Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SaYn-
Jag är mästaren på tabbar .. ingen slår mig ..

allt började när jag föddes.. och allt gick åthelvete för mina kära föräldrar.. och andra människor i min omgivning...

men det ska jag inte skriva om nu,,

Tabbe med datorlåda nr .1.

Kopplade i 12-13 fläktar på mitt k7 modekort med en prolle på 1ghz ... la la la.. jag vet inte vad som hände.. men nätagget prollen grafikortet och självklart modekortet fick bytas.. som tur är så hade jag garanti kvar 1 månad på dom delarna.. jag hade lös köpt dom från jme .. 3 månader utan dator .. SERVICE SNÄLLA ?!

Tabbe nr 2 ..
Wiie nu är det DREAMHACK Winter 28november ..(ny dator) LaLaLa. alla vet hur lycklig man är.. . min kära vän hade kört en liten snabb scarvning på några 12v fläktar som satt ovanpå mitt nätagg ... iallfall så hade jag införskaffat snygga led fläktar.. ow.. instalera snabbt. .. drog ut allt som var scarvat o placerade (idioten som jag är är är det ström i datorn) alla små sladdar i en fin liten hög på nätagregaten .. såfort skitet landade på nätaggregatet fick jag en ljusbåge på 20 cm : D in i armen .. så mycket har jag aldrig skrattat.. älskar dreamhack..

Tabbe total nr 3
har en stor jevla ventilationsfläkt som kör på 230v står bara inne i rummet o snurrar.. snabbt.. himmla tyst faktiskt .. metall : D den är sjukt dåligt scarvad för nån vecka sen fick jag känna hur den känner sig varje dag.. jag älskar jordfelsbrytare lika mycket som jag älskar dreamhack ...

tabbe total nr 4 INTE MITT FEL
mhh switch .. jord.. en idiot's lådas baksida strömförande.... capslad nätvekrsladd till switchen ... jag pelar på jorden på och rör då hans baksida igenom en nätverksladd ... pang :*] förbannad blir jag.. en kompis rycker ut elsladden ur swithcen
då skricker jag -Nu är du inte så jevla kaxig längre .. flyger på switch jäveln och får ännu en smäll.. min arm .. :*]
jag fattar absolut inte vad som har hänt.... elsaddjäveln var ju ute.. lala lanet passerar .. inte dreamhack .. men ändå lan..

slutet av lanet pelar idoten ner sin dator.. o får 1 st likadan smäll som jag från sin baksida.. och mysteriet är löst.. han gråter som en ko utan spenar.. och jag känner mig som en kung i tabbe träsket.. hurfan kan hans baksida vara strömförande (the x-files)

hehe sist men inte minst ska sätta in en ny fläkt+fläns (Zalman CNPS7000-CU, Socket 478) .. ska ha bort orginal flenset rycker lite 4%-146% våld .. och rycker av hela prollen .. vf min härliga 2.4 .. sitter som fastklistrad på mitt fläns.. jag har ryckt av det från modekortet.. lala .. jag hade tur.. det klarade sig
och det är jag glad över.. för annars hade min taskiga ekonomi blivigt sjukt elak..o börjar skricka namn eftermig i skolkorridorerna : /

chassin blir strömförande ibland när man inte kör på jordade kontakter till vägguttaget
en vän till mig har det så

Permalänk
Medlem

2 av 3 diskar bra upp i servern bockstavligen pga en felkopplad molex.
Lesset sne man blir då.

Permalänk
Medlem

Skulle montera bort min silent viking och slant med skruvmäjseln, moderkortet gick förstås sönder.

Visa signatur

Core 2 Duo T7200, 2048MB 667mhz, ATI x1700

Permalänk
Medlem

tja, det värsta var nog när jag råkade trycka ut en hel tub karlssons klister över moderkortets Cpu sockel och nordbryggan samt allt där mellan. Det värsta var att jag inte kom på det förrän några dagar efter då limmet torkat in rejält. Snacka om trubbel med att få bort CPUn och nordbryggan från det kortet

Citat:

satte ner näven på ett bord och såg inte att det låg en processor där, lämpligt nog med ben en uppåt.

20 böjda ben och nästa lika många hål i nävflatan.

hahaha, lol den var go den

Permalänk

Jag skulle mecka bort en kylfläns igår som satt på ett gammalt moderkort som jag hade liggandes. Det slutade med blodbad
Flänsen satt hårt som satan, så jag tänkte okej löser det sig inte med lite våld....SÅ BLIR DET MKT ! Tog i så jag sket på mig, då släpper flänsen och jag skär upp 3st fingrar på skiten. Den va vass som satan, stänkte tom upp på kinden hela högerarmen var täckt med blod. Usch har fett ond kan jag säga..men det såg värre ut än vad det var för man blöder ju så jävla mkt på fingertopparna.

VARNING ! FARLIGT ATT MECKA DATOR !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SaYn-

tabbe total nr 4 INTE MITT FEL
mhh switch .. jord.. en idiot's lådas baksida strömförande.... capslad nätvekrsladd till switchen ... jag pelar på jorden på och rör då hans baksida igenom en nätverksladd ... pang :*] förbannad blir jag.. en kompis rycker ut elsladden ur swithcen
då skricker jag -Nu är du inte så jevla kaxig längre .. flyger på switch jäveln och får ännu en smäll.. min arm .. :*]
jag fattar absolut inte vad som har hänt.... elsaddjäveln var ju ute.. lala lanet passerar .. inte dreamhack .. men ändå lan..

slutet av lanet pelar idoten ner sin dator.. o får 1 st likadan smäll som jag från sin baksida.. och mysteriet är löst.. han gråter som en ko utan spenar.. och jag känner mig som en kung i tabbe träsket.. hurfan kan hans baksida vara strömförande (the x-files)

därför det brukar stå på vissa saker "skall anslutas till jordat uttag om datorn kopplas till nätverk".. står iofs inte på så många nya datorer men har sett det på gammla saker

Permalänk
Inaktiv

Vet inte om det är tabbe eller inte. Men jag var på ett forum för teknik och fysik och skrev "Jag har hört talas om en stirling motor och att denna skall fungera i ett slutet system..." Jag ville bara veta principen för en sådan och inget annat.
Men detta resulterade i en vild debatt mellan tekniker, fysiker och andra som hade olika uppfattningar om vad ett "slutet system" var och efter en månad var de tvungna att stänga forumet för att det urartade med hot, spam och hotfulla e-mail mm.
Som tur var finns millitären som förklarade detta för mig.

Vist är tekniker bra, men skall nått bli gjort får man kalla in millitären

Permalänk
Medlem

En mindre kunnig kompis ringde till mig, hans dator gick inte att stänga av på knappen.
Jag sa till honom att han skulle stänga av på knappen där bak, så han kröp ner bakom datorn, och pillade på rätt knapp (trodde han)...
Där small hans nätagg rakt i ansiktet på honom :D... skojja om han blev förvånad eller!

Visa signatur

854T

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tonka
En mindre kunnig kompis ringde till mig, hans dator gick inte att stänga av på knappen.
Jag sa till honom att han skulle stänga av på knappen där bak, så han kröp ner bakom datorn, och pillade på rätt knapp (trodde han)...
Där small hans nätagg rakt i ansiktet på honom :D... skojja om han blev förvånad eller!

hahha den va fin

Permalänk
Medlem

Minns inte riktigt vad som hände, men tabbe var det...
På ett lan för inte så länge sedan så var jag tvungen att formatera om min hårddisk... Så jag gör så, och sedan pluggar jag ur den, och kollar om det var nåt fysiskt fel på den. När jag sedan försöker plugga in den igen, så funkar det inte... IDE kabeln vill ju inte in, så jag trycker som FAN! Efteråt så kollar jag varför, och då ser jag, att det var FEL KABEL! JAg har nu brutit av en pinne på baksidan av hårddisken, och blir tvungen att spendera ett antal veckor utan dator

Permalänk

Hade en 220volts, 30watts, 120mms-fläkt till att blåsa in kalluft i rummet.. skall flytta den, men sätter ett finger i den (när den är igång) och det slutar i ett mindre blodbad.. :/

Permalänk

Kommer inte på någon kul tabbe jag gjort just nu men kommer väl ihåg när Sundelin på forumet skulle ta loss sin Prometia och prollen och sockeln hängde med, det var något att garva åt

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tonka
En mindre kunnig kompis ringde till mig, hans dator gick inte att stänga av på knappen.
Jag sa till honom att han skulle stänga av på knappen där bak, så han kröp ner bakom datorn, och pillade på rätt knapp (trodde han)...
Där small hans nätagg rakt i ansiktet på honom :D... skojja om han blev förvånad eller!

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Visa signatur

Intel Core2Duo E6400 2.13ghz @ 3.4ghz | Asus P5B-Deluxe | 3GB Corsair TWIN2X PC2-6400 | Gainward 8800GT @ 700 mhz / 2100 mhz |

Permalänk
Medlem

Hmm, jag tabbar mig inte, jag är perfekt

Nä, seriöst... Kommer faktiskt inte på nåt allvarligt, förutom formaterade fel disk i höstas

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Jag har gjort en som retade mej rejält.
Det var så att mina hdd hade blivit sjuk och det hade nog tagit 4 veckor innan vi hade fixat den. Sen när jag får tillbaka den är jag så glad men då händer den.
Jag kopplar i den i datorn medans datorn var på och *poff* sa det och hela datorn slockna.
Sedan var det bara att skicka tillbaka den och få ut en ny på garantin. Så då fick jag vänta 4 veckor till.

Visa signatur

|< #1 Fisken i valnötslådan kände lusten att suga tomater på arbetet >|
|< #2 Bögens lutfisk suger torrt i skafferiet >|

Permalänk
Medlem

När vi höll på att bygga en datasal i våran skola körde vi typ 12 datorer, en stor hp skrivare, en tv,en video, 1 cd-rom torn, 1 dvd-torn, 1 32switch och en nätverkskamera på 2 st eluttag provisoriskt efter som vi inte hade någon ström i skenorna på väggen än. Allt gick på massa grenkontakter som var kopplade fram å tillbaka åt alla de håll. Iaf så ville jag lyssna på lite musik så jag gick och hämtade en cd-spelare och satte i den i en grenkontakt.

Hör då ljudet av att alla datorer dör, allt ljus slocknar i halva skolan och en jävla massa brand-dörrar slår igen.
Bara att gå och leta efter vaktmästaren så han kan pilla lite i elskåpet.

Det var ju inte första gången det hände heller så det tog typ 20 sec så kom det massa tanter från expeditionen som undrade vad vi hade gjort.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Någon corecrush har man väl lyckats med
Ganska mycket den vanliga historien misstänker jag, en gammal athlon och en gammal orb. Lite trögt att trycka fast den. Kör på principen om vilja, våld och vaselin varpå processorn går i fem bitar. Mycket skickligt

Permalänk
Medlem

Skulle koppla in min 80 mm fläkt i en molex kontakt med bara 2 lösa sladdar och den molexen va på en sladd som även gick till min fina 40 gb maxtor. av nån konstig anledning vek sig + och snuddade - och då började det lysa lite fint om hårddisken och sen kom det rök utan dator i 1 vecka

Permalänk
Medlem

Hade sågat till flänsar från en slot-1 celeron för att använda dessa på grafikkortets minnen. Jag vill kolla om det passar bra och provar medans datorn är igång.
"Funkar ju bra det här" *testa* *slinta* = ljusbåge och en skärm som sedan dess inte fungerar i upplösningen 800*600. Grafikkortet funkar dock än i dag.

Hade en gång ett Gigabytemoderkort som på revision 1 inte hade de fyra hålen runt sockeln. Jag hade rev 1.1 som hade hålen där, men det såg inte jag så jag jagade världen över efter ett vattenblock med clip-fäste bara för att upptäcka de där förbannade hålen när jag skulle montera in skiten.

Monteringen gick för övrigt skitdåligt... jag tänkte inte längre än näsan räckte vilkt resulterade i att jag inte satte på blocket alls. Vips, en Xp2200+ åt skogen. Jag tror till en början att moderkortet kräven readout på fläktkontakten för att starta och byter blocket mot min fläns&fläkt. Funkar fortfarande inte och när jag skall montera lös flänsen slinter jag med mejseln och pajjar moderkortet också!

Men men, db.com bytte ut produkterna åt mig

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk
Medlem

Hmmm...

Tabbe: Skulle hotflasha ett av mina gamla mb som min kompis hade lånat samt pajjat.
Pillar loss kretsen på båda korten.... säter dit den som ska flashas. Nån sekund senare så har jag en fin blåsa på fingret, "WTF" tänker jag. Ahapp bara att att återställa allt iom att det inte funka...
Sätter tebax orginal kretsen på mitt fungerande mb och försöker starta, ingenting funkade tittar på mb och ser att klistermärket på bios börjar bubbla.
Hade lyckats ha sönder en bana under kretsen som kortslöt hela mb, som inte gick att laga.

Mental note: Ha rätt verktyg när man ska pilla loss kretsar och inte försöka använda en mejsel.

tabbe nr 2:
Ska sätta på ny pasta på min T-bird 1 ghz då jag ska sälja den och moderkortet.
Efter lite möda får ja loss flänsen, smetar ut lite pasta. Nu kommer problemet, att få tillbaka den visade sig vara helt omöjligt. Nästan iaf tryckte o bände, "Tvang-kras" lät det precis när jag får fast bygeln.
Det jag gjorde när den äntligen fastna var att slinta o slå till flänsen som inte satt så stadigt då jag pillat bort kuddarna på cpu:n.

Lärdom: Core crush. Samt låt bygeln sitta åt rätt håll även om det är trångt i lådan. Mer våld är inte alltid rätt lösningen ibland. =/

tabbe nr 3: Klockade burken som står i signen med mitt dåvarande Codegen 300 wattare. Testar och kommer upp i 1900 tar en screen innan jag slänger igång Cpu burn, därpå slocknar datorn och en härlig blixt slår ut från agget.

Lärdom använd ordentliga agg när ni ska klocka.
Sitter med ett högljutt Q-tec 550 agg nu. =/

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

Jag har inte gjort några fatala misstag med datorer, i alla fall inget som leder till totalförlust.

Däremot hände en kul grej (ej datorrelaterad) på jobbet nu i veckan:

Efter montering ska produkterna vi tillverkar funktionstestas. I detta test ingår ett antal spänningsmätningar på några testpunkter. En punkt sitter så till att man lätt riskerar att kortsluta matning mot närliggande skruv. Givetvis lyckas jag med detta och belönas med ett mindre fyrverkeri och att PSU:n stängde av (bra test av kortslutningsskyddet). Allt fungerade efteråt och mätpunkten var inte synbart bränd, så där hade man tur. Att byta kortet där mätpunkterna finns är inte roligt eftersom det krävs en del demontering.

En annan klassiker på jobbet är om någon råkar ansluta 230 V till 115 V PSU. Pang..

Permalänk
Medlem

vid datorn.. well sitter för mycke _vid_ den :/

Permalänk
Medlem

jag har lyckats att spilla saft på en polares dator och spillt saft på mitt tangentbord o mus

Visa signatur
Permalänk
Medlem

sabbat ett antal ide-kablar

Visa signatur
Permalänk

jag har nog inte gjort något stort misstag. Inte kopplat i grafikkortet ordentligtg en gång, men det blev inga fel. Nej jag kommer inte på något annat för tillfället, om jag kommer på nåt så skriver jag.

Men pappa gjorde en tabbe en gång, han skulle flasha BIOS och han sa till mig att det är viktigt att läsa noga vad som står på skärmen. Så fixar han några grejer och sedan kommer frågan om han verkligen vill flasha och han trycker ja. Då hade han missat något lite längre upp och det blev helt fel. Helt svart när han starta upp den Då var det bara att sticka till hans jobb och programmera om kretsen och sedan trycka tillbaka i datorn. Funka perfa

Visa signatur
Permalänk

Hm få se nu, Pajjat ett antal gamla 486or på den tiden då dom existerade.
Core Crush på en Duron 800 samt stampat en skruvmejsel rätt igenom ett moderkort, bränt några hårddiskar. tappat en skärm i backen, slagit sönder mus/tgb pga agressivitet när det går dåligt. Hm vad mer, äh kommer inte på nått mer men mer saker har man ju råkat klanta till ordentligt heh

Visa signatur

i5 3570k _ 16GB _ Fractal Design Define R4 _ GTX 680 och två skärmar.

Permalänk
Medlem

Ah, kommer ihåg hur dataansvarige på min mosters jobb skulle stoppa i en diskett (det här var ett bra tag sen).
Hon stoppade in den i ett fläktgaller och datorn brinner upp. Och det var ingen liten kontorsdator direkt..

Sen kommer jag ihåg hur jag hjälpte vår dåvarande dataansvarige att ta bort filer i windows 3.1

Undrar vad som krävdes för att bli dataansvarig på den tiden

Permalänk

En ny tabbe som jag lyckade utföra fö ett tag sedan:

Jag hade bett en kompis att ladda ner en film åt mig. Problemet var att han inte hade nån brännare så jag tog med min och installerare den i hans dator. Allting gick finfint men jag var tvunden att ta ur hans cd för att inte sladden räckte till båda. Jag brände ner det jag skulle ha på en skiva och tog ur min brännare. sen när jag skulle trycka tillbaka IDE sladden till hans gamla cd så tyckte jag att det gick lite trögt men ja tryckte till och den satt där. Sedan när jag startade datan så hittade den ingen cd. Jag tänkte att jag tar bort iden och sätter dit den på nytt. Jag tar bort sladden och märker varför det gick trögt. Jag hade lyckats böja två av stiften på hans moderkort. Han hade nämligen ett gammalt moderkort som inte hade skydd runt så jag hade satt sladden snett. Men nu verkar det som om han fått igång den igen.

Permalänk

Jag grubblade i nästan 2 dagar över varför min diskettstation betedde sig snepippat. Det visade sig att kabeln till den satt upp och ner. Riktig klassiker Men 2 dagar liksom!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Jag minns så väl när jag fick min första hårddisk som jag köpt via internet.
När jag fick den blev jag så glad att jag bokstavligen tryckte fast den på plats. Sen när jag startar datorn vägrar han hitta min nya hårddisk. Jag kollar då lite noggrannare hur jag satt fast den. Självklart hade man satt in IDE kabeln uppochner, och då förstört en pigg. Vart hur lessen som helst, (Det var ju trots allt min första hdd, och jag var inte så gammal). Med gråten i halsen lyckades jag löda tillbak pinnen. Sen dess har jag alltid tagit det lite lugnare

hmm gjorde likadant med min gamla 20gb hd som satt i min gamla dator. Skulle ju ha över den i den nya.. hade tydligen lyckats sätta ide'n på fle håll ett par gånger sista gången blev när jag stoppa in den i den nya datorn (jag tror disken var nån skum som man inte visst vilket håll ide'n skulle va på ) så pinnen åkte hela vägen in i resten av disken.. oops tänkte jag. Kollade runt lite på den, skruvade upp kretsen (ja inga såna garantilappar satt ivägen hehe) löda fast pinnen och slängde in disken.. nää hittar i bios och enhetshanteraren.. men ack..:P synd att man hade lite grejjer på den oxå..
Köpte en ny disk, men tills den kom lyckas moderkortet pajja.. ja ingen dator alls då

Visa signatur

You can't tell the bottom from the top...