Permalänk
Medlem

Kallelse till fordonsbesiktning

Hej på er.

Har ett litet underligt problem, jag får inte kallelser till besiktning när det är dags.
Detta har hänt på 2 fordon i följd nu, förra gången upptäckte jag det utav en ren händelse då hade bilen haft körförbud i 1 månad drygt. Denna gången upptäckte jag det efter att jag lämnat tillbaka bilen där jag leasat den. Jag lämnade den igår och idag fick den körförbud. Det var ett roligt samtal att ringa och förklara bort sig där.

Jag har läst mig till att det inte är något självklart att få kallelser utan att man själv måste hålla koll på det.

Så frågan är detta, finns det något sätt att garantera att man får kallelser till diverse olika besiktningsföretag när det är dags?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

När du besiktar bilen så skapa en påminnelse i valfri app/system till nästa gång?

Det tar ju inte jätte lång tid att kolla datumet på transportstyrelsen https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid prata med företaget du brukar besikta på. De har säkert inget emot att skicka ut en påminnelse.

Visa signatur

FDD R4 (Windowed Black edition) | Asus Z87-A | i5 4670K
2x8GB RAM @1600Mhz | R9 280X Toxic 3GB " | 840 EVO 250GB SSD | 1TB HDD
Corsair CX750M | Phanteks PH-TC14PE
Win 8.1 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Hej på er.

Har ett litet underligt problem, jag får inte kallelser till besiktning när det är dags.
Detta har hänt på 2 fordon i följd nu, förra gången upptäckte jag det utav en ren händelse då hade bilen haft körförbud i 1 månad drygt. Denna gången upptäckte jag det efter att jag lämnat tillbaka bilen där jag leasat den. Jag lämnade den igår och idag fick den körförbud. Det var ett roligt samtal att ringa och förklara bort sig där.

Jag har läst mig till att det inte är något självklart att få kallelser utan att man själv måste hålla koll på det.

Så frågan är detta, finns det något sätt att garantera att man får kallelser till diverse olika besiktningsföretag när det är dags?

Du kan regga dig hos de du brukar besikta dina bilar hos så skickar de ut påminnelse när det är dags

exempel:
https://besikta.se/registrera/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Hej på er.

Har ett litet underligt problem, jag får inte kallelser till besiktning när det är dags.
Detta har hänt på 2 fordon i följd nu, förra gången upptäckte jag det utav en ren händelse då hade bilen haft körförbud i 1 månad drygt. Denna gången upptäckte jag det efter att jag lämnat tillbaka bilen där jag leasat den. Jag lämnade den igår och idag fick den körförbud. Det var ett roligt samtal att ringa och förklara bort sig där.

Jag har läst mig till att det inte är något självklart att få kallelser utan att man själv måste hålla koll på det.

Så frågan är detta, finns det något sätt att garantera att man får kallelser till diverse olika besiktningsföretag när det är dags?

Får en massa "påminnelser" men dessa är ju bara reklam, inte en regelrätt påminnelse? Står att du leasat senaste bilen, leasade du förra bilen också?
Vet ej hur det fungerar, men står du ej som ägare utan typ "leasingtagare" så kanske systemet räknar det som att det ej är du som har ansvar för bilen, utan den som leasar ut bilen och därmed skickar reklamen till det företaget

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subzero299:

Hej på er.

Har ett litet underligt problem, jag får inte kallelser till besiktning när det är dags.
Detta har hänt på 2 fordon i följd nu, förra gången upptäckte jag det utav en ren händelse då hade bilen haft körförbud i 1 månad drygt. Denna gången upptäckte jag det efter att jag lämnat tillbaka bilen där jag leasat den. Jag lämnade den igår och idag fick den körförbud. Det var ett roligt samtal att ringa och förklara bort sig där.

Jag har läst mig till att det inte är något självklart att få kallelser utan att man själv måste hålla koll på det.

Så frågan är detta, finns det något sätt att garantera att man får kallelser till diverse olika besiktningsföretag när det är dags?

Funktionen är borttagen sen några år så nu för tiden får man hålla koll på besiktningar själv. Beror på att vi inte bara har bilprovningen längre som förr i tiden utan nu är marknaden fri och fler aktörer poppar upp hela tiden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Får en massa "påminnelser" men dessa är ju bara reklam, inte en regelrätt påminnelse? Står att du leasat senaste bilen, leasade du förra bilen också?
Vet ej hur det fungerar, men står du ej som ägare utan typ "leasingtagare" så kanske systemet räknar det som att det ej är du som har ansvar för bilen, utan den som leasar ut bilen och därmed skickar reklamen till det företaget

https://i.imgur.com/heUXmYx.png

Där har vi nog anledningen. Jag får helt enkelt lägga in påminnelse i min egen kalender. För reklam vill jag inte ha.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Får en massa "påminnelser" men dessa är ju bara reklam, inte en regelrätt påminnelse? Står att du leasat senaste bilen, leasade du förra bilen också?
Vet ej hur det fungerar, men står du ej som ägare utan typ "leasingtagare" så kanske systemet räknar det som att det ej är du som har ansvar för bilen, utan den som leasar ut bilen och därmed skickar reklamen till det företaget

https://i.imgur.com/heUXmYx.png

Förra bilen var inte leasad, och det ska inte påverka för du står fortfarande som ägare i lagens mening. Bilen har en extra leasingspärr i registret bara så att inte bilen kan säljas/ägarbytas innan spärren är släppt. Tror det beror på det en annan skrev här, att jag har reklamspärr.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid får brev från alla närliggande besiktningsanläggningar. Ibland är de ute i lite väl god tid:

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag brukar alltid får brev från alla närliggande besiktningsanläggningar. Ibland är de ute i lite väl god tid:
https://i.imgur.com/dyfPkHn.jpg

Ja, såna får man om man inte har reklamspärr. Fick runt 15-20 st. första gången jag köpte bil.

Visa signatur

oj oj oj