AMD Radeon RX 6800 och RX 6800 XT

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av NordhNet:

*tråd rensad*

Tog fram scalpellen och tog bort ett litet sidospår som inte hörde hit

Oh you

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

amd radeon rx 6800

Varför blir de 42 fps i
watch dogs legion, jag kör med 144 mhz skärm , medium inställningar i spelet, upplösning , 1920x1080, asus rog strix b460-f gaming
Cpu intel i5 10500,
Ram 16gb
Kör med nya amd radeon rx 6800

Permalänk
Medlem

Amd rx 6800

Varför blir de 42 fps i
watch dogs legion, jag kör med 144 mhz skärm , medium inställningar i spelet, upplösning , 1920x1080, asus rog strix b460-f gaming
Cpu intel i5 10500,
Ram 16gb
Kör med nya amd radeon rx 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av delux_84:

Varför blir de 42 fps i
watch dogs legion, jag kör med 144 mhz skärm , medium inställningar i spelet, upplösning , 1920x1080, asus rog strix b460-f gaming
Cpu intel i5 10500,
Ram 16gb
Kör med nya amd radeon rx 6800

Vsync eller något liknande aktiverat kanske?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

En fråga. Vad har AMD för teknik som motsvarar Nvidias ShadowPlay i Geforce Experience? Min son spelar in Fortnite-sessioner med sitt GTX 970 i 1080p i riktigt fin kvalitet utan att FPS direkt blir lidande eller att det skapar mikrolagg.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

En fråga. Vad har AMD för teknik som motsvarar Nvidias ShadowPlay i Geforce Experience? Min son spelar in Fortnite-sessioner med sitt GTX 970 i 1080p i riktigt fin kvalitet utan att FPS direkt blir lidande eller att det skapar mikrolagg.

AMD ReLive funkar dock ej för streaming på grund av H.264 enconder är dålig dock bör inspelning funka bra.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Fått hem mitt MSI 6800 XT (referenskort) idag. Tycker inte det kändes så stort som man sett på recensionerna, men däremot väger det ju mer än min katt typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

AMD ReLive funkar dock ej för streaming på grund av H.264 enconder är dålig dock bör inspelning funka bra.

Det fungerar för streaming, dock är kvaliteten sämre. Den har en del mer möjligheter att sätta upp "scenes" om man vill det med webcam, overlays osv i stil med OBS- dock är det inte helt reliable och kan orsaka latens/dra lite cpuframes. Om det bara handlar om att koppla på twitch och sedan aldrig pilla mer så är nog nvidia förmodligen bättre val. I den här videon visas lite samples från streams med 6800XT, ingen särskilt hög bitrate dock.

Radeon ReLive har instant replay precis som nvidia samt instant gif, de har även någon slags sharpening man kan slå på och någon funktion för att "AI" uppskala videoklippen efter inspelning, kan inte tala för kvaliteten på dem dock.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Det fungerar för streaming, dock är kvaliteten sämre. Den har en del mer möjligheter att sätta upp "scenes" om man vill det med webcam, overlays osv i stil med OBS- dock är det inte helt reliable och kan orsaka latens/dra lite cpuframes. Om det bara handlar om att koppla på twitch och sedan aldrig pilla mer så är nog nvidia förmodligen bättre val. I den här videon visas lite samples från streams med 6800XT, ingen särskilt hög bitrate dock.

Radeon ReLive har instant replay precis som nvidia samt instant gif, de har även någon slags sharpening man kan slå på och någon funktion för att "AI" uppskala videoklippen efter inspelning, kan inte tala för kvaliteten på dem dock.

Problemet är väl att deras H.264 Encoder ger ganska kass kvalitet har för mig att AMD H.264 har sämre kvalitet än x264 Veryfast så lika bra att använda CPU istället för GPU för streaming då prestanda förlusten är ganska likvärdig ifall man har en okej CPU nyheten med Turing NVENC var att kvaliteten motsvarade x264 Medium men ganska liten prestanda förlust för streaming

För inspelning av video spelar det ingen större roll då båda Nvidia och AMD funkar okej.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Problemet är väl att deras H.264 Encoder ger ganska kass kvalitet har för mig att AMD H.264 har sämre kvalitet än x264 Veryfast så lika bra att använda CPU istället för GPU för streaming då prestanda förlusten är ganska likvärdig ifall man har en okej CPU nyheten med Turing NVENC var att kvaliteten motsvarade x264 Medium men ganska liten prestanda förlust för streaming

För inspelning av video spelar det ingen större roll då båda Nvidia och AMD funkar okej.

Kollat lite YouTubers som testat 5000 serien och menat att de hamnar någonstans mellan very fast och faster, dock är de reviews från något år sedan. För min deal streamar jag inte men använder instant replay, var aldrig missnöjd med kvalitet på den på vega vad jag minns, dock är det nog skillnad om jag skulle kolla med dem sida vid sida nu. Vill gärna veta mer om stabilitet- har enorma problem med geforce experience, att det inte känner igen spel, att det om man slår på "record desktop" spelar in en svart skärm istället, att antingen system ljud eller mic saknas osv. Rätt irriterande att kolla igenom klipp och behöva slänga en tredjedel av dem för att de bara inte blev något.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Kollat lite YouTubers som testat 5000 serien och menat att de hamnar någonstans mellan very fast och faster, dock är de reviews från något år sedan. För min deal streamar jag inte men använder instant replay, var aldrig missnöjd med kvalitet på den på vega vad jag minns, dock är det nog skillnad om jag skulle kolla med dem sida vid sida nu. Vill gärna veta mer om stabilitet- har enorma problem med geforce experience, att det inte känner igen spel, att det om man slår på "record desktop" spelar in en svart skärm istället, att antingen system ljud eller mic saknas osv. Rätt irriterande att kolla igenom klipp och behöva slänga en tredjedel av dem för att de bara inte blev något.

Har också upplevt problem med Shadowplay men bara på min laptop ej desktop konstigt nog.

Länkar till EposVox enligt honom har AMD VCE H.264 sämre kvalitet än x264 oftast Veryfast vad jag har hört så H.264 enconder fortfarande samma som 5000 serien.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Har också upplevt problem med Shadowplay men bara på min laptop ej desktop konstigt nog.

Länkar till EposVox enligt honom har AMD VCE H.264 sämre kvalitet än x264 oftast Veryfast vad jag har hört så H.264 enconder fortfarande samma som 5000 serien.
https://www.youtube.com/watch?v=CLqpVImLPGE

Haha ja, då länkar Jay väl också till EposVox när han är tre månader äldre då

https://youtu.be/ccoOGfX9qxg

Runt 10:10 så nämner han att det är mindre improvements. Spelar ingen enorm roll oavsett- i låga bitrates på h264 så är nvidia mycket bättre, på h265 är båda väldigt bra men twtich stödjer det inte, och vad som händer med av1 vet vi inte riktigt än, finns inte i hardware encode än vad jag förstår iallafall.

Sen handlar det givetvis också om vad som är "bra nog" för ens usecase.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Haha ja, då länkar Jay väl också till EposVox när han är tre månader äldre då

https://youtu.be/ccoOGfX9qxg

Runt 10:10 så nämner han att det är mindre improvements. Spelar ingen enorm roll oavsett- i låga bitrates på h264 så är nvidia mycket bättre, på h265 är båda väldigt bra men twtich stödjer det inte, och vad som händer med av1 vet vi inte riktigt än, finns inte i hardware encode än vad jag förstår iallafall.

Sen handlar det givetvis också om vad som är "bra nog" för ens usecase.

AV1 enconders är minst 1-2 generationer bort så typ 2-4 år som tidigast.

Problemet med H265 är licenser ingen vill betala för licensen men H265 är bättre än H264

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

AV1 enconders är minst 1-2 generationer bort så typ 2-4 år som tidigast.

Problemet med H265 är licenser ingen vill betala för licensen men H265 är bättre än H264

Yup, orkar inte läsa mer om licensiering i den marknaden, varje gång jag blir nyfiken kommer jag ut ur det hela med sänkt förtroende för mänsklighetens överlevnad.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

AV1 enconders är minst 1-2 generationer bort så typ 2-4 år som tidigast.

Problemet med H265 är licenser ingen vill betala för licensen men H265 är bättre än H264

Fast nu för tiden är det endast hw-implementeringen som kostar licenspengar, och det betalas ju redan eftersom det redan är etablerat i kisel på i princip alla relevanta moderna kretsar.

Men har förstått det som att twitch re-encodar allt ändå eller? Isf ser jag faktiskt inte alls varför dom inte skulle tillåta användaren att skicka upp en hevc ström istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Fast nu för tiden är det endast hw-implementeringen som kostar licenspengar, och det betalas ju redan eftersom det redan är etablerat i kisel på i princip alla relevanta moderna kretsar.

Men har förstått det som att twitch re-encodar allt ändå eller? Isf ser jag faktiskt inte alls varför dom inte skulle tillåta användaren att skicka upp en hevc ström istället.

Vet faktiskt inte men tror faktiskt att Twitch skulle behöva betala för att använda H.265 ett annat problem är väl att det finns 3 olika grupper som håller H265 licenserna och man måste förhandla med varje grupp separat det är för jobbigt för de flesta företag.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Vet faktiskt inte men tror faktiskt att Twitch skulle behöva betala för att använda H.265 ett annat problem är väl att det finns 3 olika grupper som håller H265 licenserna och man måste förhandla med varje grupp separat det är för jobbigt för de flesta företag.

Nej, det hade dom inte, distrubitörer betalar inte licensavgift, som jag sa, nu betalas licensavgiften per device och för fysisk media, och i detta fallet hade dom inte distruberat det ändå utan bara kodat om det till h264. För det hade antagligen inte vart värt för twitch att distrubera strömmar i HEVC i vilket fall som helst iom att det saknar stöd i firefox och chrome, vilket lär vara dom största plattformarna för konsumption.

"we estimate that HEVC still has large growth potential, especially as streaming fees are waived from patent pools."

https://www.harmonicinc.com/insights/blog/hevc-market-perspec...

Dock är det som du nämner problematiskt med att patenten för HEVC inte ligger i samma pool, då någon av de mindre patanthållarna (utanför hevc-advance) kan få för sig att dra tillbaka eller ändra sin modell. Sen har det varit betydligt mycket mer problem kring licenserna, men det har ändrats en hel del (fick väl eld i baken iom AV1).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nej, det hade dom inte, distrubitörer betalar inte licensavgift, som jag sa, nu betalas licensavgiften per device och i detta fallet hade dom inte distruberat det ändå utan bara kodat om det till h264. För det hade antagligen inte vart värt för twitch att distrubera strömmar i HEVC i vilket fall som helst iom att det saknar stöd i firefox och chrome, vilket lär vara dom största plattformarna för konsumption.

"we estimate that HEVC still has large growth potential, especially as streaming fees are waived from patent pools."

https://www.harmonicinc.com/insights/blog/hevc-market-perspec...

Dock är det som du nämner problematiskt med att patenten för HEVC inte ligger i samma pool, då någon av de mindre patanthållarna (utanför hevc-advance) kan få för sig att dra tillbaka eller ändra sin modell. Sen har det varit betydligt mycket mer problem kring licenserna, men det har ändrats en hel del (fick väl eld i baken iom AV1).

Kollade upp villkoren för HEVC licenser verkar som MPEG LA och HEVC Advance inte har någon Content Distribution Fee men Velos Media verkar ha det men då Velos Media inte publicerar villkoren så är det omöjligt att veta vilka villkor som gäller då Velos Media kräver NDA för licens.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Kollade upp villkoren för HEVC licenser verkar som MPEG LA och HEVC Advance inte har någon Content Distribution Fee men Velos Media verkar ha det men då Velos Media inte publicerar villkoren så är det omöjligt att veta vilka villkor som gäller då Velos Media kräver NDA för licens.

Fortfarande, nej, det är inte licens för streaming... Om inte harmonics ord räckte så hänvisar jag till Tom Vaughan (fd VP på MulticoreWare (x265) och nu på Beamr)

"Again, keep in mind that no one is asking for patent license fees for content distribution (streaming, etc.), except for UHD-Blu-ray disc (a small per-disc fee to HEVC advance). Only hardware device manufacturers need to license HEVC patents, and they are dealing with that issue and they continue to support HEVC in every device they make that supports video. For video services, HEVC is free."

https://forum.doom9.org/showthread.php?p=1864184#post1864184

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

... För det hade antagligen inte vart värt för twitch att distrubera strömmar i HEVC i vilket fall som helst iom att det saknar stöd i firefox och chrome, vilket lär vara dom största plattformarna för konsumption.

...

Dock är det som du nämner problematiskt med att patenten för HEVC inte ligger i samma pool ...

Vah, men det funkar ju i egde... Eller nej nu är ju edge chrome så säkert inte ens där längre! ^^

Är det denna klassiska bild du menar med "pool"?

Skrivet av sKRUVARN:

Fortfarande, nej, det är inte licens för streaming... Om inte harmonics ord räckte så hänvisar jag till Tom Vaughan (fd VP på MulticoreWare (x265) och nu på Beamr)

"Again, keep in mind that no one is asking for patent license fees for content distribution (streaming, etc.), except for UHD-Blu-ray disc (a small per-disc fee to HEVC advance). Only hardware device manufacturers need to license HEVC patents, and they are dealing with that issue and they continue to support HEVC in every device they make that supports video. For video services, HEVC is free."

https://forum.doom9.org/showthread.php?p=1864184#post1864184

Så vad är TL;DR på detta då- basically h265 fortsatt no-show för att diverse aktörer är sura, i princip?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Vah, men det funkar ju i egde... Eller nej nu är ju edge chrome så säkert inte ens där längre! ^^

Jo, funkar fortfarande Edge Chromium (iaf på senare tid), oklart om det är built in eller om det förlitar sig på att HEVC Video Extensions är installerat i windows.

Citat:

Är det denna klassiska bild du menar med "pool"?

Precis, men den ändras rätt mycket, den där ser lite äldre ut.

Citat:

Så vad är TL;DR på detta då- basically h265 fortsatt no-show för att diverse aktörer är sura, i princip?

Njae, alltså för premium content är HEVC rätt stort, och används i stor utsträckning för i princip allt HDR och UHD material utanför youtube. Men ja, t ex för google handlar det snarare om att "sura" för att driva AV1 för att kunna "äga" mer av sin teknik, och inte vara i en beroendeställning. För rent krasst är det en mindre bariärer för att implementera HEVC än AV1 i sin plattform.

Är ju ett rätt snårig situation, men en sak är säkert, nu när även VCC och EVC är på G, och att företag faktiskt börjar rulla ut AV1 så lär det inte bli ett mindre komplext samtalsämne i framtiden (DRM är ju inte irrelevant heller när det kommer till detta.)

Permalänk
Medlem

Finns det någonstans man kan se vilka settings som används till testet i t.ex. RDR2? Ser att det står "Ultra, Vulkan", men mer exakt. Jag får nämligen ~50fps I RDR2 med 6800XT med Ultra på allt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Vet ej om motorn är igångslagen av IT men jag har koder hur som helst

Inte sett röken av några koder från er IT så du får mer än gärna skicka ut samma användarnamn i er butik.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av CpTiger:

Finns det någonstans man kan se vilka settings som används till testet i t.ex. RDR2? Ser att det står "Ultra, Vulkan", men mer exakt. Jag får nämligen ~50fps I RDR2 med 6800XT med Ultra på allt...

Inställningarna hittar du i det här inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Inställningarna hittar du i det här inlägget.

Tack! Då stämde antalet fps för mig mycket bättre överens med erat test!

Permalänk

Alltid lite roligt när AMD kontaktar dig och vill lägga ut din build på sociala medier

https://twitter.com/AMD_UK/status/1334862530787807232?s=20

Permalänk
Medlem
Skrivet av RogueJuan:

Alltid lite roligt när AMD kontaktar dig och vill lägga ut din build på sociala medier

https://twitter.com/AMD_UK/status/1334862530787807232?s=20

Sweet, men lite kul att de skriver 6900xt i tweeten, var har du fått tag på den?? 😉

Permalänk
Skrivet av CpTiger:

Sweet, men lite kul att de skriver 6900xt i tweeten, var har du fått tag på den?? 😉

Felskrivet, är en Msi 6800 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av CpTiger:

Sweet, men lite kul att de skriver 6900xt i tweeten, var har du fått tag på den?? 😉

Bilden i tweeten säger 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av RogueJuan:

Felskrivet, är en Msi 6800 XT

Yes, jag såg det på bilden med specs. Tyckte bara det var lite kul med felskrivningen då 6900xt inte ens är släppt...