Uppdaterad: Sony sänker prognosen för PlayStation 5 med fyra miljoner enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Snarare som så att AMD kanske inte kan tillverka egna GPUer hos TSMC innan de fullföljt sitt löfte om leverans av X antal kretsar till Sony. Viss risk föreligger, skulle inte helt skriva av det som ogrundad oro..

Skrivet av the squonk:

Kan förklara varför AIB inte har fått speciellt mycket detaljer ännu, det är ingen idé.

Ser isåfall ut som att referens RDNA2 kommer att vara stor brist på, samtidigt säger Nvidia rakt ut att det kommer att bli brist på Ampere till långt in på 2021. Och Ethereum miners sitter som på nålar för att komma över större delen av produktionen av båda. Ser mörkt ut för uppgraderingssugna.

Har någon av er faktiskt sett någon indikation på att det är så det fungerar? Jag är inte så insatt i hur deras resurser fördelas men det låter sjukt konstigt att de inte skulle ha dedikerat arbete för så pass olika saker med så konkurrerande aktörer...
Det måste väl ändå vara olika arbetsflöden?

Nu är fabriken för mitt jobb inte i närheten av att bygga sådana grejer, vi bygger stora mekaniska saker med lite kretskort här och var, men inte är det då på tavlan att tillverkning av en produkt läggs på hyllan och man konfigurerar om ett fabriksgolv för att öka takten på en annan produkt som man haft problem med.

Det där med ethereum-mining är intressant- å ena sidan är Kristy Minehans ProgPOW-korståg över och det verkade som att communityn inte brydde sig tillräckligt mycket om ASIC-resistance i slutänden för att att försöka göra något. Å andra sidan är PoS uppskjutet till icke-specifierat datum vilket betyder att de ASIC's som redan finns ute får tuffa på. Sett en del artiklar i stil med "Ampere could spark another GPU mining craze" osv men är lite större än så till och med- Ampere och senare RDNA2 kan bli antingen frälsaren eller spiken i kistan för ethereums decentralisering. Med det sagt så undrar jag om vi verkligen kommer se en upprepning av vad som hände sist- tror inte att det finns så många som är villiga att hoppa på miningtåget längre. Tyvärr är nog oddsen rätt höga för att en stor mängd gpu's går bort i ett svart hål i kina dock :/

Men som Jen-Hsun själv sa: "The more you buy, the more you save." https://youtu.be/XDpDesU_0zo

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

Series X är väl stilren om något och en liten låda på 15x15x30cm. Utseendemässigt är skillnaden som mellan en Fractal Define 7 (Series X) och en NZXT Phantom (PS5). Jag föredrar såklart Fractal om man gillar ha det subtilt.

Problemet för mig är i alla fall att den inte går in i tvbänken. Liggande blir den för hög. Jag har 143mm höga hyllor. Den höga jag har är dedikerad till recivern. Ett problem som jag inte är helt ensammen om. Tänker inte ha den stående på golvet.

Permalänk
Medlem

Höga klockfrekvenser på GPU antar jag är boven i dramat här. Sen tror jag att Playstation har ett så inarbetat försprång sedan förra/nuvarande generation att det inte lär spela någon roll; Sony kommer att sälja fler konsoler oavsett.

Själv blir det en Xbox Series X. Främst på grund av handkontrollen, men gillar Game Pass skarpt! Skulle det visa sig att den är snäppet mer kraftfull så får det vara en bonus, men jag tvivlar på att man kommer märka någon reell skillnad mellan XSX och PS5.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Oj så besviken du kommer bli

Jag tycker det lilla man hört från i och för sig mestadels anonyma utvecklare är att det är lättare att använda fulla kapaciteten i PS5. Men också att man någon som Tim Sweeney varit rätt exalterad över PS5:s lagring och sagt saker som:
[i]
"PS5 can transfer and decompress textures and geometry from storage directly into video memory without CPU decompression and driver abstraction overhead, which makes the overall perf much higher than PC"

“Sony’s [PS5 SSD] storage system is absolutely world class, not only the best in class in console, but the best in any platform, better than high-end PC”

Vi har sett ett ganska fett demo köras på PS5 hårdvara. I och för sig bara ett demo, men jag har inte sett något på Xboxen som jag varit impad av över huvud taget hittills. Halo som är en av deras paradtitlar om man nu kan uttrycka det så, var ju inte direkt next-gen (vilket även tydligt märktes på att man nu flyttat releasen till nästa år).

Förutom det så kom det ju nyss fram att åtminstone en utvecklare tyckte specen på dom båda Xbox-konsollera var så olik att det skulle hålla tillbaka utveckling för vad man egentligen kunna göra på Xboxen. Och slutligen "Oj så besviken du kommer bli" säger inte så mycket, du får gärna utveckla lite.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

De lär ju ha en kapacitet att få ut ett antal wafers/tidsenhet hos sin underleverantörer, så det känns väl inte orimligt att deras tillverkningskapacitet går i taket om AMD ska dra ut flera enorma releaser samtidigt?

Okej, om vi säger så här då: Sony har satt en lägre prognos då de räknar på dålig yield på sin SOC.

Du föreslår att detta betyder att resten av AMD's produktion skulle få lida den med vilket vore logiskt om det har dålig yield på allt, men med tanke på specs sony har satt som antyder att de kräver en högre standard av chip så är det inte alls tydligt att det är fallet.

Om bristen på chip till Sony är något AMD/TSMC måste kompensera för genom att låna kapacitet från tillverkningen av Big Navi eller Xbox serier X SoC, varför skulle sony sänka prognosen och skada sitt eget aktievärde??

Jag vet inte vad för slags vansinniga avtal som skulle kunna tecknas i denna industrin men det låter högst ovanligt att dra resurser från en kund för att täcka en brist i produktion hos en annan kund. Särskilt då en av de andra kunderna producerar den enda riktiga konkurrenten till PS5...

Givetvis kan det fortfarande vara fallet att de har problem med yield för allt men då det är just sony och enbart sony som har gått ut med en sänkt prognos så låter det inte riktigt som det än iallafall.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Har någon av er faktiskt sett någon indikation på att det är så det fungerar? Jag är inte så insatt i hur deras resurser fördelas men det låter sjukt konstigt att de inte skulle ha dedikerat arbete för så pass olika saker med så konkurrerande aktörer...
Det måste väl ändå vara olika arbetsflöden?

Nu är fabriken för mitt jobb inte i närheten av att bygga sådana grejer, vi bygger stora mekaniska saker med lite kretskort här och var, men inte är det då på tavlan att tillverkning av en produkt läggs på hyllan och man konfigurerar om ett fabriksgolv för att öka takten på en annan produkt som man haft problem med.

Nu har ju ingen av oss läst avtalen dem emellan, men med erfarenhet för avtalsskrivning B2B så tar jag det inte för omöjligt att en viss volym för ett visst datum kan vara avtalat. Då kan det ju stå mellan att behöva lägga ut med pengar för vite, eller styra om sin tänkta produktion av GPU för att försöka hinna ifatt.

Jag antar här att AMD är kund till TSMC i detta fall, och håller i den totala kvoten wafers. Om de sedan lovat Sony 11 miljoner fungerande chip innan ett visst datum så blir det nog också upp till AMD att försöka lösa det. Eller så är det absolut inte så och de kan glatt producera GPU utan någon som helst påverkan från andra kontrakt. Den som lever får se. Själv hoppas jag att det inte ställer till det allt för mycket för AMDs GPU-produktion.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Vad kul om det skulle vara om det är minnestillverkarnas nya allokering av kretsar till den kinesiska marknaden som spökar...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Nvidia hetsar om att 3000 serien tar slut direkt så man måste köpa snabbt! Sony hetsar om att ps5 tar slut direkt så måste köpa snabbt! Känns som de helt enkelt lurar alla att köpa utan att tänka

Alltså, det blir ju så här när man lanserar en ny produkt som jättemånga vill ha. 11 miljoner enheter är ju inte direkt lite, men om 60 miljoner vill köpa till exempel, ja då är det ju för lite och försvinner snabbt, speciellt första batchen när folk vill ha direkt. Man kan inte skapa hur stora lager som helst innan man börjar öppna dörrarna. Det har inget med att lura folk, utan mer att efterfrågan är mycket högre än initiala tillgången kommer vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Jag tycker det lilla man hört från i och för sig mestadels anonyma utvecklare är att det är lättare att använda fulla kapaciteten i PS5. Men också att man någon som Tim Sweeney varit rätt exalterad över PS5:s lagring och sagt saker som:
[i]
"PS5 can transfer and decompress textures and geometry from storage directly into video memory without CPU decompression and driver abstraction overhead, which makes the overall perf much higher than PC"

“Sony’s [PS5 SSD] storage system is absolutely world class, not only the best in class in console, but the best in any platform, better than high-end PC”

Vi har sett ett ganska fett demo köras på PS5 hårdvara. I och för sig bara ett demo, men jag har inte sett något på Xboxen som jag varit impad av över huvud taget hittills. Halo som är en av deras paradtitlar om man nu kan uttrycka det så, var ju inte direkt next-gen (vilket även tydligt märktes på att man nu flyttat releasen till nästa år).

Förutom det så kom det ju nyss fram att åtminstone en utvecklare tyckte specen på dom båda Xbox-konsollera var så olik att det skulle hålla tillbaka utveckling för vad man egentligen kunna göra på Xboxen. Och slutligen "Oj så besviken du kommer bli" säger inte så mycket, du får gärna utveckla lite.

Tim Sweeney är en erkänd skojare och väldigt partisk, så han ska du inte lyssna på. Halo är bara ett spel, antagligen har det dragits ner av Xbox One, dock är det inte relevant. Eller menar du att det feta demot du sett är helt tack vare en SSD? Utvecklare har lätt att vara frispråkiga på Twitter, men om du tänker efter så vet du att andra plattformar (PC) består av tusentals olika konfigurationer, så hur kan det vara så jobbigt att utveckla ett spel för två?
Min kommentar syftade på den användare som trodde PS5 skulle vara överlägsen, när den snarare är "underlägsen" Xbox i ren prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Problemet för mig är i alla fall att den inte går in i tvbänken. Liggande blir den för hög. Jag har 143mm höga hyllor. Den höga jag har är dedikerad till recivern. Ett problem som jag inte är helt ensammen om. Tänker inte ha den stående på golvet.

En lack-hylla från Ikea brevid/bakom/ovanför TVn. Så tänker jag lösa det

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Börjar bli nervös att man kommer bli utan fram till sommaren, har pengar undansparat som blir svårare för var dag att hålla i! Föd mitt köpbehov Sony nuuuu!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Nu har ju ingen av oss läst avtalen dem emellan, men med erfarenhet för avtalsskrivning B2B så tar jag det inte för omöjligt att en viss volym för ett visst datum kan vara avtalat. Då kan det ju stå mellan att behöva lägga ut med pengar för vite, eller styra om sin tänkta produktion av GPU för att försöka hinna ifatt.

Jag antar här att AMD är kund till TSMC i detta fall, och håller i den totala kvoten wafers. Om de sedan lovat Sony 11 miljoner fungerande chip innan ett visst datum så blir det nog också upp till AMD att försöka lösa det. Eller så är det absolut inte så och de kan glatt producera GPU utan någon som helst påverkan från andra kontrakt. Den som lever får se. Själv hoppas jag att det inte ställer till det allt för mycket för AMDs GPU-produktion.

Det är möjligt, men i sådant fall tror jag att AMD antingen måste ha ett motsvarande avtal med TSMC eller en del friskrivningar då AMD inte har någon egen produktion och därmed inte faktiskt kan göra något åt saken själva...

I mitt arbete till exempel är vår fabrik ett oberoende företag sales/service organisationerna som alla är dess kunder. Om det skulle vara problem med produktionskapacitet för deras nationella sales org som ligger bokstavligt talat vägg i vägg med fabriken så är de inte högre prioriterade än några andra länders sales org. Vet inte vad upplägget är hos AMD men någonstans måste det ju vara så att förväntningar finns att deras GPU division ska prestera och generera vinst, varpå jag inte ser varför de skulle acceptera att bli nerprioriterade.

Om det dock är så att AMD tecknat avtal som sätter deras egen produktion sist i prio efter microsoft och sony så ser jag ärligt talat inte poängen med att de ska bygga dedikerade GPU's överhuvudtaget. Om det är så låg prio att de är villiga att kasta allt åt sidan för att tillfredställa sony/microsoft så kanske det vore bättre att bara sluta och gå all-in på konsoler och CPU.

Jag anser fortfarande att det faktum att sony justerat prognosen tyder på att deras kapacitet är densamma och de får anpassa sig efter de yields som gäller.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

Förbokade en ps5 digital edition så fort det gick på inet.

Tror inte det kommer skilja enormt mellan xbox och ps5.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk

@Shiprat: *Håller tummarna*

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Dom kanske säger brist på kretsar, men i verkligheten tror jag det handlar om att dom kommer vara relativt sett snordyra vid release och att folk förmodligen kommer luta mer mot Xbox denna generation pga vad dom läst om hårdvaran plus att Microsoft slår hård på trummorna om DX12 Ultimate... Så dom vill nog dra ner på prognosen tidigt så att folk inte säger "va ni sålde bara 5 miljoner enheter?! Vi räknade ju med 5.1 miljoner enheter, så nu går aktien ner med 80%".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Tim Sweeney är en erkänd skojare och väldigt partisk, så han ska du inte lyssna på. Halo är bara ett spel, antagligen har det dragits ner av Xbox One, dock är det inte relevant. Eller menar du att det feta demot du sett är helt tack vare en SSD? Utvecklare har lätt att vara frispråkiga på Twitter, men om du tänker efter så vet du att andra plattformar (PC) består av tusentals olika konfigurationer, så hur kan det vara så jobbigt att utveckla ett spel för två?
Min kommentar syftade på den användare som trodde PS5 skulle vara överlägsen, när den snarare är "underlägsen" Xbox i ren prestanda.

Tim Sweeney och EPIC har en av dom bästa grafikmotorerna i branchen (om inte den bästa) så att säga han är en skojare känns inte helt seriöst. Det har kommit från fler utvecklare, bl.a. Cryotek där en av utvecklarna sade att det var lättare att utnyttja dom TFLOP:sn som finns tillgängliga i PS5 och att skillnaderna GPU mässigt inte är så stora i verkligheten.

Vet inte vad du syftar till när du säger att PS5 är underlägsen i prestanda. Hårddisken är "mer" än dubbelt så snabb, och att enbart räkna TFLOPs verkar inte säga speciellt mycket. Som Mark Cerny säger i presentationen nedan "TFLOPs is defined as the computational capability of the Vector ALU. That is just "ONE" part of the GPU, there are a lot of other units, and those units all run faster when the GPU frequency is higher".

Det blir också rätt uppenbart om vi jämför AMD Vega 64 med Nvidia GTX1080ti. I hur många spel är Vega64 snabbare än GTX1080ti, inte speciellt många. Men tittar vi på beräkningskraften dom både GPU:erna i mellan.

single-precision performance:
GTX1080ti - 11,3 TFLOPs
VEGA 64 - 13.7 TFLOPS

Och slutligen angående demot så nej, men jag kan tänka mig att SSD'n hjälpte till rätt bra där under flygscenen där man inte kunnat se så mycket som en tillstymmelse till pop-in.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

@Shiprat: *Håller tummarna*

Haha för vilken del, att det bara är sony eller att AMD slutar helt med dGPU?

Finns det för övrigt någon slags konfirmation att ms/sony köper via AMD?
De är båda så stora att det känns rätt resonabelt att de bara skulle köpa design av AMD och sedan beställa fabrikering direkt från TSMC.

Med tanke på att Sony ursprungligen enbart planerade för 5-6 miljoner PS5 tills mars 2021 varpå de sedan ökade till 10 miljoner och tydligen någonstans längs vägen ökade igen till 15 så känns det inte som någon enorm katastrof om de backar ner till "bara" 11 miljoner igen.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Det är ingen brådska hos mig, kommer ändå skaffa konsolerna när dom har funnits ute 1 år eller så.

Japp. Samma tanke för mig också.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Bilarna från 80-90talet ser ju 100ggr bättre ut än dagens generiska skräp.

Håller med helt. Mycket mer likriktat och urvattnat idag än då. Även om det finns bra undantag (som tur är), så är den stora massan normala bilar mycket mer homogen och intetsägande idag.

Kopierar de varandra för mycket, eller vågar de inte står för något eget?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Vet inte vad du syftar till när du säger att PS5 är underlägsen i prestanda. Hårddisken är "mer" än dubbelt så snabb, och att enbart räkna TFLOPs verkar inte säga speciellt mycket.

Räkna TFLOPs funkar rätt bra när du gör det med samma grafikarkitektur, vilket PS5 och XSX har. Finns lite tester som Digital Foundry kört där dom testar påståendet att högre klockfrekvens skulle vara bättre än fler kärnor på GPUn som påstås från Sonys håll, deras tester på PC visar att det inte stämmer dock. Time will tell.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Står ingenstans att det skulle vara AMDs grejs. Kan lika gärna vara den där "super SSDn" i sony som det inte finns tillräckligt av. Eller något annat. Tror det är prioriterat hos AMD/TSMC beställningarna från microsoft och sony.

Japp. Misstänker också SSD:en i och med att den är så mycket special Sony. Microsoft har också snabb SSD, men verkar mer ha valt en "high end" standardlösning med hög prestanda.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Njae den hänger man väl inte heller i granen direkt, men Xbox Series X ser ju iallafall liiiiite stilrenare ut. Den är stor och klumpig men den går att få in i hörnet bredvid TVn. Det är nog luftflödet de vill åt den här gången.

Jag tänker ungefär så här:

Xbox Series X:

+ högre prestanda (?)
+ snyggare än PS5

- stor och klumpig

Playstation 5:
+ PSVR 2
+ God of War
+ The Last of Us

- lägre prestanda (?)
- design (svinful!)

Bra sammanfattning!

Alla konsoler har sina olika för- nackdelar. Helt klart!

Själv så ser jag Game Pass, och delade licenser med PC (Play Anywhere) som största fördelen om jag skulle köpa en ny X-låda. Gällande PS5 så är den största fördelen att den kan ligga ner.

Gällande storleken så är nackdel att XSX måste stå upp (för att se vettig ut). Samt att man inte kan ta av foten.

Sedan må PS5 vara lite smalare än XSX, men knappast liten den heller:

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Vad kul om det skulle vara om det är minnestillverkarnas nya allokering av kretsar till den kinesiska marknaden som spökar...

På vilket sätt är det bra, eller kul?

Förstår inte riktigt. 😵

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twicefire:

Förbokade en ps5 digital edition så fort det gick på inet.

Tror inte det kommer skilja enormt mellan xbox och ps5.

Håller med. Tror på i stort väldigt liknande både pris, prestanda och spelutbud.*

Tror på att PS5 för störst volym därför att de varit störst denna generationen (enklast för folk att fortsätta med det de är vana vid), men för nya köpare (som nog iofs. är i minoritet) så blir det nog ett väldigt jämt race.

Bägge kommer bli grymt fina konsoler!

* det lilla som skiljer är om man föredrar några Sony-specifika titlar, eller Microsoftspecifika och Game Pass.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag kommer nog försöka köpa en oavsett. Men satan vad ful den är. Gissar att den groteska designen kommer avskräcka en hel del potentiella köpare. Motivering till mitt köp kommer vara att jag hatar kontrollens layout på xbox samt att PS5 ska vara bakåtkompatibel med mitt redan hyfsat stora bibliotek.

har ju hellre en skokartong på högkant i vardagsrummet /s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Tim Sweeney och EPIC har en av dom bästa grafikmotorerna i branchen (om inte den bästa) så att säga han är en skojare känns inte helt seriöst. Det har kommit från fler utvecklare, bl.a. Cryotek där en av utvecklarna sade att det var lättare att utnyttja dom TFLOP:sn som finns tillgängliga i PS5 och att skillnaderna GPU mässigt inte är så stora i verkligheten.

Vet inte vad du syftar till när du säger att PS5 är underlägsen i prestanda. Hårddisken är "mer" än dubbelt så snabb, och att enbart räkna TFLOPs verkar inte säga speciellt mycket. Som Mark Cerny säger i presentationen nedan "TFLOPs is defined as the computational capability of the Vector ALU. That is just "ONE" part of the GPU, there are a lot of other units, and those units all run faster when the GPU frequency is higher".

Det blir också rätt uppenbart om vi jämför AMD Vega 64 med Nvidia GTX1080ti. I hur många spel är Vega64 snabbare än GTX1080ti, inte speciellt många. Men tittar vi på beräkningskraften dom både GPU:erna i mellan.

single-precision performance:
GTX1080ti - 11,3 TFLOPs
VEGA 64 - 13.7 TFLOPS

Och slutligen angående demot så nej, men jag kan tänka mig att SSD'n hjälpte till rätt bra där under flygscenen där man inte kunnat se så mycket som en tillstymmelse till pop-in.

https://youtu.be/ph8LyNIT9sg?t=1912

Tim Sweeney sitter i knät på Sony, han har ett intresse i att prata gott om dem. Du vet inte vad jag menar? Ok, då har du inte kollat på specs för dessa konsoler. Xbox är kraftfullare på GPU och CPU. Sony har snabbare lagring, och det är klart att det kommer komma till nytta, men jag påstår att kraftigare komponenter kommer betyda en kraftigare konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Tim Sweeney sitter i knät på Sony, han har ett intresse i att prata gott om dem. Du vet inte vad jag menar? Ok, då har du inte kollat på specs för dessa konsoler. Xbox är kraftfullare på GPU och CPU. Sony har snabbare lagring, och det är klart att det kommer komma till nytta, men jag påstår att kraftigare komponenter kommer betyda en kraftigare konsol.

PS5 är ju betydligt snabbare än Xbox series Shitbox som tydligen är ersättaren till Xbox One.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Jo fast om det är dålig yield, dvs. dåligt med fungerande antal kretsar så ligger Microsoft garanterat ännu sämre till i och med att jag är rätt säker på att deras krets är något större (svårare att tillverka). 50% låter dock extremt dåligt, undrar om det verkligen kan stämma.

Min gissning.
Xbox skulle väl få en soc med 56 cu, varav 4st skulle vara avstängda för att öka yield.
Sedan är xboxens soc inte lika högt klockad, vilket kanske ökar yield.
Samt Amd får väl mer betalt utav Microsoft, pga dyrare krets och därmed prioriterar Microsofts xbox högre.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BengaBang:

PS5 är ju betydligt snabbare än Xbox series Shitbox som tydligen är ersättaren till Xbox One.

Och?

Permalänk
Inaktiv

Stort misstag av Sony, ger kunder till Microsoft om detta skulle stämma.