3 snarlika laptops, men vilken är bäst?

Permalänk
Medlem

3 snarlika laptops, men vilken är bäst?

Hej! Jag är på jakt efter en dator för mina studier och har fastnat för 2-i-1 datorer då jag gärna hade tagit anteckningar med penna digitalt och har dessutom lite boner för teknik jag inte provat än. Prestandan är inget jättekrav men den ska kunna köra en Linux Virtual machine så har iaf satt 16GB ram som krav. Jag har lyckats komma fram till 3 modeller som är inom min prisbild och nu har jag fastnat. Det rör sig om dessa:

Lenovo Flex 5: https://www.inet.se/produkt/1965047/lenovo-flex-5-14-ryzen-7-...

Lenovo Yoga Slim 7: https://www.komplett.se/product/1155180/datorer/datorer-barba... Det verkar som att Komplett lurat mig då de visade denna laptop under 2-i-1 kategorin. Jag lyssnar på allas input och har förstått att en dator utan 2-i-1 kommer ge mig en mycket bättre skärm för pengarna.

Och sist men störst
HP ENVY x360 (15" versionen) : https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=158P3E...

Det som jag fastnat i är att alla 3 använder samma processor (AMD Ryzen 7 4700U) och integrerad grafik. Har lika mycket RAM installerat (DDR4 på alla) och lika stora SSD'er allihopa.

Det enda plusset jag hittat hos HP är att pennan ingår vilket sparar mig 650kr som det kostar att köpa till pennan till Lenovo datorerna. Det visar sig att jag missat den lilla textraden som säger att en penna medföljer även flex 5

Är det någon som kan se något knasigt, vet med sig att kvalitén varierar eller har erfarenheter med någon av dessa modeller?

Tack på förhand för svar!
Mvh
Jim

Permalänk
Medlem

både x360 och flex har sämre skärm, uppfyller endast 45% av NTSC. Medans yoga slim har 72% NTSC och 99% sRGB.

Permalänk
Medlem

@Badmondy: Ja det är ju en bra poäng. Men nu när du pekade ut det så ser jag att Komplett och deras rätt värdelösa spec lista kan ha "lurat" mig. Det verkar ju som att Yoga Slim varken har stöd för penna eller touch. Roligt då jag specifikt sökte efter 2-i-1 laptops med deras egna filter när jag hittade den. Eller har jag verkligen tappat bort mig nu?

Permalänk
Medlem

@Crispen: Pennan ingår till flex på komplett och inet, beror väl mest på var du köper den väl?

Permalänk
Medlem

Kvaliten på HP generellt är inget jag skulle hänga i granen. Det finns versioner av Flex 5 som kostar 6490 och de är i någon konstig sorts plast.. Jag skulle gått på Yogan trots att det inte är 2 i 1, skärmen är så mycket bättre

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crispen:

@Badmondy: Ja det är ju en bra poäng. Men nu när du pekade ut det så ser jag att Komplett och deras rätt värdelösa spec lista kan ha "lurat" mig. Det verkar ju som att Yoga Slim varken har stöd för penna eller touch. Roligt då jag specifikt sökte efter 2-i-1 laptops med deras egna filter när jag hittade den. Eller har jag verkligen tappat bort mig nu?

Nej du har rätt, lenovo yoga slim har ingen touch/pennsupport. Missade att du sökte just det