Permalänk
Medlem

SFF Open case?

Hej!
Ni som känner till mig vet säkert redan hur otroligt nöjd jag är med mitt nuvarande Define Nano S!
https://www.sweclockers.com/galleri/14346-project-perfection

Chassit är precis på centimetern så stort som jag vill att det ska vara för att inte skapa dödutrymme, sett till de komponentval jag har gjort. Men i takt med att jag flyttat hemifrån och numera förvarar burken liggandes i en TV-bänk (som förvisso fungerar väldigt bra) så har tanken slagit mig - kan jag bygga ännu mindre? Jag var först inne på att konvertera ned mitt bygge till ett Louqe, men har på senare tid intresserat mig mer och mer för open cases: https://www.youtube.com/watch?v=e0-yPnUsDyw

Är det någon här som kör sin primära dator i en öppen testbänk? Tankar, synpunkter! Hur är det med ESD, damm och annat?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Fasen då, dåligt med napp här!
@Kenneth, du äger väl ett Louqe och har erfarenhet i jobbet av testbänkar likt länken jag delade?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag kör min primära dator i ett S4 Mini, vilket är 5L på pricken. Går in i en TV bänk om man så vill. Inte helt öppet men stora ventilationshål längs sidorna. Inte haft mer damm i det här jämfört med ett gammalt Define R3.

Skulle jag bygga ett vardagsrumsbygge idag så skulle jag ta ett Ghost. Det är stilrent och litet nog utan större kompromisser.

Permalänk

Har inget öppet case eller planer på att skaffa men av det jag har sett tycker jag att XTIA Xproto är snyggast. Sen finns även Motif Monument. Damm är något jag inte skulle oroa mig över. Fördelen är ju att det är så lätt att komma åt så det är bara att blåsa bort med jämna mellanrum. Med ett vanligt case måste man ju börja ta bort delar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweatyLlama:

Har inget öppet case eller planer på att skaffa men av det jag har sett tycker jag att XTIA Xproto är snyggast. Sen finns även Motif Monument. Damm är något jag inte skulle oroa mig över. Fördelen är ju att det är så lätt att komma åt så det är bara att blåsa bort med jämna mellanrum. Med ett vanligt case måste man ju börja ta bort delar osv.

Motif Monument är också en riktigt het kandidat, däremot begränsar ju det chassit längden på grafikkort en del, i jämförelse med Xproto

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag kommer från ett Define Nano S, tyckte det var för stort och fönstret var billig plast. Därefter skaffade jag en Ghost S1 MK1, lite bristande byggkvalitet i första batchen men överlag nöjd. Största problemet är att knappt något kort från senaste generationen GPU platsar i lådan därför har jag börjat kolla på alternativ.

Både Xproto och Motif är på min radar, men har ännu inte vågat beställa - tog nästan ett år att få Ghost S1.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Jag kommer från ett Define Nano S, tyckte det var för stort och fönstret var billig plast. Därefter skaffade jag en Ghost S1 MK1, lite bristande byggkvalitet i första batchen men överlag nöjd. Största problemet är att knappt något kort från senaste generationen GPU platsar i lådan därför har jag börjat kolla på alternativ.

Både Xproto och Motif är på min radar, men har ännu inte vågat beställa - tog nästan ett år att få Ghost S1.

Tänker du kompatibilitet för 2-slot nu eller längden på grafikkorten? Xproto och Ghost S1 tar väl båda 2-slot kort med liknande krav vad gäller längd?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tänker du kompatibilitet för 2-slot nu eller längden på grafikkorten? Xproto och Ghost S1 tar väl båda 2-slot kort med liknande krav vad gäller längd?

Tänker främst på bredden, princip bara FE korten som passar. Hade gärna skaffat ett 3080 FE, men inte optimalt i ett ghost s1. Nu siktar jag in mig på ett 3070 FE om det nu kommer gå att köpa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Tänker främst på bredden, princip bara FE korten som passar. Hade gärna skaffat ett 3080 FE, men inte optimalt i ett ghost s1. Nu siktar jag in mig på ett 3070 FE om det nu kommer gå att köpa.

Hur tror du att det är med framtidssäkerhet på Xproto, borde passa typ allt dom produceras väl?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hur tror du att det är med framtidssäkerhet på Xproto, borde passa typ allt dom produceras väl?

Xproto verkar väl lugn när det kommer till GPU, kanske inte alla passar på längden men de flesta borde väl platsa. Mitt största problem är att alla portar hamnar på toppen, jag har svårt att se att det kan bli snyggt.

Tror nog att Motif blir snyggare, iaf för mig - men prislappen känns lite väl hög - samt oklart hur mycket tull/moms som tillkommer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Har också Xproto i tankarna. Var det någon som vågade beställa ett till slut och vad gick kalaset på?

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L