Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Vill man tjäna lite pengar i dessa tider så är det att köpa billigt på vintern och hoppas på en varm sommar och sedan sälja dom via budgivning när det är tomt hos alla lager.

Inget jag skulle chansa på. Alla distributörer tar in mycket större volymer nu jämfört med 2018. Förra året sålde portabla AC inte slut på någon bred front. Enskilda modeller, ja, men inte rent allmänt.
Före 2018 var en portabel AC något du sin handlare tog in lite på chans, det var svårt att veta hur många du skulle bli av med och ingen i ledet ville stå med maskiner på lagret när vintern kom.
Nu är portabla AC någonstans där diskmaskinen var slutet 80-talet/tidigt 90-tal - något den breda massan skaffar. Inte så mycket lyx utan lite halft självklart.

Idag köper folk som inte haft en AC tidigare en i april/maj för att det kan ju bli en varm sommar...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Det har också varit en fas med byte av köldmedel från R410A/R407C till R290 med hård säljförbud av de förstnämnda från och med i år (innan dess var det import/tillverkningsförbud maskiner med R410A/R407C in mot EU - dvs. man fick sälja ut befintliga lager men nu är det också stopp med detta) och då vill inte distributörerna sitta med maskiner med den gamla soppan då det är bara att skicka dem till återvinning.

Sommaren 2018 gjordes en riktig utstädning av lagren i sverige och delar av Europa då allt som kunde ge ut kalluft gick att sälja och problemet var att kunna fylla på igen med maskiner med 'rätt' soppa i sig då tillverkningen av dessa inte hade hunnit ifatt i volym (och många 'märken' nu försvann i samband med utfasningen då många tillverkare var inkörda på R410A och nu helt plötsligt skall tillverka maskiner för motsvarande R407C för att köra R290 vilket i princip varit utfasat i >10 år till förmån med R410A - det är inte bara att hälla propan (R290) i en R410A-maskin och tro att det fungerar utan all dimensionering är 'fel'...). Pionjärerna på R290 som köldmedel i portabla AC var Delonghi framförallt i Australien med det var trögt för det i Europa fast det inte var/är något uttalat förbud med brännbara köldmedel (med regler som till största delen är hämtad från just Austrailen) som tex. USA (där köldmedelsbolagen i princip styr regelverket) utan tillverkarna var bekväma med det de hade - och så försvann hela EU som marknad... trots att det har varnats för detta i 10 år reagerar branchen som - oj, varför får vi inte sälja det nu plötligt, typ dagen innan förbuden träder i kraft och har knappt lyft ett finger för att anpassa sig innan.

Permalänk
Medlem

Idag 28° i Örebro, kanske ännu varmare, huvaligen. Jag som är en vintermänniska i grund och botten, acn man köpte förra året är verkligen ett av mitt livs bästa köp. Nuff saud.
Får ner tempen 5-6 grader i min lilla etta, helt underbart!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Vill man tjäna lite pengar i dessa tider så är det att köpa billigt på vintern och hoppas på en varm sommar och sedan sälja dom via budgivning när det är tomt hos alla lager.

Haha eller så står du med 50000 i små ACs du aldrig kan kränga, väldigt svårt att förutse men tror inte att du ser en oförberedd 30-35 sommar igen för ingen har AC sedan innan.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Just beskrivningen i hur det hanterar kondensen är ett jäkla öken då de som har det formulera på sådan sätt att det är nästan obegripligt, precis som om de är rädda för patent infringement eller försöker göra det till en varumärkseskyddad finess med begrepp som ingen begriper. Och de som inte skriver något alls om det - kan man anta har ingen hantering med förångning av kondens - och dessvärre är många som ändå har någon form av kondenshantering - så står det ändå inget om det eller vilka lägen det fungerar...

Hur eller hur skall man inte förutsätta att det finns kondenshantering med uppförångning som default/självklarhet när man tittar på portabla AC-maskiner i gubbdagis - ibland har dom antal uppställda och igång som demo främst när det är varmt och finns det hinkar och trasor och vattenspill på golven i närheten så skall man dra örona åt sig och vara PITA på personalen så att du får exakt besked i hur kondensvatten-hanteringen fungerar på just maskinen/modellen man tittar på. nöj inte med svepande svar utan att svaret gäller exakt för den modellen du tittar på och ingen annan.

Detta borde vara en stående punkt på alla produkttester och de som inte själv hanterar kondensen med uppförångning vid normalanvändning - borde har ett stort rött kors över sig

Du och andra har skrivit många inlägg om kondenshantering (tack för det, det fick mig att inse hur viktigt det är), men jag saknar en lista, eller ens ett omnämnande någonstans här i tråden av en enda modell som har det (men jag måste erkänna att jag inte läst ALLA inlägg på de 58 sidorna...). Flera inlägg ställer frågan om konkreta modeller, men det blir inget svar.

Känner du eller någon annan till några modeller som har det, helst inte alltför dyra (i mitt fall kan jag leva med något upp till 6' känns det som)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Du och andra har skrivit många inlägg om kondenshantering (tack för det, det fick mig att inse hur viktigt det är), men jag saknar en lista, eller ens ett omnämnande någonstans här i tråden av en enda modell som har det (men jag måste erkänna att jag inte läst ALLA inlägg på de 58 sidorna...). Flera inlägg ställer frågan om konkreta modeller, men det blir inget svar.

Känner du eller någon annan till några modeller som har det, helst inte alltför dyra (i mitt fall kan jag leva med något upp till 6' känns det som)?

I princip alla över 4000kr, men visst runt det priset behöver man läsa manualen på för att vara säker.
Electrolux EXP
Woods cortina silent g är två populära modeller. Finns även Andersson från Netonnet men gå då på nån av de dyrare.
Minimum 9000 BTU beroende på storlek av rum.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

[Ämne: exakt vilka modeller har förångning av kondensvattnet.]

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

I princip alla över 4000kr, men visst runt det priset behöver man läsa manualen på för att vara säker.
Electrolux EXP
Woods cortina silent g är två populära modeller. Finns även Andersson från Netonnet men gå då på nån av de dyrare.
Minimum 9000 BTU beroende på storlek av rum.

  • Electrolux EXP är (enligt prisjakt) 14 olika modeller med pris från 3 300 kr till 9 000 kr. Har alltså alla de förångning av kondensvatten?

  • "Woods Cortina Silent G" verkar (enligt samma källa) inte existera. Däremot finns det Roma G och Venezia G, och Cortina Silent 12K.

Tyvärr tilltar förvirringen för mig snarare än minskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

I princip alla över 4000kr, men visst runt det priset behöver man läsa manualen på för att vara säker.
Electrolux EXP

Jag ringde Electrolux Home och frågade en säljare om Electrolux ChillFlex Pro Gold förångar kondensvatten när man använder kylläge (inte avfuktning). Han svarade nej, kondensationen samlas i en tank i maskinen som måste tömmas manuellt. Jag har sen ingen aning om hur kunnig han var på just den produkten, han kan ha haft fel. Men produktmanualen (samma manual för flera olika modeller av ChillFlex Pro) beskriver heller inte någon förångning av kondensvatten. Screenshots från manualen:

Permalänk
Medlem

Problemet är att en lista blir snabbt inaktuell i och med modellnummer byts i princip var år även om chassierna som sådan är rätt lika mellan åren. Skall man ha en pålitlig lista så måste man i princip fysiskt ha maskinen så att man kan kontrollera detta på handfast sätt, för som du märker, att läsa i manualer blir man inte så mycket klokare eftersom de tar upp fallen när man kör maskinen som avfuktare och då får en massa vatten som måste bortföras utan en klar linje i läget när man kör den som AC och inte behöver hantera kondens i de modeller som har förångningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omipoen:

Jag ringde Electrolux Home och frågade en säljare om Electrolux ChillFlex Pro Gold förångar kondensvatten när man använder kylläge (inte avfuktning). Han svarade nej, kondensationen samlas i en tank i maskinen som måste tömmas manuellt. Jag har sen ingen aning om hur kunnig han var på just den produkten, han kan ha haft fel. Men produktmanualen (samma manual för flera olika modeller av ChillFlex Pro) beskriver heller inte någon förångning av kondensvatten. Screenshots från manualen:
https://i.imgur.com/n6jGKx8.png
https://i.imgur.com/Ybbg6pi.png

Spännande. Min exp35u558cw som har samma manual har kondensation iaf.

Jag har inte haft några problem med min under den tiden jag haft min (aldrig tömd eller ens öppnat korken för slangen).
Jag ställde även denna fråga till två butiker innan jag köpte och fick samma svar att den har den funktionen. Dock är det så standard att de inte skriver det längre.

Men jag kan ha fel, borde dock ha fått nån felkod eller sett en pöl vatten?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Trots att jag har kondensation så brukar jag köra avfuktningsläget istället och tömma en bytta en gång per dag, är detta dumt? Det står nämligen i manualen att det är lite mer energisnålt att köra det läget, så varför överdriva tänker jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omipoen:

Jag ringde Electrolux Home och frågade en säljare om Electrolux ChillFlex Pro Gold förångar kondensvatten när man använder kylläge (inte avfuktning). Han svarade nej, kondensationen samlas i en tank i maskinen som måste tömmas manuellt. Jag har sen ingen aning om hur kunnig han var på just den produkten, han kan ha haft fel. Men produktmanualen (samma manual för flera olika modeller av ChillFlex Pro) beskriver heller inte någon förångning av kondensvatten. Screenshots från manualen:
https://i.imgur.com/n6jGKx8.png
https://i.imgur.com/Ybbg6pi.png

Det står "TORKNINGSLÄGET" vilket förmodligen avser avfukningsläget men ingen explicit om vad som gäller i AC-läge och det är fasen inte lätt att läsa ut i manualen så att man känna sig säker vad som gäller med kondenshanteringen i de olika driftlägena.

Jag tror personligen att elektrolux-killen som svarade inte hade produktkännedom och läste i manualen precis som du gjorde - det är så många som köpt Elektrolux-AC i tråden och det har aldrig varit några kommentarer eller gnäll om dess kondensvatten-hantering skulle vara bristfällig.

Sådant borde skrivas ut noga så slipper man dom här frågeställningar - att man inte skriver ut 'längre' är bullshit då så länge det finns maskiner som prånglas ut och inte har den här funktionen så måste man vara mycket tydlig om sådana saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Spännande. Min exp35u558cw som har samma manual har kondensation iaf.

Jag har inte haft några problem med min under den tiden jag haft min (aldrig tömd eller ens öppnat korken för slangen).
Jag ställde även denna fråga till två butiker innan jag köpte och fick samma svar att den har den funktionen. Dock är det så standard att de inte skriver det längre.

Men jag kan ha fel, borde dock ha fått nån felkod eller sett en pöl vatten?

Din erfarenhet från att faktiskt äga och använda produkten väger såklart tungt. Säljaren jag pratade med kan ju ha kommit ihåg fel och kanske tänkte på avfuktningsläget. Men han lät ganska säker konstigt nog.

Skrivet av xxargs:

Det står "TORKNINGSLÄGET" vilket förmodligen avser avfukningsläget men ingen explicit om vad som gäller i AC-läge och det är fasen inte lätt att läsa ut i manualen så att man känna sig säker vad som gäller med kondenshanteringen i de olika driftlägena.
Jag tror personligen att elektrolux-killen som svarade inte hade produktkännedom och läste i manualen precis som du gjorde - det är så många som köpt Elektrolux-AC i tråden och det har aldrig varit några kommentarer eller gnäll om dess kondensvatten-hantering skulle vara bristfällig.

Ja det låter troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omipoen:

Din erfarenhet från att faktiskt äga och använda produkten väger såklart tungt. Säljaren jag pratade med kan ju ha kommit ihåg fel och kanske tänkte på avfuktningsläget. Men han lät ganska säker konstigt nog.

Jag kollade precis min fysiskt och öppnade vattenbehållaren (tömning längst ned) och den var snustorr.
Har ju känt fukten komma ut ur slangen i fönstret tidigare också. Jag har dock aldrig använt DRY utan enbart cool och auto.

Troligtvis så läste han igenom manualen och hittade inget specifikt och sade nej. De som jobbar där har ju allt mellan kylskåp till tvättmaskin och mikro osv. När jag ringde dem om tvåslangslösningen hade hon inte koll alls på AC men hon kunde hänvisa mig till någon som hade koll.

Viktigaste är att du hittar en som passar dig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

En annan fråga. Alla AC jag kikat på skriver i säkerhetsrutan i manualen att den måste anslutas till ett jordat uttag.

Jag bor i en gammal lägenhet med ojordat överallt utom kök/badrum. Kör stationär PC och stereo m.m. i ojordade uttagen helt utan problem. Jag gissar att en hel del andra är i liknande sits.

Dum fråga kanske men finns något särskilt med just AC (kompressor osv) som skulle göra det extra riskabelt att köra den ojordat jämfört med PC och annat? Mer än att den generellt drar mer än många andra saker man brukar koppla in hemma? Upp till omkring 1000W för de lite mer rejäla portabla AC-enheterna. Är det även viktigt att sätta en portabel jordfelsbrytare mellan ojordade uttaget och AC:n i det här fallet? Finns för en hundring på Biltema så ingen stor kostnad.

Permalänk
Medlem

@omipoen: Så länge den har en pump som pumpar upp kondensvattnet till evaporatorn/övre delen så förångar den vattnet. Tank som går att tömma behövs i vilket fall som helst då de kan användas för avfuktning, och vid för hög luftfuktighet skulle den inte hinna förånga allt hur som helst.

Permalänk
Musikälskare

Köpte lite skumplast och tätade vid fönstret, bor i hyres och kan inte göra mycket mer... Det blev väldigt bra och skulle det bli fuktigt/mögligt så är det bara att köpa nytt till nästa säsong

Inte det snyggaste men där är nästan alltid nerdraget ändå så det inte syns

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Haha eller så står du med 50000 i små ACs du aldrig kan kränga, väldigt svårt att förutse men tror inte att du ser en oförberedd 30-35 sommar igen för ingen har AC sedan innan.

Att satsa innebär alltid en risk.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omipoen:

Jag ringde Electrolux Home och frågade en säljare om Electrolux ChillFlex Pro Gold förångar kondensvatten när man använder kylläge (inte avfuktning). Han svarade nej, kondensationen samlas i en tank i maskinen som måste tömmas manuellt. Jag har sen ingen aning om hur kunnig han var på just den produkten, han kan ha haft fel. Men produktmanualen (samma manual för flera olika modeller av ChillFlex Pro) beskriver heller inte någon förångning av kondensvatten. Screenshots från manualen:
https://i.imgur.com/n6jGKx8.png
https://i.imgur.com/Ybbg6pi.png

Köp en Trotec PAC 3500 så har försvinner kondensen via slangen. Har haft min sedan runt augusti/september 2019 och har aldrig tömt något eller sett varningslampan gå igång eller ens för den delen något driftstopp som den själv gjort.

Där kan lika gärna stå Delonghi PAC NK76. Exakt samma sak. Däremot så kördes den 24/7 dygnet runt förra året mellan juli och augusti/september tills PAC 3500 tog över, och där behövdes inte heller tömmas något.

Såvida inte Electrolux har någon dunderfunktion som dom andra inte har så finns där ingen anledning att välja just deras produkter.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Att satsa innebär alltid en risk.

Då är det fel att skriva "Vill man tjäna pengar" om man sedan hävdar risk, då är det "vill man spela med sina pengar" som gäller

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Då är det fel att skriva "Vill man tjäna pengar" om man sedan hävdar risk, då är det "vill man spela med sina pengar" som gäller

Lycka till att hitta en affärsmodell där du tar allt ansvar, tjänar pengar och inte tar någon risk alls. (Risk beräknas både i tid och pengar)
Ge mig den när du hittat den så blir vi alla här på swec rika!!

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Postar min lösning för hyreslägenhet, köpte en skiva, gjorde hål, satte fast i öppet fönster, tätade med random material, satte myggnät.

Permalänk

Köpte en qlima p528. Någon som har erfarenhet av en sådan? Hittade ingen billigare för max 90kvm, 3000kr. Tanken är att köra den som den är och inte modda.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Köpte en qlima p528. Någon som har erfarenhet av en sådan? Hittade ingen billigare för max 90kvm, 3000kr. Tanken är att köra den som den är och inte modda.

Den klarar absolut inte 90 kvm, I så fall 90m3. De flesta portabla ac är för max 20-30kvm med vissa undantag som klarar 40-50.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Köpte en qlima p528. Någon som har erfarenhet av en sådan? Hittade ingen billigare för max 90kvm, 3000kr. Tanken är att köra den som den är och inte modda.

Som tidigare skribent säger kommer den inte klara 90 kvm, den har en kyleffekt på 2,6 kW vilket är lägre än de starkaste andra. Hade en på 3,5 kW och den kunde med hjälp av fläktar och stängda dörrar hålla ett utrymme på ca 45 kvadrat (3 rum i fil) hyffsat svalt (inte över 24 grader). Då var rummet den stod i riktigt kallt då den körde fullt ös där inne men rummet bredvid var inte alls lika kallt.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Som tidigare skribent säger kommer den inte klara 90 kvm, den har en kyleffekt på 2,6 kW vilket är lägre än de starkaste andra. Hade en på 3,5 kW och den kunde med hjälp av fläktar och stängda dörrar hålla ett utrymme på ca 45 kvadrat (3 rum i fil) hyffsat svalt (inte över 24 grader). Då var rummet den stod i riktigt kallt då den körde fullt ös där inne men rummet bredvid var inte alls lika kallt.

Mina förväntningar är att det skall klara ca 60kvm, för jag har ytterfasad på dessa rummen och de blir varma. Tvättstuga, wc och förråd utgör ca 27kvm av de totala 87kvm.
Har en golvfläkt från tidigare sommar som kan hjälpa till att skjutsa runt den svala luften. Får hoppas att det räcker. Annars åker den tillbaka.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Mina förväntningar är att det skall klara ca 60kvm, för jag har ytterfasad på dessa rummen och de blir varma. Tvättstuga, wc och förråd utgör ca 27kvm av de totala 87kvm.
Har en golvfläkt från tidigare sommar som kan hjälpa till att skjutsa runt den svala luften. Får hoppas att det räcker. Annars åker den tillbaka.

Portabel AC är mest gjord för att kyla 1 rum (eller öppen planlösning i mindre format). Min kyler sovrummet på ca 20kvm bra men knappt märkbart från vardagsrummet som är jämte så ha inte för höga förhoppningar. Vi får hålla tummarna dock.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Portabel AC är mest gjord för att kyla 1 rum (eller öppen planlösning i mindre format). Min kyler sovrummet på ca 20kvm bra men knappt märkbart från vardagsrummet som är jämte så ha inte för höga förhoppningar. Vi får hålla tummarna dock.

Det gäller ju egentligen all AC, jag har riktig installerad nu men inte utblås i alla rum. Mitt kontor blir ju inte alls lika kylt som vardagsrummet som är vägg i vägg, trots att utblåset sitter rakt ovanför dörren till kontoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Lycka till att hitta en affärsmodell där du tar allt ansvar, tjänar pengar och inte tar någon risk alls. (Risk beräknas både i tid och pengar)
Ge mig den när du hittat den så blir vi alla här på swec rika!!

Okej, något off-topic för detta egentligen men kommentaren inte var om hur affärsmodellen var utan hur den presenterades om man nu ska vara petig. Den presenterade inte riskerna till att börja med men gå du gärna och köp massor av små AC's till jul så kan du berätta för mig sedan hur det gick nästa höst

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av omipoen:

Din erfarenhet från att faktiskt äga och använda produkten väger såklart tungt. Säljaren jag pratade med kan ju ha kommit ihåg fel och kanske tänkte på avfuktningsläget. Men han lät ganska säker konstigt nog.

Ja det låter troligt.

Jag har med en Chillflex pro gold och i manualen står det tydligt att man inte behöver koppla tömningsslangen i kylningsläget.