Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Tråkiga är att nVidia godkänner alla korts fysiska layout/design/komponentval enligt de med insiderkoll, dvs, nVidia har gett dom grönt ljus att snåla in på kondingarna, de som partnertillverkarna gjort fel är noll kvalitets kontroll, det finns undantag här så som ASUS och EVGA, de förstnämnda valde att gå all in på MLCC för den större kapacitans bulken och de gjorde de garanterat av en anledning, EVGA hittade själva felet under slutgiltig testning & bygger om korten as we speak, de hittade at något gick fel men det tog tid att hitta vad. nVidia verka också veta om det om man kikar på hur de designat FE korten men av någon anledning valt att släppa igenom andra tillverkares lösning.

Min poäng är att det finns många att skylla på & många att ge en klapp på axeln för ett bra jobb.

Sant det. Hoppas det hela reds ut ASAP. Är halvt redo att avboka mitt TUF med och bara invänta AMD och 3000 refresh istället. Men mitt kort är en bra bit bort och köpt med faktura, så ingen större brådska.

Skrivet av XPerion:

Varför kraschar ASUS TUF/STRIX serien och Nvidia FE också då? Om det är verkligen begränsat till kapasitor.

Dåliga och omogna drivare kan säkert öka risken för krascher.

Permalänk
Medlem

Om jag fattar rätt så sitter man rätt safe från krascher om man har FE och inte klockar?

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt att höra att hur många kort som helst har ett kritiskt designfel. Inte alls kunnig här men frågan är om det finns andra trick de kan ta till i ett nytt VBIOS än det uppenbara att sänka frekvenstak.

Inte direkt förvånad för den delen att tillverkare som ASUS och EVGA haft bättre RnD.. Undrar dock om även dessa kort klarar sig nu när de kommer testas noggrant de kommande dagarna.

Skrivet av SiD:

Om jag fattar rätt så sitter man rätt safe från krascher om man har FE och inte klockar?

Jag fattar detta till och med som att du är safe från just detta om du kör FE *och* klockar (kylningen lär dock sätta stopp). Det verkar ligga helt hos tredjepart som det ser ut just nu.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sant det. Hoppas det hela reds ut ASAP. Är halvt redo att avboka mitt TUF med och bara invänta AMD och 3000 refresh istället. Men mitt kort är en bra bit bort och köpt med faktura, så ingen större brådska.

Dåliga och omogna drivare kan säkert öka risken för krascher.

AMD korten är sannerligen inte fria från barnsjukdomar heller. Har alla glömt Radeons drivrutinsproblem? Vid varje ny arkitektur uppstår följdproblematik som inte går att testa sig till annat än i stor skala. Det är normalt.

Tycker det är förhastad att avboka något i detta tillfälle innan saken är helt utredd - och vad dessa komponenter har för betydelse på varje enskild AIB design. Det är många andra komponenter som samspelar. Genom att bara titta på några enstaka val av komponenter, utan att ha hela konstruktionen klar för sig säger inte mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag fattar detta till och med som att du är safe från just detta om du kör FE *och* klockar (kylningen lär dock sätta stopp). Det verkar ligga helt hos tredjepart som det ser ut just nu.

Just klocka har jag blivit för gammal för 😁 3080 bör fylla mina behov stock 👍

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Riktigt tråkigt att höra att hur många kort som helst har ett kritiskt designfel. Inte alls kunnig här men frågan är om det finns andra trick de kan ta till i ett nytt VBIOS än det uppenbara att sänka frekvenstak.

Inte direkt förvånad för den delen att tillverkare som ASUS och EVGA haft bättre RnD.. Undrar dock om även dessa kort klarar sig nu när de kommer testas noggrant de kommande dagarna.

Jag fattar detta till och med som att du är safe från just detta om du kör FE *och* klockar (kylningen lär dock sätta stopp). Det verkar ligga helt hos tredjepart som det ser ut just nu.

Problematiken finns säkert hos FE modellerna också, men den stora massan har inte tillgång till dessa kort ännu, så därför kommer det mindre rapporter gällande dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Problematiken finns säkert hos FE modellerna också, men den stora massan har inte tillgång till dessa kort ännu, så därför kommer det mindre rapporter gällande dessa.

Citat
Igor's Lab notes that Nvidia's RTX 3080 FE cards don't use as many POSCAP capacitors, instead bundling them with higher-quality MLCC capacitors - and those cards don't suffer from the crashes and black-screening issues. In contrast, custom cards that use all-POSCAP implementations seem to suffer from the issue more widely.
Slut citat

Källa: Tom's hardware
https://www.tomshardware.com/news/evga-nvidia-rtx-3080-capaci...

Edit: URL till artikeln
Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Om man beställt ett 3080 Strix den 19:e, när skulle ni tro på ett ungefär att man kan få sitt kort? Förstår att ingen vet, men vad skulle ni tippa? Inte är det väl först 2021? Låter helt sjukt att det ska vara tokslut på kort - även fast köpte två dagar sent samt valt ett Strix som är lite efter i produktionen - resten av ÅRET?

Skrivet av wargreymon:

Beror på när du beställt, tror första batchen skulle komma inom en vecka eller två. Var du snabb på avtryckaren så lär du hinna med första batchen, annars kanske du får vänta lite. Men så länge du inte var skitseg (läs: dagar efter lansering) så definitivt i år.

Launch nästa vecka enligt videocardz.com som fått info från ASUS:

Citat:

According to Juan Jose Guerrero (Technical Product Marketing Manager at ASUS), the ROG STRIX series is expected to launch next week (week of 28th).

Videocardz.com

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/izxaww/actually_hard...

Sitt still i båten mao och anta inte det värsta ännu.

Myclet ilska över att alla använder termen POSCAP när sådana inte alls är inblandade.

Skrivet av hejo:

Problematiken finns säkert hos FE modellerna också, men den stora massan har inte tillgång till dessa kort ännu, så därför kommer det mindre rapporter gällande dessa.

Hmm dom släpptes samtidigt (ok.. plus två timmar) som alla andra kort och finns i vanliga hushåll etc..

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Beror på när du beställt, tror första batchen skulle komma inom en vecka eller två. Var du snabb på avtryckaren så lär du hinna med första batchen, annars kanske du får vänta lite. Men så länge du inte var skitseg (läs: dagar efter lansering) så definitivt i år.

Beställde 19:e, så två dagar sent eftersom jag naivt trodde att 3090 skulle vara bättre än det är. Hoppas ändå på nån gång i Oktober.

Permalänk
Medlem

dom är roliga Elgiganten dom avbokar min order som skulle kommit igår automatisk gör en ny
så jag får dagen datum som köplats
istället för ändra datum som dom brukar göra
vilka pajaser!

Min plast var kvar trots att dom avbokat ock bokat igen på min order
istället för att bara ändra datum

Permalänk
Medlem

@MrB123: Avbokad och ombokad på din begäran eller gjorde dom det själva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/izxaww/actually_hard...

Sitt still i båten mao och anta inte det värsta ännu.

Myclet ilska över att alla använder termen POSCAP när sådana inte alls är inblandade.

Hmm dom släpptes samtidigt (ok.. plus två timmar) som alla andra kort och finns i vanliga hushåll etc..

bra sagt. tror man ska vara väldigt försiktig med vad man läser på internet om det här och sedan också hur man upprepar det man har läst. det måste vara enorma mängder felaktig information som sprids just nu. det här är långt över min kunskapsnivå och jag tror att det även gäller den överväldigande majoriteten.

Permalänk
Medlem

Asus ROG streamar för tillfället på YouTube och en representant för norden säger att både STRIX 3080 OC och STRIX 3090 OC ska hamna hos återförsäljare om några veckor men förhoppningsvis 2 veckor

EDIT: Kanske finns hopp om att få ett kort före Cyberpunk trots allt

Permalänk
Medlem

@Fatpala:

Var har du beställt ?

Jag har beställt hos komplett, står 1/11 nu (har för mig det stod cirka 17/10 när man klickade)

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatpala:

Asus ROG streamar för tillfället på YouTube och en representant för norden säger att både STRIX 3080 OC och STRIX 3090 OC ska hamna hos återförsäljare om några veckor men förhoppningsvis 2 veckor

https://i.imgur.com/2Sk43bn.png

EDIT: Kanske finns hopp om att få ett kort före Cyberpunk trots allt
https://i.imgur.com/qS29dBZ.png

Du ska se att något kommer fucka upp med lanseringen av CP också det är 2020 trots allt.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

@Fatpala:

Var har du beställt ?

Jag har beställt hos komplett, står 1/11 nu (har för mig det stod cirka 17/10 när man klickade)

Beställde 15.00 hos Webbhallen med bekräftelse 15.01 och Inet ca 15.04 och där står det 30/11 och det gäller ett 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatpala:

Asus ROG streamar för tillfället på YouTube och en representant för norden säger att både STRIX 3080 OC och STRIX 3090 OC ska hamna hos återförsäljare om några veckor men förhoppningsvis 2 veckor

https://i.imgur.com/2Sk43bn.png

EDIT: Kanske finns hopp om att få ett kort före Cyberpunk trots allt
https://i.imgur.com/qS29dBZ.png

Sa dom något om nya leveranser av TUF och TUF OC?

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Mitt Gigabyte 3080 Gaming OC har 6st "poscap" och jag har inga krascher trots att knuffat upp den till 2GHz på core och 20.5GHz på minnet.

Permalänk
Medlem

@Svertel:
fick svar av kundtjänst
min plats var kvar

nä jag gjorde inget dom avboka och boka igen

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@D10S: Ja, det är samma modellnummer.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatpala:

Beställde 15.00 hos Webbhallen med bekräftelse 15.01 och Inet ca 15.04 och där står det 30/11 och det gäller ett 3090 Strix OC

Jag har också 15.01 på webhallen, tog mig ungefär 5-10 sekunder efter släppet (spammade f5) att beställa. Har inte fått något svar på mejlet jag skickade ännu angående 3090 strix oc. Har även en hos komplett som säger 1/11 och bokad 15.04, kompletts kundtjänst svarade nåt helt rappakalja som jag inte undrade över när jag frågade om 3090 strix oc.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

@D10S: Ja, det är samma modellnummer.

Såg det men blev ändå lite tveksam om elgiganten gjort något fel med namnet eller så. Men tack. Har lite beslutsångest nu, om man ska köra på Asus som känns som ett säkrare kort(no pun intended) eller ha kvar beställningen på MSI gaming trio x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatpala:

Asus ROG streamar för tillfället på YouTube och en representant för norden säger att både STRIX 3080 OC och STRIX 3090 OC ska hamna hos återförsäljare om några veckor men förhoppningsvis 2 veckor

https://i.imgur.com/2Sk43bn.png

EDIT: Kanske finns hopp om att få ett kort före Cyberpunk trots allt
https://i.imgur.com/qS29dBZ.png

Har du länken till streamen?
Tack på förhand.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Det var helt galet det här. Fyra år sedan jag köpte mitt GTX 1070 så tänkte att det var läge att uppgradera nu när RTX 3080 släpptes. I min värld är 10k för ett grafikkort rätt mycket pengar för de flesta men tänkte att jag köper ett ASUS ROG Strix 3080 OC som är lite onödigt dyrt för att öka chansen att få ett tidigt. Lade min order 15:04 på Komplett men den verkar inte ha blivit registrerad förrän 15:49 i deras system och de kan inte svara på några frågor om när jag kan tänkas få kortet eller ens vilken plats jag har i kön...

Tänkte att fan också, kanske köper ett 3090 istället då, närmare 20k för ett jäkla grafikkort kan det inte vara många som är villiga att pynta men de försvann ju lika fort.

Hoppas handlarna kollar så det inte sitter folk och beställer 10 kort för att lägga ut på tradera för att tjäna pengar istället för vanliga konsumenter som vill biffa upp datorn i tid till Cyberpunk 2077 och helst lite innan...

Någon som beställt från Komplett som vet något om sin status?

Skrivet av rinosaur:

Jag har också 15.01 på webhallen, tog mig ungefär 5-10 sekunder efter släppet (spammade f5) att beställa. Har inte fått något svar på mejlet jag skickade ännu angående 3090 strix oc. Har även en hos komplett som säger 1/11 och bokad 15.04, kompletts kundtjänst svarade nåt helt rappakalja som jag inte undrade över när jag frågade om 3090 strix oc.

Har din order tidsstämpeln 15:04 under orderdetaljer i orderöversikten? Ja lade min beställning 15:04 och har en screenshot med den tidsstämpeln men i mina orderdetaljer står det att ordern är lagd 15:49. Fick inte heller något vettigt svar på mina frågor från deras kundtjänst. Kändes som de matade iväg standardsvar på frågor om alla beställningar de inte kan leverera på utan att läsa frågorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas99:

Det var helt galet det här. Fyra år sedan jag köpte mitt GTX 1070 så tänkte att det var läge att uppgradera nu när RTX 3080 släpptes. I min värld är 10k för ett grafikkort rätt mycket pengar för de flesta men tänkte att jag köper ett ASUS ROG Strix 3080 OC som är lite onödigt dyrt för att öka chansen att få ett tidigt. Lade min order 15:04 på Komplett men den verkar inte ha blivit registrerad förrän 15:47 i deras system och de kan inte svara på några frågor om när jag kan tänkas få kortet eller ens vilken plats jag har i kön...

Tänkte att fan också, kanske köper ett 3090 istället då, närmare 20k för ett jäkla grafikkort kan det inte vara många som är villiga att pynta men de försvann ju lika fort.

Hoppas handlarna kollar så det inte sitter folk och beställer 10 kort för att lägga ut på tradera för att tjäna pengar istället för vanliga konsumenter som vill biffa upp datorn i tid till Cyberpunk 2077 och helst lite innan...

Någon som beställt från Komplett som vet något om sin status?

Kanske vore bättre om alla ÅF hade fyllt lagren till max innan dom börjat sälja dom.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Har du länken till streamen?
Tack på förhand.

https://youtu.be/RXQ7CYqs3uY

Streamen kanske inte är så relevant men du kan få ganska bra info från chatten med kommentarerna från ROG Nordic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Sa dom något om nya leveranser av TUF och TUF OC?

Slutade kolla för jag fick lov att dra till föräldrarna för lite gratis mat (man måste ju spara lite i dessa grafikkortstider ) men just TUF korten rullar väl in ganska stadigt varje vecka och kanske lite större leveranser om 4-6 veckor via havstransporter från Asien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatpala:

Beställde 15.00 hos Webbhallen med bekräftelse 15.01 och Inet ca 15.04 och där står det 30/11 och det gäller ett 3090 Strix OC

3090 Strix OC hör med, fast hos komplett då.

Vi får hålla tummarna på 30/10 / 1/11. Låter bra att datumen stämmer såpass bra.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.