Nybyggd dator vägrar starta, vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator vägrar starta, vad kan vara fel?

Tjena!
Drog idag igång byggandet av min nya dator med förhoppningen att det skulle bli en smärtfri historia, givetvis blev inte så fallet.
Tyvärr vägrar datorn att starta, när jag trycker på powerknappen så drar GPUn igång för fullt med på både och fläktar, det är dock det enda. Chassifläktar och CPU fläkt snurrar i 1-2sekunder för att sedan stanna, jag får ingen bild på skärmen heller. Det enda som händer är alltså att grafikkortet drar igång samt att inkopplat tangentbord och mus börjar lysa. Ingen av moderkortets QLeds lyser för att indikera vad som är fel heller.. Både moderkort och gpu lyser när datorn är avstängd så det verkar som att grejerna får ström som de ska.
Komponenter är följande:
Moderkort: Asus ROG Strix b550-5 GAMING
Processor: AMD Ryzen 5 5600x
Minnen: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz
GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING
PSU: Corsair RM750x 750W v2

Vad jag gjort är följande: Kontrollerat fläkt och PSU kablar så att allt sitter i rätt. Jag har även uppdaterat BIOS på moderkortet till senaste tillgängliga för att det ska bli kompatibelt med CPUn, dock kan jag tyvärr ej bekräfta att det lyckats då jag ej får bild och kan komma åt bios osv, men för att vara säker har jag flashat 2 ggr med olika usb stickor.

Har inte en aning om vad som kan vara fel, någon som känner igen felbilden eller har en idé om vad som kan vara orsaken?

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Prova flytta runt på ram stickorna och köra dom var för sig.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kolla så alla kablar är ordentligt isatta, samt att ingen fläkt är blockerad av kabel eller dylikt. En fläkt som inte snurrar kan leda till att datorn inte startar.

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk

Har du följt manualen till moderkortet vid montering av alla kablar? Känns som om problemet kan vara relaterat till det.

Di borde åtminstone komma in i BIOS. Om inte så kontrollera minnena och även så att CPU samt dess kylning är ok och fungerar.

Sedan finns det ju folk som har otur att någon hårdvara är defekt och ställer till bekymmer. Har själv aldrig haft några problem med de burkar jag byggt och jag läser manualerna varje gång för stt vara på säkra sidan att allt ska sitta rätt.

Komplettering
Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Kan även vara så att moderkortet har "för gammalt" BIOS/UEFI för den valda processorn. Då kan det bete sig på detta vis.

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Kan även vara så att moderkortet har "för gammalt" BIOS/UEFI för den valda processorn. Då kan det bete sig på detta vis.

Han skrev att BIOS är uppdaterad.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Ta ett kort in i burken så vi får se, gärna så högupplöst som möjligt!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Han skrev att BIOS är uppdaterad.

Kan ändå vara problemet. Gäller att kontrollera att aktuell processor stöds.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar hittills! Nu har jag lite att testa när jag kommer hem från jobbet ikväll!

Skrivet av NisseG91:

Ta ett kort in i burken så vi får se, gärna så högupplöst som möjligt!

https://imgur.com/a/OqlT405
Försökte ta tydliga bilder, här är en på över respektive nedre halvan av moderkortet.
Om något är svårt att tyda så fråga så säger jag vad jag kopplad dit

Skrivet av ehsnils:

Kan ändå vara problemet. Gäller att kontrollera att aktuell processor stöds.

Moderkortet ska stödja min processor om man uppdaterar BIOS, vilket jag gjort både innan samt efter CPU sattes i. Då jag dock ej får bild på skärm så vet jag inte hur jag ska kontrollera att BIOS uppdateringen har lyckats. Hur ska jag kontrollera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reazzor:

Tack för alla svar hittills! Nu har jag lite att testa när jag kommer hem från jobbet ikväll!

https://imgur.com/a/OqlT405
Försökte ta tydliga bilder, här är en på över respektive nedre halvan av moderkortet.
Om något är svårt att tyda så fråga så säger jag vad jag kopplad dit
Moderkortet ska stödja min processor om man uppdaterar BIOS, vilket jag gjort både innan samt efter CPU sattes i. Då jag dock ej får bild på skärm så vet jag inte hur jag ska kontrollera att BIOS uppdateringen har lyckats. Hur ska jag kontrollera?

Tagit ut batteriet ett tag?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Inaktiv

En sån här gång är de värt att lägga lite extra pengar på ett moderbord med en display som visar felkoder, jag har alltid köpt såna och de har hjälpt oerhört mycket, de går snabbt att felsöka, mitt senaste bygge var de mina ram minnen som inte lirade ihop med min Ryzen CPU och de skulle jag aldrig ha kunnat veta om jag bara haft ett moderbord utan någon display som visar felkod, är oerhört bra och värt varenda krona.

Kan vara minnet som strular, jag köpte Ryzen specifika ram minnen till min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Tagit ut batteriet ett tag?

Der har jag inte, bara plocka ut när datorn är strömlös i npgra minuter sedan i igen? Något särskilt att tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reazzor:

Der har jag inte, bara plocka ut när datorn är strömlös i npgra minuter sedan i igen? Något särskilt att tänka på?

Ut med elkabel, ut med grafikkort om du ej kommer åt batteriet, av med batteriet någon minut, tryck på start knappen för skojs skull, sätt i batteri.
Uppe i högra hörnet finns dock leds som säger:
BOOT
VGA
CPU
DRAM
https://images.anandtech.com/doci/15850/ASUS%20Strix-E%20%286%29.jpg
Ingen av dessa som lyser?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Ut med elkabel, ut med grafikkort om du ej kommer åt batteriet, av med batteriet någon minut, tryck på start knappen för skojs skull, sätt i batteri.
Uppe i högra hörnet finns dock leds som säger:
BOOT
VGA
CPU
DRAM
https://images.anandtech.com/doci/15850/ASUS%20Strix-E%20%286%29.jpg
Ingen av dessa som lyser?

Blir att testa det när jag kommer hem!
Nej har hållt koll på dem men ingen har lyst, inte heller höe jag några "pipljud " vid uppstart som ska kunna agera felkod

Permalänk
Medlem

Uppe till vänster på första bilden ser det ut som om det är två 4-poliga kontakter, borde vara matning till CPU. Kolla att de är korrekt ipluggade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reazzor:

Tack för alla svar hittills! Nu har jag lite att testa när jag kommer hem från jobbet ikväll!

https://imgur.com/a/OqlT405
Försökte ta tydliga bilder, här är en på över respektive nedre halvan av moderkortet.
Om något är svårt att tyda så fråga så säger jag vad jag kopplad dit
Moderkortet ska stödja min processor om man uppdaterar BIOS, vilket jag gjort både innan samt efter CPU sattes i. Då jag dock ej får bild på skärm så vet jag inte hur jag ska kontrollera att BIOS uppdateringen har lyckats. Hur ska jag kontrollera?

Ser ut som du stoppa i fel 4'a pinnars kontakt till din processor tror den du vikt åt sidan är den som ska i kontakten inte 100% på det

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reazzor:

Blir att testa det när jag kommer hem!
Nej har hållt koll på dem men ingen har lyst, inte heller höe jag några "pipljud " vid uppstart som ska kunna agera felkod

Som tidigare nämnt, nog du som kopplat fel kabel/kablar till CPU Power. Dubbelkolla detta först.
Den "vänstra" ska sitta för båda. Den högra ska bort helt

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Skulle ta ut 4pins power från moderkortet helt, den behovs inte. Dubbelkolla 12pin, samt dubbelkolla att det är inte pcie sladd som är inkopplad i moderkortet...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Som tidigare nämnt, nog du som kopplat fel kabel/kablar till CPU Power. Dubbelkolla detta först.
Den "vänstra" ska sitta för båda. Den högra ska bort helt

Tack!

Ska kolla på era förslag när jag är hemma inom timmen. Jag har ju portarna däruppe är ju 8pin + 4pin. Den vänstra kabeln har bara 8 så förstår inte hur jag ska sätta den över båda?

Permalänk
Medlem

Vet inte vilken ordning du gjort saker i. När uppdaterade du bios, det första du gjorde? Hur uppdaterade du bios utan att kunna se något, eller har du från början kunnat komma in i bios med bild? Beroende på kan det ju lika gärna vara en biosuppdatering som gått fel.

Du har ju på sidan 56 här hur du kan fixa en korrupt uppdatering av bios. Du måste döpa om bios-filen med ett verktyg om jag läser rätt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Vet inte vilken ordning du gjort saker i. När uppdaterade du bios, det första du gjorde? Hur uppdaterade du bios utan att kunna se något, eller har du från början kunnat komma in i bios med bild? Beroende på kan det ju lika gärna vara en biosuppdatering som gått fel.

Du har ju på sidan 56 här hur du kan fixa en korrupt uppdatering av bios. Du måste döpa om bios-filen med ett verktyg om jag läser rätt.

Uppdaterade bios genom föjande instruktioner: https://www.asus.com/support/FAQ/1038568/
En gång innan jag satte i något annat än ström till moderkortet.
2 gånger till med 2 olika usb stickor efter att alla komponenter sattes in

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEADushka:

Skulle ta ut 4pins power från moderkortet helt, den behovs inte. Dubbelkolla 12pin, samt dubbelkolla att det är inte pcie sladd som är inkopplad i moderkortet...

Sladdarna till moderkortet står det cpu på så det ska stämma.
Vad menar du med 12pin?
Har 24pin (den stora) samt 8pin och 4pin uppe till vänster.
Tar jag ut 4 pinen så blir det ingen skillnad, övem växlat vilken halva av den andra 8pinnen som sitter i 4pin slotem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reazzor:

Sladdarna till moderkortet står det cpu på så det ska stämma.
Vad menar du med 12pin?
Har 24pin (den stora) samt 8pin och 4pin uppe till vänster.
Tar jag ut 4 pinen så blir det ingen skillnad, övem växlat vilken halva av den andra 8pinnen som sitter i 4pin slotem

Med 12 pin syftade jag på 24pin, sorry för missledande. Utifrån din beskrivning det är antingen psu, då systemet stängs av vad jag förstår. Eller bios som sitter snett, eftersom du inte ens får felkoder. Men vad vet jag... Bara gissningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reazzor:

Uppdaterade bios genom föjande instruktioner: https://www.asus.com/support/FAQ/1038568/
En gång innan jag satte i något annat än ström till moderkortet.
2 gånger till med 2 olika usb stickor efter att alla komponenter sattes in

Du har skrivit att du har ett moderkort som heter: Asus ROG Strix b550-5 GAMING
Det finns inget sånt moderkort. Är det en typo? Bara funderar på om du flashat rätt bios.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Du har skrivit att du har ett moderkort som heter: Asus ROG Strix b550-5 GAMING
Det finns inget sånt moderkort. Är det en typo? Bara funderar på om du flashat rätt bios.

Stämmer! B550-f ska det stå, har dubbelkollat modellen vid hömtning av bios.
Har gjort framsteg, tog ut gpu och batteriet på moderkortet i 5minuter sedan satte i båda bitarna och nu drar alla fläktar och allt igång som det ska! Får dock ingen videosignal till skärmen. Några idéer?
Kan det vara så att jag måste använda en av dp portarna då jag ej fått in drivrutiner osv ännu? Isf får jag dra fram en skärm med displayport

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med mitt ASUS HERO VIII, har du möjlighet att flasha bios med AGESA? 2 knappar på baksidan? Fick flasha genom att hålla in BIOS knappen i 3 sek sen stog datorn i säkert 15 minuter.

EDIT, tryck även CMOS knappen innan.

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reazzor:

Stämmer! B550-f ska det stå, har dubbelkollat modellen vid hömtning av bios.
Har gjort framsteg, tog ut gpu och batteriet på moderkortet i 5minuter sedan satte i båda bitarna och nu drar alla fläktar och allt igång som det ska! Får dock ingen videosignal till skärmen. Några idéer?
Kan det vara så att jag måste använda en av dp portarna då jag ej fått in drivrutiner osv ännu? Isf får jag dra fram en skärm med displayport

Snurrar fläktarna normalt eller runt max hastighet? Har du ram isat också? Testad med bara en sticka? Testa med dvi kabel istället för att utesluta kabelproblem med?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEADushka:

Snurrar fläktarna normalt eller runt max hastighet? Har du ram isat också? Testad med bara en sticka? Testa med dvi kabel istället för att utesluta kabelproblem med?

Svårt att svara på om dem snurrar normalt eller maxhastighet, inte öga nog för att se skillnaden, dem snurrar dock allihopa vilket dem inte har gjort tidigare.
Grafikkortet har ingen dvi port men testa alla hdmi och alla dp portar.
ska testa med endast en sticka genast

Permalänk
Medlem
Skrivet av frunten:

Hade samma problem med mitt ASUS HERO VIII, har du möjlighet att flasha bios med AGESA? 2 knappar på baksidan? Fick flasha genom att hålla in BIOS knappen i 3 sek sen stog datorn i säkert 15 minuter.

EDIT, tryck även CMOS knappen innan.

Har flashat kortet 4gånger nu så tror inte det är felet förutsatt att flashningen har lyckats. Urspungliga problemet är dock löst. Nu drar alla flältar osv i datorn igång, får dock ingen bild på skärmen .
Det verkar dock som att skärmen kånner av datorn då den växlar källa till displayport och tbx till hdmi när jag växlar kabel. Men kommer ingem bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEADushka:

Snurrar fläktarna normalt eller runt max hastighet? Har du ram isat också? Testad med bara en sticka? Testa med dvi kabel istället för att utesluta kabelproblem med?

Testat båda stickorna 1 och 1 nu i rekommenderad slot men verkar inte gå.
Skärmarna verkar känna av datorn dock då "no signal försvinner från bilden när jag slår på datorn, däremot är bilden kolsvart