Permalänk
Medlem
Skrivet av AFishyTeddyBear:

@DatorMuppen: ja det är ett asus z270h gaming. Det är för kort på bredden för att nå till distanserna som är längst ut

Rätta mig gärna om jag har fel. "Define S" är från: https://www.fractal-design.com/products/cases/define/define-s...
Moderkortsbilden saxxad från googlesökning då asus egna bilder var för dåliga.

Gröna "ringar" motsvarar monteringspunkter.
Röda motsvarar monteringspunkter enligt atx-standarad som dock ej är möjliga att använda på detta moderkort.

Det kanske är dags för en bild, som visar hur moderkortet är monterat i dator-lådan.

Permalänk

@DatorMuppen: Jag har ett verktyg som man kan testa om det finns någon spänning och det lyser rött om verktyget när jag håller det på nätaggregatet betyder detta att det fungerar eller är alltid spänning i att.

Permalänk

@Viita:

Enligt bilden du skickade borde jag kunna sätta två skruvar på mitten men skulle vilja påstå att det är ganska svårt. Vet faktiskt inte riktigt vad det svarta är i skruvhålet till höger om nvme ssdn.

Permalänk
Medlem

@AFishyTeddyBear: Det svarta i höger om nvme är troligen bara en "riktpunkt", man kan peta ner moderkortet där och sedan montera de övriga skruvarna... Det brukar underlätta lite vid montering.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av AFishyTeddyBear:

@Viita:https://imgur.com/a/4BEwgWm Enligt bilden du skickade borde jag kunna sätta två skruvar på mitten men skulle vilja påstå att det är ganska svårt. Vet faktiskt inte riktigt vad det svarta är i skruvhålet till höger om nvme ssdn.

Jadu, det där var onekligen intressant. Jag menar, att de ens placerat och markerat en monteringspunkt på moderkortet som inte följer standarden.
I mitten så ser det endast ut att vara en förmonterad distans.
Att högerkanten av moderkortet hänger i luften är dock inget problem, såvida du inte monterar komponenter utan att hålla emot.

Vet inte riktigt hur mycket komponenter du plockat ut ännu, men enligt bilden så ser det ut som USB-C? fortfarande är inkopplad?

Permalänk

@Viita: Hade den sladden ute innan men det blev ingen skillnad. Tänkte att jag skulle dra ut 24pin sladden men den sitter så förbannat hårt och hela moderkortet håller på att gå av om man försöker slita loss den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AFishyTeddyBear:

@Viita: Hade den sladden ute innan men det blev ingen skillnad. Tänkte att jag skulle dra ut 24pin sladden men den sitter så förbannat hårt och hela moderkortet håller på att gå av om man försöker slita loss den.

Såg precis detta av en slump, är komponenterna skadade? Det ser ut som kratrar i komponenterna...

Permalänk
Medlem

ser ju onekligen ut som det chippet har smällt. Precis vid en distans oxo

// LZ

Permalänk

@Viita: Den på höger sida tror jag ska vara där men den på vänster vet jag inte vad det är. Försökte skrapa lite försiktigt med nageln på den men det hände ingenting.

Permalänk

Detta är lampan som lyser vet inte om detta hjälper något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AFishyTeddyBear:

Detta är lampan som lyser vet inte om detta hjälper något.https://imgur.com/a/bwYoOQD

Det står "PWR_LED" på moderkortet till höger on "lampan". Indikation på att du har ström till moderkortet.

Den högra inringade komponenten syns på denna bild att det inte är någon defekt, utan det vara bara slumpen, den vänstra inringade däremot, är det något på komponentens yta, eller är det en skada på denna?

EDIT: såg nu när jag jämförde med ett bild från asus, det ser ut som en avsiktlig färgprick.

Permalänk

@Viita:

Ingen aning vad det är hände inget när jag skrapade på den

Permalänk
Medlem

Skulle bara skruva ut moderkortet och testa på en bit kartong eller dylikt. Kylaren bör kunna sitta på. För att få bort 24-pinkontakten så vickar du försiktigt upp och ner på varje sida (långsida) medans du håller låsklippen intryckt. Den bör lossna utan allt för mycket våld. sedan kopplar du in endast 24pin och Ström till CPU och ser om det startar.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av AFishyTeddyBear:

@Viita: https://imgur.com/a/tMErgrLIngen aning vad det är hände inget när jag skrapade på den

Ser ut som skada, men en färgklick, ganska lurigt vid första blick.

Som ovan inlägg anger, @henkrik92 , prova starta moderkortet utanför datorlåda på icke ström-ledande underlag. Rekommenderar att även ta ut SSD:er från M.2-slotarna. Verkar systemet starta, så är det bara montera tillbaka, det är dessutom ofta lättare att ta ut trilskande 24-pin-kontakter utanför lådan, då man får ser bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AFishyTeddyBear:

@DatorMuppen: Jag har ett verktyg som man kan testa om det finns någon spänning och det lyser rött om verktyget när jag håller det på nätaggregatet betyder detta att det fungerar eller är alltid spänning i att.

Ström kan fortfarande finnas i kondensatorerna även när nätagget är avslaget och kan påvisa spänning. Dra ur nätsladden trycka på startknappen en tre fyra gånger för att "tömma" på spänning.
Men mitt råd är att ej börja mixtra med nätagget eller öppna det dock.

OBS! Ett nätaggregat bör endast öppnas av en kunnig inom elektronik.

Edit: Men som tidigare sas så kan du ta ur moderkortet och testa det på en kartongbit. Koppla då endast in 24 pin huvudström och 8 pin CPU på moderkortet.
Ett ESD-armband är dock att rekommendera.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

Skulle bara skruva ut moderkortet och testa på en bit kartong eller dylikt. Kylaren bör kunna sitta på. För att få bort 24-pinkontakten så vickar du försiktigt upp och ner på varje sida (långsida) medans du håller låsklippen intryckt. Den bör lossna utan allt för mycket våld. sedan kopplar du in endast 24pin och Ström till CPU och ser om det startar.

Skrivet av Viita:

Ser ut som skada, men en färgklick, ganska lurigt vid första blick.

Som ovan inlägg anger, @henkrik92 , prova starta moderkortet utanför datorlåda på icke ström-ledande underlag. Rekommenderar att även ta ut SSD:er från M.2-slotarna. Verkar systemet starta, så är det bara montera tillbaka, det är dessutom ofta lättare att ta ut trilskande 24-pin-kontakter utanför lådan, då man får ser bättre.

Skrivet av DatorMuppen:

Ström kan fortfarande finnas i kondensatorerna även när nätagget är avslaget och kan påvisa spänning. Dra ur nätsladden trycka på startknappen en tre fyra gånger för att "tömma" på spänning.
Men mitt råd är att ej börja mixtra med nätagget eller öppna det dock.

OBS! Ett nätaggregat bör endast öppnas av en kunnig inom elektronik.

Edit: Men som tidigare sas så kan du ta ur moderkortet och testa det på en kartongbit. Koppla då endast in 24 pin huvudström och 8 pin CPU på moderkortet.
Ett ESD-armband är dock att rekommendera.

Nu har jag lyft ur moderkortet och testat det på en låda och inget händer. Testade att ta bort båda ssdna det andra ram minnet och en av cpu fläktarna. Den enda som sitter i nu är 24-pin 8-pin till cpu och en cpu fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AFishyTeddyBear:

Nu har jag lyft ur moderkortet och testat det på en låda och inget händer. Testade att ta bort båda ssdna det andra ram minnet och en av cpu fläktarna. Den enda som sitter i nu är 24-pin 8-pin till cpu och en cpu fläkt.

Då är nästa steg att prova en annan PSU.

Permalänk
Medlem

@AFishyTeddyBear: ja då är det nätagget om inte en lampa lyser på moderkortet och inget händer.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk

@DatorMuppen: Samma lampa lyser fortfarande.

Permalänk
Medlem

Har du tillgång till värmepasta? I så fall skulle jag nog kolla huruvida moderkortet kommer längre i sin boot process genom att någon debug LED börjar lysa på kortet. I så fall kan det tyda på att CPU'n är dålig och behöver bytas. Men före detta har du provat att byta batteri? Ibland kan dessa bli dåliga och då hindra strömförsörjning.

En sak till att prova är att koppla loss agget helt och sedan göra det berömda gem-testet: https://help.corsair.com/hc/en-us/articles/360025085372-How-t...

Du kopplar helt enkelt in ett gem och jumprar pinne 4 och 5 (övre raden räknat från vänster när du håller 24 pin kontakten emot dig). Om du ser att fläkten rör sig lite när du kopplar på strömmen efter att ha satt dit gemet så indikerar det att agget i alla fall får en del ström och inte är helt trasigt.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

@Joakim Ågren: Testade med gemet och den började snurra den jäveln. Kan det vara moderkortet som är kasst eller någon sladd? Har också byt batteriet på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AFishyTeddyBear:

@Joakim Ågren: Testade med gemet och den började snurra den jäveln. Kan det vara moderkortet som är kasst eller någon sladd? Har också byt batteriet på moderkortet.

Det låter som det är mycket troligt att det är moderkortet.
Det finns skyddskretsar som slår ifrån direkt om det är kortslutning någonstans.
Mycket troligt att det är en liten filterkondensator som det blivit kortis i. Utan kunskaper, så är det mycket svårt att identifiera vilken, sedan behövs även kunskaper i lödning.

Något som du kan prova om du vill, men som med största sannolikhet kommer ge samma resultat är att ta bort samtliga komponenter från moderkort, inklusive CPU och RAM, och sedan prova att starta moderkortet med endast någon fläkt kopplad till en fläktport.
Resultatet kommer med största sannolik bli att allt slår ifrån direkt.
OM moderkortet skulle starta, så finns det risk att kortslutningen istället finns i antingen CPU eller RAM.
Om moderkortet, som jag gissar inte startar, utan allt slår ifrån direkt, så finns det en chans att CPU och RAM klarat sig.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Något som du kan prova om du vill, men som med största sannolikhet kommer ge samma resultat är att ta bort samtliga komponenter från moderkort, inklusive CPU och RAM, och sedan prova att starta moderkortet med endast någon fläkt kopplad till en fläktport.
Resultatet kommer med största sannolik bli att allt slår ifrån direkt.
OM moderkortet skulle starta, så finns det risk att kortslutningen istället finns i antingen CPU eller RAM.
Om moderkortet, som jag gissar inte startar, utan allt slår ifrån direkt, så finns det en chans att CPU och RAM klarat sig.

Nu har jag testat med ingenting i moderkortet förutom CPU fläkt och det är inget liv i den. Tycker fortfarande att det är konstigt att en lampa lyser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Såg precis detta av en slump, är komponenterna skadade? Det ser ut som kratrar i komponenterna...

https://i.imgur.com/LzZoKmm.png

Det måste ju vara där felet ligger..

Chippet för BIOS ser ju onekligen ut att ha smällt (Winbond-chippet till vänster), utan det lär ju datorn inte starta.
Det andra chippet ser jag inte riktigt vad det är eller om det är skadat.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av AFishyTeddyBear:

Nu har jag testat med ingenting i moderkortet förutom CPU fläkt och det är inget liv i den. Tycker fortfarande att det är konstigt att en lampa lyser.

Nja, det är inte så konstigt.
Vad det innebär är att strömförsörjningen och styrkretsarna för uppstart av moderkortet fungerar utmärkt.
Det är förmodligen däremot någon annan strömförsörjningskrets som slår ifrån, och när det sker, så slår den ifrån allt, och så fort att inte ens fläktarna får ström nog att snurra ett halvt varv.

Har du provat med något annat nätagg? Bara för att utesluta så det inte är nätagget som är boven i dramat, trots att det startar med ett gem? Det finns ju en möjlighet att Nätagget skickar fel spänning eller ingen spänning på några ledare, då kommer datorn mest troligt inte heller att starta, även om nätagget startar med ett gem.

@D-ryd, Det må se ut som en krater, men det är en färgklutt ala ASUS.... av alla färger att välja, så väljer man silver... Det ser likadant ut på alla dessa moderkort.

Permalänk

@Viita: Skulle få låna ett nätagg av en kompis men eftersom att det funkade så tänkte jag att det va onödigt. Tänker att jag köper att nytt moderkort och så får jag se om det funkar eller inte. Kanske en dum fråga med skulle ett ASUS prime Z390-A fungera med en i7-7700k? Blir osäker för det står alltid att dom stödjer åttonde och nionde generationens intel processorer men inget om tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AFishyTeddyBear:

@Viita: Skulle få låna ett nätagg av en kompis men eftersom att det funkade så tänkte jag att det va onödigt. Tänker att jag köper att nytt moderkort och så får jag se om det funkar eller inte. Kanske en dum fråga med skulle ett ASUS prime Z390-A fungera med en i7-7700k? Blir osäker för det står alltid att dom stödjer åttonde och nionde generationens intel processorer men inget om tidigare.

i7-7700k finns ej med listan för kompatibla cpu:er, så troligtvis inte.

https://www.asus.com/us/Motherboards/PRIME-Z390-A/HelpDesk_CP...

Permalänk
Skrivet av Viita:

i7-7700k finns ej med listan för kompatibla cpu:er, så troligtvis inte.

https://www.asus.com/us/Motherboards/PRIME-Z390-A/HelpDesk_CP...

Då blir det ju lite jobbigare för om jag inte är helt ute och cyklar så säljs inte inte moderkort för 7700k längre.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 9 CPU 3950X + Asus Ryujin 360 AIO, ROG Crosshair VIII Formula X570 PSU Corsair AX1200i, Kingston Fury Beast 32GB DDR4 /3600 MHz - Phantek NV7, Merc6950XT 16GB - LG OLED55C36LC 55" 4K C3 OLED 120Hz 4K + LG TV 55" 55NANO866NA IPS 120Hz 4K (Game ATMOS 5.1.2 (Dynaudio /Monitor Audio speakers + only MWIII :-)