Uppdaterad: Sony sänker prognosen för PlayStation 5 med fyra miljoner enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

På vilket sätt är det bra, eller kul?

Förstår inte riktigt. 😵

Det är ju inte bra på något sätt, men jag får en rolig bild i huvudet där representanterna från minnestillverkarna står och skruvar på sig lite skyldigt framför övriga kunder, där de försöker förklara utan att faktiskt säga att de beställda kretsarna skickas till den kinesiska marknaden, och att deras ordrar inte kan fyllas innan dess att handeln med Kina har stoppats.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Står ingenstans att det skulle vara AMDs grejs. Kan lika gärna vara den där "super SSDn" i sony som det inte finns tillräckligt av. Eller något annat. Tror det är prioriterat hos AMD/TSMC beställningarna från microsoft och sony.

Tack för att iallafall någon reagerar på det.
Jag tror precis som dig att det handlar om SSDn, annars borde vi hört något mer från såväl AMD som Microsoft eller TSMC. Åtminstone rykten. Nu är det bara Sony som sänker sin prognos med 25%(!) och då borde det vara tillräckligt allvarlig brist för att flagga även från andra håll.

Den som lever får se!

Skrivet av BengaBang:

PS5 är ju betydligt snabbare än Xbox series Shitbox som tydligen är ersättaren till Xbox One.

Kul att du verkar vara en riktig insider med stenkoll! Då kanske du kan berätta lite mer juicy info? ))

Permalänk
Medlem

Trodde först att nyheten skulle vara att de kommer vara betydligt dyrare än Xbox:en.

Kom igen nu Sony, nu är det dags att presentera priset på PS5, den ska ju snart lanseras.

Låter ju dock som det är APU:n, för i mina ögon är inte en integrerad systemkrets en SSD.

"Utöver försvårad logistik uppges låg tillverkningseffektivitet, så kallad yield, av den integrerade systemkretsen som används i Playstation 5 vara en starkt bidragande faktor till problemet."

och på japanska blomberg står det "SOC" och det är ingen SSD.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Kul att du verkar vara en riktig insider med stenkoll! Då kanske du kan berätta lite mer juicy info? ))

Är väl ganska uppenbart nu att Series S ersätter One S och Series X ersätter One X.

Vilket kommer begränsa utvecklingen denna generation ganska mycket enligt tidigare uttalanden av utvecklare, tack vare mycket långsammare minne och mindre mängd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Läser man Bloombergs Report, så tror de att Sony kommer att lägga sig på 450$ och lägga sig på plusminus 0 på sin konsol. Gör de detta så kommer de att vinna även gen5 av detta krig.
Vi får se imorrn.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Tim Sweeney sitter i knät på Sony, han har ett intresse i att prata gott om dem. Du vet inte vad jag menar? Ok, då har du inte kollat på specs för dessa konsoler. Xbox är kraftfullare på GPU och CPU. Sony har snabbare lagring, och det är klart att det kommer komma till nytta, men jag påstår att kraftigare komponenter kommer betyda en kraftigare konsol.

Sitter i knät på Sony? Hmm han borde väl även sitta i knät på Microsoft och The Coaltion studio då. En av deras största titlar (Gears of War) utveckas ju tillsammans med Epic på Unreal Engine (om jag fattat det hela rätt). Har också svårt att tro dom annars skulle stödja Epic på det sättet dom gjorde i konflikten med Apple. Epic är definitivt beroende av dom, och till viss del även vice versa.
(Gears of War is a video game franchise created by Epic Games, developed and managed by The Coalition, and owned and published by Xbox Game Studios)

Sweeney likt andra utvecklare har varit sparsamma med sina uttalanden, för dom vill naturligtvis inte ha problem med Microsoft. Man såg ju bara hur fort intervjun som gjordes av Cryoteks utvecklare Ali Salehi togs bort.

Original Story: Which is better, PlayStation 5 or Xbox Series X? Unfortunately, it's a question that's going to rear its head frequently over the next year or two. Microsoft's next-gen console has the larger numbers when you compare tech specs, but several devs have been singing the praises of PS5. Ali Salehi is the latest to do so. He's a rendering engineer at Crytek, and recently took part in an interview to discuss PS5 and Xbox Series X.

It's in Persian, but a Persian Twitter user has taken it upon themselves to convert some choice quotes into English. If these translations are anything to go by, Salehi seems pretty smitten with PS5.

When asked how the two next-gen consoles compare, he says other devs are claiming PS5 "is the easiest console they have ever coded on to reach its peak performance". He goes on to say he thinks PS5 "is extremely simple and has so many abilities that make the devs so free". He concludes by stating PS5 "is a better console [than Xbox Series X]".

Salehi also praises PS5's ultra-fast SSD. He explains that Xbox Series X's quick resume feature -- which lets you put multiple games into a suspended state and switch between them within a few seconds -- could be achieved on PS5 "in under one second".

When asked which of the two consoles he personally prefers to work with, Salehi confidently says PS5 "without a moment of hesitation". He adds, "As a programmer I say PS5 is much better and I don't think you can find a programmer that could name one advantage that XSX has over PS5".

A pretty bold statement there. It sounds like PS5 has definitely convinced Salehi, despite the larger figures touted by Xbox Series X. Ultimately, the proof will be in the pudding -- we need to see some games running on these things. Hopefully we're not too far away from that.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Haha för vilken del, att det bara är sony eller att AMD slutar helt med dGPU?

Finns det för övrigt någon slags konfirmation att ms/sony köper via AMD?
De är båda så stora att det känns rätt resonabelt att de bara skulle köpa design av AMD och sedan beställa fabrikering direkt från TSMC.

Med tanke på att Sony ursprungligen enbart planerade för 5-6 miljoner PS5 tills mars 2021 varpå de sedan ökade till 10 miljoner och tydligen någonstans längs vägen ökade igen till 15 så känns det inte som någon enorm katastrof om de backar ner till "bara" 11 miljoner igen.

Håller tummarna att AMD inte satt sig själva i klistret. Sony och ms är stora. Men med AMD som leverantör går det säkert att pressa priset då det skulle bli en gigantisk kund med möjlighet att förhandla om stora totalvolymer. Makes sense in a way.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Bra sammanfattning!

Alla konsoler har sina olika för- nackdelar. Helt klart!

Själv så ser jag Game Pass, och delade licenser med PC (Play Anywhere) som största fördelen om jag skulle köpa en ny X-låda. Gällande PS5 så är den största fördelen att den kan ligga ner.

Gällande storleken så är nackdel att XSX måste stå upp (för att se vettig ut). Samt att man inte kan ta av foten.

Sedan må PS5 vara lite smalare än XSX, men knappast liten den heller:

https://www.notebookcheck.net/fileadmin/_processed_/b/7/csm_ps5_comparison_2_6_ba0289d42b.png

https://www.notebookcheck.net/fileadmin/Notebooks/News/_nc3/ps5_xbox_2.jpg

Måste säga att PS5 är mycket större än vad jag trott, lite förvånad faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

PC består av tusentals olika konfigurationer, så hur kan det vara så jobbigt att utveckla ett spel för två?

Nu missar du måltavlan.

Det som utvecklarna klagar på är ju att det kommer krävas mer jobb att utveckla till xbox ställt mot PS, så vad finns det då för ekonomiskt incitament att utveckla mot xbox om de kan utveckla mot PS istället och öka sin vinstmarginal??

Går inte att jämföra med spel som portas till både xbox och PS - även om det skulle vara så illa som att det krävdes dubbelt så mycket jobb, så når du ju också ut till en (väldigt grovt räknat) dubbelt så stor kundbas. Alltså en vettig investering.

Det går ju inte att göra direkta jämförelser till PC heller; produkter som fungerar sub-optimalt på tusentals plattformar kontra produkter som fungerar super-optimalt på en plattform. Äpplen och päron - vilket är exakt varför vi inte får se något spel som utnyttjar hårdvaran optimalt på PC.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elajt_1:

Sitter i knät på Sony? Hmm han borde väl även sitta i knät på Microsoft och The Coaltion studio då. En av deras största titlar (Gears of War) utveckas ju tillsammans med Epic på Unreal Engine (om jag fattat det hela rätt). Har också svårt att tro dom annars skulle stödja Epic på det sättet dom gjorde i konflikten med Apple. Epic är definitivt beroende av dom, och till viss del även vice versa.
(Gears of War is a video game franchise created by Epic Games, developed and managed by The Coalition, and owned and published by Xbox Game Studios)

Sweeney likt andra utvecklare har varit sparsamma med sina uttalanden, för dom vill naturligtvis inte ha problem med Microsoft. Man såg ju bara hur fort intervjun som gjordes av Cryoteks utvecklare Ali Salehi togs bort.

Original Story: Which is better, PlayStation 5 or Xbox Series X? Unfortunately, it's a question that's going to rear its head frequently over the next year or two. Microsoft's next-gen console has the larger numbers when you compare tech specs, but several devs have been singing the praises of PS5. Ali Salehi is the latest to do so. He's a rendering engineer at Crytek, and recently took part in an interview to discuss PS5 and Xbox Series X.

It's in Persian, but a Persian Twitter user has taken it upon themselves to convert some choice quotes into English. If these translations are anything to go by, Salehi seems pretty smitten with PS5.

When asked how the two next-gen consoles compare, he says other devs are claiming PS5 "is the easiest console they have ever coded on to reach its peak performance". He goes on to say he thinks PS5 "is extremely simple and has so many abilities that make the devs so free". He concludes by stating PS5 "is a better console [than Xbox Series X]".

Salehi also praises PS5's ultra-fast SSD. He explains that Xbox Series X's quick resume feature -- which lets you put multiple games into a suspended state and switch between them within a few seconds -- could be achieved on PS5 "in under one second".

When asked which of the two consoles he personally prefers to work with, Salehi confidently says PS5 "without a moment of hesitation". He adds, "As a programmer I say PS5 is much better and I don't think you can find a programmer that could name one advantage that XSX has over PS5".

A pretty bold statement there. It sounds like PS5 has definitely convinced Salehi, despite the larger figures touted by Xbox Series X. Ultimately, the proof will be in the pudding -- we need to see some games running on these things. Hopefully we're not too far away from that.

https://www.theverge.com/2020/7/9/21318978/sony-epic-games-fo...

Permalänk
Medlem

Känner heller ingen brådska, men finns väl dom som kommer att betala överpris vid köp av andra hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Nu missar du måltavlan.

Det som utvecklarna klagar på är ju att det kommer krävas mer jobb att utveckla till xbox ställt mot PS, så vad finns det då för ekonomiskt incitament att utveckla mot xbox om de kan utveckla mot PS istället och öka sin vinstmarginal??

Går inte att jämföra med spel som portas till både xbox och PS - även om det skulle vara så illa som att det krävdes dubbelt så mycket jobb, så når du ju också ut till en (väldigt grovt räknat) dubbelt så stor kundbas. Alltså en vettig investering.

Det går ju inte att göra direkta jämförelser till PC heller; produkter som fungerar sub-optimalt på tusentals plattformar kontra produkter som fungerar super-optimalt på en plattform. Äpplen och päron - vilket är exakt varför vi inte får se något spel som utnyttjar hårdvaran optimalt på PC.

Du säger exakt vad det är!
Xbox målar in sig i ett eget hörn när de gör allt så otroligt komplicerat. Kolla bara de olika definitionerna för Xbox Series X kontra Xbox Series S.
Det Microsoft satsar på är Convenience, dvs att du kan spela alla spel på samtliga Microsoft enheter. de försöker att tilltala den gemena massan.
Det Sony gör är att man går all in med en NEXT GEN konsoll. Dvs att man erbjuder skirbra 1st party spel till en extremt bra konsoll. De sätter exclusive och extremt bra spel före att man ska vara till lags för "alla"!
Ps4 vann med att de hade så sjukt mycket bättre Exclusiva spel än Xbox, och det är det som kommer att avgöra denna generation med.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kände inte till det, men tror inte nödvändigtvis det har med hans prisande av deras lagringslösning att göra. Specifikationen är vad den är, dvs. över dubbelt så snabb så Xboxens. Plus det faktum att han inte är ensam om att lovorda den. Cryoteks utvecklare dessutom mycket längre än så.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Om 400/450 dollar stämmer så är det otroligt bra priser med tanke på hårdvaran! Plus att den är så grymt snygg Vem vill ha en tråkig låda liksom. Kolla bara bilarna på 80-90 talet jämfört med nu, utvecklingen går framåt som tur är

Vi är nog på olika ändar av spektrumet, PS5 är gräsligt ful i mitt tycke (tänk Alienware) medan xbox är minimalistiskt stilren och riktigt fin. Håller med om att bilarna var finare på 80 och 90-talet (Bruno Sacco lyckades riktigt bra med Mercedes till exempel) samt även BMW's hajnos, E28 och E30 är grymt snygga. Dagens bilar ser ju ut som tvålkoppar allihopa.

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Räkna TFLOPs funkar rätt bra när du gör det med samma grafikarkitektur, vilket PS5 och XSX har. Finns lite tester som Digital Foundry kört där dom testar påståendet att högre klockfrekvens skulle vara bättre än fler kärnor på GPUn som påstås från Sonys håll, deras tester på PC visar att det inte stämmer dock. Time will tell.

Vet inte om jag sett deras sådant test, men det går förmodligen inte att jämföra rakt av med PC kort. Jag litar dessutom på vad utvecklarna har sagt och vad jag själv har sett. Är normalt sett inte speciellt intresserad av konsoller längre, men Sonys lagring bara i sig, gör produkten otroligt attraktiv ur mitt perspektiv. Jag tror PC kommer lagga efter där i flera år, oavsett det nya API't.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hugashaka:

Vad kul om det skulle vara om det är minnestillverkarnas nya allokering av kretsar till den kinesiska marknaden som spökar...

Mikroprocessorer använder andra fabs/tillverkningsprocess än minneskretsar (DRAM/flash.) Så det är inget att oroa sig över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Mikroprocessorer använder andra fabs/tillverkningsprocess än minneskretsar (DRAM/flash.) Så det är inget att oroa sig över.

Jo, självklart.
Misstänker bara att det finns en del av mig som önskar att minnestillverkare ska få stå i skamvrån 😊

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Trodde först att nyheten skulle vara att de kommer vara betydligt dyrare än Xbox:en.

Kom igen nu Sony, nu är det dags att presentera priset på PS5, den ska ju snart lanseras.

Låter ju dock som det är APU:n, för i mina ögon är inte en integrerad systemkrets en SSD.

"Utöver försvårad logistik uppges låg tillverkningseffektivitet, så kallad yield, av den integrerade systemkretsen som används i Playstation 5 vara en starkt bidragande faktor till problemet."

och på japanska blomberg står det "SOC" och det är ingen SSD.

Sekundärminne kan helt klart vara en del av ett SoC, speciellt då den har en proprietär anslutning på ps5. Skulle ju även kunna vara tillgång till GDDR6 som ställer till det Sony och Microsoft har ju lite olika lösningar där med.

Helt enkelt mycket som kan gå fel i tillverkningen av SoC. Hoppas det klarnar lite ikväll efter Sonys presskonferens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Vet inte om jag sett deras sådant test, men det går förmodligen inte att jämföra rakt av med PC kort. Jag litar dessutom på vad utvecklarna har sagt och vad jag själv har sett. Är normalt sett inte speciellt intresserad av konsoller längre, men Sonys lagring bara i sig, gör produkten otroligt attraktiv ur mitt perspektiv. Jag tror PC kommer lagga efter där i flera år, oavsett det nya API't.

Jag litar mer på oberoende parter som Digital Foundry, än utvecklare som i nuläget har ekonomiska incitament. Men du kan hitta utvecklare som påstår att Xbox Series X slaktar PS5 i råprestanda också.

Tex tidigare Sony utvecklaren:
"PS5 is not a bad console, it’s an absolute beast of a piece of hardware,” Grannell said on the RDX podcast. “But it’s just a piece of hardware which is slower on numerous kinds of paths than what Microsoft has put together."

Själv tror jag inte att det kommer bli speciellt mycket skillnad mellan spelen på XSX och PS5, mindre än vi har idag med Xbox One X och PS 4 Pro.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Stort misstag av Sony, ger kunder till Microsoft om detta skulle stämma.

Nu har ju förvisso Sony förnekat nyheten så vi vet inte om det är sant men dålig yield hos TSMC kan väl knappast klassas som ett Sony misstag.

Dessutom, om siffrorna trots allt är rätt så är 11 miljoner enheter inom FY2020 vääldigt mkt. Klart mer än vad de hade för PS4 och det gick ju rätt bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Räkna TFLOPs funkar rätt bra när du gör det med samma grafikarkitektur, vilket PS5 och XSX har. Finns lite tester som Digital Foundry kört där dom testar påståendet att högre klockfrekvens skulle vara bättre än fler kärnor på GPUn som påstås från Sonys håll, deras tester på PC visar att det inte stämmer dock. Time will tell.

DF tester säger inte så mkt dock, de är inte utförda med RDNA2 kärnor.
Att göra som DF och köra RDNA1 i 2 Ghz (eller mer) är rätt poänglöst, det är klart utanför RDNA1 sweet-spot och där skalar prestandan inte ens i närheten av linjärt (det är mest effekten som skenar).

Med det sagt så är det givet att XSX har mer GPU prestanda (inte minst pga bättre minnesbandbredd, oxå) men man ska komma ihåg att Sony har aldrig sagt att deras lösning är bättre än MS. De har sagt att om man ska uppnå en viss TF (förslagsvis 10 TF då) så är det bättre att använda färre högre klockade kärnor än fler lägre klockade kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Jag litar mer på oberoende parter som Digital Foundry, än utvecklare som i nuläget har ekonomiska incitament. Men du kan hitta utvecklare som påstår att Xbox Series X slaktar PS5 i råprestanda också.

Tex tidigare Sony utvecklaren:
"PS5 is not a bad console, it’s an absolute beast of a piece of hardware,” Grannell said on the RDX podcast. “But it’s just a piece of hardware which is slower on numerous kinds of paths than what Microsoft has put together."

Själv tror jag inte att det kommer bli speciellt mycket skillnad mellan spelen på XSX och PS5, mindre än vi har idag med Xbox One X och PS 4 Pro.

Länka gärna till utvecklare som säger Kryssboxen slaktar PS5, det är ett uttalande ingen människa kan ta seriöst. Sen undrar jag även hur PS5's GPU skulle kunna vara så mycket långsammare på många andra saker med tanke på alla andra delar i GPU'n också har den högre frekvensen. CPU'n är visserligen något långsammare, men tror inte dom lagt sig så lågt att det skulle bli en nämnvärd flaskhals.

Jag tror inte heller det kommer bli stor skillnad i GPU-kraft, men däremot tror jag vi kommer se skillnad i saker som påverkas av laddning. Pop-in texturer bl.a. som vi redan såg en hel del av i Halo som exempel. Laddningstider givetvis, och som Cryotek utvecklaren skall ha sagt i intervjun:
"Salehi also praises PS5's ultra-fast SSD. He explains that Xbox Series X's quick resume feature -- which lets you put multiple games into a suspended state and switch between them within a few seconds -- could be achieved on PS5 "in under one second"."

För mig betyder snabba lagringen mer än den lilla skillnaden i GPU-kraft och som flera utvecklare tydligen hävdar inte spelar så stor roll i slutändan eftersom det "skall" vara svårare att utnyttja Xboxens maximala kapacitet.

Hela tjusningen med PS5 (för mig) är till stor del deras lagringslösning, och kanske i viss mån ljudet. PS5 kommer troligtvis ligga före både andra konsoler och PC några år framöver lagringsmässigt för spel. Vill jag ha en mycket kraftfullare GPU så köper jag en till PC. Men visst folk tycker olika.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

DF tester säger inte så mkt dock, de är inte utförda med RDNA2 kärnor.
Att göra som DF och köra RDNA1 i 2 Ghz (eller mer) är rätt poänglöst, det är klart utanför RDNA1 sweet-spot och där skalar prestandan inte ens i närheten av linjärt (det är mest effekten som skenar).

Med det sagt så är det givet att XSX har mer GPU prestanda (inte minst pga bättre minnesbandbredd, oxå) men man ska komma ihåg att Sony har aldrig sagt att deras lösning är bättre än MS. De har sagt att om man ska uppnå en viss TF (förslagsvis 10 TF då) så är det bättre att använda färre högre klockade kärnor än fler lägre klockade kärnor.

När vi får se RDNA2 så visar det sig nog snabbt, som sagt time will tell.

Men visst är det så att Sony inte hävdat att deras GPU är mer kraftfull, deras lösning lär vara billigare om inte annat.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

När vi får se RDNA2 så visar det sig nog snabbt, som sagt time will tell.

Men visst är det så att Sony inte hävdat att deras GPU är mer kraftfull, deras lösning lär vara billigare om inte annat.

Kanske, det beror ju givetvis deras hur många fungerande chip dom får ut per/wafer som klarar av deras klockfrekvenskrav. Microsoft ligger ju bättre till där när det gäller klockfrekvens, men förmodligen sämre när det gäller storleken på chip.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Länka gärna till utvecklare som säger Kryssboxen slaktar PS5, det är ett uttalande ingen människa kan ta seriöst. Sen undrar jag även hur PS5's GPU skulle kunna vara så mycket långsammare på många andra saker med tanke på alla andra delar i GPU'n också har den högre frekvensen. CPU'n är visserligen något långsammare, men tror inte dom lagt sig så lågt att det skulle bli en nämnvärd flaskhals.

Jag tror inte heller det kommer bli stor skillnad i GPU-kraft, men däremot tror jag vi kommer se skillnad i saker som påverkas av laddning. Pop-in texturer bl.a. som vi redan såg en hel del av i Halo som exempel. Laddningstider givetvis, och som Cryotek utvecklaren skall ha sagt i intervjun:
"Salehi also praises PS5's ultra-fast SSD. He explains that Xbox Series X's quick resume feature -- which lets you put multiple games into a suspended state and switch between them within a few seconds -- could be achieved on PS5 "in under one second"."

För mig betyder snabba lagringen mer än den lilla skillnaden i GPU-kraft och som flera utvecklare tydligen hävdar inte spelar så stor roll i slutändan eftersom det "skall" vara svårare att utnyttja Xboxens maximala kapacitet.

Hela tjusningen med PS5 (för mig) är till stor del deras lagringslösning, och kanske i viss mån ljudet. PS5 kommer troligtvis ligga före både andra konsoler och PC några år framöver lagringsmässigt för spel. Vill jag ha en mycket kraftfullare GPU så köper jag en till PC. Men visst folk tycker olika.

Det var inte min poäng riktigt att Xboxen skulle "slakta" PS5, mycket pengar snurrar runt just nu i branschen och både MS och Sony vill bygga hype. Vad diverse utvecklare säger nu innan release är för mig lika trovärdigt som vad en politiker lovar innan valet.
Crytek utvecklarens uttalanden ligger det säkert en del sanning i, men han drog tillbaka allt snabbt, säkerligen pga PR skäl eller NDA.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Avstängd

[qoute]Uppdatering: I samtal med Bloomberg kommenterar Sony uppgifterna med "We have not changed the production number for PlayStation 5 since the start of mass production" vilket är i linje med tidigare uttalanden från AMD under året angående produktionen av chip för konsolerna.[/qoute]

Så betyder uppdateringen att artikeln är bullshit eller att de aldrig tänkte köra upp till 15 miljoner utan hade 11 miljoner i sikte hela tiden?

Permalänk
Medlem

Sony måste ju gå ut och dementera för värdet på aktierna inte ska sjunka.

Ingen utanför vet ändå om Sony sänkt prognoserna

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Anthraxious:

[qoute]
Uppdatering: I samtal med Bloomberg kommenterar Sony uppgifterna med "We have not changed the production number for PlayStation 5 since the start of mass production" vilket är i linje med tidigare uttalanden från AMD under året angående produktionen av chip för konsolerna.[/qoute]

Så betyder uppdateringen att artikeln är bullshit eller att de aldrig tänkte köra upp till 15 miljoner utan hade 11 miljoner i sikte hela tiden?

Det framgår inte av historien här tyvärr.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det framgår inte av historien här tyvärr.

Finns ju en del referenser vid googling om att de skulle ha ökat till 11m men hittar inget om 15m utöver artikeln som sägera att det minskats från 15 till 11.

"But the company has come up against manufacturing issues, such as production yields as low as 50% for its SOC, which have cut into its ability to produce as many consoles as it wishes, said the people, who asked to remain anonymous because the deliberations aren’t public."

Så lutar mot att det hela kanske bara vara lite gammal hederlig marknadsmanipulation.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200