiftDVD: Det är inte så att kameran är hemma hos någon som kan själv ta bilder på kameran och skicka över? Inception

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av sp4ceRock3r:

Haha. Bor i Falun. Har precis flyttat så har inte riktigt koll på var jag har alla sladdar men ska göra ett genomsök och se om något ser ut att passa. Ett trevligt mysterium som måste lösas kände jag att det här blev.

Skrivet av GreyWilk:

@LimstiftDVD: Det är inte så att kameran är hemma hos någon som kan själv ta bilder på kameran och skicka över? Inception

Lustigt nog hittade jag kameran under namnet Innovage på Amazon efter någon timmes runtsökande:
https://www.amazon.com/Innovage-Outdoor-Sports-Digital-Camera...

Av någon anledning säljs den fortfarande 2020!
Den är/var till och med billigare än jag minns den.
Kommer ihåg att den inte tog speciellt övertygande bilder runt 2002/2003 så är kul att se folk som köpt den 2019 klaga på kvalitén på bilderna i kommentarerna.

Enligt kommentarer på YouTube är kontakten samma typ som används till Action Replay tillhörandes Nintendo DS:
https://www.ebay.com/itm/USB-Cable-For-Action-Replay-DS-DSi-P...

Ser ut att stämma.
Dessvärre verkar det som att programvaran som följde med kameran är nödvändig för att kunna extrahera bilder och kompatibilitet med moderna operativsystem är visst bristfällig. Får se hur jag tar det här vidare.

Men just kontaktmysteriet är ju i alla fall löst!

Tack till er alla som svarade. Ni är hyvens typer hela bunten!