AMD presentererar RDNA 2 – Radeon RX 6000 och "Big Navi"

Permalänk
Medlem

Men för övrigt, då har man äntligen fått besked om vad för sorts chassi man borde köpa. 6800XT och uppåt tar 2.5 slots, så då kan man inte välja Ghost S1 som annars finns i lager överallt

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

HDMI 2.1? På hemsidan står det bara HDMI: Yes. Enda anledningen jag har till att byta GPU är att jag är sugen på en 48” CX Oled och 4k@120hz.

Måste dock säga att det är väldigt kul att se att AMD kommer ikapp både Nvidia och Intel. Konkurrens och valmöjlighet är bra.

HDMI® 2.1 VRR

Nästan i botten på:
https://www.amd.com/en/graphics/amd-radeon-rx-6000-series

Skrivet av birdman:

Kretsyta - Transistorer
505 mm² - 26,8 miljarder

340 mm² - 26,8 miljarder

340 mm² - 26,8 miljarder

Wat?

Swec tror på magi efter presentationen av Radeon Rx 6000

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Men kommer det att räcka om ett år, för alla spel i 4k?

Med största sannolikhet, ja.
Kortet använder compression, och med asset streaming kommer mängden videominne som krävs i bästa fall minska då alla hundratals LOD nivå texturer elimineras helt ur ekvationen.

Permalänk
Skrivet av ottoblom:

Billigaste 3080 kortet på inet just nu 8599 =781 dollar så 649 dollar för 6800 xt om det presterar bra är väldigt bra .

Fast 781 dollar är inklusive svensk moms, så du kan inte räkna så! 649*1,25=811,25 dollar inklusive moms.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Skrivet av Nekrol:

Kommer aldrig förstå er som kör med detta argument. Varför skulle detta hända? Det har inte hänt hitills.

Det är en hypotes baserat på viss logik och observation. Om du såg presentationen så var det redan flera spel under utvecklning som kommer dra nytta av AMD's API. Hela Series X är uppbyggd på DX12 Ultmate och RDNA2 med VRR, Meshshaders, Direct Storage etc. Det är ingen långsökt slutsats att om spel som utvecklas till Seriex optimeras till RDNA2 så kan det möjligtvs även ha fördelar om det körs på samma arktitektur, notera här att det är en spekulation ingen fakta.

"Det har inte hänt hitills" är nog det sämsta vetenskapliga argument du någonsn kan använda. Ingeting har hänt tills det händer. 1950 hade ingen vart på månen så varför skulle vi någonsin komma dit? För en vecka sedan skrattade en åt mig här på forumet om att AMD aldrig någonsin skulle kunna dubbla sin prestanda mot förra generationens GPU för "det har aldrig hänt tidigare" och därmed skulle 6800 XT aldrig kunna konkurrera med 3080, men en vecka senare så är vi här, plötsligt har det hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

6900xt - bra
6800xt - ok
6800 - menlöst

Ett bra kort, är väl bättre vad AMD har kommit mer på länge. Men Grönt för mig, Nvidia bättre på raytracing och samma pris/prestanda förutom högst upp i prisklassen.

Ser inte vad unique selling point är för att köpa AMD om man inte ska ha 6900xt?

En selling point skulle ju kunna var om de kan leverera kort till folk som vill köpa, t.ex.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Folk väljer Nvidia även om Amd's flaggskepp är dubbelt så snabbt till lägre pris.
Sedan försvarar de det med att det är lite mer minne, bättre på en viss funktion (RT i detta fall men var likadant när Tesselering kom..), svalare, eller att kontrollpanelen/mjukvaran/drivrutiner är "bättre".

Likt så finns det folk som kommer fnysa åt Ryzen 5000 och köpa Intel, även om de är sämre.

Kan inte vara lätt o vara AMD då folk inte ens är intresserade när de anstränger sig, man får väl hoppas att CPU framgångarna lett till att AMD inte alltid ses som den ständiga 2an.

Äh, det där är ju bara humbug. Den situationen har inte infunnit sig sedan 7970 och när AMD var bättre på CPU-sidan vet jag inte.
Att folk köper det som är familjärt när produkterna är likvärdiga är väl ingenting konstigt.

Jag menar det finns familjer som alltid köper en Volvo år efter år, oavsett vad som finns på andra sidan.

Det är ju först nu som AMD på allvar konkurrerat om förstaplatsen i både segmenten.

Permalänk
Medlem

Heja AMD! Fy fan va gött att äntligen se dem uppe i toppen igen. Hoppas det kan backas upp av oberoende tester innan release också

När det är som mest spännande på hårdvarumarknaden på länge så är det ju lite "otur" att man blivit farsa så inte riktigt läge att dra på sig spenderarbyxorna. 😁

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

För lat för att läsa allt, men har någar priser nämts?

Ja, det finns.

Permalänk
Medlem

Vilken verkar vara mest vettig att gå efter i nuläget? 6800XT eller RTX 3080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jahopp... Nvidia tvingade upp priserna och så gick man i tankarna att med lite konkurrens så skulle priserna bli normala igen. Istället följde AMD Nvidias prisbild och vi konsumenter blir dom verkliga förlorarna. 8-10 papp för ett enda kretskort som efter 2-3 år tappat halva värdet om inte mer... nä fy tusan. Kanske e en konsol man bör köpa istället.

Kan bara hålla med, det är slut med prisvärda komponenter för PC känns det som, folk är villiga att slänga ut alltför mycket pengar på saker som tappar värde enormt snabbt. Vill man skaffa nåt för 3-4 tusen blir det allt sämre relativ prestanda för varje generation som kommer.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Detta här det lite intressant med ett AMD kort. Är eock lite orolig över hur detta rullar med min gsync skärm, Acer 27" Predator XB270HU.

Kan AMD rulla med detta och utnyttja den dynamiska refresh rate? Hört något om freesync och att de kan eventuellt rulla tillsammans.

Eller är set kört och skärmen kommer alltid köra i 144hz?

Permalänk
Medlem

All in! Ny cpu och gpu!

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Figgeduni:

Jo men är för lat för att skriva dom.

Hade ju varit enklare för dig att bara skriva RX 6800 579 USD, mindre tangenttryckningar lixom, men jaja,

Permalänk
Medlem

Missade livestreamen men efter att ha läst artikeln så tror jag att jag sitter kvar med ordern på 3090 tills vidare iallafall. Med lite tur så kanske det hinner komma lite recensioner innan 3090t skickas

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

rejält intresserad av 6800 XT. blir att man sitter och jämför med 3080, men nvidia har en enorm asterisk bredvid i och med att man i praktiken inte kan köpa det oavsett om man vill eller inte, i synnerhet FE då som är det överlägset mest prisvärda.

väntar med spänning på verklig prissättning och tillgänglighet för 6800 XT. kostar 6800 XT 7200kr i verkligheten och finns tillgängligt att köpa så är det ingen större kamp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Inte lite väl hastig där? Tänk på att 6900XT nästan var likvärdigt mot ett 3090 med Rage mode och smart access som säkert ger det 10-20% mer prestanda.
Vad händer om du inte har ett nytt moderkort med en ny Ryzen CPU?
För att inte tala om spel med DLSS som t.ex. Cyberpunk där ett 3080 garanterat klår 6900XT fast det använder Rage mode och smart access.

Kan vara så illa att ett 6900XT halkar ner till 3080 prestanda utan dessa funktioner. Fast det kostar $300 extra.

Rx 6000 seriens motsvarighet till DLSS

AMD Radeon™ Boost

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Snubb1:

Tror det är lite lågt räknad.
Jag tror mer på 650*10=6500*1,25=8125 sedan tillkommer andra sverige specifika avgifter så 8100-8500kr gissar jag.
Även om dollarkursen ligger lägre än 10kr så brukar mycket få samma siffra i euro som i dollar.

Om man jämför med Ryzen processorn 5800x på 449 dollar och kommer kosta 4990 kronor i Sverige så är det runt 11.1 i omvandling. Det blir i runda slängar 7200 kr för RX 6800xt och 6400 kr för RX 6800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foreveryang:

Det är en hypotes baserat på viss logik och observation. Om du såg presentationen så var det redan flera spel under utvecklning som kommer dra nytta av AMD's API. Hela Series X är uppbyggd på DX12 Ultmate och RDNA2 med VRR, Meshshaders, Direct Storage etc. Det är ingen långsökt slutsats att om spel som utvecklas till Seriex optimeras till RDNA2 så kan det möjligtvs även ha fördelar om det körs på samma arktitektur, notera här att det är en spekulation ingen fakta.

"Det har inte hänt hitills" är nog det sämsta vetenskapliga argument du någonsn kan använda. Ingeting har hänt tills det händer. 1950 hade ingen vart på månen så varför skulle vi någonsin komma dit? För en vecka sedan skrattade en åt mig här på forumet om att AMD aldrig någonsin skulle kunna dubbla sin prestanda mot förra generationens GPU för "det har aldrig hänt tidigare" och därmed skulle 6800 XT aldrig kunna konkurrera med 3080, men en vecka senare så är vi här, plötsligt har det hänt.

Fast det är ju inte alls en dålig jämförelse. De har varit baserade på samma typ av arkitekturer hur länge som helst. Varför skulle denna vara annorlunda? DX12 Ultimate är inte AMDs API. Och det är inte heller Vulkan. DirectStorage kommer ju fungera bättre på RTX kort då de har en inbyggd I/O som tar prestandan längre, och VRR samt mesh shading var ju något som Nvidia först introducerade i sina SDKs.

Du säger ju själv att det bara är en ogrundad spekulation.
Skillnaden är ju att min spekulation inte är ogrundad.

Permalänk
Skrivet av Nekrol:

Med största sannolikhet, ja.
Kortet använder compression, och med asset streaming kommer mängden videominne som krävs i bästa fall minska då alla hundratals LOD nivå texturer elimineras helt ur ekvationen.

Du kan ha rätt, men jag tvivlar. Är det något vi sett under åren. Är att kraven på minne hela tiden succesivt ökar, både på RAM, och VRAM.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Avstängd

Attans att de inte bekräftade HDMI 2.1

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Detta här det lite intressant med ett AMD kort. Är eock lite orolig över hur detta rullar med min gsync skärm, Acer 27" Predator XB270HU.

Kan AMD rulla med detta och utnyttja den dynamiska refresh rate? Hört något om freesync och att de kan eventuellt rulla tillsammans.

Eller är set kört och skärmen kommer alltid köra i 144hz?

Du kommer att tappa dynamisk refreshrate.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Hade ju varit enklare för dig att bara skriva RX 6800 579 USD, mindre tangenttryckningar lixom, men jaja,

Hade varit ännu enklare för dig att bara skrolla längst ned i artikeln istället för att få det serverat på ett silverfat.

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Rx 6000 seriens motsvarighet till DLSS

AMD Radeon™ Boost

Det där är inget svar på DLSS.

Permalänk
Medlem

Nyss införskaffat mig en G-SYNC skärm... Ska man lämna tillbaks och byta ut mot en AMD freesync nu? När nästan GPU man köper troligtvis kommer vara en AMD.

Förövrigt så är jag lättad att AMD äntligen hänger med i spelet när det kommer till graffekort. Hoppas det sätter press på Nvidia så att deras nästa generation kort kommer ha en högre prisvärdhet än som det ser ut nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Eller är set kört och skärmen kommer alltid köra i 144hz?

Ja det blir 144 tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Rx 6000 seriens motsvarighet till DLSS

AMD Radeon™ Boost

Det där är nog Reflex du menar. DLSS är en helt annan sak.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Du kan ha rätt, men jag tvivlar. Är det något vi sett under åren. Är att kraven på minne hela tiden succesivt ökar, både på RAM, och VRAM.

Ja, men det är ju just för att spel nu för tiden måste använda så många olika nivåer av texturer.
Nu när man kommer kunna strömma skiten direkt från sin Nvme disk så tror jag det kanske kan hålla sig kvar på samma nivå. Om inte utvecklare får för sig att typ pusha 16K texturer bara för att de kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidl22:

Nyss införskaffat mig en G-SYNC skärm... Ska man lämna tillbaks och byta ut mot en AMD freesync nu? När nästan GPU man köper troligtvis kommer vara en AMD.

Förövrigt så är jag lättad att AMD äntligen hänger med i spelet när det kommer till graffekort. Hoppas det sätter press på Nvidia så att deras nästa generation kort kommer ha en högre prisvärdhet än som det ser ut nu.

Jag hade nog lämnat tillbaka om jag hade haft valet och tagit en freesync/g-sync ready istället. Då är du inte fast med varken AMD eller Nvidia.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nekrol:

Ja, men det är ju just för att spel nu för tiden måste använda så många olika nivåer av texturer.
Nu när man kommer kunna strömma skiten direkt från sin Nvme disk så tror jag det kanske kan hålla sig kvar på samma nivå. Om inte utvecklare får för sig att typ pusha 16K texturer bara för att de kan.

Tyvärr så vet vi inte när MS släpper direct storage.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR