Permalänk
Medlem

Ny dator startar inte

Hejsan,

Har precis byggt ihop en ny dator, som jag inte får igång korrekt.
Datorn startar, men får inte någon signal till skärmen. På moderkortet lyser röd lampa för DRAM och CPU.
Moderkort - AsRock B550m PRO4 (Alla skruvar sitter i)
CPU - Ryzen 5 5600x
M.2 - Corsair MP510 (testat att boota utan)
Nättagregat - Corsair 750W
Ramminnen Corsair DDR4 Vengance 3200 (testat att ta ut och flytta runt, endast en sticka i slot 2 nu)

Testat att ta ut batteri, och sätta skruvmejsel mot Jumper för CMOS reset.
Kontrollerat så korrekt kabel från nätagg sitter till CPU.
Enligt kartongen till moderkortet så står det att ZEN 3 ska fungera.

Några andre idéer?

Permalänk

Har du kopplat till grafikkortet?

testa reseata cpun kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Har du kopplat till grafikkortet?

testa reseata cpun kanske.

Testat med och utan grafikkort, gör ingen skillnad.
Hur resetar jag CPUn+

Permalänk
Medlem

Står det på kartongen AMD Gen 3? = (3000 serien)
Eller står det uttryckligen Zen 3 = (5000 serien)

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Står det på kartongen AMD Gen 3? = (3000 serien)
Eller står det uttryckligen Zen 3 = (5000 serien)

Det står "3th GEN amd Ryzen Desktop ready." Insåg precis att det innebär kanske inte just Ryzen 5..
Men borde jag inte kunna boota ändå till BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Det står "3th GEN amd Ryzen Desktop ready." Insåg precis att det innebär kanske inte just Ryzen 5..
Men borde jag inte kunna boota ändå till BIOS?

Nej, man behöver då använda flashback funktionen med ett usb. Om moderkortet stödjer det.
Annars behöver man en äldre CPU för att komma in i bios och uppdatera.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

Att det står att det "fungerar" med Zen 3 betyder inte att BIOSet är rätt utan bara att det är kompatibelt.
99.9% säker på att det är pga detta det inte funkar.

Flasha om till senaste versionen, tänk på att USB-minnet skall vara formaterat i FAT32 och ha inget annat på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Nej, man behöver då använda flashback funktionen med ett usb. Om moderkortet stödjer det.
Annars behöver man en äldre CPU för att komma in i bios och uppdatera.

Okej, tolkade några trådar att de gick bra med detta moderkortet till Ryzen 5. Men så kanske inte är fallet. Och någon funktion för flashning via USB kan jag inte se att moderkortet stödjer. Vilket innebär att jag inte kan få igång datorn... för någon gammal Ryzen 3 CPU har jag inte liggandes. Happ.... kul läge!

Permalänk
Medlem

Ingen i Malmö (Limhamn) trakten som vill komma på besök med en Ryzen 3 i utbyte mot en kopp kaffe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Ingen i Malmö (Limhamn) trakten som vill komma på besök med en Ryzen 3 i utbyte mot en kopp kaffe?

Vart har du köpt moderkortet?
Många utav återförsäljarna bland annat Inet hjälper dig att flasha om kortet om du har köpt hos dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Testat med och utan grafikkort, gör ingen skillnad.
Hur resetar jag CPUn+

Du reseatar CPUn genom att ta ur den och sätta in den igen för att kolla att den monterats rätt och att trycket från kylaren inte är ojämnt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Actually_Jonas:

Vart har du köpt moderkortet?
Många utav återförsäljarna bland annat Inet hjälper dig att flasha om kortet om du har köpt hos dem.

Det är köpt på Inet, så får väl åka dit med datorn imorgon då.

Skrivet av Miljon3:

Du reseatar CPUn genom att ta ur den och sätta in den igen för att kolla att den monterats rätt och att trycket från kylaren inte är ojämnt.

Yes har testat att montera ut allt, och sätta tillbaka.

Permalänk
Medlem

Även trotts att det står Zen 3 ready, det står också med minitext att det fungerar EFTER BIOS uppdatering. Borde även finnas en liten lapp i förpackningen som säger detsamma. Rekommenderar att använda bios flashback funktionen för att flasha det senaste, eller näst senaste bios.
Sedan vad gäller RAM led som lyser. Troligtviss så sitter något av stickorna inte hela vägen in. Föreslår även att behålla bara en sticka och försöka boota med den (efter bios uppdatering).

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEADushka:

Även trotts att det står Zen 3 ready, det står också med minitext att det fungerar EFTER BIOS uppdatering. Borde även finnas en liten lapp i förpackningen som säger detsamma. Rekommenderar att använda bios flashback funktionen för att flasha det senaste, eller näst senaste bios.
Sedan vad gäller RAM led som lyser. Troligtviss så sitter något av stickorna inte hela vägen in. Föreslår även att behålla bara en sticka och försöka boota med den (efter bios uppdatering).

Ja vi har konstaterat att jag behöver en äldre CPU för att flasha moderkortet, vilket jag inte har.
Minnesstickorna som jag skrev i början har jag flyttat runt och testat endast 1 osv. Fortfarande röd lampa, men enligt ovan har dessa felmeddelande med och göra CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEADushka:

Även trotts att det står Zen 3 ready, det står också med minitext att det fungerar EFTER BIOS uppdatering. Borde även finnas en liten lapp i förpackningen som säger detsamma. Rekommenderar att använda bios flashback funktionen för att flasha det senaste, eller näst senaste bios.
Sedan vad gäller RAM led som lyser. Troligtviss så sitter något av stickorna inte hela vägen in. Föreslår även att behålla bara en sticka och försöka boota med den (efter bios uppdatering).

Moderkortet i fråga har inte bios flashback.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Ja vi har konstaterat att jag behöver en äldre CPU för att flasha moderkortet, vilket jag inte har.
Minnesstickorna som jag skrev i början har jag flyttat runt och testat endast 1 osv. Fortfarande röd lampa, men enligt ovan har dessa felmeddelande med och göra CPUn.

Skrivet av Alphahanne:

Moderkortet i fråga har inte bios flashback.

Japp, nu ser jag det i början av tråden... Har dock ingen äldre ryzen processor liggande för att kunna hjälpa med det

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Medlem

Förmodar så inte är fallet, då folket på forumet generellt är väldigt hjälpsamma. Men om det går och locka någon med ersättning för att komma hit ikväll (Malmö, Limhamn) så går det såklart att ordna

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEADushka:

Även trotts att det står Zen 3 ready, det står också med minitext att det fungerar EFTER BIOS uppdatering. Borde även finnas en liten lapp i förpackningen som säger detsamma. Rekommenderar att använda bios flashback funktionen för att flasha det senaste, eller näst senaste bios.
Sedan vad gäller RAM led som lyser. Troligtviss så sitter något av stickorna inte hela vägen in. Föreslår även att behålla bara en sticka och försöka boota med den (efter bios uppdatering).

Det är inget fel på stickorna dom styrs av processorn och naturligtvis så lyser led ramen då