Tankar kring upgradering inför 30-serien

Permalänk

Tankar kring upgradering inför 30-serien

Tjena.

Jag sitter här med väldigt medioker kunskap angående kraven för ett rtx 30-serie kort. Mina tankar kring köpet blir allt mörkare och mörkare då jag läser om "bottleneck" och kraven för ett sådant kort kan kommas vara.

När jag läser om detta når jag ständigt en återvändsgränd som talar om för mig att jag är tvungen att uppgradera hela mitt system. Kan någon ge mig lite mer insikt och råd kring vad som är optimalt att uppgradera till(vet att det inte finns officiella benchmarks så jag har använt 2080ti som referens)

Vad min burk består utav:

Geforce 1080 6gb

Intel Core i7-4790K

Corsair CX 750M / 750W

Corsair Vengeance Low Profile 16GB (2x8GB) / 1600MHz / DDR3

ASUS Z97-P - ATX / Z97

Permalänk
Medlem

För det första - det finns alltid en flaskhals någonstans i en dator. Det är alltid någon komponent som begränsar de andra. Frågan är inte om det finns en flaskhals, utan vilken den är, och hur mycket den påverkar.

Din dator har ju överlag rätt gamla komponenter, men å andra sidan bland de bästa komponenterna för sin generation, så det är ingenting som uppenbart behöver uppgraderas.

Vad som är optimalt att uppgradera för dig beror på vad du skall göra med datorn. Behöver du uppgradera någonting överhuvudtaget?

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

För det första - det finns alltid en flaskhals någonstans i en dator. Det är alltid någon komponent som begränsar de andra. Frågan är inte om det finns en flaskhals, utan vilken den är, och hur mycket den påverkar.

Din dator har ju överlag rätt gamla komponenter, men å andra sidan bland de bästa komponenterna för sin generation, så det är ingenting som uppenbart behöver uppgraderas.

Vad som är optimalt att uppgradera för dig beror på vad du skall göra med datorn. Behöver du uppgradera någonting överhuvudtaget?

Bra svar!

Jag spelar ju en del så Ray-Tracing är ju något som lockar. Håller även på med 3D design.

När jag införskaffade mig den här burken var ju känslan go att vara i framkanten med prestandan. Det var längesedan och viljan för att upgradera finns.

Permalänk
Medlem

Folk är tokiga för 3000 series då säkert kommer en mässa info och test kring allt med dem nya korten att göra på nätet. Jag skulle säger att få tag på ett bra kort skulle bli den svåraste moment. Folk ska köpa upp allt inom minuter gissar jag. Men recension kommer ute idag kl 1500 så vi få ser förhoppningsvis mycket info.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Skrivet av reeson:

Folk är tokiga för 3000 series då säkert kommer en mässa info och test kring allt med dem nya korten att göra på nätet. Jag skulle säger att få tag på ett bra kort skulle bli den svåraste moment. Folk ska köpa upp allt inom minuter gissar jag. Men recension kommer ute idag kl 1500 så vi få ser förhoppningsvis mycket info.

Ja , alltså tanken är väll inte att uppgradera direkt. Det heliga dilemmat jag står i är väl mest hur vidare mitt system klarar kortet eller ej. Om det är så att flaskhalsen blir för stor behöver jag uppgradera.. Ptja.. Allt i min burk. Moderkort , RAM , processor..

Permalänk
Medlem

Oj de är imorgon recension släpps. Jag skulle tror om man kolla på cpu jämförelse mellan olika cpuer med en 2080ti kan man få en aningen om hur de går med 4790

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Skrivet av reeson:

Oj de är imorgon recension släpps. Jag skulle tror om man kolla på cpu jämförelse mellan olika cpuer med en 2080ti kan man få en aningen om hur de går med 4790

Jo men precis. Som jag skrev i inlägget så har jag använt 2080 TI som referens. Då ligger jag på ungefär 25% bottleneck med den CPU:n jag har idag.

Permalänk
Medlem

Om du har råd med ett 3080 nu är det enklaste svaret att köpa ett och testa. Om du inte når upp i en bildfrekvens du är nöjd med och det verkar vara processor eller RAM som är problemet så är det dags att uppgradera. Om du är nöjd med bildfrekvensen finns det ingen anledning att uppgradera om du inte har andra problem.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem

What he said.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

En annan sak är vilken upplösning man har. Till en vis grad kan man flyter flaskhalsen från cpu till gpu genom att går upp från till exempel 1080p till 1440p och även 4k. Men de beror på lite vilken spel dvs. BFV var väldigt krävande och men verkligen behövd kraft från cpu även i lägre upplösning. Jag säger det för jag själv fundera på att går över till ultra wide eller 4k men bli nog nästa gen. Men om denna skulle går fint i praktiken med just din situation skulle behöva en del forskning. För mig är skärmen den viktigaste component i hela upplevelsen och värt att ligger lite mera på jämfört med andra delar. Kanse nåt att tänke på bara. (Hoppas svengelska har funkat)

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Skrivet av reeson:

En annan sak är vilken upplösning man har. Till en vis grad kan man flyter flaskhalsen från cpu till gpu genom att går upp från till exempel 1080p till 1440p och även 4k. Men de beror på lite vilken spel dvs. BFV var väldigt krävande och men verkligen behövd kraft från cpu även i lägre upplösning. Jag säger det för jag själv fundera på att går över till ultra wide eller 4k men bli nog nästa gen. Men om denna skulle går fint i praktiken med just din situation skulle behöva en del forskning. För mig är skärmen den viktigaste component i hela upplevelsen och värt att ligger lite mera på jämfört med andra delar. Kanse nåt att tänke på bara. (Hoppas svengelska har funkat)

Jo men precis! En uppgradering blir det. I vilken ordning vet jag inte ännu. Funderar till och med att gå över till AMD processor. Men det hör till ett annat inlägg vid ett senare tillfälle.

Svengelska har fungerat utmärkt.