Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Tänkte beställa/boka en 5600x.
Någon som vågar yttra sig om vilken sida man bör beställa ifrån samt när man kan hoppas på leverans?
Feb/mars?

Tror det är hyfsat likvärdig kö hos butikerna, välj en som du gillar. Datumen från AMD verkar var osäkra och flyttas fram hela tiden, men jag gissar på att realistiskt leveransdatum är nånstans mellan i mitten av December till början på Januari om du beställer nu.

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

Pucko för att köpa 3700X? Nej. För 3500kr. Ja.

Ok, inte riktigt 3.5k. Jag köpte detta pack, vilket rabatterar summan med 300kr jämfört med 3450 + 2250 kr. Så man kan väl säga 3.2k. Fortfarande idiotisk dock, komplett säljer den för 3k rakt nu. De verkar dock hålla värdet rätt bra, finns folk som budar för en 3700x på tradera nu som ligger på just 3.2k. Märkligt.

Visa signatur

Processor: Ryzen 7, 3700x. Moderkort: MSI B550 Gaming Edge WiFi. Grafikkort: RX 6800 XT, "referens" RAM: Crucial LPX 32 GB. SSD: WD SN550 1TB. Nätaggregat: Corsair RM 750x v2. Chassi: NZXT H440 Red/Black. Operativsystem: Windows 10 64x.

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Men..är det nytt? Har det den nya biosuppdateringen som krävs för ryzen3? Vilken modell har du?

Tjena!
Jajjemän. Ett B550-F Gaming från Asus.
Stendött kort. Jag menar inte ett pip, inte en diod eller någonting.
Så kom inte ens så långt till att uppdatera Bios.

Men nu tog Inet emot det som reklamation, och jag åkte till Netonet och köpte ett nytt likadant.

Så nu skriver jag med en Ryzen 5900x i burken!

Permalänk
Medlem

Satt i en kvart och funderade på om jag kunde göra något medans jag väntade på min CPU. Skruvade dit min M.2 disk på moderkortet!! Så, nu har jag åt mindstånde gjort min första åtgärd på mitt nya bygge 🤣 alltid något!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Tänkte beställa/boka en 5600x.
Någon som vågar yttra sig om vilken sida man bör beställa ifrån samt när man kan hoppas på leverans?
Feb/mars?

Inet säger leverans 18/12 om du beställer där nu. Det har ju funkat bra för dem hittills. 5600X har inte varit alls så sällsynt som de andra, så det kan nog ordna sig.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Inet säger leverans 18/12 om du beställer där nu. Det har ju funkat bra för dem hittills. 5600X har inte varit alls så sällsynt som de andra, så det kan nog ordna sig.

Chattade med dem, sa att man fullkomligt skulle strunta i dessa datum.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk

Blev 5600x från webhallen då dom hade bra pris på en m.2 disk jag ville ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Chattade med dem, sa att man fullkomligt skulle strunta i dessa datum.

Slutet av Januari alltså, kanske?

Verkar ju som att normala fraktvägar från Asien precis har packat ihop kommer att märkas

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Tänkte beställa/boka en 5600x.
Någon som vågar yttra sig om vilken sida man bör beställa ifrån samt när man kan hoppas på leverans?
Feb/mars?

Jag beställde för nån dag sen på Komplett och hoppas på leverans i December.. Vet ej om jag är naiv..

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Finns det något ställe som påvisar vilka kort som kommer få en uppdatering och vilka som har det?
Synd att det kommer först ett helt år efter zen 2 release, sitter nu på Crosshair Hero VIII

Vad jag läst från en youtuber som frågat asus, (osäker källa vet). så är dark hero hårdvaru uppdaterat så det går inte bara släppa en bios till de gamla korten för att få den funktionen. Väldigt tråkigt, då det inte finns något val på moderkorts fronten om man vill ha den funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Finns det något ställe som påvisar vilka kort som kommer få en uppdatering och vilka som har det?
Synd att det kommer först ett helt år efter zen 2 release, sitter nu på Crosshair Hero VIII

Skrivet av xdrive:

Vad jag läst från en youtuber som frågat asus, (osäker källa vet). så är dark hero hårdvaru uppdaterat så det går inte bara släppa en bios till de gamla korten för att få den funktionen. Väldigt tråkigt, då det inte finns något val på moderkorts fronten om man vill ha den funktionen.

Det finns ett aningen mer officiellt svar på detta från en administratör i Asus egna forum:

Skrivet av Silent Scone@ROG:

Hello, the dynamic OC feature required PCB changes and will unfortunately not be finding its way to older boards.

Källa: https://rog.asus.com/forum/showthread.php?121517-Crosshair-he...

Permalänk
Medlem

Upptäckte av en slump precis att jag höll på att koka min nya 5900
Fläkt till radiator var inte inkopplad tydligen så fläktarna gick inte xD

Upptäckte av en slump när jag startade Ryzenmaster att den låg på 90c

Var en jävla tur.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Skrivet av Sgart:

Upptäckte av en slump precis att jag höll på att koka min nya 5900
Fläkt till radiator var inte inkopplad tydligen så fläktarna gick inte xD

Upptäckte av en slump när jag startade Ryzenmaster att den låg på 90c

Var en jävla tur.

Den kan få bo på kollo hos mig ett tag, kommer vårda den ömt

Permalänk
Medlem

Finns det någon som har fått en 5000 serie CPU via Webhallen ännu? Känns som att det var tydligare för Nvidias 3000 seriens GPUer när de skulle komma in, ser inga indikationer på någonting på websidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stygger:

Finns det någon som har fått en 5000 serie CPU via Webhallen ännu? Känns som att det var tydligare för Nvidias 3000 seriens GPUer när de skulle komma in, ser inga indikationer på någonting på websidan.

Detta skrevs i fredags av Webhallen på sida 47:

"50x 5900X bör landa början av nästa vecka
60x 5950X bör landa mitten/slutet av nästa vecka

har tyvärr ej möjlighet att säga vem som har tilldelning osv av dessa, men man bör få ett humm från produktsidan.
Har en del källor på dessa CPU och räknar med att fler kommer skjuta till snarlika (om inte större) leveranser de kommande veckorna.
Har jag ej nämnt en CPU så är det för att jag har närmare information för tillfället"

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

VEM VARE!? VEM VARE SOM FAKKING KÖPTE!?
VAD SKA JAG GÖRA MED MIN FAKKING INTEL!?

Jag tror att Inet har betat av kön nu, om inte alla pengar hade gått till CPUn så hade jag levererat en tårta dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Jag tror att Inet har betat av kön nu, om inte alla pengar hade gått till CPUn så hade jag levererat en tårta dit.

Jag fick svar från Inet igår att min köplats på 5900X är 73 (ner från 460 där jag började), så än har alla inte fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nebbiolo:

Jag fick svar från Inet igår att min köplats på 5900X är 73 (ner från 460 där jag började), så än har alla inte fått.

Om jag arbetade för Webhallen så hade jag nog varit ganska besviken på distributören av dessa processorer som så tydligt prioriterar en konkurrent före alla andra. Medans Inet kan beta av över 400 av sina beställningar så sitter Webhallen och hoppas att de snart får in ynka 50 stycken av dessa processorer kommande vecka. Det måste nästan vara snudd på övertramp mot den fria konkurrensen.

Ville bara påpeka detta, jag har inte en favoritbutik utan handlar ungefär lika mycket från både Inet och Webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goat:

Om jag arbetade för Webhallen så hade jag nog varit ganska besviken på distributören av dessa processorer som så tydligt prioriterar en konkurrent före alla andra. Medans Inet kan beta av över 400 av sina beställningar så sitter Webhallen och hoppas att de snart får in ynka 50 stycken av dessa processorer kommande vecka. Det måste nästan vara snudd på övertramp mot den fria konkurrensen.

Ville bara påpeka detta, jag har inte en favoritbutik utan handlar ungefär lika mycket från både Inet och Webhallen.

Kan inte annat än hålla med. Tycker det är onödigt av folk här att ha en så anklagande ton mot Webhallen för att de inte har kunnat leverera som Inet. Tro mig, hade WH kunnat fixa fram CPU:er så hade de gjort det, det här handlar inte om lathet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Detta skrevs i fredags av Webhallen på sida 47:

"50x 5900X bör landa början av nästa vecka
60x 5950X bör landa mitten/slutet av nästa vecka

har tyvärr ej möjlighet att säga vem som har tilldelning osv av dessa, men man bör få ett humm från produktsidan.
Har en del källor på dessa CPU och räknar med att fler kommer skjuta till snarlika (om inte större) leveranser de kommande veckorna.
Har jag ej nämnt en CPU så är det för att jag har närmare information för tillfället"

Jag väljer att tolka din tystnad om 5800x som att det kommer över 300 exemplar nästa vecka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stygger:

Finns det någon som har fått en 5000 serie CPU via Webhallen ännu? Känns som att det var tydligare för Nvidias 3000 seriens GPUer när de skulle komma in, ser inga indikationer på någonting på websidan.

Har fått datum på onsdag 25:e för en 5950X, köplats nåt mellan 30-60 då 15:02 är registrerade tiden och fick "topp 100" som svar tidigare i tråden. Kan hämta ut på fredag senast om gången är den normala utan försening. Kan dock bli lite sen om dom har mycket att packa pga andra produktreleaser som gör att det blir hårt tryck.
Kommer släppa ordentligt senare så både nvidias 3000-serien och AMD:s 6800-serien kommer framstå som den papperslansering dom faktiskt är och påstås pågå en bit in i 2021 innan det släpper.
Tar mig sen minst 1 vecka att plocka ihop med nya och gamla delar med rörböjande och allt vad det medför för minimalt med downtime.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Har fått datum på onsdag 25:e för en 5950X, köplats nåt mellan 30-60 då 15:02 är registrerade tiden och fick "topp 100" som svar tidigare i tråden. Kan hämta ut på fredag senast om gången är den normala utan försening. Kan dock bli lite sen om dom har mycket att packa pga andra produktreleaser som gör att det blir hårt tryck.
Kommer släppa ordentligt senare så både nvidias 3000-serien och AMD:s 6800-serien kommer framstå som den papperslansering dom faktiskt är och påstås pågå en bit in i 2021 innan det släpper.
Tar mig sen minst 1 vecka att plocka ihop med nya och gamla delar med rörböjande och allt vad det medför för minimalt med downtime.

Vad det där ordet missbrukas. Papperslansering är om det inte kommer några produkter över huvud taget. Bevisligen har det kommit, bara i åt helsike för låga volymer. Slänger man runt ord sådär tappar de till slut betydelse.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Vad det där ordet missbrukas. Papperslansering är om det inte kommer några produkter över huvud taget. Bevisligen har det kommit, bara i åt helsike för låga volymer. Slänger man runt ord sådär tappar de till slut betydelse.

Att ord skiftar och vrider sig i sin betydelse efter populär användning är ju knappast något man behöver stå och oja sig om. Det händer precis hela tiden.

Visa signatur

Processor: Ryzen 7, 3700x. Moderkort: MSI B550 Gaming Edge WiFi. Grafikkort: RX 6800 XT, "referens" RAM: Crucial LPX 32 GB. SSD: WD SN550 1TB. Nätaggregat: Corsair RM 750x v2. Chassi: NZXT H440 Red/Black. Operativsystem: Windows 10 64x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Vad det där ordet missbrukas. Papperslansering är om det inte kommer några produkter över huvud taget. Bevisligen har det kommit, bara i åt helsike för låga volymer. Slänger man runt ord sådär tappar de till slut betydelse.

För 99.99% av köpare är det just en papperslansering då man inte får produkten och måste vänta inte bara 1 månad utan kanske 5-6 månader innan man ens får nåt och både AMD rullat ut 6800-6900 med lika "god" tillgång samt nvidia hunnit kontra med 3080Ti/Super.
Att dölja fakta av grovt underskattande av suget efter en komponent med vad ordet teoretiskt betyder saknar betydelse för 99.99% av folket under flertalet månader senare innan lager byggts upp.
Nej har noll intresse av att lägga pengar på 3080-3090/6800-6900 korten då jag inväntar nästa runda av kort baserat på "Hopper" nästa år i bästa fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

För 99.99% av köpare är det just en papperslansering då man inte får produkten och måste vänta inte bara 1 månad utan kanske 5-6 månader innan man ens får nåt och både AMD rullat ut 6800-6900 med lika "god" tillgång samt nvidia hunnit kontra med 3080Ti/Super.
Att dölja fakta av grovt underskattande av suget efter en komponent med vad ordet teoretiskt betyder saknar betydelse för 99.99% av folket under flertalet månader senare innan lager byggts upp.

Om de hade flyttat lanseringen till årsskiftet för att hinna bygga upp lager, hur hade det varit bättre? Den enda skillnaden mot i dag är att de som trots allt redan hunnit få ett kort, INTE hade fått det! För majoriteten hade det ändå inneburit flera månaders väntan... Jag förstår inte på vilket sätt det skulle ha varit att föredra?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om de hade flyttat lanseringen till årsskiftet för att hinna bygga upp lager, hur hade det varit bättre? Den enda skillnaden mot i dag är att de som trots allt redan hunnit få ett kort, INTE hade fått det! För majoriteten hade det ändå inneburit flera månaders väntan... Jag förstår inte på vilket sätt det skulle ha varit att föredra?

Skjuta på det betydligt längre tid är att föredra, inte enstaka månader utan flytta hela lanseringen kanske 6-8månader+ samtidigt som man bygger upp lager och bättre yeild på kort så det räcker utöver beställda, men det "nya vanliga" är tydligen att vänta på det man beställer då suget underskattas grovt och varken AMD eller Nvidia hade behövt lansera när det gjordes. Att de få som lyckas ta ett direkt är INTE relevant och då får vänta saknar i slutändan betydelse i totalen.
Då hade man i slutändan kunnat hoppa 3080 samt ev. 3070 helt och gjort det beryktade 3080Ti till "3080" samt 3060Ti till "3070" direkt utan att potentiella köpare som inte hängt med av 3080 känner sig lurade mer än dom redan var av att 3090 är "Titan" men kanske ändå inte.
Visst man hade tvingats lansera 3090 flera månader innan man sabbar för sig själv med 95% prestanda för 66% pris, men så är ju 3090 ett "Titan" så ingen bör vara förvånad över premiumpris för minimal prestandaökning.
På samma sätt finns inget som hindar AMD att lansera Ryzen 5000 serien under Q1 2021 med rejält lager och alla får sina produkter direkt.

Permalänk

någon med 5900x från webhallen fått datum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

någon med 5900x från webhallen fått datum?

Inget säkert, men som Patrik skrev tidigare i tråden verkar början av nästa vecka vara det senaste.

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk
Medlem

Vänta nu, menar ni att webhallen nerprioriteras av AMD?
Jag fick min orderbekräftelse 15:04 av 5800x och har inte fått någon info.
Finns det någon data på hur många processorer olika leverantörer tagit emot jämfört med deras kölängd?

Har försökt kontakta webhallens chatt men det är ju timlång kö. Kan de inte bara implementera nån slags köfunktion på min sida så att jag i alla fall vet att något händer?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att även 5600 x kommer nästa vecka på webhallen. Jag har typ 181 i könummer så förhoppningarna är inte stora att jag får någon, men jag kommer närmare iaf

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard