Permalänk
Medlem

Dator krashar efter 30 min ca spelande

Jag byggde min egen dator för ca 2 år sedan, den har fungerat perfekt fram tills för ca 2 veckor sedan.
Vad hände då för 2 veckor sedan?

GTAV släpptes gratis - men vänta vad säger du nu?
Jo, för att få igång det spelet blev jag tvungen att blåsa datorn och installera om Win10, det dags för det ändå, det löste då problemet så två flugor på smällen i skogen!

Men så rätt snart direkt efter började datorn krascha, men enbart när man spelar.
Efter ungefär 30 min (inte varje gång men oftast med Epic Games spel)

Vad händer då? Jo... skärmen blir svart, fläktarna drar upp till 100%.
Det enda som hjälper är att tvångsavsluta maskinen och starta den igen, då har den tappat inloggningen till Epic, wifi-nätverket och klockan.

Det här är säkerligen ett vanlig fel och alla ni vet direkt vad felet är, maskinen spec finns i min signatur.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Gissningsvis något mjukvarurelaterat i och med att problem uppkom efter ominstallation av Windows. Kraschar datorn även om du spelar något annat?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Gissningsvis något mjukvarurelaterat i och med att problem uppkom efter ominstallation av Windows. Kraschar datorn även om du spelar något annat?

Ja även Battle.net spel och då specifikt Modern Warefare där krachar den är rätt precis när man ska kliva in i ett spel.

Nu har jag installerat om Win10 (Pro) igen, provade att köra in senaste Nvidia för mitt 1070-kort, samma typ av krash.
Så nu ska prova att nergraderat grafikdrivrutinerna, för de senaste kom 27/5 ungefär då problemen började.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

Ja även Battle.net spel och då specifikt Modern Warefare där krachar den är rätt precis när man ska kliva in i ett spel.

Nu har jag installerat om Win10 (Pro) igen, provade att köra in senaste Nvidia för mitt 1070-kort, samma typ av krash.
Så nu ska prova att nergraderat grafikdrivrutinerna, för de senaste kom 27/5 ungefär då problemen började.

Just nu är det många som har problem med Warfare , black screen och krascher osv....
Då det är så många på konsoll och PC är det nog något utvecklarna måste fixa med en uppdatering.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Just nu är det många som har problem med Warfare , black screen och krascher osv....
Då det är så många på konsoll och PC är det nog något utvecklarna måste fixa med en uppdatering.

Ok tack!
Men även andra spel, läs Epic, krashar datorn.
Jag nergraderade grafiken hjälpte inte, bytte till interna grafiken hjälpte inte.
Då ska jag testa ett Steam spel och se om det funkar.
Quake 3 (hehe) funkar bra inga krasher eller något.

Sedan nu helt plösligt så gick fläktarna igång, så jag rusade och installerade HW monitor.
CPU fläkten ligger på nästan 2000 rpm, processorn ligger runt 40 C.
Vad är det som får AIO att säga att fläktarna ska gå i 100% utan att något är för varmt?

Mer info - semi-live.
Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Nu verkar maskinen fungera igen, jag bytte processorkylare slet ut AIOn och satte in min trokännare Nocuta NH-u12a. För det första tycker jag att maskinen är tystare.
Jag har lyckats starta MW, Doom 2016 spelat en stund utan några som helst problem.
Det är de första 15 minuterna så vi får väl se men det känns hoppfullt.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.