Amazon öppnar dörrarna i Sverige

Permalänk
Medlem

Såg inte mycket som var billigt. Snarare dyrare än våra svenska butiker.!!

Permalänk
Medlem

Ganska stor skillnad på priser på Tyska amazon och Svenska.
Samsung 980 Pro SSD 500TB på tyska om man väljer svensk valuta blir det SEK 1.543,29 (EUR 147,44)
Men på Svenska hemsidan är det istället SEK 1 826,80 kr.
Bli billigare även om man väljer köpa med EUR på tyska istället för SEK. Vore bra ifall någon gjorde något lite större test på kanske 10 tals produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Inte ockerpriser, men Amazon kör mer med normalpriser (är mer NoN som konkurrerar med lågpris).

Kolla prisjakt på det kittet så är det långt ifrån NoN som kör betydligt lägre priser än Amazon på dessa lampor.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanandersson:

Jag har aldrig gillat Amazon. Deras design på hemsidan är dålig, produkterna de säljer är ofta bedrägerier och de införde "marknadsplats" konceptet som nu även CDON använder.

Det enda positiva jag sett hittills är väl att sidnavigationerna på deras nya sida är fantastiskt snabba. Ofta är återförsäljare ganska långsamma, men denna är ju wikipedia snabb.

Tyvärr så fortsätter de bedriva bedrägeri och säljer imitationer som original.

Kollar man på en modern version av den enda gången i mitt liv jag fått en imitationprodukt och enda gången jag köpt från amerikanska Amazon så är det återigen samma bedrägeri.

https://www.amazon.se/Samsung-Ej-PN970-Galaxy-Note10-svart/dp...

De anger tillverkaren som Samsung. Och alla kommentarer bekräftar att detta är en lögn.

Hoppas de får lära sig varför Inga svenska återförsäljare säljer imitationer som originalprodukter och ge dem miljonböter för varje överträdelse.

79% har gett den pennan 5 i betyg. Sluta vara så bitter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Bara in och kika på denna tillverkare, verkar vara samma på det mesta här 😅
https://www.amazon.se/s?k=HUANUO&page=3&qid=1603877009&ref=sr...

Intressant, dessutom en del coola produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Folk köper skräp de inte behöver för pengar de inte har - min tolkning.

Aha. Ser jag dagligen på ICA.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Kolla prisjakt på det kittet så är det långt ifrån NoN som kör betydligt lägre priser än Amazon på dessa lampor.

Detta är väl dock enbart positivt. Skulle det vara som så att Amazon alltid är billigast så skulle det vara total katastrof för de svenska konkurrenterna men så illa är det inte.

Prisjakt verkar dock relativt ofta missa Amazons billigare alternativ (tex från Amazon.de), varför vet jag inte riktigt. Synd att man inte längre kan lita på Prisjakt, den brukade vara bra. Ska man använda Prisjakt nu för tiden så gäller det att göra en extrasökning på Amazon.de själv, annars kan man missa en hel del deals.

Å andra sidan beror nog detta väldigt mycket på vilka produkter vi snackar om. Det svenska lagret Amazon har kommer självklart fyllas på och då kommer vi för vissa produkter sannolikt får riktigt bra deals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Överkonsumtion är ett begrepp som används för olika typer av ohållbar konsumtion. Oftast syftar begreppet på den konsumtion som överstiger det som i ett längre perspektiv kan produceras av världens naturresurser. Enligt WWF förbrukar världen idag cirka 30% mer än vad jorden har kapacitet att återskapa.

Får jag då fråga herrn;

Om du beställer ett nytt grafikkort, är det då överkonsumption?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag av vaktar dom har en flummig sida som gör det svårt att få översikt på de man söker efter ..
Får se om dom hoppar in när jag senare söker saker på prisjakten

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Fyfan....

Visa signatur

i5 10600K |Dragon RX 580 8GB|MSI Z490 TOMAHAWK |Samsung 970 EVO 500GB + 2TB SATA |Kingston HyperX 16GB 3200 MHz |ASUS RYUO 240 | Meshify 2 Compact|

Permalänk
Medlem

Jag kommer definitivt undvika amazon av principskäl- men med det sagt verkar de hittills ha ganska begränsat utbud?
Många av de saker som jag tidigare köpt eller varit sugen att köpa via typ amazon uk eller amazon de finns inte på amazon.se- det är bara exakt samma saker jag hitta om jag söker på prisjakt redan.

Dock verkar de har fått med monoprice vilket jag hoppades skulle betyda tillgång till lite intressanta lågpris 3d-printers men samma som alltid där- en monoprice mp10 300 printer som går för 399$ går för 5772 SEK. Meanwhile en printer som redan finns på svenska marknaden- Creality3D Ender-3 Pro kostar $236.00 på amazon.com, och 2590 på webhallen, men 2 665,80 kr på amazon.

Så åtminstone i mitt intresseområde så verkar det som att allt de gör är att ta in de "billiga" märkena från usa för högre priser och även med de mer internationella märkena tar ut högre priset...

Tänkte kolla om det fanns några intressant nya filament- de hade Gearlab Flex PLA vilket jag trodde försvunnit från marknaden, för 1049kr/kg spool. Det var ju intressant tänkte jag tills jag kollade prisjakt och såg att CDON numera säljer exakt samma rulle för 621kr....

Motsatsen är säkert sann för vissa segment, att det istället är mycket billigare på amazon. För min del betalar jag gärna en slant extra för att stötta lokala företag men kan tänka mig amazon och liknande för att hitta saker som är svåra att få tag i- det verkar inte som att de är där än iallafall för det jag är intresserad av.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Kul att vissa varor förmodligen har fel pris (Euro som står som SEK), en dubbel gasarm för två skärmar kostar 54,99kr? Ja tack 😅
Förhoppningsvis dyker den upp utan problem

Länka gärna alla sådana tips (när ni själva beställt klart så är allt grönt)!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Verkligen, borde komma så småningom hoppas jag. På tex Amazon.de kan man ju simpelt skifta språk.

Japp. Kommer nog förhoppningsvis hit med tiden också. Är säkert lite i uppstartsfas.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tänker inte handla därifrån. Vem vet hur det går vid eventuella reklamationer.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Länka gärna alla sådana tips (när ni själva beställt klart så är allt grönt)!

La upp i dagens fynd istället 😁👍 beställt och klart, förväntad leverans 2a november

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Ibland blir jag oerhört fascinerad över svenskar. Vi har ett av världens absolut högsta skattetryck och sedan när det finns billigare alternativ (som tex Amazon i vissa fall) så dissas det av principskäl.

Detta är väldigt beundransvärt, jag är inte riktigt en sådan "god" människa själv men jag fascineras över att det är så många ändå som helt frivilligt betalar extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Detta är väl dock enbart positivt. Skulle det vara som så att Amazon alltid är billigast så skulle det vara total katastrof för de svenska konkurrenterna men så illa är det inte.

Prisjakt verkar dock relativt ofta missa Amazons billigare alternativ (tex från Amazon.de), varför vet jag inte riktigt. Synd att man inte längre kan lita på Prisjakt, den brukade vara bra. Ska man använda Prisjakt nu för tiden så gäller det att göra en extrasökning på Amazon.de själv, annars kan man missa en hel del deals.

Många basunerar att nu är nådastöten kommen för svenska aktörer på e-handel när Amazon kliver in på arenan. Vill bara med detta visa en viss skeptesism för det uttalandet.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Ganska stor skillnad på priser på Tyska amazon och Svenska.
Samsung 980 Pro SSD 500TB på tyska om man väljer svensk valuta blir det SEK 1.543,29 (EUR 147,44)
Men på Svenska hemsidan är det istället SEK 1 826,80 kr.
Bli billigare även om man väljer köpa med EUR på tyska istället för SEK. Vore bra ifall någon gjorde något lite större test på kanske 10 tals produkter.

Vi har ju dessvärre en vänsterregering som älskar att lägga på skatter för att göra det svårare för våra inhemska företag. Kemikalieskatt, skyhög moms, copyswede, galet höga anställningskostnader, you-name-it. Kommer aldrig kunna vara billigare i Sverige än utomlands.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

Såg inte mycket som var billigt. Snarare dyrare än våra svenska butiker.!!

Amazon är (normalt) aldrig någon prispressare. Det är en myt odlad av vänstermänniskor som skall visa på hur hemskt det är med konkurrens i olika former.

Till det så har vi en väldigt bra priskonkurrens redan idag mellan ett fåtal stora aktörer i Sverige (Komplett/Webb och Inet tex.), med mycket fördelaktiga priser.

Det Amazon har som fördel är att man kan få tag på lite mer udda saker på ett väldigt enkelt sätt (slipper ibland att beställa från Kina, USA, Japan, etc.)

Någon enstaka gång så kanske der är något bra på kampanj (precis som hos vilken butik som helst).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Kul att dom äntligen börja komma, mindre kul att dom inte tycks komma fullt ut, jag skulle vilja sett alexa.amazon.se samt att amazon music store skulle kommit så man kan casta till sina alexa enheter från appen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Ganska stor skillnad på priser på Tyska amazon och Svenska.
Samsung 980 Pro SSD 500TB på tyska om man väljer svensk valuta blir det SEK 1.543,29 (EUR 147,44)
Men på Svenska hemsidan är det istället SEK 1 826,80 kr.
Bli billigare även om man väljer köpa med EUR på tyska istället för SEK. Vore bra ifall någon gjorde något lite större test på kanske 10 tals produkter.

Oerhört intressant, i så fall kan jag tycka att Amazon åtminstone delvis är ute och cyklar med deras .se satsning. Riskerar bli någon sort nischsajt för lata Svenssons i så fall. Det är ju superenkelt att gå in på Amazon.de växla till engelskt språk och beställa därifrån, hur lat får man vara?

Däremot ska nog de svenska konkurrenterna vara jäkligt glada om det är så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Kolla prisjakt på det kittet så är det långt ifrån NoN som kör betydligt lägre priser än Amazon på dessa lampor.

Absolut. Finns många "prispressare" i Sverige. Var bara ett exempel med NoN.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det är riktigt billigt för de som fortfarande sitter med uråldriga system. Det är ofta produktionsdatorer som skulle kosta 100 000 tals kronor att byta. Ett exempel är där jag jobbade mitten av 2000 talet. Inga ersättningsprodukter fanns på marknaden längre och ett nytt system skulle då kosta minst 200 kkr

Permalänk
Medlem

Känns som att detta är uppgjort för uppföljning: amazon har nu förbättrat den svenska upplevelsen, amazon prime fungerar nu i sverige, amazon prime har nu äntligen fri frakt även här, amazons produktöversättningar nu verifierade av en svensk partner för att inte sabba upplevelsen, amazon Amazon amazonAmazon!!!

Permalänk
Medlem

Översättningarna är verkligen helt galna. Jag förstår att småhandlare inte kan översätta korrekt till svenska, men produkter som säljs av Amazon borde väl på sikt få korrekt svensk beskrivning. Vore f.ö bra om man kunde välja engelska, precis som på tyska sidan.

Min ringa erfarenhet av Amazon.de och .uk är att man helst ska köpa varor som säljs av Amazon, eller allra minst skickas av Amazon, blir mycket struligare om man köper från småfirmor som skickar separat (även om jag gjort det med framgång för böcker, t-shirts, etc)

F.ö håller jag med dem som hävdar att exempelvis ICAs monopolfasoner (eller närapå monopol) är bra mycket allvarligare än Amazons intåg. Dock, i USA har Amazon en märkligt stor marknadsandel måste jag säga.

Skrivet av martinot:

Amazon är (normalt) aldrig någon prispressare. Det är en myt odlad av vänstermänniskor som skall visa på hur hemskt det är med konkurrens i olika former.

Till det så har vi en väldigt bra priskonkurrens redan idag mellan ett fåtal stora aktörer i Sverige (Komplett/Webb och Inet tex.), med mycket fördelaktiga priser.

Det Amazon har som fördel är att man kan få tag på lite mer udda saker på ett väldigt enkelt sätt (slipper ibland att beställa från Kina, USA, Japan, etc.)

Tycker att en del svenska återförsäljare har rätt dassiga priser på micro sd-kort och bluray-skivor, om inte annat. Just bluray-skivor kanske är lågvolymare i Sverige, pga kopieringsskydd, folk som varit nöjda med DVD-kvalitet, piratkopiering, etc, men copyswede har ju inte haft avgift på blurayskivor.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Jag kommer definitivt undvika amazon av principskäl

Vad är det för principer Mr håller sig med, om man får vara så nyfiken att undra?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ibland blir jag oerhört fascinerad över svenskar. Vi har ett av världens absolut högsta skattetryck och sedan när det finns billigare alternativ (som tex Amazon i vissa fall) så dissas det av principskäl.

Detta är väldigt beundransvärt, jag är inte riktigt en sådan "god" människa själv men jag fascineras över att det är så många ändå som helt frivilligt betalar extra.

Det tyder väl ändå på att trots vårat höga skattetryck så får vi mycket valuta för pengarna tillbaka och kan således leva gott med det vi får behålla själva?
Det går bara att bojkotta av princip om man faktiskt har pengarna över för att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Kul att dom äntligen börja komma, mindre kul att dom inte tycks komma fullt ut, jag skulle vilja sett alexa.amazon.se samt att amazon music store skulle kommit så man kan casta till sina alexa enheter från appen.

En tjänst som jag verkligen har ögat på hur den utvecklas är Amazon HD (för musik). Den har helt klart potential att bli den bästa och mest prisvärda tjänsten för musik i lossless kvalité men i dagens läge är nog Tidal Hifi vassare i jämförelse sett till utbud, appar och klienter. Redan nu tror jag att Amazon HD är ca 50 kr lägre än Tidal Hifi / månad, ca 150 kr /månad tror jag...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zipparn:

Så är det ju. Jag tror snajk är inne på nåt.
Vill man utstråla detta till besökaren?

"H-h-hej våra priser är så l-låga att vi nästan svälter ihjäl. Kolla hur skitful vår sajt är. S-snälla besökare köp inte den där hårtorken till svärmor i j-julklapp. Ni praktiskt taget stjäl från oss. *Host! Host!*"
https://i.redd.it/508xu9ovbwry.jpg
Amazon-besökaren ba:
"Mohaha! Schack matt, Jeff! Jag är så smart och har hittar smartaste kryphålen och köpa mina julklappar billigare och jag låter er äta diffen! Haha! Schack matt igen, Jeff. Snart ska jag med pengarna jag sparar ta din plats. ...Snart."
https://i0.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/684/058/5eb.jpg

Dold text

Det låter kanske inte så logiskt, men det är ju samma effekt som alla lågpriskedjor försöker använda: Ser reklamen billig ut så tror folk undermedvetet (eller medvetet) att produkterna är billiga. Sen kan jag förstås inte veta om det är en medveten strategi, de kanske bara är extremt snåla och vägrar fixa saker som "funkar".

Skrivet av RunRookieRun:

En amerikansk kollega av mig förklarade för mig en gång att det han gillade med amazon, target, walmart osv, var att han bara kunde skriva generic terms och välja första och bästa. Han var aldrig inne i kategorier, sökte bara på "toilet paper", "soda", "hdmi cable" osv.

Så kan nog handla om att amerikanarna handlar på et lite annat sätt enn oss. Vi är nog mycket mer upptagna av att kolla upp alternativer, mens dom helst bara skal ha det att gå snabbt.

Det förklara kanske också varför dom ska ha hela produktbeskrivelsen med i header på varje produkt.

Jag tror inte det är så mycket en kulturgrej utan bara att folk är olika helt enkelt. Testa att gå till Mediamarkt eller liknande och lyssna när säljarna pratar med folk, de flesta vet inte vad de vill ha eller vad som är bra utan lyssnar på säljare som inte har några kunskaper mer än vad de får mest provision på. Min farsa blev exempelvis pålurad en surfplatta med simkort som han bara skulle använda hemma, för "WiFI är inte stabilt, mycket bättre att ha uppkoppling i plattan...", som kostade typ det dubbla mot den som jag föreslog. Tur de hade öppet köp...

Skrivet av martinot:

Det är ju exakt samma (dåliga) design, så förstår inte varför folk är upprörda eller förvånade.

Hade de förväntat sig en helt annan helt ny design bara för lilla Sverige?

För mig i alla fall så var idag första gången på många år där jag faktiskt liksom surfade runt på Amazon. Jag har köpt massor av grejer från diverse länder av dom tidigare, och än mer läst recensioner på saker som jag köpt någon annanstans, men då har jag alltid hittat det via sökning på artikelnummer, produktnamn eller liknande i en vanlig sökmotor. Så att designen var ful och gammaldags var ingen nyhet för mig, men att kategorier och "discoverability" fortfarande var så dåligt var jag inte medveten om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Det tyder väl ändå på att trots vårat höga skattetryck så får vi mycket valuta för pengarna tillbaka och kan således leva gott med det vi får behålla själva?
Det går bara att bojkotta av princip om man faktiskt har pengarna över för att göra det.

Ja, men det är fascinerande att folk har så mycket stålar så att de har råd att nobba billigare alternativ av principskäl.