3070 beställningar, vem hann?

Permalänk
Medlem

Jag kom över ett 3070 Asus Dual OC från Webhallen 15.05
Egentligen är jag ute efter ett 3080 men väntetiden känns hopplös.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Beställde ett MSI GeForce RTX 3070 8GB VENTUS 2X OC från Inet för 5999kr. Får se om de skickas eller inte, fanns 40st när jag beställde men tror de tog slut snabbt.
Får jag inget på ett par dagar så blir de nog avboka och vänta på att AMD släpper lite kort som man får tag i

Försökte först få det för 5625kr på inet, men priset hade höjts när jag skulle betala så jag tog ett annat kort.

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Känns inte som att någon brydde sig om att AMD släpper sin 6800 snart. Och det här kan inte ha varit en papperslansering iaf, med tanke på att inet hade över 200kort när jag kollade, och då hade det redan försvunnit 20 gigabyte kort, så över 220 kort bara hos inet.

De som köper nu har varken koll, insikt eller tålamod eller är särskilt prismedvetna. Skulle aldrig tro att ett RX 6800 kostar en bra bit över sjutusen som dessa RTX 3070 nu gör.

Vi smarta inväntar till tredjepartskorten av RX 6800 släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TM:

Jag antar du fick också det för kampanjpriset? Jo jag misstänker också att det inte fanns 20 kort, för det var inte många sekunder det tog mig att göra köpet

Japp. Men jag tror som sagt att korten inte ens finns... Känns otroligt att 20 personer hunnit före.

Avvaktar tills imorgon för att se om något händer. Annars blir det att avboka och vänta på AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Känns inte som att någon brydde sig om att AMD släpper sin 6800 snart. Och det här kan inte ha varit en papperslansering iaf, med tanke på att inet hade över 200kort när jag kollade, och då hade det redan försvunnit 20 gigabyte kort, så över 220 kort bara hos inet.

För 5600 kronor är det ett bra kort, får jag mitt kort för det priset innan R6800 kommer ut behåller jag det, annars blir detta mitt sista Nvidia-kort. Många verkar ha beställt dubbelt och även de som väntar på 3080 verkar ha beställt 3070.

Denna artificiella hype och lögnaktiga prissättning måste vara årets bedrift i tech-världen. Tänk om Apple hade gjort något liknande, herregud de hade ju blivit anmälda till RO* flera gånger om.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

La en order på ett 3070 Eagle hos Webhallen, ingen aning om jag fick ett av dom i lager eftersom jag beställde med avhämtning i Malmö.
Är dock inte säker på att jag kommer behålla ordern eftersom jag gärna vill ha ett 3070/3080 FE och sen tror jag inte heller priserna kommer skjuta i höjden pga AMD's släpp.
Sist men inte minst lockar även ett 3070Ti som lär vara i antågande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quikster:

Japp. Men jag tror som sagt att korten inte ens finns... Känns otroligt att 20 personer hunnit före.

Avvaktar tills imorgon för att se om något händer. Annars blir det att avboka och vänta på AMD.

Nä jag tror inte de har korten inne nu, jag har iaf pratat med support och de sa att det kortet var slut. Men de kunde "erbjuda" att jag betalar extra för OC-kortet som kostar över 7000, oj vilket erbjudande! Nä jag väntar tills kortet kommer, vare sig jag hittar andra alternativ eller inte pga det låga priset.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De som köper nu har varken koll, insikt eller tålamod eller är särskilt prismedvetna. Skulle aldrig tro att ett RX 6800 kostar en bra bit över sjutusen som dessa RTX 3070 nu gör.

Vi smarta inväntar till tredjepartskorten av RX 6800 släpps.

Det beror på vad man är ute efter, jag vill ha 1080p/1440p ultra med ray tracing och DLSS. AMD har vare sig visat ray tracing prestandan eller har motsvarighet till DLSS. 6800XT kan vara prisvärt även utan info om de funktionerna, men 6800 är inte värt sitt pris i jämförelse.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

La en order på ett 3070 Eagle hos Webhallen, ingen aning om jag fick ett av dom i lager eftersom jag beställde med avhämtning i Malmö.
Är dock inte säker på att jag kommer behålla ordern eftersom jag gärna vill ha ett 3070/3080 FE och sen tror jag inte heller priserna kommer skjuta i höjden pga AMD's släpp.
Sist men inte minst lockar även ett 3070Ti som lär vara i antågande.

Jodå 3070ti är jag också nyfiken på, får se om mitt Eagle hinner flyga hem till mig eller jag hinner ta ställning till 3070ti först.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TM:

Nä jag tror inte de har korten inne nu, jag har iaf pratat med support och de sa att det kortet var slut. Men de kunde "erbjuda" att jag betalar extra för OC-kortet som kostar över 7000, oj vilket erbjudande! Nä jag väntar tills kortet kommer, vare sig jag hittar andra alternativ eller inte pga det låga priset.

Skulle gärna vilja veta exakt hur många kort de hade i lager. Hur många av de utannonserade som faktiskt fanns. Känns som de har sålt en del luft.

Proshop publicerade ju för några dagar sedan en lista på hur många kort de hade beställt, fått in och hur många fler som var på väg in. Tror inte de fått mindre än övriga aktörer... Med andra ord bör Inets lagerstatus på korten varit felaktiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quikster:

Skulle gärna vilja veta exakt hur många kort de hade i lager. Hur många av de utannonserade som faktiskt fanns. Känns som de har sålt en del luft.

Proshop publicerade ju för några dagar sedan en lista på hur många kort de hade beställt, fått in och hur många fler som var på väg in. Tror inte de fått mindre än övriga aktörer... Med andra ord bör Inets lagerstatus på korten varit felaktiga.

Jo jag önskar alla andra datorbutiker skulle göra som proshop gjorde med sina saldon för 3000-kort, så man vet vad man chansar på när man beställer.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quikster:

Beställde strax efter 14. Gigabyte eagle. Köpet gick igenom. Står i orderbekräftelsen att det kommer imorgon. Men står delvis bokad på hemsidan och att den kommer in i lager 2020-12-15....

Antar att det inre blev något kort för mig. Vid beställning fanns det enligt Inet 20 kort i lager... Tror dock inte det stämmer.

Nej det var rejält luddigt att förstå. Jag fick också ett mejl med bekräftat leverans till på måndag men på hemsidan stod det att det skulle komma in i lager sista november. Kontaktade supporten som sa att ordern gått igenom men inte blivit tilldelad ett kort. Jag valde att avboka och köpte ett kort från Webhallen istället. Ska dock tilläggas att supporten på Inet var väldigt tydlig med att jag inte hade blivit tilldelad ett kort så jag kunde ta beslut utifrån det.

Permalänk
Skrivet av TM:

Är det nån som köpte ett Gigabyte Eagle direkt vid start hos Inet som verkligen fick det skickat? Jag köpte jädrigt fort när de hade 25 stycken eller nåt men hamnade ändå på kön att vänta tills nästa leverans. Känner mig lite Jebaited ärligt talat

Så kände jag med Asus dual oc.
När jag hade den i korgen och allt så stog det
50st i lager. Betala direkt och efter betalning och alls så skulle det finnas 42st i lager.
10min senare så får jag veta att jag inte får mitt kort.
Va första gången jag beställde från inet men imorn tänker jag avboka å vänta på mina pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steamroad:

Nej det var rejält luddigt att förstå. Jag fick också ett mejl med bekräftat leverans till på måndag men på hemsidan stod det att det skulle komma in i lager sista november. Kontaktade supporten som sa att ordern gått igenom men inte blivit tilldelad ett kort. Jag valde att avboka och köpte ett kort från Webhallen istället. Ska dock tilläggas att supporten på Inet var väldigt tydlig med att jag inte hade blivit tilldelad ett kort så jag kunde ta beslut utifrån det.

Tycker det är väldigt dåligt av Inet.
Hade varit bra med mer tydlighet. Kanske inte ska stå "förväntat leveransdatum" imorgon och sedan i lager 2020-XX-XX.

Sådana grejer får tyvärr mig att tappa förtroende.. blir till att handla på Webhallen nästa gång med största sannolikhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Att du får det idag i en instabox? Att man blir helt ställd på hur snabbt "nya" leveransbolag klarar av att leverera saker när man är van vid Postmord/DHL/UPS?

Eller så har de beräknat fel. Men beställde ex en grej från från NetOnNet nyligen och fick skiten till min dörr samma dag mha fraktbolaget "Best".

Fick svar av kundtjänst nu, får mitt imorgon 😎

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De som köper nu har varken koll, insikt eller tålamod eller är särskilt prismedvetna. Skulle aldrig tro att ett RX 6800 kostar en bra bit över sjutusen som dessa RTX 3070 nu gör.

Vi smarta inväntar till tredjepartskorten av RX 6800 släpps.

Låter bara som du försöker motivera ditt eget beslut.
1. Finns 3070 kort under 7000 kr till normal pris.
2. Du har ingen aning om vad AMD korten kommer hamna på för pris i butik.
3. Du vet inte hur AMD korten presterar utan senaste Ryzen och i normal drift (dvs inget "rage mode")

Så att kalla dig själv smart i detta läget är lite av en chansning

Permalänk
Medlem

Köpte ett på NetonNet men efter att jag köpt kortet såg jag någon minut senare att det inte fanns i lager längre. Enligt supporten skulle jag få vänta länge så jag annulerade den ordern ganska snabbt.
Jag är egentligen nöjd med kortet jag har idag men eftersom jag spelar på min c9:a så är jag i behov av hdmi 2.1 -_-
Det blir troligtvis ett RX 6800 kort. 6800XT känns lite overkill men det beror lite på de svenska priserna.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_Trenne:

Så kände jag med Asus dual oc.
När jag hade den i korgen och allt så stog det
50st i lager. Betala direkt och efter betalning och alls så skulle det finnas 42st i lager.
10min senare så får jag veta att jag inte får mitt kort.
Va första gången jag beställde från inet men imorn tänker jag avboka å vänta på mina pengar

Jag råkade också ut för samma sak, gjort betalning, allt var klart, gick till produktsidan och det står fortfarande 2 i saldo, men dock hade priset gått upp några hundralappar. Fick e-mail att kortet skulle skickas och vara framme på fredag. Kollar mina beställningar på hemsidan och det står att det bara är delvis bokat och kortet kommer långt senare. Kontaktar support och de säger att jag inte fick nåt kort, påpekar vad som skedde när jag direkt gick tillbaks på produktsidan, men då säger de att det tar 2(!) minuter för hemsidan att uppdatera lagersaldot. Måste säga att det känns lite mysko, men om jag nu blev baitad får de banne mig ge mig produkten för det pris de baitade in mig med.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på Scalpers och nördar som beställer kort från alla möjliga ställen, i regel inte ens samma kort? Jag menar, båda hindrar seriöst intresserade att få ett kort....

Sen avbeställer de och bokar annat kort hos ngn annan återförsäljare. Eller som ngn skrev i denna tråden: Jag fick ett men är inte säker på att jag vill ha det... Nähä, varför beställde du då, ärthjärna? Tillhör du den gruppen som beställer grafikkort, behåller spelkupongerna och returnerar kortet?

Hetsen att få ett kort snabbt, är det ingen som bryr sig om vad ni slänger pengar på? Nu har ni siffror på bordet, i alla fall en fingervisning, och då borde ni veta om det är AMD eller Nvidia OCH vilket av deras kort ni är intresserade av och inte jaga och nappa på första bästa som eventuellt är tillgängligt. Är man seriöst intresserad av bästa möjliga kort till ens egna behov inväntar man tester och "fakta på bordet", man litar inte på tillverkarnas svammel och siffror. Klart att de framhäver vad deras produkt är bäst på och framlägger "bevis" på att så är fallet. Bästa sättet att ljuga och föra folk bakom ljuset är med siffror och statistik.

Permalänk
Medlem

Håller med andra i inlägget, Inet hanterade inte detta bra alls...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik12:

Håller med andra i inlägget, Inet hanterade inte detta bra alls...

Subjektiv bedömning. Jag är nöjd då jag fick mitt kort. Att det står att de fortfarande finns kort i lager efter en beställning kan vara för att folk är fortfarande inne på en cachad sida, om 500 beställer samtidigt så hinner inte lagersaldot uppdatera i realtid. Finns inget saldo som fungerar så.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Skrivet av TM:

Är det nån som köpte ett Gigabyte Eagle direkt vid start hos Inet som verkligen fick det skickat? Jag köpte jädrigt fort när de hade 25 stycken eller nåt men hamnade ändå på kön att vänta tills nästa leverans. Känner mig lite Jebaited ärligt talat

Än så länge har jag inte sett någon här som fått sitt Eagle bekräftat. Så din teori kanske stämmer?
Min betalning gick iväg 14:02 och fanns en annan snubbe som hade sitt bekräftat 14:01. Båda med "Delvis bokad" och fått det verifierat av kundtjänst att kort inte blev allokerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Subjektiv bedömning. Jag är nöjd då jag fick mitt kort. Att det står att de fortfarande finns kort i lager efter en beställning kan vara för att folk är fortfarande inne på en cachad sida, om 500 beställer samtidigt så hinner inte lagersaldot uppdatera i realtid. Finns inget saldo som fungerar så.

Det gick bra för dig, vad trevligt. Det betyder dock inte att Inets system inte har problem med att reservera och kölägga produkter. Sen att deras system skulle ha 2 min uppdatering för lagersaldot låter ju som nåt taget från 90-talet.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ddroid:

Än så länge har jag inte sett någon här som fått sitt Eagle bekräftat. Så din teori kanske stämmer?
Min betalning gick iväg 14:02 och fanns en annan snubbe som hade sitt bekräftat 14:01. Båda med "Delvis bokad" och fått det verifierat av kundtjänst att kort inte blev allokerade.

Ja om det är 20 kort som gick iväg så fort kan man ju undra om det är ett par bots som lyckades med nåt eller om det verkligen var 20 kort. I vilket fall förvirrande och en besvikelse. Sen att jag fick "erbjudandet" att köpa OC-versionen av support om jag betalade hela mellanskillnaden, ja det gjorde mig väl antagligen inte mer nöjd med det kundmötet.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Har bara lust att avboka min ps5a på Inet för med deras allokering av enheter lär man få en i mars månad.

Men det här med gpu kort är fan till ytterligheterna. Ett tag var jag lika sugen på att sälja burken. Man får sitta still i båten.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Vad är skillnaden på Scalpers och nördar som beställer kort från alla möjliga ställen, i regel inte ens samma kort? Jag menar, båda hindrar seriöst intresserade att få ett kort....

Sen avbeställer de och bokar annat kort hos ngn annan återförsäljare. Eller som ngn skrev i denna tråden: Jag fick ett men är inte säker på att jag vill ha det... Nähä, varför beställde du då, ärthjärna? Tillhör du den gruppen som beställer grafikkort, behåller spelkupongerna och returnerar kortet?

Hetsen att få ett kort snabbt, är det ingen som bryr sig om vad ni slänger pengar på? Nu har ni siffror på bordet, i alla fall en fingervisning, och då borde ni veta om det är AMD eller Nvidia OCH vilket av deras kort ni är intresserade av och inte jaga och nappa på första bästa som eventuellt är tillgängligt. Är man seriöst intresserad av bästa möjliga kort till ens egna behov inväntar man tester och "fakta på bordet", man litar inte på tillverkarnas svammel och siffror. Klart att de framhäver vad deras produkt är bäst på och framlägger "bevis" på att så är fallet. Bästa sättet att ljuga och föra folk bakom ljuset är med siffror och statistik.

Håller med till viss del. Idag beställer man för att få ett kort snabbt! Skitsamma vad det kostar! Man kan använda det och testa i 2 veckor medans man letar efter andra bättre erbudanden i lugn och ro. Detta för att ångerrätten är satt i system som skydd, samt att vissa butiker ger längre ångerrätt. Så om tex komplett.se tar ockerpris är det stor chans att de får tillbaka sina kort igen och dessutom använda.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Zotac Gaming GeForce RTX 3070 Twin Edge beställde jag feån Webhallen. Skickades i em. Behöver ett kort som inte är mer än 2 platser så detta är nästan det enda, förutom FE, som funkar

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

Knep ett MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB från webhallen första minuten men har ännu inte fått någon leveransbekräftelse. Har haft en grön bock sedan köpet.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Låter bara som du försöker motivera ditt eget beslut.
1. Finns 3070 kort under 7000 kr till normal pris.
2. Du har ingen aning om vad AMD korten kommer hamna på för pris i butik.
3. Du vet inte hur AMD korten presterar utan senaste Ryzen och i normal drift (dvs inget "rage mode")

Så att kalla dig själv smart i detta läget är lite av en chansning

Skillnaden är att jag kan vänta och få allt svart på vitt men ni köper första bästa. Gör det gärna för jag tjänar på det jag säger inte mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_Hood:

Zotac Gaming GeForce RTX 3070 Twin Edge beställde jag feån Webhallen. Skickades i em. Behöver ett kort som inte är mer än 2 platser så detta är nästan det enda, förutom FE, som funkar

Verkar som att Gigabyte Eagle kortet också passar enligt specsen på t.ex. Inet:
https://www.inet.se/produkt/5411777/gigabyte-geforce-rtx-3070...