Generella råd kring ny stationär dator för plugg + spel (samt ett byggförslag)

Permalänk

Generella råd kring ny stationär dator för plugg + spel (samt ett byggförslag)

Tjena! Dags att byta ut burken då min gamla (7-åriga dator) har dött och inte vill jobba längre. Datorn är tänkt som en studie och spel dator som därför ska kunna användas till det mesta. Jag har dålig koll på komponenter samt priser så skulle uppskatta extremt mycket om ni kunde hjälpa mig lite här. Tanken är att bygga eget men också tänkt leta efter begagnade komponenter då man lever studentliv och letar efter mest valuta för pengarna. Det här är mitt förslag hittills.

Något som har någon invändning, synpunkter, osv?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Försök få 3200mhz minnen (ser inte vad du valde).
Möjligen kan du återvända vissa delar från din gamla dator om allt inte dog.
Tex PSU och hårddiskar. Gpu skulle jag kolla begagnat 2000-serien, även CPU kommer finnas många begagnade om ca 1 månad.

Permalänk
Medlem

Det där är ju 3600MHzCL18 minnen vilket bör fungera utmärkt. (Lite dyrt med +69:- över 3200MHzCl16 men ändå bra val.)
Ryzen 3600 säljs tyvärr inte längre för det priset, men är så klart ett fynd till det priset, kanske kommer det en ny kampanj 5 nov när Zen 3 med 5600X går till försäljning.
Kan du klara dig utan strålspårning så är GTX 1660 Super ett billigare och mer prisvärt alternativ.
HDD & CPU-kylaren kanske du kan vänta lite med om din budget är tight.
Processorn kommer med en okej kylare och SSD'n tar kanske en stund att fylla upp.
Tänk på att det chassit är mer tyst än välkylt och 300:- på en noctua fläkt kanske inte är det viktigaste, det är ju något som är relativt enkelt att köpa till senare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det där är ju 3600MHzCL18 minnen vilket bör fungera utmärkt. (Lite dyrt med +69:- över 3200MHzCl16 men ändå bra val.)
Ryzen 3600 säljs tyvärr inte längre för det priset, men är så klart ett fynd till det priset, kanske kommer det en ny kampanj 5 nov när Zen 3 med 5600X går till försäljning.
Kan du klara dig utan strålspårning så är GTX 1660 Super ett billigare och mer prisvärt alternativ.
HDD & CPU-kylaren kanske du kan vänta lite med om din budget är tight.
Processorn kommer med en okej kylare och SSD'n tar kanske en stund att fylla upp.
Tänk på att det chassit är mer tyst än välkylt och 300:- på en noctua fläkt kanske inte är det viktigaste, det är ju något som är relativt enkelt att köpa till senare.

Grymt tack för svar! Bör man byta RAM till 3200 Mhz eller är det någon stor skillnad (69 kr mer är en struntsumma för mig iaf). Vad är strålspårning? Har tagit bort några delar och jag kan tyvärr inte mycket om datorer så här är min nya build:

Skulle gärna ta emot kritik/tips på den. Hur vet man om chassit är välkylt/tyst?

Permalänk
Medlem

3200MHz eller 3600MHz ger kanske upp till 5% bättre prestanda så ingen stor grej, köp inte slöare än 3000MHz bara för då kan det göra större skillnad.
Strålspårning = Raytracing, en tilläggs funktion som kom med Nvidia's 20-serie grafikkort och är en teknik som gör att ljus reflekteras och skuggor kastas i realtid i spel. Inte alla spel stödjer det och det sänker FPS lite, det är ungefär som en högre kvalitetsnivå.)

AeroCool Bolt TG är inget chassi jag skulle rekommendera det blir väldigt varmt inne i det och är nog inte det tystaste heller.
Jag hade lagt några hundralappar på ett bättre chassi.
Meshify C, P300A, P400A är välkylda chassin.
Define C, Define 7 & Pure base 600, är tysta chassin.
Core 1100 är billigt och tyst, medans Kolink citadel mesh är billigt och välkylt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

3200MHz eller 3600MHz ger kanske upp till 5% bättre prestanda så ingen stor grej, köp inte slöare än 3000MHz bara för då kan det göra större skillnad.
Strålspårning = Raytracing, en tilläggs funktion som kom med Nvidia's 20-serie grafikkort och är en teknik som gör att ljus reflekteras och skuggor kastas i realtid i spel. Inte alla spel stödjer det och det sänker FPS lite, det är ungefär som en högre kvalitetsnivå.)

AeroCool Bolt TG är inget chassi jag skulle rekommendera det blir väldigt varmt inne i det och är nog inte det tystaste heller.
Jag hade lagt några hundralappar på ett bättre chassi.
Meshify C, P300A, P400A är välkylda chassin.
Define C, Define 7 & Pure base 600, är tysta chassin.
Core 1100 är billigt och tyst, medans Kolink citadel mesh är billigt och välkylt.

Ok då förstår jag. Vad tycker du om denna? Och nätaggregat, hur vet man vilket som är bra/vad man behöver?

Permalänk
Medlem

Psu: du får räkna hur mycket effekt dina komponenter använder och slå ihop det, många brukar gå lite över.
Hur du vet om det är bra?
Recensioner! Men rent allmänt så är det flesta märken tillräckligt bra, men vissa är tystare, vissa är mer effektiva (avger mindre värme och därmed blir tystare).