Permalänk
Medlem

Datorn känns laggig efter OC

Hej,

Hittar ingen post om detta när jag sökte runt.
Det är så att jag klockat min i9 9900k så den kör på 4.9Ghz

Det som är märkligt är att även om CPUn visar att den kör på 4.9 och burn test ger inga BSOD.
Så känns datorn laggig.

Som nu när jag skriver här så kommer inte tecken lika fort som innan, de släpar efter med några MS.
Musen upplvs lite slapp med.

Det är lite som om USB inte hänger med.

Även fönster i windows kan slagga efter lite om jag rör dem fort (vet ej om det kan ha med att musen kanske släpar efter?)

Kör jag spel så flyter spelen på bra, men även där upplever jag att chattfönster är långsamma när jag skriver till folk.

Någon som upplevt detta och kan veta orsak? USB borde väl ej påverkas av klockning?

Permalänk
Medlem

Får du samma resultat vid 4.8?

Bara för att datorn inte krashar betyder inte att den är helt stabil.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd: Ja, jag upplever att tangentbord och mus inte hänger med även då.
Läste något om RAM. Dem har jag testat, kör dock på en XAMP för att få dem att köra på sina 3600Mhz.
Det har jag dock inte testat att justera. Dock tycker jag ju att dessa minnen skall klara att köra på sin kapacitet. GSkill minnen 32 Gig.

Det är som om multitaskingen inge riktigt vill sig.

min x299 jag hade innan hade inte alls dessa problem.

Modekortet nu är ett ASUS Maximus XI, senaste bios, drivare mm.

Razer huntsman keyboard och Razer Viper Ultimate Wireless musen.
Har Steel series Pro inkopplad med som kör via USB.
Funderar på om det är någon enhet som kan störa en annan? har även NZXT kontroller för ljus som går via USB.
Samt NZXT USB hub (NZXT Internal USB Hub).

Hade dock detta i x299 setupen med.

Har jag igång ett spel och går in i windows märks lagget än mer.

Permalänk
Medlem

Jag vet att när jag hade min 2600K och körde för hög OC så fick jag samma resultat. Så pass stabil att den inte krashade men microlagg konstant. Fick sänka OC för att lösa det.
Jag är ingen extrem OCare så osäker på vad det beror på men testa köra RAM i default speed också.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hur har du överklockat den? Dvs, vilka parametrar har du petat på?

Permalänk
Medlem

@beejac: Först så satte jag bara XAMP för minne då körde datorn på 4.7. Sedan så gick jag genom der8auer setting för OC på det kortet med I9. Lika så en annan kille som satte samma värden. Det var ju en del parametrar där.

Kanske är så att gskill minnerna inte klarar av sin egna XAMP profil? Att det är minnet som laggar min dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan32:

@beejac: Först så satte jag bara XAMP för minne då körde datorn på 4.7. Sedan så gick jag genom der8auer setting för OC på det kortet med I9. Lika så en annan kille som satte samma värden. Det var ju en del parametrar där.

Kanske är så att gskill minnerna inte klarar av sin egna XAMP profil? Att det är minnet som laggar min dator?

Om jag var du skulle jag reseta till default och sen börja om från början där du inte sätter de högsta värdena från början, utan börjar kanske på hälften och sen sakta ökar för att se när det börjar hända.

Min magkänsla är att du petat på någon parameter som din prolle inte gillade.

Permalänk
Medlem

Om det är minnena så borde det vara att nånting inte hinner göras innan timings med g.skill

Testa att öka timings en bit och se om det gör nån skillnad

Permalänk
Medlem

Kollat temperaturen? Så den inte är så hög att processorn "throttlar".

Annars vet jag inte. Om den är ok i stock så kör på det. Jag lekte runt en del med OC på 9700K men föredrar stock då man ändå är 99% GPU bunden i spel och fläktarna kan köra långsammare vilket ger tystare dator.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

@beejac: Nu satte jag allt till default via optimize default. Ändå lite lätt lag vid keyboard och mus :/

Skall se om jag kan testa med mina gamla dominator minnen för se om det är så att gskill minnerna strular.

tack

Permalänk
Medlem

@dagas: Kör vattenkylning, har helt ok temp går ej över 70c och ingen throttling via mina tester.
Jag gissar på att det kan ha med minnerna att göra på något sätt.

Permalänk
Medlem

Jag brukar stänga av XMP medans jag överklockar, då det i vissa fall kan göra överklocken ostabil. jag fokuserar på minnena i efterhand sen.

Det kan bli känsligt om du har tighta timings.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

@Keffmode: skall testa och se lite hur det lirar utan amp profilerna. hela datorn får ju bra resultat i stress tester, benchmarks m.m.
det som förvirrar mig än mer. dock så testar den ju inte att röra mus och tangenbord

Permalänk
Medlem

Testa öka spänning för VCCIO (1.15v?) och system agent voltage lite (1.2V?) de kan påverka usb-stabilitet.
Och vilken speed på ringbus? Är det fortf ostabilt med högre VCCIO/SA-spänning så lämna den på tex 4.3Ghz och gå upp mot 4.7 och se om det håller sig stabilt.