3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

korrekt, pga av pandemin så är det otroligt begränsat med utrymme på flygen från Asien till Europa och därför går priserna upp(skenar) på flygfrakt just nu.

Hur går det med tillverkningen annars? Har det steppats upp så det är större leveranser nu?
Verkar varit lite dåligt med asus kort i Sverige under november.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lyrael:

Hur går det med tillverkningen annars? Har det steppats upp så det är större leveranser nu?
Verkar varit lite dåligt med asus kort i Sverige under november.

jo men det tickar på, precis som Webhallen skrev här så behövde vi flytta leveranser från direkt flyg till att gå via vårt europa lager vilket lade på en vecka på det som skeppades nu i veckan. Men i övrigt så är tillverkningen cirka 3ggr större nu än den var för en månad sen. 3090 och 3070 börjar vi kunna se ett ljud i tunneln på bokningslistorna men 3080 är det fortsatt väldigt lång kö på så många olika modeller och hos så många olika butiker så även om vi levererar flera hundra 3080 i veckan till Norden så kan det kännas som det går långsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

korrekt, pga av pandemin så är det otroligt begränsat med utrymme på flygen från Asien till Europa och därför går priserna upp(skenar) på flygfrakt just nu.

Finns det någon sanning i min teori som väntat närmare 2 månader på ett moderkort som inte ens är "nytt" utan borde finnas gott om tillgång på att leverantörerna i sverige som har listpriser som var från "innan corona" väljer att INTE köpa in produkten för de kan gå minus på sin marginal och väljer istället att säga att "vi väntar på leverans" men i själva verket väntar de på att priserna skall sjunka?

Problemet jag har med detta är...
1. jag har pengar
2. jag behöver en ny arbetsdator

Så varför isåfall säger de inte bara som det är och ber mig betala extra för att få grejerna jag behöver? Att vänta 2 månader och fortfarande få svaret "vi har inget leveransdatum" på ett moderkort från gigabyte som inte ens borde vara någevidare efterfrågat har fått mig att konspirationsteorisera lite och den ända anledningen jag kan se bakom svårgiheterna att få fram grejerna är att fraktkostnaden är så hög nu för leverantörerna men slut kunden har inte fått högre priser.

Är jag galen eller kan det ligga sannning i detta?

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

jo men det tickar på, precis som Webhallen skrev här så behövde vi flytta leveranser från direkt flyg till att gå via vårt europa lager vilket lade på en vecka på det som skeppades nu i veckan. Men i övrigt så är tillverkningen cirka 3ggr större nu än den var för en månad sen. 3090 och 3070 börjar vi kunna se ett ljud i tunneln på bokningslistorna men 3080 är det fortsatt väldigt lång kö på så många olika modeller och hos så många olika butiker så även om vi levererar flera hundra 3080 i veckan till Norden så kan det kännas som det går långsamt.

Hej, Asus

Kan du kommentera lite om TUF non OC modellen, eftersom det går i rykte att det kommer tillverkas jättelitet i förmån till andra modellerna? Skall man ligga i kön för den fortfarande eller skall man ge upp och berja köa andra modeller?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertilBesvärjaren:

Vilken tid beställde du?

09:50 beställde jag enligt mailet.

Permalänk
Viking
Skrivet av Towbiekun:

Mitt har inte scannats ännu, orolig.

Mitt scannades nu.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Mitt scannades nu.

Tror tyvärr inte jag har samma tur av någon anledning, fick mail om att min order hade packats 20:21 på Webbis och skulle lämna lagret inom kort, vi får se!

Permalänk
Skrivet av Chris_H:

09:50 beställde jag enligt mailet.

Alright, då har jag förhoppningar om att mitt kommer nästa vecka

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

jo men det tickar på, precis som Webhallen skrev här så behövde vi flytta leveranser från direkt flyg till att gå via vårt europa lager vilket lade på en vecka på det som skeppades nu i veckan. Men i övrigt så är tillverkningen cirka 3ggr större nu än den var för en månad sen. 3090 och 3070 börjar vi kunna se ett ljud i tunneln på bokningslistorna men 3080 är det fortsatt väldigt lång kö på så många olika modeller och hos så många olika butiker så även om vi levererar flera hundra 3080 i veckan till Norden så kan det kännas som det går långsamt.

Gör kanske inte 300 olika kortmodeller när du knappt kan tillfredsställa 2 ... och tydligen kommer du också att blanda in några vita i det LOL

Permalänk
Medlem

Om någon är sugen fick jag mail från prisjakt..
13 lök

https://www.computersalg.se/i/6653332/gigabyte-aorus-geforce-...

Permalänk
Medlem

Är det någon som har fått ett 3080 Strix OC levererat av Elgiganten ännu?
I så fall, vilken tid fick ni igenom er order?
16:25 fick jag igenom min order på detta kort och har inte fått en uppdatering kring leverans sen 29:e Oktober.
Ser att en massa TUF kort börjar levereras av dem nu, vilket väcker hoppet litegrann.

Känslan spontant kring Elgiganten är att deras försening av releasen kan ha påverkat ev. kö hos distributörer om något sånt existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Har exakt likadant kort framför mig i oöppnad kartong. Fick den på 2 dagar så verkar inte vara kö. Priset sög lite men säljer mitt nuvarande kort så blir det inte så illa.

Kan ju öppna och testa kortet men så länge man INTE aktiverar spelnycklarna kan man alltid skicka tillbaka. Funderar lite smått på ifall man ska vänta o se ifall man kanske kan få ett 6800xt ev på onsdag men frågan är vad priset på deras premium modeller kommer bli

Jag har ett Palit på kontoret också, dazzling angel, men tyckte XC3'n jag fick nu till hemma-PCn har mer slimmad design. Väger mindre, smalare, kortare.. Känns som bättre design (att de vågar göra det lite mindre tyder ju antingen på att de har duktiga ingenjörer eller att de tagit sig en rövare som inte kommer funka men det är väl bevisat vid det här laget att de funkar fint :).

Finns ju XC3 Black också som kostar signifikant mindre. Vet inte hur tillgängligheten är på dem, de prioriterar Ultra modellerna nu verkar det som (inte så konstigt).

Permalänk
Medlem

Enligt diverse Youtubers så har AIB ingen marginal på dom korten som är nära MSRP, därför dom försöker göra en massa fancy modeller till högre pris.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Om någon är sugen fick jag mail från prisjakt..
13 lök

https://www.computersalg.se/i/6653332/gigabyte-aorus-geforce-...

Den finns inne verkar det som men kostar närmare 14.000 vilket är rejält tokigt, men för 2 månaders minskad tid så kanske någon finner det värt.
Det är inte OC versionen heller :/

TIPS för 3070 kort! Hittade dessa även på computerSalg.se

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

https://i.imgur.com/FXDE52u.png

Den finns inne verkar det som men kostar närmare 14.000 vilket är rejält tokigt, men för 2 månaders minskad tid så kanske någon finner det värt.
Det är inte OC versionen heller :/

I Norge och Danmark kostar samma kort 25822 svenska kronor!
https://www.computersalg.no/i/6653332/gigabyte-aorus-geforce-rtx-3080
Jag förstår inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frempek:

I Norge och Danmark kostar samma kort 25822 svenska kronor!
https://www.computersalg.no/i/6653332/gigabyte-aorus-geforce-rtx-3080
Jag förstår inte...

Asså vafan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

https://i.imgur.com/FXDE52u.png

Den finns inne verkar det som men kostar närmare 14.000 vilket är rejält tokigt, men för 2 månaders minskad tid så kanske någon finner det värt.
Det är inte OC versionen heller :/

TIPS för 3070 kort! Hittade dessa även på computerSalg.se
https://i.imgur.com/OHhMRfY.png

Scalpers deluxe, kul när 3070 har högre pris än introduktionspriset av 3080:s hah

Permalänk

@webhallen
Kan du se hur det gick med min beställning Patrik? Efter ett jag såg ditt tips i torsdags ang Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO så lade jag en beställning, men jag var ute i sista sekunden vad jag kan se här på forumet så jag undrar om jag lyckades få ett eller inte. Igår på morgonen / förmiddagen stod det att kortet var på väg till Linköping men sen under eftermiddagen ändrades det tillbaka till "saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum".

Namn: Per W
Ordernummer: *****699
Beställningsdatum: 2020-11-19 11:03
Vald butik: Linköping

Visa signatur

DATOR AMD 5800X, ASUS ROG Strix B550-F, Zotac 3080 AMP Halo, 32GB DDR4 3600Mhz CL16, Phanteks Eclipse P400A, 2xKingston A2000 M.2 1TB, Acer Predator XB270HU 27" G-sync 144Hz
NAS: Synology DS918+ 16TB
🎧 • Sennheiser PC 360 Special Edition • Audio-Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av toggaf_el3:

Gör kanske inte 300 olika kortmodeller när du knappt kan tillfredsställa 2 ... och tydligen kommer du också att blanda in några vita i det LOL

När vi lanserade modellerna visste vi inte om att det skulle vara/bli sådan brist. När vi lanserade alla modeller visste vi bara hur mycket tilldelning vi skulle få för första leveransen, att det sen skulle bli brist i flera veckor var något som uppenbarade sig veckorna efter release.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lejonhead:

Hej, Asus

Kan du kommentera lite om TUF non OC modellen, eftersom det går i rykte att det kommer tillverkas jättelitet i förmån till andra modellerna? Skall man ligga i kön för den fortfarande eller skall man ge upp och berja köa andra modeller?

Mvh

Hej!

Vi levererar både OC och non-OC löpande till Norden. Norden har en historik av att sälja mera OC och därför får vi större andel OC av den "Globala allokeringen" av kort, det skiljer även lite vecka till vecka hur stor andel OC mot non-OC vi får. Vi har en lång backlog på båda modellerna så svårt att sia om vilken kö som går snabbast, det är ju dessutom väldigt många butiker med olika långa köer per kort. Jag tror fortfarande den som kan svara bäst här är respektive butik som ser hur lång kö dem har på vardera modell samt hur många dem ser att dem har på ingång från oss.

Permalänk
Medlem

inga uppgifter om när godset kan börja åka dom mer normala frakt rutterna?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Göteborgaren:

inga uppgifter om när godset kan börja åka dom mer normala frakt rutterna?

Min gissning är början av nästa år när förhoppningsvis den stora efterfrågan lugnat sig lite, vi börjar ändå se en positiv trend på tillgången av GPU från nVidia. Nu är vi mitt inne Q4 med black friday och julförsäljning där efterfrågan dessutom är ännu större.
Det skiljer flera veckor att skicka med flyg och båt så just nu är det inte riktigt läge att börja skeppa dem med båt ännu. Men jag hoppas såklart det går asap.

Permalänk
Medlem

ASUS TUF OC ska visst finnas som outlet hos Elgiganten i Helsingborg.
https://www.elgiganten.se/product/outlet/datorer-tillbehor-fy...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

ASUS TUF OC ska visst finnas som outlet hos Elgiganten i Helsingborg.
https://www.elgiganten.se/product/outlet/datorer-tillbehor-fy...

GL till den som bor nära.. Jag byter gärna mitt 6800XT mot detta.

Permalänk
Medlem

Varför går kortet inte att boka och hämta i butik? Betyder det att någon annan redan bokat det? Eller är det first come first served på plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Min gissning är början av nästa år när förhoppningsvis den stora efterfrågan lugnat sig lite, vi börjar ändå se en positiv trend på tillgången av GPU från nVidia. Nu är vi mitt inne Q4 med black friday och julförsäljning där efterfrågan dessutom är ännu större.
Det skiljer flera veckor att skicka med flyg och båt så just nu är det inte riktigt läge att börja skeppa dem med båt ännu. Men jag hoppas såklart det går asap.

Varför kan vi inte få reda på era AMD grafiktorts priser och lanseringstid? Ser inget i er hemsida?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Varför kan vi inte få reda på era AMD grafiktorts priser och lanseringstid? Ser inget i er hemsida?

För att de är under NDA (Non-disclosure agreement) med AMD och inte FÅR berätta något. Lanseringsdag är 25/11.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

GL till den som bor nära.. Jag byter gärna mitt 6800XT mot detta.

Åkte ditt och gissa vad, den finns inte där. Fel på hemsidan! Som vanligt. Åkte 6mil.. Det var sista gång jag tar ett steg i elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Ber om ursäkt ifall du redan fått denna frågan men du kanske har lite mer koll på hur det ser ut med release date/landning i norden på ert EKWB 3080, ekwb sa att det skulle vara release i mitten av November (vilket i min mening redan skett) men har du något hum/får du dela med dig om är dom borde landa i Sverige för oss som bokade ett?

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karolisv:

Åkte ditt och gissa vad, den finns inte där. Fel på hemsidan! Som vanligt. Åkte 6mil.. Det var sista gång jag tar ett steg i elgiganten.

Det var detta jag var rädd för, därför jag inte körde 7 mil... :/