Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Jag tycker Half-Life Alyx är lite lite suddigt. Undrar om det är Quest 2 som är så eller någon inställning. Har inte kört VR sedan Playstation VR när det kom så har inte så mycket referenser. Det är liksom lite vaselin effekt på allt. Inte överdrivet men det är inte så skarpt som detta tex: https://forumbilder.com/images/2020/11/04/gloves.jpg

Har ett 3080 och en wifi 6 router. Kör high settings i PC streamer och ultra i Alyx. 115 mbps bitrate.
Det kanske är normalt, vill bara kolla så jag inte missar bildkvalitet pga någon inställning.

Testa justera IPD inställningen i headsetet (fysiskt flytta linserna). Prova även flytta omkring headsetet upp, ner, höger, vänster osv och se om det blir någon skillnad. Sen så är det inte lika skarpt som att kolla på en vanlig datorskärm då man är så nära. Men "suddigt" är så subjektivt så du får helt enkelt testa dig fram o se om det blir bättre. Jämför även med spel som körs direkt i headsetet utan PC för att utesluta att det är din anslutning som bråkar

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Testa justera IPD inställningen i headsetet (fysiskt flytta linserna). Prova även flytta omkring headsetet upp, ner, höger, vänster osv och se om det blir någon skillnad. Sen så är det inte lika skarpt som att kolla på en vanlig datorskärm då man är så nära. Men "suddigt" är så subjektivt så du får helt enkelt testa dig fram o se om det blir bättre. Jämför även med spel som körs direkt i headsetet utan PC för att utesluta att det är din anslutning som bråkar

Det är inte headsetets position. Det är just i Half-Life som det är ett svagt sudd över hela bilden, lite som gamla dramaserier som har en vaselineffekt. Jag tror att det "ska vara så" men vill mest veta om det finns några inställningar angående resolution scale eller något annat som man kan testa. Det är fina detaljer osv men en dimma ligger över bilden om du förstår. Det är väldigt subjektivt ja så det är svårt att veta. Men bilden jag lade upp är kristallklar och så bra ser det inte ut såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Det är inte headsetets position. Det är just i Half-Life som det är ett svagt sudd över hela bilden, lite som gamla dramaserier som har en vaselineffekt. Jag tror att det "ska vara så" men vill mest veta om det finns några inställningar angående resolution scale eller något annat som man kan testa. Det är fina detaljer osv men en dimma ligger över bilden om du förstår. Det är väldigt subjektivt ja så det är svårt att veta. Men bilden jag lade upp är kristallklar och så bra ser det inte ut såklart.

Jag läste i en tråd om detta, hittar den ej nu tyvärr men där förklarade dom att i just Halflife: Alyx så har dom en väldigt annorlunda grafikalgoritm som gör upplösningen sämre och skärpan suddigare om du tar i för mycket i grafikinställningarna. Alltså låt bli att dra upp den globala resolution scalern i SteamVR, låt den vara på 100% i detta spel ska det tydligen vara så, sen sätter du ingame grafikinställningarna till LOW. Sen väljer du en miljö med lite djup och nära objekt typ en gata med folk i bakgrunden men även lite prylar i din närhet och kollar hur det ser ut. Sen höjer du till medium och kollar om det blir bättre eller sämre. Kör du på ultra eller high direkt kan alltså deras algoritm tycka att den automatiskt ska skala ner deras bakomliggande fidelity och du får en sämre kvalitet och skärpa än om du faktiskt hade valt medium istället, skitkonstigt jag vet men det funkar tydligen så i detta spel.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Jag läste i en tråd om detta, hittar den ej nu tyvärr men där förklarade dom att i just Halflife: Alyx så har dom en väldigt annorlunda grafikalgoritm som gör upplösningen sämre och skärpan suddigare om du tar i för mycket i grafikinställningarna. Alltså låt bli att dra upp den globala resolution scalern i SteamVR, låt den vara på 100% i detta spel ska det tydligen vara så, sen sätter du ingame grafikinställningarna till LOW. Sen väljer du en miljö med lite djup och nära objekt typ en gata med folk i bakgrunden men även lite prylar i din närhet och kollar hur det ser ut. Sen höjer du till medium och kollar om det blir bättre eller sämre. Kör du på ultra eller high direkt kan alltså deras algoritm tycka att den automatiskt ska skala ner deras bakomliggande fidelity och du får en sämre kvalitet och skärpa än om du faktiskt hade valt medium istället, skitkonstigt jag vet men det funkar tydligen så i detta spel.

Aha, tack! Märkligt att den ska dra ner när jag ändå har ett 3080 så kan man tänka att den borde kunna köra fullt ös. Men jag ska absolut testa runt lite och se om det blir bättre eller om det "ska vara så". Jag har ju inget att jämföra med direkt så lite svårt att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Aha, tack! Märkligt att den ska dra ner när jag ändå har ett 3080 så kan man tänka att den borde kunna köra fullt ös. Men jag ska absolut testa runt lite och se om det blir bättre eller om det "ska vara så". Jag har ju inget att jämföra med direkt så lite svårt att säga.

Jag tror detta främst gäller dom (mig själv inkluderad) som överskattar sitt grafikkort och smäller på med högsta inställningarna direkt.
Men har du ett 3080 så borde du kunna köra med väldigt höga inställningar, men testa och återkom gärna med hur det gick.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem

Bytte precis GPU i min dator till ett RTX 3070.

Nu får jag ett felmeddelande i Oculus Link Dashboard att min dator inte fyller minimikraven för att kunna spela VR.

Antar att det har att göra med att Oculus inte har med det kortet i sina krav men hur fanken får jag bort meddelandet och är det någon annan som fått samma meddelande? Spelen fungerar ju bättre med ett RTX 3070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PSK76:

Bytte precis GPU i min dator till ett RTX 3070.

Nu får jag ett felmeddelande i Oculus Link Dashboard att min dator inte fyller minimikraven för att kunna spela VR.

Antar att det har att göra med att Oculus inte har med det kortet i sina krav men hur fanken får jag bort meddelandet och är det någon annan som fått samma meddelande? Spelen fungerar ju bättre med ett RTX 3070.

https://amp.reddit.com/r/oculus/comments/4kangn/cpu_minimum_s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Det är inte headsetets position. Det är just i Half-Life som det är ett svagt sudd över hela bilden, lite som gamla dramaserier som har en vaselineffekt. Jag tror att det "ska vara så" men vill mest veta om det finns några inställningar angående resolution scale eller något annat som man kan testa. Det är fina detaljer osv men en dimma ligger över bilden om du förstår. Det är väldigt subjektivt ja så det är svårt att veta. Men bilden jag lade upp är kristallklar och så bra ser det inte ut såklart.

prova detta på genvägen

+vr_fidelity_level_auto 0 +vr_fidelity_level 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

prova detta på genvägen

+vr_fidelity_level_auto 0 +vr_fidelity_level 3

Har sett detta tidigare. Är det så att det bara är att ta bort så är det tillbaks till vanligt igen? Hur kör jag denna när jag startar spelet via virtual desktop streamer?

Körde mer ikväll och detta svaga blur som ser ut som ett filter är svagt så det stör knappt men går det att få bort så är ju det nice såklart. Testade lite olika inställningar och ingen större skillnad. Det flyter dock på riktigt bra och jag har latency på ca 28 så responsen är god.

Otroligt imponerad över hur bra det funkar med trådlös VR från PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Har sett detta tidigare. Är det så att det bara är att ta bort så är det tillbaks till vanligt igen? Hur kör jag denna när jag startar spelet via virtual desktop streamer?

Körde mer ikväll och detta svaga blur som ser ut som ett filter är svagt så det stör knappt men går det att få bort så är ju det nice såklart. Testade lite olika inställningar och ingen större skillnad. Det flyter dock på riktigt bra och jag har latency på ca 28 så responsen är god.

Otroligt imponerad över hur bra det funkar med trådlös VR från PC.

Här är en sammanfattning av det jag försökte förklara förut:
TLDR
Here’s what you need to do to get a sharper image (higher fidelity level) in Alyx:
Disable Steam VR’s “motion smoothing”
Set the headset’s refresh rate to 80Hz or 90Hz instead of 120Hz. The lower the refresh rate, the longer the GPU time window and thus the higher the fidelity level (resolution) the game will choose.
Set Steam VR’s render resolution to 100%. Higher values are not needed for Alyx.
Change the graphic options as follows: “characters” to “low”, “fog” to “low” or “medium”, “shadow” to “medium” or “high”
Minimize the spectator window if you’re using a laptop and close Steam’s VR View window (if open).
To check out the frame times while in VR, or even from the desktop, check out fpsVR.

Och här är hela artikeln:
https://medium.com/@petrakeas/half-life-alyx-performance-anal...

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem

Någon som vet var det finns USB-C till vinklad USB-C kabel 0,5m att köpa i Sverige? Amazon Tyskland har massa men frakten blir dyr för bara en kabel. Verkar omöjligt att hitta. Svenska Amazon har bara 1m långa vad jag kan se. Jag tänkte sätta en powerbank på elite strapen nämligen.

Permalänk
Medlem

Om man ska köra med kabel på 3meter måste man ha en aktiv specialare då också eller funkar vilken USB-c av lite kvalité bra?
Är det när man kommer upp mot 5meter som det blir mer känsligt?? Någon som vet. Kör såklart trådlöst mest men GTA V vr modden kräver kabel förtillfället :/

Permalänk
Medlem

RIP VRcover, verkade ha ddosat sig själv iom släppet av deras nya

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Om man ska köra med kabel på 3meter måste man ha en aktiv specialare då också eller funkar vilken USB-c av lite kvalité bra?
Är det när man kommer upp mot 5meter som det blir mer känsligt?? Någon som vet. Kör såklart trådlöst mest men GTA V vr modden kräver kabel förtillfället :/

3 meter är OK för USB 3 utan aktiv förlängning.

Permalänk
Medlem

Fick mail från Vrcover att det går att beställa nu. Den vanliga sidan verkar ligga nere men det går att surfa in på eu.vrcover.com
Dock så verkar det bara vara några överdrag i dagsläget, ser inte så lockande ut.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kul... Orkade inte vänta på VRCover så beställde ju från nå kina butik via Amazon... Inte fick jag något newletter heller

EDIT: Verkar ju iofs vara samma silikoncover av bilder att dömma

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Vad är det för skit vrcover?
Vart är den där varianten alla YouTubers har fått?
Som man byter hela masken?
Silikon varianten är samma som man köper på Amazon/wish/Aliexpress

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad är det för skit vrcover?
Vart är den där varianten alla YouTubers har fått?
Som man byter hela masken?
Silikon varianten är samma som man köper på Amazon/wish/Aliexpress

EXAKT!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad är det för skit vrcover?
Vart är den där varianten alla YouTubers har fått?
Som man byter hela masken?
Silikon varianten är samma som man köper på Amazon/wish/Aliexpress

Slutet av november är det sagt för det passivt ventilerade interfacet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad är det för skit vrcover?
Vart är den där varianten alla YouTubers har fått?
Som man byter hela masken?
Silikon varianten är samma som man köper på Amazon/wish/Aliexpress

Skrivet av Emtek:

Det står längre ner i mailet angående interfacet att den kommer mitten av November i EU. Dessa släpp var bara silikoncover samt bomullscover och linsskydden.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för klargörandet.
Har redan en silicon cover under leverans från wish men är intresserad av vrcover också

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Precis, det är ju den man vill ha. Bara att vänta då.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Precis, det är ju den man vill ha. Bara att vänta då.

Min spontana reaktion efter att ha sett videon är att det är lika bra att ta silikon men man får väl se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Min spontana reaktion efter att ha sett videon är att det är lika bra att ta silikon men man får väl se.

Tycker den ser betydligt smushigare ut
Plus venten där uppe hoppas jag är bra.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Lite spekulativt, men det verkar på Reddit som att det förekommer olika batcher av linser som är olika bra gällande god rays. Skulle kunna förklara varför det är så väldigt olika subjektiva upplevelser i den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Lite spekulativt, men det verkar på Reddit som att det förekommer olika batcher av linser som är olika bra gällande god rays. Skulle kunna förklara varför det är så väldigt olika subjektiva upplevelser i den här tråden.

Det vore intressant att testa en senare batch.
Själv har jag en preorder q2 och otroligt mycket godrays

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Någon som har problemet att routern skickar en corrupt frame vilket gör så att vissa pixlar fastnar och man behöver uppdatera de, ex dra handen över de. Typ som att man spolar fram i en videofil och den gamla bilden kommer över den nya, men fixar sig efter ett tag. Dock inte lika så farligt i vr, utan bara lite svårt att läsa text och lite fel färger.

Antar att det är routern (ASUS AC66U B1) vet dock inte vilken inställning som behöves ändras. Antar att det finns en inställning som kan säker ställa att paketet inte blir corrupt?

Sänkte Bitrate i "streaming" från 80 till 40 och det försvann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Sänkte Bitrate i "streaming" från 80 till 40 och det försvann.

Här är inställningar jag gjort i min router, du har säkert nå motsvarande du kan ställa in och finlira med.
Jag får 128 i bitrate och det är så låg latency att jag kan köra Beat saber på expert utan problem och mycket fin bildkvalitet.

Router D-Link dir 2660
Vad jag fått lära mig så lite som möjligt på auto.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Men ett vrcover från Wish/aliexpress slutar väl på typ samma pris med tanke på moms och allt?

Frågan är om silikon eller tyg är skönast för ansiktet