Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Se till och kör med E206P Anti-Allergy dammsugarpåsar och byt till ett EFSW1 Allergy Plus filter i dammsugaren också.

Ett HEPA-filter är det du bör ha i dammsugaren. En 2cm tjock kassett med räfflad papp. Annars sprutar dammsugaren ut ganska mycket damm trots att du städar ofta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@eucalyptus: Ja öppna dörren försiktigt trycks den utåt så har du övertryck, dras den inåt har du undertryck. Du kan ibland ha dörren på glänt litegrann och känna vilket håll luften suger också men det beror ju på hur lite/mycket det är

EDIT: som ovanstående skriver stängda fönster, ventilerna på standardposition

Har också problem med extremt mycket damm i en större lägenhet på 130kvm.

Flyttade för ca 1år sedan och i bostaden innan behövde jag i stort sett aldrig damma. Här är det damm direkt efter att jag dammat. Kör också robotdamsugare.

När man öppnar ytterdörren här är ett starkt tryck som gör att dörren dras inåt, är trög öppna.

Köksfläkten är totalt värdelös.

Har ventilation i vardagsrummet som låter jättehögt och är helt fylld med damm såg jag idag. Dock inte gjort rent sen jag flyttade in för 1år sedan. Svart o dammigt runt dem på väggen med. Finns ventilation i ett av badrummen med (där har jag tvättmaskin)

Ytor är jättedammiga. Tex blir robotdamsugare dammig efter en liten stund att man torkat av den.

Bor vid en väl trafikerad gata och har jätregamla fönster och jättegammal ventilation. Vissa rum har en låda med hål utåt och filter i, som blir svart av avgaser jättesnabbt. Vissa har ingen ventilation men vädringsfönster med hål och filter som dock inte går att ha öppna dagtid pga billjud (som hörs högt i fönstren med) och avgaser.

Finns det något jag kan göra!? (obs fattig ensamstående sjukskriven morsa så har inte råd till några kostnader alls i stort sett...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moi:

Har också problem med extremt mycket damm i en större lägenhet på 130kvm.

Flyttade för ca 1år sedan och i bostaden innan behövde jag i stort sett aldrig damma. Här är det damm direkt efter att jag dammat. Kör också robotdamsugare.

När man öppnar ytterdörren här är ett starkt tryck som gör att dörren dras inåt, är trög öppna.

Köksfläkten är totalt värdelös.

Har ventilation i vardagsrummet som låter jättehögt och är helt fylld med damm såg jag idag. Dock inte gjort rent sen jag flyttade in för 1år sedan. Svart o dammigt runt dem på väggen med. Finns ventilation i ett av badrummen med (där har jag tvättmaskin)

Ytor är jättedammiga. Tex blir robotdamsugare dammig efter en liten stund att man torkat av den.

Bor vid en väl trafikerad gata och har jätregamla fönster och jättegammal ventilation. Vissa rum har en låda med hål utåt och filter i, som blir svart av avgaser jättesnabbt. Vissa har ingen ventilation men vädringsfönster med hål och filter som dock inte går att ha öppna dagtid pga billjud (som hörs högt i fönstren med) och avgaser.

Finns det något jag kan göra!? (obs fattig ensamstående sjukskriven morsa så har inte råd till några kostnader alls i stort sett...)

Bor du i en stad? Normalt blir det dammigare i innerstaden. (samtidigt kan det vara mer pollen på landet)

Det skall vara UNDERTRYCK mot trapphuset ifall en brand uppstår i en lägenhet så det är därför det är svårt att öppna dörren.

Låter som att du behöver ett filter för tillluftventilerna.

Sen vet jag inte hur ofta du städar heller (eller hur effektiv robottdamsugaren är)

Ett tips är att skaffa en luftrenare, helst med två filter. De fångar upp mycket damm och man kan dammsuga "dammfiltret" ofta.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moi:

Du kan utöver vad ovanstående skrev även titta om det ligger några mätstationer nära dig, finns på narurvårdsverkets eller kommunens sida , bästa är nog att kolla kommunens först. Ex https://www.norrkoping.se/boende-trafik-och-miljo/miljo--och-...

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. I vardagsrummet har jag två ventiler som blåser in luft i lägenheten (de är 2.5m avstånd mellan dom). Har en liknande i sovrummet. Bildas rätt mycket damm runt dom. Har inte testat med en damstrumpa runt för att se hur det blir.

I toaletten har jag en som suger luft. Tycker dock den tar väldigt lång tid på sig att ta bort fuktig luft efter en 5-10 minuters dusch. Har en tvättmaskin i toaletten som körs med stängd dörr.

I köket är det en fläkt som den på bilden nedan men med endast ett vred för timern och knapp för lampa. Är nog från tidig 90-tal. Luft blåser sakta ut från den. Drar jag på vreden så sugen den in luft.

Varje gång vi använder köksfläkten så blir det ett otroligt undertryck i lägenheten. Känns i öronen i hela lägenheten. Dörren går knappt att öppna, som att någon håller emot.

Även när fläkten inte är igång är det ett undertryck.

De är här och kollar ventilationen en gång per år men aldrig sagt något om att det skulle vara något fel.
Hela otroligt hur mycket damm det blir snabbt. Har ett svar glasbord (vet, dammagnet), torkar av det med mikrofiber duk. 30 minuter senare är det fullt med damm. Liknande på andra ytor men där syns det bäst.

Vi är ständigt täppta i näsan.

Samsung watch 4 säger att det är 1003 hPa. Normalt?

2 x vardagsrum, 1 x sovrum.

1 x toalett

1 x köket -> fast med endast ett vred för timern.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mirialia:

Jag har samma problem. I vardagsrummet har jag två ventiler som blåser in luft i lägenheten (de är 2.5m avstånd mellan dom). Har en liknande i sovrummet. Bildas rätt mycket damm runt dom. Har inte testat med en damstrumpa runt för att se hur det blir.

I toaletten har jag en som suger luft. Tycker dock den tar väldigt lång tid på sig att ta bort fuktig luft efter en 5-10 minuters dusch. Har en tvättmaskin i toaletten som körs med stängd dörr.

I köket är det en fläkt som den på bilden nedan men med endast ett vred för timern och knapp för lampa. Är nog från tidig 90-tal. Luft blåser sakta ut från den. Drar jag på vreden så sugen den in luft.

Varje gång vi använder köksfläkten så blir det ett otroligt undertryck i lägenheten. Känns i öronen i hela lägenheten. Dörren går knappt att öppna, som att någon håller emot.

Även när fläkten inte är igång är det ett undertryck.

De är här och kollar ventilationen en gång per år men aldrig sagt något om att det skulle vara något fel.
Hela otroligt hur mycket damm det blir snabbt. Har ett svar glasbord (vet, dammagnet), torkar av det med mikrofiber duk. 30 minuter senare är det fullt med damm. Liknande på andra ytor men där syns det bäst.

Vi är ständigt täppta i näsan.

Samsung watch 4 säger att det är 1003 hPa. Normalt?

2 x vardagsrum, 1 x sovrum.
https://www.ahlsell.se/external-assets/STEP_IB_BILD/JPEGlarge800_800/std.lang.all/01/01/6620101.jpg

1 x toalett
https://www.ahlsell.se/external-assets/STEP_IB_BILD/JPEGlarge800_800/std.lang.all/10/64/6521064.jpg

1 x köket -> fast med endast ett vred för timern.
https://www.luftbutiken.se/6482/flaktwoods-cpdl-rostfri-60cm-till-rdkeb.jpg

Köksfläkten är kanske inte tänkt att vara där från början utan det har bara varit en kåpa utan egen fläkt där från början och så har nån själv monterat dit och anslutit till ventilationen när det i stället borde varit en kolfilterfläkt som blåser ut luften i bostaden om man vill ha nått med fläkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Köksfläkten är kanske inte tänkt att vara där från början utan det har bara varit en kåpa utan egen fläkt där från början och så har nån själv monterat dit och anslutit till ventilationen när det i stället borde varit en kolfilterfläkt som blåser ut luften i bostaden om man vill ha nått med fläkt.

Det är en hyreslägenhet, byggd 1992. Bör väl vara hyresvärden i sådana fall som installerat det?
Skickat in en serviceanmälan iallafall och bett dom komma hit för att kika på det hela. Är det något jag bör ta med mig?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mirialia:

Det är en hyreslägenhet, byggd 1992. Bör väl vara hyresvärden i sådana fall som installerat det?
Skickat in en serviceanmälan iallafall och bett dom komma hit för att kika på det hela. Är det något jag bör ta med mig?

Du får väl berätta om hur du upplever ventilationen och fråga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Mirialia:

Jag har samma problem. I vardagsrummet har jag två ventiler som blåser in luft i lägenheten (de är 2.5m avstånd mellan dom). Har en liknande i sovrummet. Bildas rätt mycket damm runt dom. Har inte testat med en damstrumpa runt för att se hur det blir.

I toaletten har jag en som suger luft. Tycker dock den tar väldigt lång tid på sig att ta bort fuktig luft efter en 5-10 minuters dusch. Har en tvättmaskin i toaletten som körs med stängd dörr.

I köket är det en fläkt som den på bilden nedan men med endast ett vred för timern och knapp för lampa. Är nog från tidig 90-tal. Luft blåser sakta ut från den. Drar jag på vreden så sugen den in luft.

Varje gång vi använder köksfläkten så blir det ett otroligt undertryck i lägenheten. Känns i öronen i hela lägenheten. Dörren går knappt att öppna, som att någon håller emot.

Även när fläkten inte är igång är det ett undertryck.

De är här och kollar ventilationen en gång per år men aldrig sagt något om att det skulle vara något fel.
Hela otroligt hur mycket damm det blir snabbt. Har ett svar glasbord (vet, dammagnet), torkar av det med mikrofiber duk. 30 minuter senare är det fullt med damm. Liknande på andra ytor men där syns det bäst.

Vi är ständigt täppta i näsan.

Samsung watch 4 säger att det är 1003 hPa. Normalt?

Över kökskåpan, har du möjligtvis ett öppningsbart skåp så du komer åt filter och värmeväxlaren? När gjordes en OVK senast? Kolla ventilation varje år tror jag bara innebär att dom skiftar kassetten till sommar/vinter. OVK innebär att man mäter luftflöden i alla ventiler tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får väl berätta om hur du upplever ventilationen och fråga.

Ska göra så.

Skrivet av Fratercula:

Över kökskåpan, har du möjligtvis ett öppningsbart skåp så du komer åt filter och värmeväxlaren? När gjordes en OVK senast? Kolla ventilation varje år tror jag bara innebär att dom skiftar kassetten till sommar/vinter. OVK innebär att man mäter luftflöden i alla ventiler tex.

Det är en CPDJ-2-03-6-1-1. Hittar inget annat än tillverkningsnummer/datum på den.

Osäker när en OVK har gjorts, eller vad de innebär. De har varit här och kollat ventilerna så att de kommer luft med någon mackapär.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Har även en sådan här i vardagsrummet på väggen mot toaletten/hallen. Den sitter i mitten av lägenheten där väggen buktar ut lite. Ska den vara täppt eller öppen?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Har även en sådan här i vardagsrummet på väggen mot toaletten/hallen. Den sitter i mitten av lägenheten där väggen buktar ut lite. Ska den vara täppt eller öppen?

https://i.ibb.co/stgGc12/plattav-gg.png

Liknar ett doslock till elinstallation.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mirialia:

Har även en sådan här i vardagsrummet på väggen mot toaletten/hallen. Den sitter i mitten av lägenheten där väggen buktar ut lite. Ska den vara täppt eller öppen?

https://i.ibb.co/stgGc12/plattav-gg.png

Det ser ut som en eldosa och den ska i så fall vara stängd, tryck till den lite och se om locket hoppar in och ligger platt mot väggen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Har nu beställt denna
https://www.philips.se/shop/hushallsprodukter/luftrenare-och-...

Går som billigast på nätet för 2700kr. Med rabattkod på 40% hos Philips så fick jag maskinen + ett extra Hepa och Nanofilter (kolfilter?) allt som allt för 2500kr. Så tycker det verkar som en ganska bra deal.

Finns betydligt dyrare grejer, men för en studentlägenhet blir det nog bra Sen förstår jag inte riktigt, alla HEPA filter är ju typ samma, så alla luftrenare bör ju rengöra/rena lika bra... Skillnad på prestanda (kvadratmeter) men renligheten bör ju bli densamma.

Har fortfarande stora problem med damm så hoppas det löser sig nu...

Av ren nyfikenhet såhär 4 år senare, hur gick det? Hjälpte luftrenaren? Har nämligen identiska problem som du (studentlägenhet och lite över 30 kvadratmeter) med kolossala mängder damm. Ventilation har kontrollerats och rigorös städning har gjorts utan större skillnad så funderar på att spräcka banken nu...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av deflow:

Av ren nyfikenhet såhär 4 år senare, hur gick det? Hjälpte luftrenaren? Har nämligen identiska problem som du (studentlägenhet och lite över 30 kvadratmeter) med kolossala mängder damm. Ventilation har kontrollerats och rigorös städning har gjorts utan större skillnad så funderar på att spräcka banken nu...

Ikea har luftrenare som är betydligt billigare.

https://www.ikea.com/se/sv/p/foernuftig-luftrenare-svart-1048...
https://www.ikea.com/se/sv/p/starkvind-luftrenare-svart-60502...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Undertryck, övertryck, filter eller inget filter så är det alltid mycket damm i ettor enligt min erfarenhet. Det går inte göra något åt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xSean145:

Undertryck, övertryck, filter eller inget filter så är det alltid mycket damm i ettor enligt min erfarenhet. Det går inte göra något åt.

Är det för att samma mängd damm hinner inte sprida sig lika mycket i en etta som t.ex. i en tvåa, osv?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är det för att samma mängd damm hinner inte sprida sig lika mycket i en etta som t.ex. i en tvåa, osv?

Ingen aning, haft två ettor och båda blev otroligt dammiga. Den på lägre våning var värst. Alla försök med filter, renare och luftfuktare var bara jobbiga och övergavs i slutändan pga tidsbrist.

Men du menar väll tvärtom att dammet hinner sprida sig mer och snabbare i ettan än den större lägenheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deflow:

Av ren nyfikenhet såhär 4 år senare, hur gick det? Hjälpte luftrenaren? Har nämligen identiska problem som du (studentlägenhet och lite över 30 kvadratmeter) med kolossala mängder damm. Ventilation har kontrollerats och rigorös städning har gjorts utan större skillnad så funderar på att spräcka banken nu...

Tjena!

Använt luftrenaren sen dag ett! Den förändrar inte livet men nog plockar den upp damm.

Kör den i turboläge när jag inte är hemma. Efter 3-4 veckor är den igentäppt av damm, bara fram med dammsugaren eller skölja av filter i duschen.

Jag tänker så här. Om den så plockar upp/sparar mig 10% av allt damm i rummet, ja då har jag vunnit guld

Har flyttat sen 1 år tillbaka och har massvis med rum. Kört den i badrummet och det gjorde skillnad när man har både tvätt och torktumlare i badrummet. Men det blir rejält dammigt iaf.