Permalänk
Medlem

Nya fläktar till H115i?

Hej,

Jag upplever att fläktarna som följer med H115i låter alldeles för högt även på lägsta varvtal. Mina övriga fläktar i systemet är SP120 RGB Pro och dessa är mycket tysta.

Jag undrar om det går att köra med 2st SP140 RGB Pro till min radiator och om det ger bra resultat eller är det att föredra att det är PWM? Vilka fläktar ska man annars köpa? Inte jätte sugen på att betala 800kr för 2 fläktar när ett helt nytt system kostar runt tusenlappen under rean inkl. fläktar.

Min kylare är ca 2-3 år gammal.

Tips på fläktar??

Tack.

Visa signatur

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Hej,

Jag upplever att fläktarna som följer med H115i låter alldeles för högt även på lägsta varvtal. Mina övriga fläktar i systemet är SP120 RGB Pro och dessa är mycket tysta.

Jag undrar om det går att köra med 2st SP140 RGB Pro till min radiator och om det ger bra resultat eller är det att föredra att det är PWM? Vilka fläktar ska man annars köpa? Inte jätte sugen på att betala 800kr för 2 fläktar när ett helt nytt system kostar runt tusenlappen under rean inkl. fläktar.

Min kylare är ca 2-3 år gammal.

Tips på fläktar??

Tack.

Två såna här. Blir 260 kr för 2 st: https://www.inet.se/produkt/5323029/arctic-cooling-p14-pwm-sv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Åfan, dessa är nog värda. Skulle vara najs med RGB dock med tanke på att jag har det på mina övriga fläktar men kan även vara utan. Finns de några prisvärda alternativ som är RGB? SP140 fungerar den eller är det skräp?

Visa signatur

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Åfan, dessa är nog värda. Skulle vara najs med RGB dock med tanke på att jag har det på mina övriga fläktar men kan även vara utan. Finns de några prisvärda alternativ som är RGB? SP140 fungerar den eller är det skräp?

är du säker på att fläktarna verkligen går ner i lägsta hastighet, har du kontrollerat det?
vad har du för temp på idle, och när du spelar?
5ghz klock är endå värme.
du kan prova ställa en fläktkurva i bios/uefi om din temp är bra så att fläktarna inte varvar så högt.

har du rengjort kylaren, fläktaren något på 3 år, samlas en del damm

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shiftypants:
Skrivet av ottomanslap:

Åfan, dessa är nog värda. Skulle vara najs med RGB dock med tanke på att jag har det på mina övriga fläktar men kan även vara utan. Finns de några prisvärda alternativ som är RGB? SP140 fungerar den eller är det skräp?

Eller 5-pack för 283:- hos Prohop. Kan aldrig ha för många fläktar

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

är du säker på att fläktarna verkligen går ner i lägsta hastighet, har du kontrollerat det?
vad har du för temp på idle, och när du spelar?
5ghz klock är endå värme.
du kan prova ställa en fläktkurva i bios/uefi om din temp är bra så att fläktarna inte varvar så högt.

har du rengjort kylaren, fläktaren något på 3 år, samlas en del damm

Jag tror det? Ställer in på ICUE och där har jag ställt på lägsta hastighet men kanske ska kolla via bios/uefi också först. Det finns inget damm, köpte nytt chassi och rengjorde allt. Stoppar jag fläktarna till min radiator med fingret så blir datorn knäpptyst med övriga fläktar men dessa två låter verkligen en hel.

Har ca 30-40c idle och 60-75c i spel.

Visa signatur

MBP 14'', Legion 5 Slim