Blir galen - mikrofon funkar inte

Permalänk
Medlem

Blir galen - mikrofon funkar inte

Hej, har köpt ny dator från webbhallen config. Har ett par asus cerberus headset med mikrofon som funkar till ps4/pc.
Men när jag ansluter till hörlursuttaget på ovansidan på datorn - hör hur bra som helst men kan inte prata via mikrofon. Har läst denna:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1520592-ljud-fungerar-...
Däremot, vid hörlursuttaget på ovansidan finns ett mikrofonuttag, kopplar jag in headset där så blir det inget ljud - kan inte använda mikrofonen då heller.
Har provat line out - line in på baksidan. Funkar inte.

Har kört felsökaren- men den säger att inget headset anslutet.

Tycker det här borde funka.

Permalänk
Medlem

Med risk för att ställa dumma frågor, försöker du koppla in ditt headset med en 3,5mm plugg eller med två?

Permalänk
Medlem

Hejsan,
med en 3.5 mm plug. Har bara en plug.
Måste jag köpa nytt headset som har två pluggar? Dvs en till hörlursuttaget samt en till mikrofonuttaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinken2:

Hejsan,
med en 3.5 mm plug. Har bara en plug.
Måste jag köpa nytt headset som har två pluggar? Dvs en till hörlursuttaget samt en till mikrofonuttaget?

Ja troligen, vilket headset är det du har nu?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hej,
jag har såna hära:
https://www.webhallen.com/se/product/193603-ASUS-Cerberus-Hea...

Står att de ska funka till pc. Men om fattat rätt: om jag köper 4-polig 3.5 mm hona till 2 hane Y Splitter Audio kabel så kommer de å funka?

Permalänk
Medlem

Multiplattformanpassad

Du kan glömma problem med kompabilitet med Cerberus - den fungerar med nästan alla enheter. Den 1,2 m långa anslutande kabeln kommer tillsammans med en 1,3 m lång förlängning med Y-delare som ger separata hörlur- och mikrofon-kontakt - för bättre kompatibilitet och total kabellängd p 2,5 m. Den löstagbara mikrofonen är perfekt för kommunikation i spelet - du kan chatta och alltid höras!

Till ditt headset skall det alltså följa med en förlängningskabel med både hörlur och mikrofonkontakt, använd den så kommer ditt headset att fungera.

Permalänk
Medlem

Hej tack för svar. Nu är det mer än ett år sedan jag köpte lurarna. Funkade klockrent till ps4, har nu bara en sladd. Måste väl slängt den kabeln som ska funka pc 😬

Permalänk

Testa även att ha i headsetet och gör en omstart av datorn ifall den behöver upptäcka de på nytt. Troligtvis inte samma problem som för mig men jag köpte nya lurar men funkade ändå inte, förrän jag testade ovan nämnt.

Permalänk
Medlem

Kanon 😀😀 hittade sladden - kopplade in den till mic samt line out på baksidans pc- nu funkar mikrofonen till headset 😀😀😀
Tack för hjälpen - bästa forumet detta