Grafikprestanda i Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

https://www.pcgameshardware.de/Cyberpunk-2077-Spiel-20697/Spe...

Skrolla en bit ned för riktigt bra cpu-tester i detta spel. 720p är just för att få fram flaskan, inget annat. En 9900k är ofta flaskan på ett 3090 även i 1440p har jag sett hos en del. Såpass bra gaming processorer som 2600 och 3600 är hopplöst akterseglade.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

För er som har AMD Ryzen processorer kanske ska undersöka detta lite?

Cyberpunk 2077 seems to ignore SMT and mostly utilise physical CPU cores on AMD, but all logical cores on Intel

EDIT:
Har skapat en patch som fixar detta åt en, här är länken.

Extrahera filerna direkt i huvudkatalogen för Cyberpunk 2077, kör "!CP2077_AMDPATCH.bat" och följ det som står i rutan. Jag tror (och hoppas) att filstrukturen är likadan hos både GOG och Steam versionerna. Har ingen aning om EGS däremot.

Ha i åtanke att jag bara kan garantera att patchen fungerar på v1.04 som är nuvarande, släpps det nya versioner senare så bör man kolla upp om detta fortfarande är aktuellt.

EDIT -BUT WAIT THERE'S MORE-:
Finns tydligen fler saker man kan göra för att potentiellt uppnå stabilare gameplay,

Sistnämnda ska tydligen redan inkludera AMD patchen som jag nämnde innan denna edit, men inget som jag kan bekräfta då jag har en Intel. Innehåller även en till fix som tydligen ska gynna både AMD och Intel däremot.

Med allt detta fixat så tror jag att det märks att det är lite stabilare, lite mindre ryck osv. Jag kör just nu 4K 60FPS och min CPU är absolut gränsfall att inte flaskhalsa i det flesta scenarion, men jag kan tänka mig att dessa optimeringar gör nog större nytta för dem som siktar på 80-100+FPS vare sig upplösning.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Ett nytt problem som jag inte kommer ihåg att jag upplevde igår, händer när jag trycker på Skip Ahead i konversationer:
https://i.ibb.co/2sJNzTn/lagg.png

Rätt säker på att det ska vara så. Den "spolar fram" konversationen.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

Rätt säker på att det ska vara så. Den "spolar fram" konversationen.

Precis, det är väl en glitchig effekt som är medveten.

Permalänk

Kan säga såhär; Sitter på 10900K och 3090 Strix OC @ 1440p med senaste Nvidia-drivrutinerna, och jag når aldrig 102/89 fps som graferna i detta testet visar. Snittar runt 55-60 och kör jag runt i citykärnan så snittar jag runt 30-40 fps max med DLSS.
Något är väldigt, väldigt fel. Har testat att dra ner inställningarna utan större förändring. Har läst massor av inlägg på Reddit från folk som har exakt samma problem med 3080/3090-kort. Är det någon som har en minsta aning vad detta kan bero på?

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Ett nytt problem som jag inte kommer ihåg att jag upplevde igår, händer när jag trycker på Skip Ahead i konversationer:
https://i.ibb.co/2sJNzTn/lagg.png

Skrivet av ronz:

Rätt säker på att det ska vara så. Den "spolar fram" konversationen.

Skrivet av anon242437:

Precis, det är väl en glitchig effekt som är medveten.

Ingen av er uppvuxna på 80-90 talet?
Såg alltid ut så när man spolade fram/bak video band

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perra2001:

Kan säga såhär; Sitter på 10900K och 3090 Strix OC @ 1440p med senaste Nvidia-drivrutinerna, och jag når aldrig 102/89 fps som graferna i detta testet visar. Snittar runt 55-60 och kör jag runt i citykärnan så snittar jag runt 30-40 fps max med DLSS.
Något är väldigt, väldigt fel. Har testat att dra ner inställningarna utan större förändring. Har läst massor av inlägg på Reddit från folk som har exakt samma problem med 3080/3090-kort. Är det någon som har en minsta aning vad detta kan bero på?

Spelet är nytt och behöver många fler patchar och optimeringar för att fungera riktigt. Nu vet jag inte om du minns, men det har alltid varit såhär med cd projekt reds spel tidigare, Witcher 1 var katastrof vid släpp, sedan kom en Enhanced edition några år senare och till och med den versionen behövde massa patchar. Witcher 2, likadant vid släpp men inte lika så illa. Witcher 3, massa buggar och problem, stod nästan enbart om alla problem folket hade med det spelet överallt, sen kom en slutlig versionen efter sjuttielva patchar osv. Just därför jag köpte alla dessa spel några år efter släpp och vissa som jag köpte tidigt lade jag på hyllan för att spela långt senare.

Samma sak nu, de gör som de alltid gjort, släpper ett buggigt spel och fixar det med tiden. Det kommer vara riktigt spelbart och bra när Enhanced Edition eller nåt sånt kommer till slut.

Permalänk
Medlem

Var ganska chockad releasekvällen över hur segt 1080ti:t kändes (1440p) men har till och med höjt inställningarna efter det, 40-50fps räcker med g-sync. Antar att ögonen behövde lite tid att vänja om sig från mer fps

Hade väl planerat att fortsätta jaga ett 3080 eller vänta på 3080ti men nvidias och intels arrogans gör mig för sugen på en ren AMD-burk. Det får bli nästa gen

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem

Har nu ca 5-6 timmar på min Xbox Series X. Det ser inte alls bra ut. Jag tycker till och med att Witcher 3 ser väldigt mycket bättre ut, för att jämföra med en snarlik produkt från samma producent.
Verkar som att det inte är speciellt hög upplösning, långt från ”4K”, och att det allra mesta är otroligt suddigt och smetigt. Jämför man med RDR2 som jag lirade på en Xbox One X så är det ju otroligt vad Rockstar fick till, och hur fatalt CDPR har misslyckats med det samma.
Kontrollerna; bara jag som upplever bilkörningen som lite väl klumpig?

När kommer ”next gen” upptaderingen, någon som vet? Funderar på att lägga spelet på hyllan tills dess.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perra2001:

Kan säga såhär; Sitter på 10900K och 3090 Strix OC @ 1440p med senaste Nvidia-drivrutinerna, och jag når aldrig 102/89 fps som graferna i detta testet visar. Snittar runt 55-60 och kör jag runt i citykärnan så snittar jag runt 30-40 fps max med DLSS.
Något är väldigt, väldigt fel. Har testat att dra ner inställningarna utan större förändring. Har läst massor av inlägg på Reddit från folk som har exakt samma problem med 3080/3090-kort. Är det någon som har en minsta aning vad detta kan bero på?

Det låter märkligt faktiskt då jag aldrig är ner till så låg fps med min setup (signatur) , tror jag såg en lägsta dip ner till 68fps igår under 3h session i stan, ligger runt 80 med allt uppskruvat på max inklusive RT på psycho med DLSS på quality, detta i 2560x1080. Om jag kör DSR på 3413x1440 och samma inställningar kan jag få ner fps till strax under 60 med dippar ner precis under 50.

Har du spelet installerat till en långsam lagring? Vid bilkörning jobbar streamingsystemet hårt från lagring och långsam lagring påverkar tveklöst fps, kör det från en gen3 nvme utan problem.

Kanske ska tillägga att jag kör via GOG galaxy

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perra2001:

Kan säga såhär; Sitter på 10900K och 3090 Strix OC @ 1440p med senaste Nvidia-drivrutinerna, och jag når aldrig 102/89 fps som graferna i detta testet visar. Snittar runt 55-60 och kör jag runt i citykärnan så snittar jag runt 30-40 fps max med DLSS.
Något är väldigt, väldigt fel. Har testat att dra ner inställningarna utan större förändring. Har läst massor av inlägg på Reddit från folk som har exakt samma problem med 3080/3090-kort. Är det någon som har en minsta aning vad detta kan bero på?

Kan vara så enkelt att din cpu och/eller ditt minne flaskar. Vilka minnen och vilken hastighet är dom satta i? Kolla med programmet cpu-z så ser du all information.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Så här ser FPS ut för mig med RT av & allt på max, motion blur, film grain & chromatic aberration avslaget, DLSS på quality i 2560x1080. Skulle jag köra utan RT skulle jag nog också köra utan DLSS eller möjligtvis DSR & DLSS för bäst bild vid lite lägre fps
Detta är också med icke moddad EXE fil så helt stock beteende för Ryzen med andra ord, med EXE mod kan man få spelet att nyttja alla kärnor oavsett fysiska eller logiska och i bägge CCDerna.

Tänk på att youtubes kompression fullständigt slaktar bildkvalitén, det är enorm skillnad mot originalklipp.

Här är samma ställe med samma inställningar fast med RT på max inklusive psycho. Det jag normalt faktiskt spelar med.

Möjligt att YT fortfarande bearbetar klippet för HD versionen just nu.

Har spelat in en längre slinga med åkande genom stan på motorcykel, är dock ett väsentligt längre klipp men finns det intresse kan jag såklart lägga upp det med, dessa kom upp då en del inte trott på de siffror jag talat om tidigare. Dessa också inspelat efter att systemet fått nå stabil full load temp. Betänk också att själva inspelningen sänker FPS en smula den med, speciellt när kortet är under maximal belastning.

Edit:
Slänger in en åktur genom stan, som sämst tror jag det droppade till ~80fps när man tjöta i telefon samtidigt som åkningen men i snitt betydligt högre. Här är det mestadels CPU bundet snarare än GPU, samma inställningar som tidigare & RT OFF för att se vart FPS landar för just mer CPU limiterad situation.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Skumt, ändrade hex-strängen för .exe - som jag gissade spelat det ingen roll då jag är rätt GPU-bound då jag kör allt ultra i 1440p native utan DLSS eller Fidelity FX fps target. Fick ingen ökat FPS - ligger runt 55-70 med (känns det som) väldigt stabila frametimes.

Men min cpu load enligt AMD's overlay gick från 32% vilken den varit på typ konstant tidigare till 45-50 i vissa situationer. Har inte kollat belastning per kärna, men är intressant att något ändrats men inget som tydligt påverkar FPS. Undrar om det är så enkelt att den laddar in saker i bakgrunden snabbare bara.

EDIT: Nopp, hade redan fel- märkte nu att inomhus och på ställen utan större utsikt får jag nu ibland uppåt 90+ fps, så taket är definitivt högre nu.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perra2001:

Kan säga såhär; Sitter på 10900K och 3090 Strix OC @ 1440p med senaste Nvidia-drivrutinerna, och jag når aldrig 102/89 fps som graferna i detta testet visar. Snittar runt 55-60 och kör jag runt i citykärnan så snittar jag runt 30-40 fps max med DLSS.
Något är väldigt, väldigt fel. Har testat att dra ner inställningarna utan större förändring. Har läst massor av inlägg på Reddit från folk som har exakt samma problem med 3080/3090-kort. Är det någon som har en minsta aning vad detta kan bero på?

Jag upplever samma eller något liknande (dator i sign). Har fipplat länge med varenda inställning och kommit fram till att inget spelar roll. Detta gäller framförallt när jag kör något fordon och mest i city. dippar till 40-50 (framförallt om man rör kameran och spelupplevelsen blir väldigt ryckig och obehaglig.

Detta gäller även om jag drar ner inställningarna ordentligt och sänker upplösningen till 1080p. Inget spikar vad jag kan se i msi afterburner. Jag antar att det skulle kunna vara processorn som bottleneckar men tycker jag borde se tydligare indikationer på belastningen isåfall.

Märkte visst lyft sedan jag wipade mina drivrutiner med DDU och installerade om dom. men inte tillräckligt. Har även droppat crowds till medium.

kör 16gb 3000mhz minnen, spelet körs från en nvme ssd på två pcie lanes (cap på ~1600).

Kan jag vara säker på att det är processorn som inte räcker till är det väl att börja jaga en zen3'a men är inte övertygad.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Jag upplever samma eller något liknande (dator i sign). Har fipplat länge med varenda inställning och kommit fram till att inget spelar roll. Detta gäller framförallt när jag kör något fordon och mest i city. dippar till 40-50 (framförallt om man rör kameran och spelupplevelsen blir väldigt ryckig och obehaglig.

Detta gäller även om jag drar ner inställningarna ordentligt och sänker upplösningen till 1080p. Inget spikar vad jag kan se i msi afterburner. Jag antar att det skulle kunna vara processorn som bottleneckar men tycker jag borde se tydligare indikationer på belastningen isåfall.

Märkte visst lyft sedan jag wipade mina drivrutiner med DDU och installerade om dom. men inte tillräckligt. Har även droppat crowds till medium.

kör 16gb 3000mhz minnen, spelet körs från en nvme ssd på två pcie lanes (cap på ~1600mhz).

Kan jag vara säker på att det är processorn som inte räcker till är det väl att börja jaga en zen3'a men är inte övertygad.

Har du testat att patcha exe filen/modda den i hex editor så att CP2077 kan nyttja hela processorn? Det kan vara värt det på Zen med färre kärnor

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Har du testat att patcha exe filen/modda den i hex editor så att CP2077 kan nyttja hela processorn? Det kan vara värt det på Zen med färre kärnor

Nej, men kan prova det. Återkommer ifall det hjälpte

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Nej, men kan prova det. Återkommer ifall det hjälpte

Jag följde denna guide, bara två tecken att byta när man hittat strängen, tänk på att detta gäller version 1.04 som är live nu.

Citat:

Step by Step:

  • Download HxD hex editor

  • Find your Cyberpunk2077.exe, i have GOG so mines was in Cyberpunk 2077\bin\x64 (For steam: Steam\steamapps\common\Cyberpunk 2077\bin\x64\Cyberpunk2077.exe)

  • Make a backup copy of Cyberpunk2077.exe just in case

  • Drag Cuberpunk2077.exe to HxD, a bunch of hex numbers should appear (like 01 FF 0D, etc)

  • Press CTRL+F, change column to Hex-Values

  • Put in "75 30 33 C9 B8 01 00 00 00 0F A2 8B C8 C1 F9 08" in the search string without quotes, those values should be highlighted

  • Copy "EB 30 33 C9 B8 01 00 00 00 0F A2 8B C8 C1 F9 08" without quotes

  • Back in HxD right click the highlighted values and select "paste insert"

  • Now go to top bar and click the save icon logo

Done

Med denna tweak så ökade jag max FPS en smula & frametimes vart om möjligt ännu jämnare, detta vid CPU limiterat scenario såklart.

Bearbetas av YT just nu

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82 har testat nu och det ser ut att ha hjälpt mycket! Efter ett snabbtest ser jag fortfarande lite liknande fps dips men inte lika aggressivt och "ryckigheten" jag upplevde är nästan borta, eller i alla fall till 90% avhjälpt. Afterburner visar högre belastning över samtligt trådar nu än förut.

edit: Så för att förtydliga lite, det är inte till 100% avhjälpt men mycket bättre. Det gjorde inga underverk för min fps men att det inte rycker så fruktansvärt när det dippar gör att man står ut med lite drops. Kan väl vara att jag behöver en bättre cpu för att komma hela vägen fram men nu orkar jag nog vänta in en 5700 modell från amd till rimligare pris.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

@tellus82 har testat nu och det ser ut att ha hjälpt mycket! Efter ett snabbtest ser jag fortfarande lite liknande fps dips men inte lika aggressivt och "ryckigheten" jag upplevde är nästan borta, eller i alla fall till 90% avhjälpt. Afterburner visar högre belastning över samtligt trådar nu än förut.

Gött
Ja om spelet kan nyttja alla kärnor oavsett logiska eller fysiska samt oavsett CCX/CCD så kan det göra rätt stor skillnad på den med färre kärnor per ccd/ccx. På min 5950x gjorde det inte enorm skillnad i prestanda direkt men ett par procent, troligt pga att spelet kunde redan nyttja 8 fysiska kärnor i samma ccx i rent stock läge (före 1.04 patch, efter nyttjas alla fysiska), vilket det också gjorde. Så steget upp till att kunna nyttja alla 32 trådar gör nog inte lika mycket som för de Zen med färre kärnor. Nyttjandet av processorn gick upp från max 40% till norr om 60% så det verkar frigöra en del i vart fall.

Sen kör jag med RT påslaget normalt & då är jag så pass långt från cpu bunden att denna tweak då inte är märkbar alls.

Edit: Det ser ut som att patch 1.04 ändrade från att låsa in process till en CCX eller CCD och tillät det att köra på hela processorn men enbart fysiska kärnor, med modden tillåts även SMT/HT.

Pre Mod 1.04

Post Mod 1.04

För min egen del kan jag nog låta det va omoddat faktiskt men för andra kanske modden faktiskt gör nytta.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Tack för svar @Novdid, japp en uppgradering behövs nog blev bara lite förvånad över att cpun bara grejade 35 fps. Blir nog en av amds senaste, synd bara att de inte finns i lager. Frågan är om man ska satsa på 5600X, 5800X eller 5900X, lite osäker på vad som är mest prisvärt och säkert för framtiden.

@aleves Fattar inte helt hur du gjorde men din patch gjorde att mina fps gick upp med cirka 20 frames, ligger som lägst på 50 fps nu. Tack som fan!! Nu är det spelbart för mig iaf

Permalänk
Avstängd

Efter att ha pillat lite med inställningarna idag så har jag fått till det väldigt bra och är extremt nöjd med prestandan. Jag har rn i7 6700k och 1080ti och kör i 1440p med gsync. Från att ha haft fps som hoppar upp och ner hela tiden mellan 30 och 45 fps med medium/low inställningar så flyter det på superbra i 45-70 fps utan att det hoppar upp och ner hela tiden och då har jag även kunnat öka inställningarna till medium/high.

Först verifierade jag mina filer för cyberpunk i steam.

Sedan i Nvidia kontroll panelen.

Monitor Techology - G-sync
Max Frame Rate - 74 fps
Power anagement mode - Prefer maximum performance
Preferred refresh rate - Highest available
Vertical Sync - Fast

Sedan installerade jag senaste windows update version 20H2. Och stängde av windows game mode.

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Det låter märkligt faktiskt då jag aldrig är ner till så låg fps med min setup (signatur) , tror jag såg en lägsta dip ner till 68fps igår under 3h session i stan, ligger runt 80 med allt uppskruvat på max inklusive RT på psycho med DLSS på quality, detta i 2560x1080. Om jag kör DSR på 3413x1440 och samma inställningar kan jag få ner fps till strax under 60 med dippar ner precis under 50.

Har du spelet installerat till en långsam lagring? Vid bilkörning jobbar streamingsystemet hårt från lagring och långsam lagring påverkar tveklöst fps, kör det från en gen3 nvme utan problem.

Kanske ska tillägga att jag kör via GOG galaxy

Skrivet av marcusOCZ:

Kan vara så enkelt att din cpu och/eller ditt minne flaskar. Vilka minnen och vilken hastighet är dom satta i? Kolla med programmet cpu-z så ser du all information.

Hejsan!
Tack för era fina tips och svar, nu har jag även installerat DDU och Win10 20H2 för att se om det ger mig några förbättringar. Stängde även av Game Mode.
Spelet är installerat på en nvme av generation 3 och har cirka 200GB ledigt.
CPUn går i 5000MHz när jag kollar Core Speed i CPU-Z. Minnena är Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB 3200MHz men i CPU-Z står det DRAM Frequency 1069MHz och Uncore Frequency 4309 MHz. Aktivitetshanteraren säger hastighet 2133MHz. Vet inte riktigt hur jag ska tolka allt det. Kanske något som är fel där?
Rekommenderar ni att jag klockar CPU och minnet något?

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perra2001:

Hejsan!
Tack för era fina tips och svar, nu har jag även installerat DDU och Win10 20H2 för att se om det ger mig några förbättringar. Stängde även av Game Mode.
Spelet är installerat på en nvme av generation 3 och har cirka 200GB ledigt.
CPUn går i 5000MHz när jag kollar Core Speed i CPU-Z. Minnena är Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB 3200MHz men i CPU-Z står det DRAM Frequency 1069MHz och Uncore Frequency 4309 MHz. Aktivitetshanteraren säger hastighet 2133MHz. Vet inte riktigt hur jag ska tolka allt det. Kanske något som är fel där?
Rekommenderar ni att jag klockar CPU och minnet något?

Dina minnen går just nu i 2133MT/s istället för 3200MT/s för att fixa det så behöver du aktivera XMP i UEFI eller sätta allt för minnena manuellt, XMP är enklaste lösningen men kan orsaka instabillitet om man har lite otur, se till att dram spänning sätts till 1.35V bara.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Dina minnen går just nu i 2133MT/s istället för 3200MT/s för att fixa det så behöver du aktivera XMP i UEFI eller sätta allt för minnena manuellt, XMP är enklaste lösningen men kan orsaka instabillitet om man har lite otur, se till att dram spänning sätts till 1.35V bara.

Tack för hjälpen, tycker det genast känns som mer flyt i spelet. Tusen tack!

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perra2001:

Hejsan!
Tack för era fina tips och svar, nu har jag även installerat DDU och Win10 20H2 för att se om det ger mig några förbättringar. Stängde även av Game Mode.
Spelet är installerat på en nvme av generation 3 och har cirka 200GB ledigt.
CPUn går i 5000MHz när jag kollar Core Speed i CPU-Z. Minnena är Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB 3200MHz men i CPU-Z står det DRAM Frequency 1069MHz och Uncore Frequency 4309 MHz. Aktivitetshanteraren säger hastighet 2133MHz. Vet inte riktigt hur jag ska tolka allt det. Kanske något som är fel där?
Rekommenderar ni att jag klockar CPU och minnet något?

Tyvärr en klassiker. Många köper fina minnen men glömmer och sätta de i riktig hastighet. Hoppas det blir bättre

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

EDIT: Nopp, hade redan fel- märkte nu att inomhus och på ställen utan större utsikt får jag nu ibland uppåt 90+ fps, så taket är definitivt högre nu.

Varför skulle en SMT-patch höja taket inomhus? Går det från ~2 meter till 3 meter eller? Känns det mer rymligt?

Det skulle faktiskt vara en rätt så kul grej om takhöjden berodde på FPS. Alla med sega GPU:er skulle behöva krypa sig fram hela vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Ett nytt problem som jag inte kommer ihåg att jag upplevde igår, händer när jag trycker på Skip Ahead i konversationer:
https://i.ibb.co/2sJNzTn/lagg.png

Det där är ju bara en effekt av att tiden "spolas fram".

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Om någon här är intresserad av diverse tweaks så har jag har redigerat mitt tidigare inlägg ovanför med fler saker man kan prova

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kccabx/hey_cd... TLDR: statisk config för VRAM & RAM även på PC, går att editera själv dock för lagom mängd RAM och maxa VRAM.

Permalänk
Medlem

Sitter med 5900x och ett 3090, kör på 1080p pga skärmen men vilka inställningar jag än väljer så ligger jag på 47-60fps.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | AIO: Alpenföhn Gletscherwasser 360mm HS | MB: ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570 | GPU: MSI GeForce RTX 3090 SUPRIM X | RAM: Team T-Force Xtreem ARGB 4x8GB (32GB) DDR4 3600 MHz CL14 | PSU: ASUS ROG Thor 850W | SSD: WD Black SN850 Gen 4 SSD 2TB | CASE: Phanteks Eclipse P500A