Häng med SweClockers på AMD:s Zen 3-stream den 8 oktober

Permalänk
Melding Plague

Häng med SweClockers på AMD:s Zen 3-stream den 8 oktober

Kom och häng med oss på torsdag denna vecka då AMD kommer att livesända avtäckandet av deras kommande Zen 3-processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande tider!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Årets andra mest spännande teknik-nyhet (efter Nvidia).

Måtte AMD intaga CPU'ernas gaming-tron!

Permalänk
Avstängd

Ser mer fram emot dem nya radeon korten då vi vet mindre om dem. Zen 3 är spikad för att domminera marknaden.

Efter nvidias pinsamma 2000 o 3000 kort behövs det något som kan levera något som är värt pengarna och inte bara är ett glorifierat värme element som vega 64 och 3000 serien.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Får se om det blir en uppgradering då

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Coolt, denna vecka alltså. Trodde det var nästa.

Det finns ju i princip inget utrymme att tillverka bättre CPUer än förra modellerna fast fortfarande ligga under Intel i enkeltrådat. Så tronen tar de nog fram till Rocket Lake minst iaf Jag är däremot inte alls sugen på att köpa ny CPU på ett tag. Kanske klarar man sig till den möjliga ARM/RISC-V övergången till och med?

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Tror ni de släpper bokningar redan då?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Då ses vi på YouTube klockan 17:30! Jag tar med mig chips, glass och energidryck!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Tror ni de släpper bokningar redan då?

Jag HOPPAS!!! Sitter här med nytt chassi, ny PSU, nytt moderkort och ny RAM, och bara väntar på att få beställa en ny CPU!!!

OCH ny GPU, men det kommer inte ske innan lanseringen av RDNA2 och RTX3070! Mitt GTX960 får hänga med tills dess!

Permalänk
Medlem

Plz amd om b550 inte supportar zen3 out of the box så blir det inte bra.
Jag är inne på att köpa på release men då behöver det funka out of the box

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Kommer uppgradera min 3600 till nästa generations i liknande prisklass, min gamla åker in i NASen.

Tittar man på aktierna så tror investerarna verkligen på AMD just nu, snart 80% ökning på ett år, Innan Zen så fanns detta inte på kartan och Intel dominerade totalt. Efter releaserna men innan presidentvalet kommer jag sälja av allt hos AMD.

Skulle Biden vinna valet så kommer det en skattechock som börsen/marknaden sent kommer glömma.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

det kanske är nu man får veta om man ska bygga en AMD eller Intel dator.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

"10 000 kärnor!?!?!?!?"

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Är X570 korten redo för releasen eller kommer en ny BIOS tro?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Är X570 korten redo för releasen eller kommer en ny BIOS tro?

Asus och MSI hade väl redan börjat släppa beta BIOS med stöd för Zen 3 till vissa moderkort. Köper du från butik på release lär det ju inte vara kort med dessa BIOS dock tänker jag. De har ju suttit på lager, skeppats via båt etc. Det lär ju vara minst ett par månader sedan de lämnade fabriken.

Permalänk
Medlem

Hoppas mycket på Zen3. Kul att ni kör stream! Sitter med ett sprillans 3080 FE men är cpu begränsad i flera titlar. Inte minst i FS2020, men vem är inte det 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Asus och MSI hade väl redan börjat släppa beta BIOS med stöd för Zen 3 till vissa moderkort. Köper du från butik på release lär det ju inte vara kort med dessa BIOS dock tänker jag. De har ju suttit på lager, skeppats via båt etc. Det lär ju vara minst ett par månader sedan de lämnade fabriken.

Jag tänker att de måste finnas kort som stödjer zen3 out of the box och något sätt för kunder att köpa och veta att det fungerar och inte behöva flasha bios de första man gör.
Innan man ens vet om grejerna fungerar eller är trasiga

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

Skulle vara kul om de bumpade upp topprocessorn till 20C/40T eller så, som en rejäl paradfinish.

3960X är ändå 24C och har fördelen med fler minneskanaler, men 20 kärnor konsumentprocessor alltså...
Det skulle vara wow.

Permalänk
Medlem

Zen 3 kommer supportas av 500 serien och eventuellt vissa brädor i 400 serien. Bios lär väl som vanligt komma strax innan cpu release.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Moderator
Testpilot

Super bra att ni lägger upp detta tidigt. Man vill ju inte bli zen!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Super bra att ni lägger upp detta tidigt. Man vill ju inte bli zen!

Näh bra att inte bli Zenfärdig.... Inget sådant här moment vill vi ha...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Kul att ni på Sweclockers har börjat ordna uppesittarkväll kring dessa events!

Permalänk
Medlem

Bra att ni tvärtom senast tar och marknadsför eran livesändning några dagar på förhand.

Om jag också får ge ytterligare respons så vill jag gärna se att ni mixar ljudet lite annorlunda än senast, det var aningen låg volym på streamen och aningen högt på ert prat så det blev svårt att hänga med (tycktes vara en delad åsikt vad jag såg i livechatten av flertal användare) så jag själv gjorde så att jag körde dubbla streams med officiella streamen ovanpå er (som tur var streamarna ganska synkade så blev inget konstigt osynkat ljud) så fick jag mera lagom volym på streamen jämfört med snacket.

Hoppas ingen snubblar över kabeln på slutet eller vad nu som hände senast 😎😜

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jävligt nice att ni har streams. Men ni måste se över hur ni lägger upp de. Det är inte störande för er när ni hör en presentation i bakgrunden medan ni snackar, medan för oss blir väldigt svårt att lyssna på båda i samma volym. Jag tex vill höra allt dom säger i presentstion (plus era kommentarer), medan för er verkar mycket vara "oviktigt".

Föreslår att ni drar igång tidigare och snackar ur er då medan under streamen endast flikar in ibland eller mutar er helt... Min åsikt

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Om jag också får ge ytterligare respons så vill jag gärna se att ni mixar ljudet lite annorlunda än senast, det var aningen låg volym på streamen och aningen högt på ert prat så det blev svårt att hänga med (tycktes vara en delad åsikt vad jag såg i livechatten av flertal användare) så jag själv gjorde så att jag körde dubbla streams med officiella streamen ovanpå er (som tur var streamarna ganska synkade så blev inget konstigt osynkat ljud) så fick jag mera lagom volym på streamen jämfört med snacket.

Håller med, det var lite svårt att höra vad Läderlappen sa i perioder.

Visa signatur

burk intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
inputs logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd600 & 650, akg k712 pro

Permalänk
Medlem

Får jag modellnamn, pris och lanseringsdatum med tillgänglighet blir jag nöjd. Prestandasiffror är väl fräsigt och så men hur väl de stämmer med verkligheten vet man ju först när produkterna recenseras.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Cadzon:

Jävligt nice att ni har streams. Men ni måste se över hur ni lägger upp de. Det är inte störande för er när ni hör en presentation i bakgrunden medan ni snackar, medan för oss blir väldigt svårt att lyssna på båda i samma volym. Jag tex vill höra allt dom säger i presentstion (plus era kommentarer), medan för er verkar mycket vara "oviktigt".

Föreslår att ni drar igång tidigare och snackar ur er då medan under streamen endast flikar in ibland eller mutar er helt... Min åsikt

Det blir lite moment 22, varför ska man titta på vår stream om vi bara är tysta tex?
Vi vet ju inte riktigt vad de ska säga i förväg så vi snackar på när vi uppfattar det som ointressant, t.ex. när de babblade fortnite sist

Däremot ska vi försöka dubbelkolla ljudet ordentligt, men är lite svårt eftersom tex nvidias stream inte hade något ljud förrän den faktiskt startade så det fanns inget att justera förrän vi väl var live med allt. Men vi ska försöka vara snabbare på bollen denna gång!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av infigo:

Plz amd om b550 inte supportar zen3 out of the box så blir det inte bra.
Jag är inne på att köpa på release men då behöver det funka out of the box

Även om det inte funkar out-of-the-box så kan du ju köra med ett moderkort som tillåter BIOS-flash utan CPU. Vill inte propagera för märken men jag vet att flertalet Asus-kort kan det ("BIOS Flashback").
Om inget annat lägger sig mellan så lär det bli ett Asus TUF B550M (Wi-Fi) för min del, så behöver jag inte bry mig om strul med kompatibilitet, förutsatt förstås att de släpper uppdateringen i tid.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det blir lite moment 22, varför ska man titta på vår stream om vi bara är tysta tex?
Vi vet ju inte riktigt vad de ska säga i förväg så vi snackar på när vi uppfattar det som ointressant, t.ex. när de babblade fortnite sist

Däremot ska vi försöka dubbelkolla ljudet ordentligt, men är lite svårt eftersom tex nvidias stream inte hade något ljud förrän den faktiskt startade så det fanns inget att justera förrän vi väl var live med allt. Men vi ska försöka vara snabbare på bollen denna gång!

Jå för min del är det ju snacket och den extra hypen/känslan och förstås Antons oväntade reaktioner man dras till SweC sändning men det ska väl vara måtta med allt, ser ändå viktigt att man hör prestentatören klart och tydligt också, speciellt Lisa Su som är ganska energisk/ivrig presentatör vill man gärna lyssna på.

Borde ju gå i början av presentation att nån justerar mic volymen jämtemot streamvolymen, att det rör på sig lite i början är väl knappast nån som klagar sig på, det hör man ju ganska ofta under live TV sändningar också. I förra sändningen var stream volymen på er sändning aningen lägre än i den officiella samt att ert prat skulle jag säga något överröstade läderlappens. Redan säg +1 ~ 1.5dB på streamen och typ -1.0 ~ -2dB på mic volymen hade säkert funkat ganska bra redan.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att streamen är väldigt nyfiken på hur bra zen3 är och hoppas att vi snabbt därefter får se oberoende tester samt att det blir en butikslansering utan fördröjning.
Jag hoppas att det är som en techtuber sa att AMD vill släppa CPU:er först för att deras GPU:er ska prestera bättre.

@UndaC
Jag hoppas att original streamen är på en ljudkanal och Sweclockers på en annan (höger, vänster) så jag lätt med hörlurar kan välja vad jag vill lyssna till just då.
Då kan jag även själv justera volymen på de olika ljudströmmarna till en nivå som passar mig väl.