Permalänk
Medlem

Bilservice

Kanske är en dum fråga det här men aldrig haft en "nyare" bil förut utan mest äldre som det blev mest bondservice på.

Köpte min bil från en bilfirma i Maj förra året, och då var den helt nyservad. Och nu har jag gått och väntat på att servicelampan ska tändas då det gått över 1 år sen senaste service, vilket inte händer så kollade i bilens dator när nästa service ska göras och den säger då om 1700mil.

Men kollar man serviceintervaller på car.info så står följande:
Kamrem: 15000 mil/5 år
Luftfilter: 6000 mil/2 år
Bränslefilter: 6000 mil
Bromsvätska: 6000mil/2 år
Oljebyte & oljefilter: 3000 mil/1 år
Kylarvätska: 9000 mil/5 år
Kupéfilter: 3000 mil/2 år

Så jag bör alltså lämna in den för ett olje och oljefilter byte nu? Som sagt kanske, eller förmodligen en dum fråga men den bjuder jag på i så fall

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Avstängd

3000 mil är väldigt långt intervall för oljebyte och motorn lär ju må bra av att oljan byts lite oftare. Det brukar vara lite marginaler innan lampan tänds, har samma på min VW, 1 års service-intervall men det tar nog snarare 1½ år innan lampan tänds på tid.

Är det en bil du är rädd om så lämna in den på ett oljebyte du får väl påminna dem om att nolla servicelampan fastän den inte lyser bara, trist om den tänds om en månad

Permalänk

/1år innebär ofta att det är ditt ansvar att du får det gjort med stämpel
Vissa bilar varnar, andra inte.
Så minst 1 gång om året för att garanti ska bibehållas hos de flesta. Däremot behöver det inte vara hos märkesverkstad men hos någon som är behörig att stämpla.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

En hyfsat ny bil har dator som säger vad du skall göra. En hyfsat gammal med skulle jag tro.
Eller ring en verkstad ge regnummer och miltal så får du reda på vad du skall göra då dom ser det i sina ”system”

Permalänk
Medlem

Tycker det var en bra fråga. Kanske fel forum att diskutera bilar på men men
Nyare mellanklass-/premium-bilar körs på extremt långa intervaller. Om du har en sådan kommer datorn med hjälp av en algoritm beräkna när du ska göra nästa service. Detta systemet är inte vattentätt i verkligheten och motorer får problem på längre sikt, ibland med en uppsjö av följdfel i värsta fall eller helt enkelt rasar i onödan.

Oavsett vilken bil man äger tycker jag att man minst byter olja och oljefilter 1 gång per år.
Detta är den billigaste försäkringen (motorbyte kontra kostnaden för flera års service ) mot motorproblem och ett minimum för att hålla bilen rullandes från katastrofscenarion.

Andra problem som uppstår med en bil upptäcker man oftast själv, besiktningen eller en mekaniker vid servicetillfället.

Billigare seriösa alternativ till original-verkstäder är Meca-, Bosch-, Autoexperten- och Mekonomen-verkstad. På tex Meca behåller man nybilsgarantin när man servar bilen, får assistansförsäkring och självklart en stämpel i boken. Glöm inte lägga fram serviceboken...

Ja du borde boka service!!!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

WV exempelvis har 3000 mil eller max 2 år mellan deras oljbyte/service. Sedan har de en inspektion som för mig ligger vartannat år. Det blir alltså någon form av verkstadsbesök en gång om året. Jag kommer själv byta olja däremellan för att det känns bäst för mig själv.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Vad är det för bil?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Det här med longlifeservice är skräp för motorer.
Ett olja och filterbyte skall göras per år , gärna med fördel på hösten närmare vintern då du har en fräsch olja när det som mest behövs.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Skräm inte upp trådskaparen nu...
Det beror ju helt på hur mycket bilen körs.

Att byta olja varje år om bilen står avställd i ett garage är ju mindre nödvändigt.

Till trådskaparen:
Strunta i vad dessa "generella" sajter säger. Kolla i manualen för bilen vad det står eller ring tillverkaren och kolla.

Jag byter oftast olja betydligt oftare än vad man behöver på en del av bilarna men då jag gör det själv så kostar det mindre.

Luftfilter byter jag alltid med oljan bara för att.

Sen är det ju lite si och så med vad verkstäder faktiskt gör när de utför de olika momenten. Byte av bromsvätska brukar ju betyda att de suger ur behållaren och fyller den igen. Inte att man suger ut (samtidigt som man fyller på) genom alla bromsoken samt kopplingen tills all vätska är bytt.

Som sagt det beror på hur mycket du kör. Sen tycker jag med fördel att du kam byta olja och filter själv. Spar kvittona om du vill ifall du säljer bilen.

Byta olja:

Åk in på en typ OK med lyft.
Ställ dig under bilen och skruva loss oljepluggen.
Låt oljan rinna ut.
Skruva loss oljefilter och skruva dit det nya med handkraft (ta på lute ny olja på o-ringen innan du skruvar fast filtret.
Skruva tillbaka oljepluggen.
Hissa ner bilen och fyll med olja efter specifikation.
Kolla oljestickan och fyll ev i tills du har rätt nivå.
Öppna boxen för luftfilter (några klipps man öppnar med händerna). Ta ur det gamla och sätt in det nya.

Beställer du från typ tyskland är dessa det ungefärliga priserna:
Olja 70:- litern (säg ca 6l, kolla din manual).
Oljefilter 100:-
Luftfilter 150:-
Fraktavgifter 200:-
Ca 900:-
Sen tillkommer pris på OK.
Du kan lika gärna ställa bilen på ramp eller pallbockar hemma på parkeringen (obs aldrig bara domkraft) men gissar att du inte har pallbockar/ramper så ok kanske blir billigare.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Nu har jag fått mig en bättre bild av vad jag ska göra

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Long life olja fungerar bra OM man följer alla regler som man måste köra efter vilket inga gör(tror jag är ensam om att ha instruktions böcker som toalett lektyr): Inga kallstarter, inga korta körningar, helst enbart landsväg, ej dra släp eller lasta tungt. det är de jag minns i huvudet rakt av, finns säkerligen flera krav.
Jag byter olja 1 gång om året eller ungefär vid 1000 mil, vilket som kommer först helt enkelt. jag har en bil som man KAN köra på longlife olja men när jag såg listan på krav för att det ska fungera så sprang jag åt andra hållet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.