Huawei P30 Pro - Ofrivilligt ändrat "pattern"

Permalänk

Huawei P30 Pro - Ofrivilligt ändrat "pattern"

Jag kör fingeravtryck samt s.k. "pattern lock" (i fall att fingrarna är blöta eller så) på min Huawei P30 Pro, men igår kväll kunde jag plötsligt inte logga in. Telefonen begär regelbundet pattern i samband med omstart osv vilket inte är några konstigheter, men den här gången kom det från ingenstans - och det pattern jag alltid har kört (en enkel L-form) fungerar inte.

Efter att ha låst telefonen i 30 minuter lät jag den ligga över natten och försökte på nytt idag, utan resultat. Jag kan inte hitta några liknande erfarenheter på internet så jag har naturligtvis ifrågasatt om jag inte har en tillfällig hjärnblödning, men jag har trots allt slagit in samma pattern i över ett år så är tämligen övertygad om att så inte är fallet.

Enda utvägen verkar vara att fabriksåterställa, men tänkte kika med er innan. Any ideas?
Tack på förhand!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Oneinalifetime:

Jag kan inte hitta några liknande erfarenheter på internet så jag har naturligtvis ifrågasatt om jag inte har en tillfällig hjärnblödning, men jag har trots allt slagit in samma pattern i över ett år så är tämligen övertygad om att så inte är fallet.

Du verkar inte vara helt ensam om problemet då det inte verkar vara helt ovanligt. Fabriksåterställning. Det är väl bara att lägga tillbaks den backup du gjorde nyss?

Jag använder Acronis True Image i min telefon och har backupen på någon av mina NAS'ar.

/shit happens

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Du verkar inte vara helt ensam om problemet då det inte verkar vara helt ovanligt. Fabriksåterställning. Det är väl bara att lägga tillbaks den backup du gjorde nyss?

Jag använder Acronis True Image i min telefon och har backupen på någon av mina NAS'ar.

/shit happens

Har lyckligtvis det mesta innehållet på molnet/SD-kort, men hade mer än gärna undkommit att behöva ominstallera och logga in på alla appar.

Hade du stött på någon med motsvarande problem, eller vad menar du där i början?

Permalänk
Vila i frid

"Det där i början". Min sökningar gav att det inte var helt ovanligt att "pattern match" ballade ur nu och då. Det finns buggar överallt...