Tips på bra elavtal nu när elpriserna är låga?

Permalänk
Medlem

Tips på bra elavtal nu när elpriserna är låga?

Hoppas jag postar denna i rätt forumsdel.

Jag bor i en villa med beräknad elförbrukning 15000 kWh per år, vad för elavtal ska jag ha? Jag har kikat runt på lite olika, vattenfall fast pris, kundkraft fast pris eller kanske en prismix? Eller kanske hi tech Tibber som får styra mina värmepumpar utan min kontroll beroende på elpriset timme för timme. Det sistnämnda är jag inte jättesugen på eftersom det blir så mycket krångel att få igång.

Stockholms elbolag ska man visst undvika helt då de till och med varit med i P1 plånboken där kunder fått överaskningsavgifter och avtal som ej går att bryta osv.

Vad ska jag välja? Kan tänka mig att fortsätta med Vattenfall om jag får ett bättre pris, nu har jag fast pris 49 öre per kWh inkl skatt.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Elskling.se, ett-års avtal, sätt reminder om ett år, rinse-n-repeat

Köp aldrig från telefonförsäljare eller försök hitta själv, j-vla djungel med prissättningen så nästintill omöjligt att jämföra själv.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Jag bytte från Skellefteå kraft till Tibber men har ännu inte börjat pilla med styrning av förbrukningen. Sänkte ändå min elkostnad! Sedan kan man i lugn och ro börja med pumpstyrning och andra coola funktioner i efterhand.
Hör av dig på PM om du vill ha en affialate-länk (båda får 500 pix att handla för i deras shop).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Elskling.se, ett-års avtal, sätt reminder om ett år, rinse-n-repeat

Köp aldrig från telefonförsäljare eller försök hitta själv, j-vla djungel med prissättningen så nästintill omöjligt att jämföra själv.

Kunde inte ge ett bättre råd!
Om man bytar efter ett år kan man alltid få 400-500 som ny kund bidrag.

Passar på att ge en stor djävla känga i arselet på denna bransch.
Som vanlig lägenhetsinnehavare, är det otroligt lite man kan tjäna på denna F_R_I_A marknad, som alla vet de fasta avgifterna, som inte är möjliga att förändra är den bit av elen som kostar mest.
Här har marknads_kramarna lyckats att dupera medborgarna rejält och låtet oss tro att valet gör oss rikare.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

*borta* /mod

Whooo there cowboy! För att inte bli för OT så svarar jag bara avseende elhandel.

Elhandlare finns det tack vare avregleringen massor, det är stenhård konkurrens och deras marginaler är väldigt små. Det är därför de har otydliga prismodeller, fasta priser, rabatter en period som sedan försvinner o.s.v. för att försöka tjäna några spänn på alla lata konsumenter. Gör man som jag beskrev ovan så tjänar de extremt lite på en som kund.

VÅRT problem som kund är elnäten, det finns bara en handfull företag som äger elnät och bara EN per geografiskt område, d.v.s. monopol. Vilket vi ser också på elnätspriserna, för maj betalade jag fyra (4!) gånger så mycket i elnätsavgift+skatter som jag betalade för den faktiska elen+skatter. Sen icke att förglömma så är skatter/statliga avgifter/moms en väldigt stor del av kostnaden i Sverige.

Så fria marknaden fungerar, dock går den tyvärr inte att tillämpa på elnät, för ingen är intresserad av att bygga konkurrerande elnät, det är alldeles för stora investeringar och för lång pay-off. (jämför med om någon fick för sig att bygga konkurrerande järnvägsnät...)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Jag håller med föregående talare.
Privatisera konkurreras utsatta marknader är bra och leder till lägre priser.
Men att privatisera marknader utan konkurreras leder tvärt om till högre priser för konsumenterna.

Infrastruktur är mycket dåligt att privatisera, så som järnvägsnät, vägnät, elnät etc. Detta borde vara statligt.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Hoppas jag postar denna i rätt forumsdel.

Jag bor i en villa med beräknad elförbrukning 15000 kWh per år, vad för elavtal ska jag ha? Jag har kikat runt på lite olika, vattenfall fast pris, kundkraft fast pris eller kanske en prismix? Eller kanske hi tech Tibber som får styra mina värmepumpar utan min kontroll beroende på elpriset timme för timme. Det sistnämnda är jag inte jättesugen på eftersom det blir så mycket krångel att få igång.

Stockholms elbolag ska man visst undvika helt då de till och med varit med i P1 plånboken där kunder fått överaskningsavgifter och avtal som ej går att bryta osv.

Vad ska jag välja? Kan tänka mig att fortsätta med Vattenfall om jag får ett bättre pris, nu har jag fast pris 49 öre per kWh inkl skatt.

Jag kör Vattenfall just nu, då de gav oss bäst pris. Det är snart dags för mig att göra samma sak, och jag funderar på tibber. Främst för att kunna påverka själv, med kanske en smart termostat till värmepumpen. Om jag inte går på tibber spåret blir det precis som någon tidigare i tråden föreslog, elskling med (i mitt fall) rörligt pris och se vem som vill ge mig bäst deal.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Whooo there cowboy! För att inte bli för OT så svarar jag bara avseende elhandel.

Elhandlare finns det tack vare avregleringen massor, det är stenhård konkurrens och deras marginaler är väldigt små. Det är därför de har otydliga prismodeller, fasta priser, rabatter en period som sedan försvinner o.s.v. för att försöka tjäna några spänn på alla lata konsumenter. Gör man som jag beskrev ovan så tjänar de extremt lite på en som kund.

VÅRT problem som kund är elnäten, det finns bara en handfull företag som äger elnät och bara EN per geografiskt område, d.v.s. monopol. Vilket vi ser också på elnätspriserna, för maj betalade jag fyra (4!) gånger så mycket i elnätsavgift+skatter som jag betalade för den faktiska elen+skatter. Sen icke att förglömma så är skatter/statliga avgifter/moms en väldigt stor del av kostnaden i Sverige.

Så fria marknaden fungerar, dock går den tyvärr inte att tillämpa på elnät, för ingen är intresserad av att bygga konkurrerande elnät, det är alldeles för stora investeringar och för lång pay-off. (jämför med om någon fick för sig att bygga konkurrerande järnvägsnät...)

Är helt med dig och ser mina egna kostnader för elen också, särskilt nu under sommarmånaderna så har man högre fasta kostnader än vad man gör av med. Samma sak på fjärrvärmen, dessutom så kör Mälarenergi med en prislista som gör fjärrvärmen billigare på sommaren och dyrare på vintern när man behöver.

Skulle säkert kunna sänka mina kostnader en del på elen men för det första så gör jag av med rätt lite (ca 5000 Kwh) och tycker det är rätt skönt att få en räkning med allt samlat. Är en av de lata helt enkelt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Skulle säkert kunna sänka mina kostnader en del på elen men för det första så gör jag av med rätt lite (ca 5000 Kwh) och tycker det är rätt skönt att få en räkning med allt samlat. Är en av de lata helt enkelt.

Det kommer faktiskt en lösning för det (en avtalspart som kund och en faktura oberoende av vilken elhandlare man väljer), men som allt statligt så tar det evigheter...
https://www.svk.se/aktorsportalen/elmarknad/elmarknadshubb/sa...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Lego Master

Relaterad fråga rant.
Kollade på Elskling.se och hittade ett avtal som kunde sälja el till runt 13 öre/kwh. Låter ju bra. Tittade lite på min räkning (Öresundskraft just nu), ger runt 18-20 öre beroende på månad. Okej, lite sänkning, men inget kaosartat.
Men sen kollade jag elnätsavgiften från Bjärekraft istället.

FUCK ME RIGHT IN THE LEFT EYE AND CALL ME SHIRLEY!

Alltså energiskatt, "överföring" och abonnemang kostar tillsammans nära nog 3ggr så mycket som själva elen, och detta är inget jag kan påverka så vitt jag kan se? Bjärekraft äger kablarna till mitt hus, och alltså kan jag inte välja bort dem som leverantör?

Det känns som att jag jagar pizzaören om jag byter elavtal, när den stora kostnaden är helt utom min kontroll. Privatekonomi är en röv.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Elskling.se, ett-års avtal, sätt reminder om ett år, rinse-n-repeat

Köp aldrig från telefonförsäljare eller försök hitta själv, j-vla djungel med prissättningen så nästintill omöjligt att jämföra själv.

Jäklar detta var rtiktigt smart faktiskt! TÄnkte inte alls på detta! Men är det att de höjer priserna varje år om man inte ändrar någonting?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jäklar detta var rtiktigt smart faktiskt! TÄnkte inte alls på detta! Men är det att de höjer priserna varje år om man inte ändrar någonting?

De flesta har någon variant av "sign-up" rabatt på elpriset eller den fasta avgiften de första 12 månaderna, sen tas rabatten bort när tiden löper ut med deras förhoppning att man då inte "orkar" byta elhandlare. (låt elskling spara alla uppgifter så tar det max 2-3 minuter av ens tid per år att teckna ny leverantör)

...och vem man köper elen av har verkligen noll betydelse, det är samma el i samma ledningar, bara fakturan som ser olika ut och avbrott hanteras av nätägaren, inte elhandlaren. (sen kan vissa påstå att man bara köper vindkraft, solkraft o.s.v., men det är ju inte så att de skickar någon annan el till ditt hem än den som också skickas till alla andra i elnätet. Däremot kanske de investerar i solkraftsanläggningar eller annat behjärtansvärt som man kan vilja stötta)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Relaterad fråga rant.
Det känns som att jag jagar pizzaören om jag byter elavtal, när den stora kostnaden är helt utom min kontroll. Privatekonomi är en röv.

Typ så, men man får fokusera på att påverka det man kan, även lite pengar är ju pengar.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Relaterad fråga rant.
Kollade på Elskling.se och hittade ett avtal som kunde sälja el till runt 13 öre/kwh. Låter ju bra. Tittade lite på min räkning (Öresundskraft just nu), ger runt 18-20 öre beroende på månad. Okej, lite sänkning, men inget kaosartat.
Men sen kollade jag elnätsavgiften från Bjärekraft istället.

FUCK ME RIGHT IN THE LEFT EYE AND CALL ME SHIRLEY!

Alltså energiskatt, "överföring" och abonnemang kostar tillsammans nära nog 3ggr så mycket som själva elen, och detta är inget jag kan påverka så vitt jag kan se? Bjärekraft äger kablarna till mitt hus, och alltså kan jag inte välja bort dem som leverantör?

Det känns som att jag jagar pizzaören om jag byter elavtal, när den stora kostnaden är helt utom min kontroll. Privatekonomi är en röv.

Helt korrekt observation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

De flesta har någon variant av "sign-up" rabatt på elpriset eller den fasta avgiften de första 12 månaderna, sen tas rabatten bort när tiden löper ut med deras förhoppning att man då inte "orkar" byta elhandlare. (låt elskling spara alla uppgifter så tar det max 2-3 minuter av ens tid per år att teckna ny leverantör)

...och vem man köper elen av har verkligen noll betydelse, det är samma el i samma ledningar, bara fakturan som ser olika ut. (sen kan vissa påstå att man bara köper vindkraft, solkraft o.s.v., men det är ju inte så att de skickar någon annan el till ditt hem än den som också skickas till alla andra i elnätet. Däremot kanske de investerar i solkraftsanläggningar eller annat behjärtansvärt som man kan vilja stötta)

Jaha då förstår jag. Jaha? Jag har trott att exempelvis vid strömavbrott så kan man få tillbaka strömmen olika fort beroende på vilken leverantör man har? Men då kanske jag har varit lite lost här. Men om det är samma el, hur kommer det sig att de kan ha olika priser? Då tänker jag mig att det endast räcker med att köra på den billigaste och inte behöva följa efter kundnöjdheten? Stämmer det?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jaha då förstår jag. Jaha? Jag har trott att exempelvis vid strömavbrott så kan man få tillbaka strömmen olika fort beroende på vilken leverantör man har? Men då kanske jag har varit lite lost här. Men om det är samma el, hur kommer det sig att de kan ha olika priser? Då tänker jag mig att det endast räcker med att köra på den billigaste och inte behöva följa efter kundnöjdheten? Stämmer det?

Kundnöjdhet kan ju vara värt att titta på i alla fall, strular det med en faktura och elhandlaren är dålig på att ta hand om detta så är det ju trist / kan bli långdraget, men som sagt avbrott är nätägaren som hanterar och den väljer man ju inte så noll påverkan på hur fort elavbrott hanteras.

Men absolut, jag kör på lägsta pris med miljöprofil (kan kosta på mig det, som att köpa eko-varianten i matbutiken).

Fri prissättning, så handlar om önskad vinst, företagens overhead o.s.v., sen beror det på hur de handlar upp elen, det liknar börshandel, så beror på hur duktiga de är på att hantera den sidan också, även om de flesta kör spot-priser för rörliga avtal.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Whooo there cowboy! För att inte bli för OT så svarar jag bara avseende elhandel.

Elhandlare finns det tack vare avregleringen massor, det är stenhård konkurrens och deras marginaler är väldigt små. Det är därför de har otydliga prismodeller, fasta priser, rabatter en period som sedan försvinner o.s.v. för att försöka tjäna några spänn på alla lata konsumenter. Gör man som jag beskrev ovan så tjänar de extremt lite på en som kund.

VÅRT problem som kund är elnäten, det finns bara en handfull företag som äger elnät och bara EN per geografiskt område, d.v.s. monopol. Vilket vi ser också på elnätspriserna, för maj betalade jag fyra (4!) gånger så mycket i elnätsavgift+skatter som jag betalade för den faktiska elen+skatter. Sen icke att förglömma så är skatter/statliga avgifter/moms en väldigt stor del av kostnaden i Sverige.

Så fria marknaden fungerar, dock går den tyvärr inte att tillämpa på elnät, för ingen är intresserad av att bygga konkurrerande elnät, det är alldeles för stora investeringar och för lång pay-off. (jämför med om någon fick för sig att bygga konkurrerande järnvägsnät...)

Det hade varit troligtvis varit hål-i-huvudet dumt att konkurrensutsätta elnätet. Som du säger är det osannolikt att någon skulle bygga ett nytt nät för att stjäla kunder, och oavsett så är det inte precis sannolikt att enorm infrastruktur skulle bli billigare om vi hade 3*fler där 2/3 var oanvänt. Det skulle bli samma som amerikanarna har med Internet. Pissdyrt, kass service och forfarande bara ett val för nästan hela befolkningen

Tyvärr så är det inte precis lätt att reglera ett naturligt monopol på ett sätt som är bra för kunderna både idag och imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Elskling.se, ett-års avtal, sätt reminder om ett år, rinse-n-repeat

Köp aldrig från telefonförsäljare eller försök hitta själv, j-vla djungel med prissättningen så nästintill omöjligt att jämföra själv.

Jag har kört samma, hoppat runt senaste 5åren med nykund-rabbat, sen hoppat tillbaka något år senare när dom ringt och lockat med erbjudande för att locka tillbaka kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jaha då förstår jag. Jaha? Jag har trott att exempelvis vid strömavbrott så kan man få tillbaka strömmen olika fort beroende på vilken leverantör man har? Men då kanske jag har varit lite lost här. Men om det är samma el, hur kommer det sig att de kan ha olika priser? Då tänker jag mig att det endast räcker med att köra på den billigaste och inte behöva följa efter kundnöjdheten? Stämmer det?

Prisskillnad beror mest på hur mycket företaget kostar att driva, och det finns teoretiskt möjligheten att vara olika bra på att köpa upp el. Men leverans står nätetägaren för, så välj lungt det billigaste. Kvaliteten på produkten skiljer ej.

Denna lista kan vara bra att ha i åtanke vid val. Energimarknadsbyrån håller koll på klagomål. Företagen på den listan borde man se upp med
https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnade...

Permalänk

Har haft Stockholms elbolag sista 2 åren och har inget att klaga på. Ligger bra(bäst?) i pris som det verkar, har precis förlängt mitt avtal 2 år till.

/ Johan

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk

Jag kan helt klart rekommendera Tibber. Bor i villa på dryga 300kvm och jag är ganska teknikintensiv. Har en månadsräkning på ca 120kr inkl. deras avgift på 39kr. Skicka ett PM om du vill ha en inbjudan.

Permalänk
Medlem

Tibber.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Whooo there cowboy! För att inte bli för OT så svarar jag bara avseende elhandel.

VÅRT problem som kund är elnäten, det finns bara en handfull företag som äger elnät och bara EN per geografiskt område, d.v.s. monopol. Vilket vi ser också på elnätspriserna, för maj betalade jag fyra (4!) gånger så mycket i elnätsavgift+skatter som jag betalade för den faktiska elen+skatter. Sen icke att förglömma så är skatter/statliga avgifter/moms en väldigt stor del av kostnaden i Sverige.

Fick upp ögonen för detta nyligen när jag funderade på att byta elleverantör. Elhandel: ca 800kr/år, nät - ett antal tusen. Desto mer rätt känns det kanske att då byta elhandelleverantör (var samma som för nätet) till en billigare. I ett år, för ja, så är det tydligen det fungerar.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Lego Master

Märkte nu att Öresundskraft väljer att automatiskt förlänga mitt avtal på två år om jag inte säger till, vilket de gjorde 1e April iår. Så nu sitter jag alltså fast med dom till 2022, för att jag får e-faktura. Det var i den de meddelade mig att jag var tvungen att agera för att INTE bli ombunden, och jag tror de flesta av oss bara betalar e-fakturor utan att läsa specen om inte summan är helt galen.

Tack för det, det pappersfria samhället.

Tydligen är det däremot okej:
https://www.energimarknadsbyran.se/arn/arn-items/2020/konsume...

https://www.juridiskvagledning.se/automatisk-forlangning-av-a....

Ur konsumentperspektiv tycker jag däremot att det är vidrigt att automatiska förlängningar för löpa på mer än 3 eller 6 månader.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ur konsumentperspektiv tycker jag däremot att det är vidrigt att automatiska förlängningar för löpa på mer än 3 eller 6 månader.

Stod ju i finstilta när du signa:de upp dig. Trist, men så vi får initialt bra priser (eftersom leverantören tänker tjäna pengar just på att folk gör som dig, missar/glömmer/låter löpa på), ta det som lärdom och bli mer aktiv konsument (inom alla områden).

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Jag har funderat länge på att kanske byta elavtal, men inte gjort det än. Hade för länge sedan Telge energi

På mitt rörliga Vattenfall hade jag för April månad:

35.51 kr per månad i fast avgift (30 dagar)
12,44 öre/kWh (elförbrukningen)
4 öre/kWh Spotpåslag
2,90 öre/kWh Elcertifikat
+ moms
Med en förbrukning per månad på 175 kWh skulle det gå på 86,70 kr (min sista räkning)

Skulle jag då få om jag bytte till Borås Elhandel:

13,54 EL Spotpris
1,93 Volympåslag
2,76 Elcertifikatsavgift
0 fasta avgifter
-8,36 Månadsrabatt
+ moms

12,34 * 175 = 21,595 i månaden. Alltså 86,70-21,595 = 65,105 mindre varje månad vilket är 65,105 * 12 = 781,26 kr mindre per år?

Missar jag något eller tänker fel? Eller kan man tjäna så mycket på så liten förbrukning?
Hur är det med servicen på dessa mindre bolag, t.ex. Tibber.
När året har gått, då måste man innan 12 månader löper ut hitta något nytt. Något man ska tänka på i samband med det? Så man inte blir låst i ett år till med mer i avgift.
och hur är det med brytavgifter? är det vanligt? eller bör man se upp?

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag har funderat länge på att kanske byta elavtal, men inte gjort det än. Missar jag något eller tänker fel? Eller kan man tjäna så mycket på så liten förbrukning?

När året har gått, då måste man innan 12 månader löper ut hitta något nytt. Något man ska tänka på i samband med det? Så man inte blir låst i ett år till med mer i avgift.
och hur är det med brytavgifter? är det vanligt? eller bör man se upp?

Kollade du på elskling.se? Fördelen där är ju att de sammanställer _alla_ kostnader (fast avgifter o.s.v.). Nej, jag har inget med elskling.se att göra, man kan kolla på compricer också. ...så inget mer att tänka på. (Elskling.se får kick-back från den leverantör man väljer, så de finansierar sin verksamhet) men man hittar inte billigare priser någon annanstans (vad jag hittat))

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kollade du på elskling.se? Fördelen där är ju att de sammanställer _alla_ kostnader (fast avgifter o.s.v.). Nej, jag har inget med elskling.se att göra, man kan kolla på compricer också. ...så inget mer att tänka på. (Elskling.se får kick-back från den leverantör man väljer, så de finansierar sin verksamhet) men man hittar inte billigare priser någon annanstans (vad jag hittat))

Jag kollade på Elskling.se så det borde stämma då med min uträkning, kanske ska testa borås elhandel. Man får väl miljoner telefonförsäljare från Zmarta sedan, det är väl nackdelen kanske.

Tror ni att de kan "bluffa" genom att ha lågt pris i kanske en månad eller två, sedan ha högre pris i förhållande till marknaden resten av tiden? bara för att få hem lite vinst?

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Relaterad fråga rant.
Kollade på Elskling.se och hittade ett avtal som kunde sälja el till runt 13 öre/kwh. Låter ju bra. Tittade lite på min räkning (Öresundskraft just nu), ger runt 18-20 öre beroende på månad. Okej, lite sänkning, men inget kaosartat.
Men sen kollade jag elnätsavgiften från Bjärekraft istället.

FUCK ME RIGHT IN THE LEFT EYE AND CALL ME SHIRLEY!

Alltså energiskatt, "överföring" och abonnemang kostar tillsammans nära nog 3ggr så mycket som själva elen, och detta är inget jag kan påverka så vitt jag kan se? Bjärekraft äger kablarna till mitt hus, och alltså kan jag inte välja bort dem som leverantör?

Det känns som att jag jagar pizzaören om jag byter elavtal, när den stora kostnaden är helt utom min kontroll. Privatekonomi är en röv.

Så är det, likadant för oss som bor i Radhus. Det är lönlöst att byta då en leverantör har monopol på kablarna och momsen, skatt och annat skit ligger högre än min faktiska elförbrukning vilket är piss

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag kollade på Elskling.se så det borde stämma då med min uträkning, kanske ska testa borås elhandel. Man får väl miljoner telefonförsäljare från Zmarta sedan, det är väl nackdelen kanske.

Tror ni att de kan "bluffa" genom att ha lågt pris i kanske en månad eller två, sedan ha högre pris i förhållande till marknaden resten av tiden? bara för att få hem lite vinst?

Kolla uträkningen, kör du rörligt, så är det ett angivet vilket påslag de har på spot-priset (spot-priset är samma för alla, då det helt enkelt är priset för stunden för en kwh) + fasta avgifter mm

Visa signatur

Apple