Blue Screen of death i oändlighet. Testat allt jag kan komma på!

Permalänk
Medlem

Blue Screen of death i oändlighet. Testat allt jag kan komma på!

Hej, jag har helt slut på ideer hur jag ska gå vidare så hoppas på att kunna få hjälp från någon som kan mer än jag kan, detta är utanför vad jag kan rå på.

I datorn sitter idag.
Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING
Samsung 970 EVO 1TB
Fractal Design Define R6 USB-C Vit
Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm
Corsair RM750X 750W v2
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000Mhz CL15
ASUS STRIX Gaming GeForce GTX1070

Satt och spelade igår och från ingenstans crahade datorn till blue screen utan förvarning.
Datorn har aldrig crashat tidigare tidigare (vad jag kommer ihåg) under det snart 1,5 år jag har använt den.
Noterade inte vilket detta meddelande var eftersom jag var övertygad om att det bara var en slump crash.
Bootade om datorn men, ack nej! startade inte, fortsatte blue screena.
Gick in och återställde windows och försökte felsöka mm. Fungerade inte. Lyckades starta i felsäkert läge men inget annat.

Gjorde en helt ny installering fungerade fint tills jag började köra in programvara, bluescreen igen oändlig loop.
Boota till bios. Uppdaterade en ny bios, rensade hårddisken och körde igång en ny installation. Bluescreen under tiden den installerade. Sen fortsatte den bluescreena i all evighet på olika ställen i installations processen. några gånger kom jag igenom hela, oftast inte.

Bytt till en ny SSD m.2 Samsung 970 EVO 250GB tänkte att det var den som strulade testade även att byta till min andra M.2 slot men ingen skillnad. Bytte till ett annat grafikkort GTX970 hjälpte inte heller. testade en annan 250GB SSD fortsatte bomba. Drog ut ett av minnena och bytte läge på det för en sticka. Ingen skillnad, bytte till andra stickan, samma läge ingen skillnad.

vet inte ens hur jag ska gå vidare för att felsöka nu, kan ju inte gärna gå och handla nya produkter för tusentals kronor på måfå.

några av mina blue screens.

SYSTEM_SERVICE_EXEPTION
PAGE_FAULT_IN_NOPAGED_AREA
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
osv..
SYSTEM_SERVICE_EXEPTION är nog den vanligaste

Har ingen aning hur jag tar mig vidare såhär 24 timmar senare.
Tacksam för all hjälp
Vänligen

/P

Permalänk
Medlem

förlåt om jag missförstod, men gjordes ominstallationerna som kraschade inuti windows? min första tanke är att det är en drivrutin eller ett program som spökar då du skriver att det fungerade med en ny installation tills du började installera nytt, samt att det fungerade i safe mode. om det nu är så kanske du kan installera genom att boota från en usb-sticka.

en annan sak som jag kanske missade, men har du kört load optimized defaults i bios? kanske kan göra något.

ta även bort så många variabler du kan. plocka bort saker som är inkopplade i datorn, både internt och externt. kör moderkort, cpu, 1 ram-sticka och ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

förlåt om jag missförstod, men gjordes ominstallationerna som kraschade inuti windows? min första tanke är att det är en drivrutin eller ett program som spökar då du skriver att det fungerade med en ny installation tills du började installera nytt, samt att det fungerade i safe mode. om det nu är så kanske du kan installera genom att boota från en usb-sticka.

en annan sak som jag kanske missade, men har du kört load optimized defaults i bios? kanske kan göra något.

ta även bort så många variabler du kan. plocka bort saker som är inkopplade i datorn, både internt och externt. kör moderkort, cpu, 1 ram-sticka och ssd.

Förlåt jag som är lite slut i huvudet. Första gången lyckades jag installera om windows från en nyskapad USB sticka till samma SSD m.2 hårddisk nyformaterad. Det gick fint tills jag skulle installera första drivrutinerna, tror det var Steelseries hörlurarna. Då blå screenade den igen. Efter det har jag inte lyckats installera windows igen utan att det crashat en eller flera gånger på vägen. har inte lyckats komma in i windows en enda gång efter första gången.

Har testat boota och installera från 2 olika stickor.
har testat köra Load Optimized default i bios.

Kan det vara processorn? funderar på om man skulle stänga av kärnor?
har aldrig testat det innan så ingen aning hur det görs eller hur det beter sig om det är felet.
har gjort som du skriver, kopplat bort så mycket jag kan av allt i datorn tom tagit bort musen.

Permalänk

Ingen fara. Vi tar en sak i taget.

Har du kollat CPU-temperaturen?
Låt datorn svalna ordentligt. Väl inne i windows vill du ha igång HWMonitor.
https://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/hwmonitor_1.42.zip
CPU stressprogram prime95:
http://www.mersenne.org/ftp_root/gimps/p95v303b6.win64.zip

Det är inte sagt att det är just processorn, de kan vara vad som helst men då du kör vattenkylning baserad på AIO-lösning så löper du större chans att drabbas av oklara problem till skillnad mot för en fläkt som för de mesta bara går och går.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadek66:

Hej, jag har helt slut på ideer hur jag ska gå vidare så hoppas på att kunna få hjälp från någon som kan mer än jag kan, detta är utanför vad jag kan rå på.

I datorn sitter idag.
Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING
Samsung 970 EVO 1TB
Fractal Design Define R6 USB-C Vit
Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm
Corsair RM750X 750W v2
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000Mhz CL15
ASUS STRIX Gaming GeForce GTX1070

Satt och spelade igår och från ingenstans crahade datorn till blue screen utan förvarning.
Datorn har aldrig crashat tidigare tidigare (vad jag kommer ihåg) under det snart 1,5 år jag har använt den.
Noterade inte vilket detta meddelande var eftersom jag var övertygad om att det bara var en slump crash.
Bootade om datorn men, ack nej! startade inte, fortsatte blue screena.
Gick in och återställde windows och försökte felsöka mm. Fungerade inte. Lyckades starta i felsäkert läge men inget annat.

Gjorde en helt ny installering fungerade fint tills jag började köra in programvara, bluescreen igen oändlig loop.
Boota till bios. Uppdaterade en ny bios, rensade hårddisken och körde igång en ny installation. Bluescreen under tiden den installerade. Sen fortsatte den bluescreena i all evighet på olika ställen i installations processen. några gånger kom jag igenom hela, oftast inte.

Bytt till en ny SSD m.2 Samsung 970 EVO 250GB tänkte att det var den som strulade testade även att byta till min andra M.2 slot men ingen skillnad. Bytte till ett annat grafikkort GTX970 hjälpte inte heller. testade en annan 250GB SSD fortsatte bomba. Drog ut ett av minnena och bytte läge på det för en sticka. Ingen skillnad, bytte till andra stickan, samma läge ingen skillnad.

vet inte ens hur jag ska gå vidare för att felsöka nu, kan ju inte gärna gå och handla nya produkter för tusentals kronor på måfå.

några av mina blue screens.

SYSTEM_SERVICE_EXEPTION
PAGE_FAULT_IN_NOPAGED_AREA
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
osv..
SYSTEM_SERVICE_EXEPTION är nog den vanligaste

Har ingen aning hur jag tar mig vidare såhär 24 timmar senare.
Tacksam för all hjälp
Vänligen

/P

Jag fick nästan alla dina felkoder + Memory_Management och det var mina ram som var orsaken (båda två stickorna).
Testade med en åt gången i olika slot = samma fel
Flyttade dom till annan dator = samma fel
Bytte ut båda = Perfekt! 😁

Ibland bluescreen direkt vid Windows inloggning och ibland under spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadek66:

Förlåt jag som är lite slut i huvudet. Första gången lyckades jag installera om windows från en nyskapad USB sticka till samma SSD m.2 hårddisk nyformaterad. Det gick fint tills jag skulle installera första drivrutinerna, tror det var Steelseries hörlurarna. Då blå screenade den igen. Efter det har jag inte lyckats installera windows igen utan att det crashat en eller flera gånger på vägen. har inte lyckats komma in i windows en enda gång efter första gången.

Har testat boota och installera från 2 olika stickor.
har testat köra Load Optimized default i bios.

Kan det vara processorn? funderar på om man skulle stänga av kärnor?
har aldrig testat det innan så ingen aning hur det görs eller hur det beter sig om det är felet.
har gjort som du skriver, kopplat bort så mycket jag kan av allt i datorn tom tagit bort musen.

oj, då låter det inte helt lätt. jag tänker mig att det är någon hårdvara som bråkar eftersom det händer utanför windows.

processorer brukar inte gå sönder, så det vore förvånande om så vore fallet. jag tror det är mer troligt att det är moderkort eller ram, ej lagring då du testat flera enheter. kanske kan vara värt att testa med en sata-enhet om du har någon sådan. jag hade nog testat alla fyra minnesplatser med båda stickorna, en åt gången. vad jag förstår har du halvt testat det redan, men kan vara bra att testa alla.

har samma moderkort som du men har inte varit i BIOS på ett tag. det bör finnas någon form av CPU configuration där man kan stänga av HT och välja hur många kärnor som ska vara påslagna.

Skrivet av coolerfreak:

Har du kollat CPU-temperaturen?
Låt datorn svalna ordentligt. Väl inne i windows vill du ha igång HWMonitor.
https://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/hwmonitor_1.42.zip
CPU stressprogram prime95:
http://www.mersenne.org/ftp_root/gimps/p95v303b6.win64.zip

Det är inte sagt att det är just processorn, de kan vara vad som helst men då du kör vattenkylning baserad på AIO-lösning så löper du större chans att drabbas av oklara problem till skillnad mot för en fläkt som för de mesta bara går och går.

det brukar iofs ta en stund för vattnet att värmas upp. svårt att se temperatur i last när man inte kommer in i windows också, men kan se i idle i bios i alla fall. det är inte omöjligt att den inte får bra kontakt dock, men tänker mig att det vore konstigt att det plötsligt skulle uppstå medan den används.

Permalänk
Skrivet av versions:

det brukar iofs ta en stund för vattnet att värmas upp. svårt att se temperatur i last när man inte kommer in i windows också, men kan se i idle i bios i alla fall. det är inte omöjligt att den inte får bra kontakt dock, men tänker mig att det vore konstigt att det plötsligt skulle uppstå medan den används.

Absolut. De tar en stund innan temperaturen i vattnet ökar. Men det som måste bekräftas är om pumpen fungerar som den ska, de är dit jag vill komma RPM-signal i bios?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Jag fick nästan alla dina felkoder + Memory_Management och det var mina ram som var orsaken (båda två stickorna).
Testade med en åt gången i olika slot = samma fel
Flyttade dom till annan dator = samma fel
Bytte ut båda = Perfekt! 😁

Ibland bluescreen direkt vid Windows inloggning och ibland under spelande.

Tack! Klart intressant, kan båda stickorna gått sönder samtidigt? låter som låg chans? Men ska kolla, har gamla minnen jag kan testa med tror jag. Ska undersöka. Återkommer.

Skrivet av coolerfreak:

Absolut. De tar en stund innan temperaturen i vattnet ökar. Men det som måste bekräftas är om pumpen fungerar som den ska, de är dit jag vill komma RPM-signal i bios?

Sista jag kollade så låg CPU tempen på 28 grader. Men eftersom jag inte kan komma in i windows inte ens lyckas installera klart windows längre, så har jag lite svårt att belasta den. Får återkomma om jag kan lyckas installera windows.

Ska även testa installera på en sata-enhet för att kolla om det skulle vara någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Testa montera om kylaren och/eller cpu. Felaktigt tryck på cpu kan ge alla möjliga fel, känns rätt låg chans att det händer efter 1.5 år dock. Men en snabb sak att testa

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

@Oppna: Jag ska testa montera om processorn som du säger inte troligt men enkelt att testa.

Jag har testat med mekaniskt disk, nya minnen, nytt nätagg, nytt tagentbord och nytt grafikkort och gjort en reset på CMOS.
ingenting fungerar om något har den blivit sämre, kan inte ens ta mig igenom att starta upp installationen från USB längre.
det kan väl bara vara moderkortet som lagt av?

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadek66:

@Oppna: Jag ska testa montera om processorn som du säger inte troligt men enkelt att testa.

Jag har testat med mekaniskt disk, nya minnen, nytt nätagg, nytt tagentbord och nytt grafikkort och gjort en reset på CMOS.
ingenting fungerar om något har den blivit sämre, kan inte ens ta mig igenom att starta upp installationen från USB längre.
det kan väl bara vara moderkortet som lagt av?

Vad tror ni?

det är väl mest moderkortet och processorn som är kvar då. jag tror att moderkortet är betydligt mer troligt, är en del som ganska ofta fallerar. jag skulle börja snacka med ASUS, se om du kan få en RMA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

det är väl mest moderkortet och processorn som är kvar då. jag tror att moderkortet är betydligt mer troligt, är en del som ganska ofta fallerar. jag skulle börja snacka med ASUS, se om du kan få en RMA.

Då ska det vara löst! Det visade sig att processorn faktiskt hade brakat. Rakt av. Från fullt fungerande till helt totalt trasig. Extremt ovanligt aldrig varit med om något liknande .

Tack alla för hjälp och input !