Permalänk
Medlem

Ny dator död =(

Byggde ihop min nya burk i helgen, den har fungerat fint fram tills nu ikväll, använde datorn ikväll och när jag sedan satte mig vid den igen så var den död. Datorn är igång men skärmarna tänds inte upp, varken tgtbord eller musen tänds heller...

Testade ett antal omstartsförsök men det händer inget mer än att ena skärmen tänds från standbyläget för att säga No signal och sedan slockna igen, Onknappen på chassit tänds och fläktarna går som de ska.
Plockade bort alla kablar och öppnade upp lådan, kände på alla komponenter och kablar, resetade även CMOS som man skulle göra genom att kortsluta två pins på moderkortet med en skruvmejsel eller dylikt men inget av detta hjälpte.

Dumma i detta fallet är att jag köpt komponenterna på olika ställen för att få ner totalkostnaden, cpu (i7-10700k), moderkort (Asus Z490-P), ram (Corsair Vengeance LPX 32gb 3600mhz) och SSD (Samsung 970 Evo Plus 1TB) köpte jag från Amazon.se. Chassit (Fractal Design C), PSU (Corsair RMX750) och en lagringdisk köpte jag på Netonnet. GPU kör jag mitt gamla RTX2070 som får leva med ett tag till.

Misstänker själv att det är moderkortet som har gett upp, funderar på om man skulle köpa ett nytt från Netonnet, startar datorn då så har man returrätt på Amazon... Eller är det något annat som är troligt att det har gett upp? Skulle ram eller CPU vara kass så borde jag väl ändå komma fram så att jag kan komma in i BIOS??

Tacksam för hjälp, skulle ju helt klart vilja ha igång min dator igen till julledigheten kommer så man kan spela lite med barnen.

Mvh André

Visa signatur

i7-10700k | Asus z490-p | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | GPU 2070 | Corsair RM750xv2 | Intel 970 EVO M2 1TB | 4TB Ironwolf | Fractal Design C | Acer Predator 27" 1440p IPS 165hz

Permalänk
Medlem

Kan vara cpun läs min tråd på min profil. Och testa ta ut grafikortet och sätt i igen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Define R6 Kyling: Corsair h150i Pro 360 Cpu: 9900k
Mb: Gigabyte Aourus Master z390 Gpu: 1060 6gb
Ram: 16gb Gskill Trident Z Psu: Seasonic focus+ 750w gold

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att testa ramstickorna (antar du har minst 2 stycken?), 1 åt gången.

Sen grafikkortet, genom att köra med den integrerade grafiken. Alltså plocka ur det, koppla in skärmen
via HDMI på moderkortet.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

När jag fick lite såna problem var det för att jag satt ramminnenas hastighet för högt, så testa dra en bios reset och gör som orginallinus tipsat och köra med en sticka i taget.

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Tack för Era tips, har provat dem alla men åkte också inom Netonnet igår och köpte ett nytt moderkort och CPU, testade att byta moderkortet och då small datorn igång direkt! Så det blir en retur av moderkortet till Amazon också kör jag vidare på kortet från Netonnet.

@Cyberspace, jag köpte 3600mhz minnen och för att få den hastigheten så satte jag den frekvensen manuellt i BIOSinställingarna direkt när jag installerade datorn från början, funkade fint i 6dagar så det borde väl gått snett direkt OM jag hade gjort fel där(vilket jag är väldigt övertygad om att jag inte gjorde). Nu med nya moderkortet i burken så har jag INTE ändrat hastigheten på ramminnena utan de går typ i 2133mhz, kommer köra så nu någon vecka och se!

Visa signatur

i7-10700k | Asus z490-p | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | GPU 2070 | Corsair RM750xv2 | Intel 970 EVO M2 1TB | 4TB Ironwolf | Fractal Design C | Acer Predator 27" 1440p IPS 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pio81:

@Cyberspace, jag köpte 3600mhz minnen och för att få den hastigheten så satte jag den frekvensen manuellt i BIOSinställingarna direkt när jag installerade datorn från början, funkade fint i 6dagar så det borde väl gått snett direkt OM jag hade gjort fel där(vilket jag är väldigt övertygad om att jag inte gjorde). Nu med nya moderkortet i burken så har jag INTE ändrat hastigheten på ramminnena utan de går typ i 2133mhz, kommer köra så nu någon vecka och se!

Ställer man in själv så börjar man med minnenas timing (latency) och spänning (volt) innan man ens drömmer om att höja minnenas hastighet (frekvens) så man börjar från rätt ställe. Siffrorna finns på tillverkarens och vissa butikers hemsidor om dom inte står på själva minnena.

Använder man XMP profil (eller vad din dator kallar det) så ställer den in dom 3 sakerna men det har hänt att det blir nått fel men då kan man nollställa bios och försöka själv.