Byta ut stinkande mediakonverterare (CTS HES-3106)?

Permalänk
Medlem

Byta ut stinkande mediakonverterare (CTS HES-3106)?

Jag har fiber in i lägenheten (bostadsrätt) via iTUX Gbg. Utrustningen i mitt skåp är en CTS HES-3016, och redan från första stund har den luktat illa, en skarp, klor- eller svavelliknande stank som inte liknar nåt annat jag upplevt från elektronik. Jag trodde att det skulle minska efter de första dagarna eller veckorna, men nu har det gått två år och de senaste dagarna har det börjat stinka så kraftigt att lukten sprider sig till stora delar av lägenheten. Funktionen är det inget fel på, och den är inte heller varm. Jag har från första början haft metallskåpet permanent halvöppet, och rummet har normal temperatur, så ingen överhettning. Men stanken är outhärdlig. Tar jag det via iTUX lär jag bara få en ny av samma modell, och jag räknar med att den stinker lika mycket, så det är inte intressant.

Så, vilken modell köper jag för att ersätta den med? Behöver bara ett nätverksuttag från den, för jag kopplar vidare till en wifi-router som nästa steg. Gigabit krävs. Fibern har en blå SC-kontakt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tycker du bara ska testa med en ny av samma modell. Jag har haft samma modell i flera år och aldrig märkt av det luktar illa från den, så är troligtvis bara något med just den.

Känns väldigt osannolikt att det skulle vara samma med en ny.

Visa signatur

[MAIN] | Corsair 550D | Asus P8Z68-V | MSI GTX 680 TF3 | i5 2500K | Kühler 620 | Vengeance 8GB | WD 650GB | Vertex 3 64GB | Xonar DX | AX 850W |
[HTPC] | Silverstone GD05B | Gigabyte GA-F2A75M-D3H | A6 5400K | Scythe Big Shuriken 2 | Vengeance LP 8GB | Samsung 830 64GB | Xonar DX | LITEON BD | SP E9 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av j1mp492:

Tycker du bara ska testa med en ny av samma modell. Jag har haft samma modell i flera år och aldrig märkt av det luktar illa från den, så är troligtvis bara något med just den.

Känns väldigt osannolikt att det skulle vara samma med en ny.

Beror nog på hur känslig man är för lukter också, och hur luftflödena i bostaden ser ut. Tänker inte lägga pengar på en likadan som redan har visat sig kunna ha den här defekten.

Så, utgångspunkten är att byta till en annan, inte att ersätta den med en likadan. Vad för apparat gör ett bra jobb, och vilken prisnivå är rimlig?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Beror nog på hur känslig man är för lukter också, och hur luftflödena i bostaden ser ut. Tänker inte lägga pengar på en likadan som redan har visat sig kunna ha den här defekten.

Så, utgångspunkten är att byta till en annan, inte att ersätta den med en likadan. Vad för apparat gör ett bra jobb, och vilken prisnivå är rimlig?

Det är en väldigt populär fiberdosa som har funnits i ett flertal år, tror du verkligen stadsnät osv. skulle ge den till massvis av kunder om det nu var ett vanligt problem med den specifika modellen? Är med väldigt hög sannolikhet bara den du har som är defekt på något sätt som orsakar det, så varför inte bara testa med en annan likadan? och om nu skulle vara samma problem (vilket är en väldigt liten chans), först då kan du tänka på skaffa en helt annan. Låter ju bara som onödigt besvär annars.

Angående andra likvärdiga modeller har jag inte någon koll, så kan inte svara på det. Men kan inte tänka mig att dom skiljer så mkt så länge du skaffar en från en stor/känd tillverkare med likvärdiga specs och dom funktionerna som behövs.

Visa signatur

[MAIN] | Corsair 550D | Asus P8Z68-V | MSI GTX 680 TF3 | i5 2500K | Kühler 620 | Vengeance 8GB | WD 650GB | Vertex 3 64GB | Xonar DX | AX 850W |
[HTPC] | Silverstone GD05B | Gigabyte GA-F2A75M-D3H | A6 5400K | Scythe Big Shuriken 2 | Vengeance LP 8GB | Samsung 830 64GB | Xonar DX | LITEON BD | SP E9 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av j1mp492:

Det är en väldigt populär fiberdosa som har funnits i ett flertal år, tror du verkligen stadsnät osv. skulle ge den till massvis av kunder om det nu var ett vanligt problem med den specifika modellen? Är med väldigt hög sannolikhet bara den du har som är defekt på något sätt som orsakar det, så varför inte bara testa med en annan likadan? och om nu skulle vara samma problem (vilket är en väldigt liten chans), först då kan du tänka på skaffa en helt annan. Låter ju bara som onödigt besvär annars.

Jag förstår hur du tänker, men jag vet att många andra har svagare luktsinne än vad jag har, så det kan mycket väl vara så att många har felet, men att de inte märker det. Jag vill inte lägga pengar på en likadan när jag lika gärna kan byta till en helt annan modell.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vi jobbar enbart med Hes-3106. Har hanterat flera tusen och aldrig känt någon lukt från dom.

Permalänk
Medlem

Nej, men min fråga gällde inte om andra känner lukt från sina (den luktade inte första dagen, så en som monterar kanske aldrig upplever lukten), utan vad för utrustning som kan vara lämplig som ersättare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, men min fråga gällde inte om andra känner lukt från sina (den luktade inte första dagen, så en som monterar kanske aldrig upplever lukten), utan vad för utrustning som kan vara lämplig som ersättare.

Vad pratar du om? Du kan inte köpa en ny mediaomvandlare från Itux eller ens be de byta den, det du kan göra är att felanmäla till din internetleverantör och byter de ut den så blir det en ny CTS eller Raycore.

Kopplar du in en egen så räkna inte med någon support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad pratar du om? Du kan inte köpa en ny mediaomvandlare från Itux eller ens be de byta den, det du kan göra är att felanmäla till din internetleverantör och byter de ut den så blir det en ny CTS eller Raycore.

Kopplar du in en egen så räkna inte med någon support.

Jag ska inte köpa en ny från dem. Jag kan inte felanmäla nåt som inte är trasigt, och jag vill inte ha en likadan igen, och ännu mindre ha in installatörer i min lägenhet i dessa virustider.

Support skiter jag fullständigt i. Det har aldrig funkat när det varit fel hittills, så den är ändå inget värd.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Förlåt det är CTS HES-3106 eller Icotera i6400 som Itux kör nuförtiden. Ser Itux att du har annan utrustning inkopplad vid support så lär du få betala för att få internet igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Förlåt det är CTS HES-3106 eller Icotera i6400 som Itux kör nuförtiden. Ser Itux att du har annan utrustning inkopplad vid support så lär du få betala för att få internet igen.

Om du inte vill svara på min fråga behöver du kanske inte skriva alls i tråden. Börjar bli rätt tröttsamt...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har en sådan i iTux, det är enbart en medieomvandlare, vilken fiberkonverter som helst fungerar. IPTV går inte över vlan, så ingen konfig behövs.
Jag har kört in min fiber direkt i en switch, och vidare till router resp iptv-box, utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beacon:

Hej!

Jag har en sådan i iTux, det är enbart en medieomvandlare, vilken fiberkonverter som helst fungerar. IPTV går inte över vlan, så ingen konfig behövs.
Jag har kört in min fiber direkt i en switch, och vidare till router resp iptv-box, utan problem.

Vad har du för TV-leverantör?

Permalänk
Medlem

@Petterk:

Jag har IP-Sweden och en Arris VIP1113. Verkar vara samma system oavsett leverantör. TV boxen identifieras med sin MAC-adress, jag får en 10.x.y.z adress.
Jag har kollat med Wireshark på fiber-sidan, och inga taggade vlan förekommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beacon:

@Petterk:

Jag har IP-Sweden och en Arris VIP1113. Verkar vara samma system oavsett leverantör. TV boxen identifieras med sin MAC-adress, jag får en 10.x.y.z adress.
Jag har kollat med Wireshark på fiber-sidan, och inga taggade vlan förekommer.

Ja, då kör du över IPTV och Itux kör otaggat. Boxer kör däremot över internet och därav publik IP om de kopplas direkt.