Hjälp mig bygga prisvärd prestandadator utan någon takbudget!

Permalänk

Hjälp mig bygga prisvärd prestandadator utan någon takbudget!

Hej Hopp!
Nu var man här igen och nyfiken på tankegångarna hos er mer insatta Sweclockare där ute

Funderar på dessa två byggen i dagsläget:

https://www.inet.se/datorbygge/b1178297/momz5

alt.

https://www.inet.se/datorbygge/b1178323/amdgang

Kom gärna med uppgraderingsförslag som är effektiva och prisvärda!

Permalänk
Medlem

@babagustos: Det beror ju helt på vad du behöver ha datorn till, de mest prisvärda delarna just nu skulle jag säga ser ut såhär:

Vill du istället ha bästa möjliga prestanda utan att hoppa i galen tunna får du titta på det här:

Varför inget 2080 Ti eller Titan? -Jo det ÄR att hoppa i galen tunna såhär precis innan lanseringen av RTX 30-serien.

OBS!Inget av dessa förslag är balanserat då RAM & lagring är prisvärt just nu medans grafikkort ger väldigt dålig valuta för pengarna.OBS!
Mellan dina 2 byggen faller dock rösten på AMD, då ett moderkort för 4699:- är helt galet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

@Fenrisulvfan: Grymt svar, tack för det!
Kommer att använda datorn huvudsakligen till medie- och ljudproduktion så därför är lagring & prestanda prioritet. Kanske något game COD däremellan men inte så mycket gaming i sikte.
Har hört att Intel är bättre om man renderar tunga projekt i t.ex. Premiere, men vad gäller musikprodd så ska nog AMD funka minst lika bra.
Instämmer helt vad gäller grafikkort! Därför jag tänkt mig ett 2070/Sapphire tillsvidare som placeholder.
Kan inte så jädra mycket om överklockning men det är eventuellt aktuellt så därför jag tänker att man kanske inte bör snåla på moderkortet. Har hör väldigt olika vad gäller moderkort och de flesta jag talat med har rekommenderat Gigabytes AORUS serie. Har hört både bra och dåligt om ASUS z490-kort men kanske övertänker på den fronten.

Permalänk
Medlem

@babagustos: Ser okej ut, dock byt ut SSD till Kingston eller motsvarande med TLC teknik då håller SSD:n längre.
Pure Rock 2 är för klen för de processorerna, kika på luftkylare som väger över 750g eller vattenkylning.

Till sist så finns billigare alternativ för bra moderkort.
Z490: Aorus Elite, Tomahawk, Vision G, Gaming Edge, TUF GAMING PLUS.
B550: Aorus Pro, Tomahawk, Gaming Edge, M Mortar, Strix F Gaming.

Visa signatur

😑