Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasseTM
trodde att vi alla var överens om att varvtal inte spelar någon roll bara de flyttar mycket luft

Självklart spelar varvtal ingen roll. Ville bara säga att swiftechen kördes i en hastighet som är normal. Dvs inte med delta eller dylikt och aeron spöade swiftechflänsen vid samma/lägre ljudnivå.

Edit: Sen kan du lära dig lite om hur fläktar fungerar samt hur olika material är bra på att leda värme osv. Lär du dig det så förstår du varför aeron är bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Självklart spelar varvtal ingen roll. Ville bara säga att swiftechen kördes i en hastighet som är normal. Dvs inte med delta eller dylikt och aeron spöade swiftechflänsen vid samma/lägre ljudnivå.

Edit: Sen kan du lära dig lite om hur fläktar fungerar samt hur olika material är bra på att leda värme osv. Lär du dig det så förstår du varför aeron är bättre.

jag förstår vad prencipen med aero och att jag inte kan något om material så tror du fel jag har gåt en utbildning i material kunskap och tror att jag kan mycket mer än dig om olika material och deras fördelar nackdelar annars har jag en bok hemma på kanske 200 sidor som handlar om massa olika material och massa tabeller, men att du jämför swiftech med alpha säger mig inget jag tycker att alphan är så pass mycket bättre uppbyggd är switfechs block dessutom vill jag se en en recenssion aero vs alpha där de har monterat fläkten på alphan så att den suger eftersom det ger den bättre temps

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olit
Jag håller inte med, SLK900 är bättre, att ta det till överdrifter som att man måste köra en Delta för att SLK900 ska vara bättre är helt onödigt, en lågvarvig fläkt presterar kanske inte lika bra på SLK, men om man börjar komma upp i vanliga nivåer, t.ex. Enermax och liknande som ofta används till de flänsarna så vill jag påstå att SLK900 presterar bättre.

Men hur kan du då säga att det inte är några tvivel om att SLKn är bättre?
Om du vill ha ett tyst sytem (enermax är inte tyst till ex.) så är alphan ett bättre val. Att den då kostar mindre gör den till ett ännu bättre val än SLK 900.

Sen att det skiljer nån grad eller två med 3000 rpm fläktar så kan man satsa på en bra kylpasta för dom pengarna man får lägga emellan så har man tjänat in det...
Annars kan man ju köpa en chassifläkt för mellanskillnaden och få bättre kylning..

Men personligen så är ett köp utav en Alpha 8045 ett steg i att göra datorn tystare. Så jag skulle köra den med en Papst 12 db fläkt.
Men visst, bryr man sig inte om ljudnivån så presterar SLKn bättre.
Det finns ingen fläkt som är tyst när det börjar närma sig 3000 rpm (i storlekarna kring 80mm) tycker jag, men det är olika från person till person...

Tycker att Areon verkar prisvärd..
Men jag tror inte att den är lika tyst som en papst 12 db...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Sen att det skiljer nån grad eller två med 3000 rpm fläktar så kan man satsa på en bra kylpasta för dom pengarna man får lägga emellan så har man tjänat in det...

Hihi! Jag ska hitta en skitdyr kylpasta, så kanske jag kommer ner till -32 på coren!

Visa signatur

9700Pro rockar fett i 3dsmax och spel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rex
Hihi! Jag ska hitta en skitdyr kylpasta, så kanske jag kommer ner till -32 på coren!

när du hittat den skänt lite till mig ochså

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

50% silver och 50% kväve? (~°º)~

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasseTM
jag förstår vad prencipen med aero och att jag inte kan något om material så tror du fel jag har gåt en utbildning i material kunskap och tror att jag kan mycket mer än dig om olika material och deras fördelar nackdelar annars har jag en bok hemma på kanske 200 sidor som handlar om massa olika material och massa tabeller, men att du jämför swiftech med alpha säger mig inget jag tycker att alphan är så pass mycket bättre uppbyggd är switfechs block dessutom vill jag se en en recenssion aero vs alpha där de har monterat fläkten på alphan så att den suger eftersom det ger den bättre temps

Verkar inte som det. Aero-flänsen är mycket bättre uppbyggd. Varför tror du slk-flänsarna presterar så bra?

Edit: Vet du vad man tjänar på att använda radialfläkt istället för axialfläkt? Dels så slipper du arean precis under motorn på en axialfläkt. Sen så har radialfläktar mycket bättre lufttryck än axialfläktar. Flänsar som har "fins" tätt packade skapar ett visst luftmotstånd, gentemot alphan som har det rätt glest och således skapar ett mindre luftmotstånd.

Edit2: Orka babbla mer här. Dom flesta förstår varför aeron är så bra. Orkar inte lägga ner mer tid på dig LasseTM.

Permalänk
Medlem

en slk och en alpha presterar ungefär lika bra med en normal fläkt en alpha funkar bättre än slk med en papst medans slk:n funkar bäst med en delta, och de test jag såg mella swiftech och aero så skiljde det runt 5 grader och jag tror att en alpha presterar bättre än ett swiftech med en normalfläkt eftersom swiftech är mycket tätare och är gjord för extremfläktar som tex delta så tycker jag att det är orättvist att gämföra dem 2 dessutom så får man runt 2 grader bättre med alphan om man suger luften från fläsnen mot fläkten istället för att blåsa ner luften mot fläkten eftersom då får du inte den "döda" zonen i mitten an flänsen´jag tror fortfarande att en alpha presterar bättre än en aero visa samma ljudnivå du får motbevisa mig om du vill...
frästen kan du inte förklara järn och kådliagrammet för mig lite snabbt så jag kan fräsha upp mitt minne?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Avstängd

Hehe älskar när folk börjar dra upp olika kurser de tagit och hur feta böcker de har hemma. Då vet man att personen i fråga inte vet speciellt mycket

Visa signatur

[font="arial"][size="1"]| "Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience." |[/size][/font]

Permalänk
Medlem

jeg er veldig fornøyd med min alpha. har akkurat bestilt en delta flakt

Visa signatur

XP2500+@2400mhz|EPOX8RDA+|512MB CORSAIR TWINX PC3200|TI4200 128MB| LIFE IS STUDY :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rex
Vad ligger full load på då med typ prime eller burn..
Kör du med öppen låda?
Tack!

Har inte testat med prime el burn men spel med tex UT2003 i dryga timmen ger mej ca 42 grader på cpu:n, lådan är inte öppen och det är oklockat för tillfället, Prime kanske skulle ge lite högre temp skulle jag tro.
Jag har två utblås därbak och en inblås fram så luftcirkulationen är god

Visa signatur

Asus TUF B450-Plus Gaming. AMD Ryzen 5 3600. Powercolor 5700xt.
Samsung SSD 970 EVO Plus 500Gb.