Razer släpper betalkort som lyser grönt vid transaktioner

Permalänk
Melding Plague

Razer släpper betalkort som lyser grönt vid transaktioner

Teknikbolag som släpper betalkort är en begynnande trend och när Razer hoppar på tåget är grön belysning såklart med på agendan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Nu blev jag nyfiken.

Vilka fler teknikbolag gör detta?

Snacka om att inte läsa nyheten...

Spännande. Dock är kanske inte Razer mest intressant men en ännu större aktör som ASUS eller Corsair hade varit superintressant.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kan inte någon göra en app på telefonen som stör ut alla sådana här ljusföroreningar?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Om det finns ett företag jag litar mindre på än Razer när det kommer till säkerhet så kommer jag inte på det. Vill inte ens ge dem mitt skräp-email.

Hur fungerar belysningen? Är det ström genom NFC i betalautomaterna eller måste man komma ihåg att ladda sitt kort nu för tiden?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Köper bara om det är RGB!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nu blev jag nyfiken.

Vilka fler teknikbolag gör detta?

Snacka om att inte läsa nyheten...

Spännande. Dock är kanske inte Razer mest intressant men en ännu större aktör som ASUS eller Corsair hade varit superintressant.

But.. why?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dumbullen:

But.. why?

Cashback att använda i deras butik? Är man en tekniknörd så skulle det kunna vara intressant. Razers produkter är jag ofta inte så intresserad av.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Har det inte 16.7m färger så känns detta helt ointressant för mig.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Nu har inte jag full koll på Singapore men det känns som att befolkningen där ofta har mer guldfärgade kort. Oklart hur intresset är för Razer Card där och om det faktiskt kommer ut i fler länder sen. Jag kommer inte stå i kö för ett i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Om det finns ett företag jag litar mindre på än Razer när det kommer till säkerhet så kommer jag inte på det. Vill inte ens ge dem mitt skräp-email.

Hur fungerar belysningen? Är det ström genom NFC i betalautomaterna eller måste man komma ihåg att ladda sitt kort nu för tiden?

Ja, alla rfid-taggar får en ström inducerad som får chipet att vakna och kunna identifiera sig. Razer har formodligen en väldigt strömsnål diod kopplad till samma strömkälla.

Permalänk
Medlem

Man ska väl ha kortet i mobilen eller smartklockan idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Cashback att använda i deras butik? Är man en tekniknörd så skulle det kunna vara intressant. Razers produkter är jag ofta inte så intresserad av.

Cashback finns det ju redan flera, väletablerade, kort som erbjuder. Oftast så går dessutom produkter att köpa billigare hos ÅF än hos tillverkare eftersom tillverkare brukar hålla sig på sitt MSRP även efter det att produkten funnits på marknaden.

Om vi tar tämligen nya Viper Ultimate som också troligtvis är hyfsat prisskyddad från Razers sida och kostar 169,90 euro på deras hemsida (=~1780:- SEK) så går den t.ex att köpa för 1190 från elgiganten just nu på kampanj eller 1690:- ordinarie.
En tekniknörd behöver också äta mat och rabatter / cashback hos såna butiker lär ju vara bättre för hens personliga ekonomi överlag.

Att få cashback till en tillverkare känns spontant som att majoriteten av poängen bara kommer försvinna för att de aldrig används eller leda till riktigt onödiga spontanköp man ändå hade kunnat få tag på till en billigare peng..

Förstår verkligen inte vitsen med betalkort till teknikbolag..

Permalänk
Hjälpsam

Associerar Razer med billiga tillverkningstekniker och buggig mjukvara.

Blir inte så sugen på ett kort med de värderingarna.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Fluf:

Associerar Razer med billiga tillverkningstekniker och buggig mjukvara.

Blir inte så sugen på ett kort med de värderingarna.

men... det lyser ju grönt

Permalänk
Medlem

Men herregud, att allt ska lysa ...

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Att kortet skall lysa känns inte alls önskvärt, men framförallt: Ge känsliga uppgifter till Razer :s

Permalänk
Medlem

Om man är sugen på något liknande så har ju komplett ett kort, ser faktiskt helt okej ut om man betalar i tid så att säga

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Rekordmedlem

Ge mig ett nytt e kort system så blir jag glad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att jag inte tänkt på det, ett Mastercard med RGB bankerna kan kalla det för gaming

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Razer är dåliga på att hantera användarinformation. Länk

Instämmer med de andra som associerar razer till skräp... Baserat på egen erfarenhet. Flera av mina sämsta teknikköp någonsin är razerprodukter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kan inte någon göra en app på telefonen som stör ut alla sådana här ljusföroreningar?

Jag vill ha en app/plug-in som filtrerar bort dessa tröttsamma gnällinlägg om RGB.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Cashback att använda i deras butik? Är man en tekniknörd så skulle det kunna vara intressant. Razers produkter är jag ofta inte så intresserad av.

Cashback lär inte komma till Sverige eller ens EU eftersom det lagstiftades bort för några år sedan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Cashback lär inte komma till Sverige eller ens EU eftersom det lagstiftades bort för några år sedan.

Har inte Komplett något sånt kort nu?! där man får poäng som man sedan kan köpa saker för hos dem

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Har inte Komplett något sånt kort nu?! där man får poäng som man sedan kan köpa saker för hos dem

Komplett banks mastercard ger bonuspoäng som man kan dra av ifrån fakturan. Dvs du får inga pengar tillbaka som bara kan användas hos komplett utan avdrag på fakturan. Mycket bättre mao.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Cashback lär inte komma till Sverige eller ens EU eftersom det lagstiftades bort för några år sedan.

Cashback finns i många olika stöpningar på hur många kort och tjänster som helst. Eller menar du något specifkt case som inte längre tillåts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Har inte Komplett något sånt kort nu?! där man får poäng som man sedan kan köpa saker för hos dem

Skrivet av McKonny:

Cashback finns i många olika stöpningar på hur många kort och tjänster som helst. Eller menar du något specifkt case som inte längre tillåts?

Tänkte på den "återbäring" man fick tidigare på sina köp om man använde kreditkortet (VISA, MC et c). Visst finns det kvar men det är sänkt från 1,5% till 0.2% för betalkort och 0.3% för kreditkort så man måste verkligen överkonsumera i onödan för att minska utgifterna marginellt. Det finns några undantag men i korthet; det kostar också.

Edit: Syftar alltså inte på medlemskort eller liknande.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/sv/IP_15_4...
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2015/...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Första april har blivit försenad av Corona i år? Trodde det skulle vara på våren eller åtminstone sommaren... påminner mig om den där handgjorda japanska spegeln till grafikkortet...

Mustillverkare != Bank

Åtminstone för min del

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tänkte på den "återbäring" man fick tidigare på sina köp om man använde kreditkortet (VISA, MC et c). Visst finns det kvar men det är sänkt från 1,5% till 0.2% för betalkort och 0.3% för kreditkort så man måste verkligen överkonsumera i onödan för att minska utgifterna marginellt. Det finns några undantag men i korthet; det kostar också.

Edit: Syftar alltså inte på medlemskort eller liknande.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/sv/IP_15_4...
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2015/...

Är lite osäker på vad du menar men det finns flera kreditkort där du får cashback som sedan dras av på din nästa faktura. Exempelvis Kompletts kreditkort som ger 1% på alla köp, 2% på alla köp i internetbutiker och 4% på alla köp på Komplett.
https://www.komplettbank.se/kreditkort/

Finns också AMEX Blue där du får 1.25% cashback där man på sin sida dessutom beskriver det som cashback "återbäring".
https://www.americanexpress.com/se/kreditkort/blue-cashback/

Är folk intresserade av sådant här finns det fantastiskt mycket bra information borta på Swedroid där vi är många nördar som följer Fintech och sånt här med spänning
https://swedroid.se/forum/forums/betaltjaenster-och-fintech.5...

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Ja, alla rfid-taggar får en ström inducerad som får chipet att vakna och kunna identifiera sig. Razer har formodligen en väldigt strömsnål diod kopplad till samma strömkälla.

Samsung har länge haft mobilskal med dioder vilka strömförsörjs på liknande sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Cashback att använda i deras butik? Är man en tekniknörd så skulle det kunna vara intressant. Razers produkter är jag ofta inte så intresserad av.

Som jag fattar det när jag läser så är det 1% cashback på alla köp, 5% när du handlar i deras egna butik. Kan inte se att det står något om att det bara går att spendera i Razers butik?
https://www.razer.com/razer-card

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5