Amazon öppnar dörrarna i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Kollat lite snabbt på några olika produkter. De jag tittat på verkar vara i snitt 200-300 kr billigare än motsvarande från svenska återförsäljare. Ett Aorus Xtreme som jag nyss köpte från webhallen var endast 200kr billigare på amazon. Sedan vet jag inte vad frakten kostar på det.

200-300kr är ju rätt mycket. Kameror och kameratillbehör så som objektiv verkar dock vara bra mycket billigare på Amazon.se. Du får fri frakt på alla köp över 229kr.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Alltså konkurrens ju. Varför så negativa. Svenska återförsäljare lär börja sänka priserna.

Amazon är just nu bara början på sin lansering. Kommer bli bättre senare.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Jag fortsättter nog ett tag till att köpa från tyskland, utbud och priser var inte det bästa när det gäller Calvin Klein CK One Body Wash & Deo.
Får hoppas det blir bättre längre fram.

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem

Har bara hunnit titta i 10 minuter, men hemsidan som många sagt är verkligen urusel. Svårt att navigera sig till rätt kategori och det finns inga bra filter. Många av produkterna har knappt någon produktbeskrivning, så jag måste googla produkten för att lära mig specifikationerna.

Permalänk
Medlem

Många klagar på sidan men uppenbarligen har den fungerat otroligt bra för amazon. Dom vet nog nått som vi andra inte vet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Har bara hunnit titta i 10 minuter, men hemsidan som många sagt är verkligen urusel. Svårt att navigera sig till rätt kategori och det finns inga bra filter. Många av produkterna har knappt någon produktbeskrivning, så jag måste googla produkten för att lära mig specifikationerna.

Kanske finns en anledning till att de är lite billigare än andra aktörer...

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Processorer var ju sjukt mycket billigare än billigaste på prisjakt i alla fall.
Men websidan känns omodern och priserna känns allmänt "skumma" om man säger. Känns inte riktigt bra. Men vi får väk se var det hela landar.

Man är ju van att se t. ex 399Kr och inte 413,68Kr och sådant. Det får de fan fixa om det ska kännas seriöst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Herregud vad dåligt deras system är för kategorier. Svårt att hitta den man vill...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Usch. Så länge det finns andra alternativ så kommer jag alltid undvika Amazon.

Permalänk
Medlem

150 miljoner prodkuter varav 145 miljoner är skräp. Amazon.se ser dessutom ut som en outlet från 90-talet, dvs riktigt omodern och kletig design.

Nej, jag bojkotter Amazon sålänge det bara går. Gillar inte deras företagskultur alls.

Jag kommer fortsätta stödja svenska butiker! Heja Inet, Netonnet, Webhallen m.m!!

Permalänk
Medlem

Vill inte handla på amazon men det är några produkter de har som inte sålts i sverige eller är så gamla att de som väl har den tar 40% mer än när de släpptes för att det bara är en eller två som har den "inne" (distanslager).
Kollade amazon.se...och nej de produkterna finns inte på se sidan. Kanske makar mig över till de och köper där.

Någon som vet om de fick fördelaktiva avtal med distrubitörer eller inte och faktiskt betalar svensk skatt som var så omtalat?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Processorer var ju sjukt mycket billigare än billigaste på prisjakt i alla fall.
Men websidan känns omodern och priserna känns allmänt "skumma" om man säger. Känns inte riktigt bra. Men vi får väk se var det hela landar.

Man är ju van att se t. ex 399Kr och inte 413,68Kr och sådant. Det får de fan fixa om det ska kännas seriöst.

Vilka kollade du då på?

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk

Litet antiklimax. De prylar jag kollade på var inte fördelaktiga här. Rörigare än vanligt att hitta produkter och spretiga priser. Vanliga handlare som Inet och Webhallen ser ut att stå sig bra och Amazon.de ser fortfarande överlägsen ut med sitt utbud och hyggliga priser (bara man inte har brådis med frakten).

Men vem bryr sig egentligen? Nu får vi hoppas att AMDs lanseringar av GPU och CPUer inte blir lika tråkiga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Herregud vad dåligt deras system är för kategorier. Svårt att hitta den man vill...

Om man vet vad man letar efter söker man väl?

Håller helt med om att amazons design inte är särskilt bra, men att hitta saker är ju inte svårt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Alltså konkurrens ju. Varför så negativa. Svenska återförsäljare lär börja sänka priserna.

Amazon är just nu bara början på sin lansering. Kommer bli bättre senare.

Som jag har förstått så har svenska återförsäljare av teknik rätt låga marginaler och problemet blir att många andra teknikaffärer kan gå omkull!

Med det sagt kommer jag säkert själv handla från Amazon om det är billigare om vi inte snackar ett par kronor för då blir det hellre butiker jag har bra erfarenhet av tidigare.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Herregud. Sämsta skiten jag har sett alltså. Ren skit. Hejdå Amazon.

Permalänk
Medlem

Kul att det är öppet officiellt äntligen. Avvaktar nog med beställning dock, känns som en Open Beta just nu.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har längtat efter denna dagen länge!.....

Men, det känns som en google-översatt Alibaba/wish-sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Håller helt med om att amazons design inte är särskilt bra, men att hitta saker är ju inte svårt.

Amazons kategorier är sämst i jämförelse med våra svenska e-handlare.

Permalänk
Medlem

Som sagt svårt att få någon översikt,
vid en snabb koll verkade priserna nästan matcha tyskland - sedan såg jag att svenska sidan sålde grejen med UK-kontakter.
Sedan finns det otroligt många säljare som skeppar från shenzen eller hongkong vilket lär bli ganska dyrt när det fastnar hos postnord.

Jag kanske beställer några reservdelar från italien innan de där udda säljarna som inte har 'fulfilled by amazon'
upptäcker att de måste skicka saker med fri frakt till sverige.

Permalänk
Medlem

Kikade lite på moderkort och såg denna text;
"ASUS Prime Z490-A Gaming Mainboard-strumpor 1200"

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig gillat Amazon. Deras design på hemsidan är dålig, produkterna de säljer är ofta bedrägerier och de införde "marknadsplats" konceptet som nu även CDON använder.

Det enda positiva jag sett hittills är väl att sidnavigationerna på deras nya sida är fantastiskt snabba. Ofta är återförsäljare ganska långsamma, men denna är ju wikipedia snabb.

Tyvärr så fortsätter de bedriva bedrägeri och säljer imitationer som original.

Kollar man på en modern version av den enda gången i mitt liv jag fått en imitationprodukt och enda gången jag köpt från amerikanska Amazon så är det återigen samma bedrägeri.

https://www.amazon.se/Samsung-Ej-PN970-Galaxy-Note10-svart/dp...

De anger tillverkaren som Samsung. Och alla kommentarer bekräftar att detta är en lögn.

Hoppas de får lära sig varför Inga svenska återförsäljare säljer imitationer som originalprodukter och ge dem miljonböter för varje överträdelse.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Många klagar på sidan men uppenbarligen har den fungerat otroligt bra för amazon. Dom vet nog nått som vi andra inte vet.

Så är det ju. Jag tror snajk är inne på nåt.

Skrivet av snajk:

Jag undrar om det är en medveten strategi. Lite halvkass sida ger ju intrycket att det är billigt, ungefär som Lidls eller Nettos reklamutskick som har mycket fula färger och sånt jämfört med Ica eller Hemköp. Rörigheten vet jag inte, men det kan ju finnas någon tanke, att man spenderar mer tid på sidan och därmed köper mer eller så, men det känns förstås mer långsökt.

Vill man utstråla detta till besökaren?

"H-h-hej våra priser är så l-låga att vi nästan svälter ihjäl. Kolla hur skitful vår sajt är. S-snälla besökare köp inte den där hårtorken till svärmor i j-julklapp. Ni praktiskt taget stjäl från oss. *Host! Host!*"

Amazon-besökaren ba:
"Mohaha! Schack matt, Jeff! Jag är så smart och har hittar smartaste kryphålen och köpa mina julklappar billigare och jag låter er äta diffen! Haha! Schack matt igen, Jeff. Snart ska jag med pengarna jag sparar ta din plats. ...Snart."

Dold text
Permalänk
Medlem

Allt känns väldigt opolerat och ger väldigt mycket ebay/wish-vibbar

Dold text
Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Jag hittar inget intressant inom datorkomponenter iaf. Överlag dåligt utbud.
Det intressantaste var dock en Samsung SSD som jag funderat över. Men de senaste 3 recensionerna säger att produkten dom fått har varit fejk. Så det känns ju lovande..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Plot twist: de blir officiell försäljare av Nvidias 30xx FE -kort. Alla i Sverige gör helt plötsligt ett undantag... 😁

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Åh, de har mx mastern i äkta läder!

https://ibb.co/9pNHpSy

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag undrar om det är en medveten strategi. Lite halvkass sida ger ju intrycket att det är billigt, ungefär som Lidls eller Nettos reklamutskick som har mycket fula färger och sånt jämfört med Ica eller Hemköp. Rörigheten vet jag inte, men det kan ju finnas någon tanke, att man spenderar mer tid på sidan och därmed köper mer eller så, men det känns förstås mer långsökt.

Visst är det så, snyggt säljer inte alltid bäst, och du kan lita på att de har optimerat sin design in i minsta detalj.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Amazons kategorier är sämst i jämförelse med våra svenska e-handlare.

Vet inte hur ni andra gör men jag brukar inte klicka runt i kategorier hos dem heller, sökruta ftw

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Json_81:

Vet inte hur ni andra gör men jag brukar inte klicka runt i kategorier hos dem heller, sökruta ftw

Jag söker bara på artikelnummer / tillverknings nummer.
Leta skulle jag aldrig göra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240