Är 3080 verkligen värt pengarna?

Permalänk
Medlem

Är 3080 verkligen värt pengarna?

Tja, sitter och börjar få beslutsångest igen kring min nya gpu.

Jag sitter i kön på ett Evga 3080 XC3 Black. Kommer kosta mig 9299kr all said and done.
Börjar tveka nu lite i efterhand, är det verkligen värt så sjukt mycket pengar? Sitter på ett R9 390 och har egentligen inga klagomål alls, spelar CS och vissa one off singeplayer spel. Sitter för tillfället och spelar i 3440x1440 @ 144hz. Fattar att det krävs en del för att pusha alla dessa pixlar men behövs det verkligen ett 3080 för att göra det?
Har pengarna till GPUn, då jag sparat länge då det var min dröm att ha en superdator, men är det verkligen rättfärdigat att lägga 9300kr på en GPU när man är 17 år?

Kommer jag komma undan utan att klaga med ett 3070 eller tom 3060 ti? Min tankegång har alltid varit att om jag ändå ska lägga 7k (3070 pris isch) kan jag lika gärna lägga 2k till och vara helt kompromisslös, men börjar tveka på det nu.

Behöver lite åsikter såhär vid 12 slaget precis innan jul.

Permalänk
Medlem

Känns som att du redan vet svaret?

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Känns som att du redan vet svaret?

Det är det som är problemet lite. Jag börjar tveka, det ÄR ju sjukt mycket pengar, ville ha lite mer input då jag är osäker.

Permalänk
Medlem

Har du ett system i övrigt som klarar av att driva grafikkortet utan att flaska?
Om "ja" hade jag slagit till på ett RTX 3080 och sen skippat nästa generation istället.

Samtidigt så verkar du nöjd med ditt 390, så frågan är om du tänker skaffa RTX 3080 för att du "vill" eller för att du "behöver". Är det mest för att du vill bör du avvakta och istället köpa nytt när du faktiskt behöver.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag brukar dra ut på hur länge jag tänkt ha det.

Säg att du har kortet i 3 år, Det blir då 258kr i månaden

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Att du kan lägga mer pengar är en tankefälla. Köp det du behöver, inte mer. Om du ångrar dig kan du skicka tillbaka kortet.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av erkkkken:

Tja, sitter och börjar få beslutsångest igen kring min nya gpu.

Jag sitter i kön på ett Evga 3080 XC3 Black. Kommer kosta mig 9299kr all said and done.
Börjar tveka nu lite i efterhand, är det verkligen värt så sjukt mycket pengar? Sitter på ett R9 390 och har egentligen inga klagomål alls, spelar CS och vissa one off singeplayer spel. Sitter för tillfället och spelar i 3440x1440 @ 144hz. Fattar att det krävs en del för att pusha alla dessa pixlar men behövs det verkligen ett 3080 för att göra det?
Har pengarna till GPUn, då jag sparat länge då det var min dröm att ha en superdator, men är det verkligen rättfärdigat att lägga 9300kr på en GPU när man är 17 år?

Kommer jag komma undan utan att klaga med ett 3070 eller tom 3060 ti? Min tankegång har alltid varit att om jag ändå ska lägga 7k (3070 pris isch) kan jag lika gärna lägga 2k till och vara helt kompromisslös, men börjar tveka på det nu.

Behöver lite åsikter såhär vid 12 slaget precis innan jul.

Jag hade nog övervägt ett begagnat kort någonstans i klassen 2070-2080 istället i din sits.
Fortfarande en enorm boost över ditt nuvarande kort som du är rätt nöjd med och till en bråkdel av pengarna, CS är ju inte särskilt tungdrivet så att sikta på det absolut nyaste och fetaste känns rätt bortkastat.
En vacker dag så går väl förhoppningsvis situationen med extrem efterfrågan och närmare noll tillgång över också och då är det nog troligare att hitta något köp som är lättare att motivera.

Beroende på hur din plats i kön ser ut så kan det ju dock vara värt att överväga att sälja det vidare när du får det.

Kikar lite på ett gammalt prestandaindex för att visualisera hur stor skillnad det kan bli med ett 2XXX-kort, R9 390 är som synes rätt långt ned..
Även ett 2060 hade ju i det närmaste dubblerat indexet mot ditt nuvarande.

Oavsett vad du bestämmer dig för i slutändan så tycker jag det är en vettig fundering, inte alla 17-åringar som tänker så.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Om du är 17 år har du förmodligen begränsat med inkomster. Finns det något annat som kan hända närmaste året då dessa tusenlappar kan komma bättre till pass? Resor, körkort, studenten?

(inte för att jag tycker man ska lägga stora pengar på studenten, då är grafikkort bättre - men det är inte jag som ska tycka, det är du).

Du kan också googla på "10 10 10 rule for decisions" och ser om den kan hjälpa dig ta beslut.

Permalänk

Du låter förståndig , lyssna till ditt hjärta

Permalänk
Medlem

Rätt svårt att veta utan att veta din livssituation tbh, 10k för dig är kanske inte 10k för en annan 17-åring. Extraknäcker du? Är det lättöverkomliga pengar så varför inte? Men som andra sagt, det är mycket pengar, och du kan få ett rätt trevligt prestandalyft för halva den summan.

Edit: random anekdot gjorde ett liknande val i din ålder, jobbade ihop till och köpte ett gtx 285 för 4500:- hade det fram till att jag bytte ut det mot ett gtx 780

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inaktiv

Nej. Lägg de pengarna på att fixa en MC-kort när du blir 18. Du kommer tacka mig sen.

Permalänk
Sötast
Skrivet av erkkkken:

Börjar tveka nu lite i efterhand, är det verkligen värt så sjukt mycket pengar? Sitter på ett R9 390 och har egentligen inga klagomål alls

Om du hade haft en dålig GPU idag så hade kanske 10lax varit fullständigt värt en uppgradering för dig.

Men vad är värdet på riktigt för dig, om du uppgraderar nu?
Du nämner att du inte har några klagomål alls. Vad får du då av att lägga 10k? Kommer du att få ut en glädje av dessa brända pengar? Kanske något annat i ditt liv är värt pengarna.

Om inte banken så kanske en ny skärm? Ett nytt headset? En vecka i spanien? Körkort? Vem vet? Bara du...

Permalänk
Medlem

Tack för allas input! Mycket uppskattat.

Jag kommer från en familj utan ekonomiska problem och får studentbidraget varje månad. Jobbade attan sen jag var 14 och fick därmed bra sommarjobb och drog in rätt mycket cash i somras. Ska jobba denna vinter. 10k är fortfarande 10k dock. Finns mycket saker man kan köpa för pengarna. Det är ju överkomligt iochmed att jag har pengarna att lägga, men det är också för att jag jobbat hårt för att spara ihop till denna summa. Min största hobby och passion är ju gaming så att lägga alla mina pengar där vore inget nytt. Jag har relativt nytt headset, tangentbord, helt ny skärm och bra mus så resten av min rig är full-kittad. Köpte en 3700x och lite annat gött i somras så skulle inte flaskhalsa mitt 3080. Så frågan kokar ju ned till om jag vill, eller behöver. När man läste alla nyheter som snackade om hur 3080 krossade förra generationens 2080 ti blev man ju hype! Speciellt eftersom jag inte har köpt ny gpu sen 2015. Jag spelar som sagt för det mesta CS men branchar gärna ut till singleplayerspel när jag kan, senast så fick jag äntligen lira Nier automata som jag velat sen det släpptes och fick hela Yakuza serien som jag också vart supertaggad på. Sitter o funderar på CP2077 osv. Jag gillar att kunna göra precis vad jag vill med datorn, så om det någonsin kommer ett spel som jag bara måste spela så vill jag kunna boota upp, spela i go grafik med höga fps. När nyheterna om 3080 bröts så var jag ju 110% säker på att jag skulle vara nästa 3080 ägare, men ju mer jag tänker på det, desto mindre säker blir jag. Mitt 390 tjänar mig väl även efter alla dessa år. Har lekt med tanken att fortfarande köpa in mitt 3080 och sedan sälja vidare, försäljar farsan skulle bli nöjd. Men jag hatar idéen av att vara en scalper, och därmed anledningen till varför en annan grabb i min sits inte kan lira sina spel.

Verkar vara lite natt-galen och tydligen väldigt skrivglad just nu. Är tacksam för allas input, vi får se hur framtiden utspelar sig. Kanske fortsätter jag tjura i LE i CS med mitt görgamla 390, eller så maxar jag CP2077 med ett 3080. God jul och gott nytt på er allihop!!

Permalänk
Medlem

I dagsläget tror jag du blir rätt besviken på 3080 kontra 3060 Ti som ju kostar hälften så mycket, cirka.
Man behöver sällan 300 fps, kontra 200.
3080 är overkill för allt som inte är 4K eller Cyberpunk, typ.

Imho.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd

Själv så kommer jag invänta 3080:ish prestanda för ca 4000-5000kr.
I ditt fall så kanske ett 5700xt räcker, kommer ju ibland bra deals. Eller 3060ti

Detta är i mina ögon prisvärt
https://www.proshop.se/Grafikkort/Inno3D-GeForce-RTX-3060-Ti-...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

RTX 3080 presterar ca 58 % bättre än 3060 Ti i 4K men kostar 81 % mer (billigaste 3060 Ti mot 3080 på Prisjakt) så sämre prestanda per krona. RTX 3080 och 3070 har nästan identisk prestanda per krona. Därför tycker jag 3060 Ti är ett bättre val om du inte verkligen behöver prestandan från 3080.

RX 5700 XT ger mycket sämre prestanda per krona än 3060 Ti i nuläget.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

beror på om du tycker de e kul med dataprylar, jag älskar det så jag sålde ett 2080 super för 4k o köpte ett 3080 för 10.5k jätteuppgradering? nä men känns bra

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Jag förstår det där köpsuget som du innehar, och det är jäkla svårt att intala sig själv annat. Från erfarenhet tycker jag att när man väl har fått produkten man så gärna velat ha så är det inte så himla ballt eller speciellt som man hade trott tyvärr. Kommer du bli lyckligare av att kunna pusha de där 40 extra frames över t.ex. 3070 eller 3060 Ti? Kanske. Kommer du få ett competetive advantage i CS? Troligen inte.

Man vill alltid ha det man inte kan få!

Jag tycker att du ska köpa det men sedan utvärdera: var det så jäkla fett verkligen? Vad skulle du kunna göra med pengarna istället?

Permalänk
Medlem

Om det är tid att uppgradera så är det nu. Har du 1080p så kör på ett 3070 hade jag sagt, och ha det i 5-7år till nästa uppgradering. Ett 3070 motsvarar ju ett 2080Ti vilket garanterat räcker till ALLA kommande spel inom 5år.
3080 och uppåt är egentligen menade till 4K gaming osv.

Permalänk

Det mesta vi köper ger oss ju bara en snabb tillfällig kick av glädje. Ett bra motto är "fråga dig själv vad du behöver och inte vad du vill ha". Det brukar bli både bäst och billigast i långa loppet.

Allt handlar om vilken kvalité ditt liv blir med ett 3080 kontra det du har nu och om den kvalitén är värd tio papp.

Jag håller på att flytta själv och har haft tusen sådana här tankar senaste veckorna. Vissa saker jag jag dragit ner på för att spara en del pengar medan andra saker har fått kosta då min tro att kvalitén i mitt liv kommer öka så pass mycket mot hur det är nu.

Sen kan det väl vara dags för byte vart femte till sjunde år typ. Jag själv kan njuta av bra spel i lägre kvalité på inställningarna. Sen ibland vill man ju dock bara uppleva magisk grafik. Jag har satsat hårt själv på det sistnämnda i tron att jag ska komma tillbaka i rätt feeling vad gäller datorspel. Det har nämligen klingat av en del med ålder, depression och ej trivsamt boende. Jag hamnar med risk att jag bränt 30K på det jag tror ska ge mig en "meningsfull" fritid.

Lycka till med ditt beslut vad du än väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Nej. Lägg de pengarna på att fixa en MC-kort när du blir 18. Du kommer tacka mig sen.

Den här killen vet vad han snackar om. Utifrån min egen erfarenhet inga datorbygge, inga spel eller filmer, jobb, sex, nya pb i gymmet inget av dessa ger mig lika stor leende och explosion av känslor som min lilla älskade motorcykel

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Medlem

Ja antingen behåll 390 eller köp 3080. Inget mellanting.
Istället för att köpa 3070 nu och 4070 nästa år så kan du ha mer prestanda nu.
Som fattig har man inte råd att köpa dåligt.

Permalänk
Medlem

Som 17-åring tycker jag inte det är motiverat om det är dina egna pengar. Du kan göra så mycket roligare saker i den åldern för den summan och pengar är mer sällsynt i tonåren...

Köp ett billigare kort imo och unna dig en resa för resten.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Jag förstår sällan hur andra prioriterar. Inför större utgifter brukar jag tänka på hur lång tid jag har nytta/nöje av det jag köper. Resor, t ex, är helt obegripliga för mig. Lägga tiotusentals kronor för att åka iväg nånstans i en vecka eller två, när samma pengar kan ge en finfin dator som ger nöje och glädje i tusentals timmar, kanske tiotusentals.

Du skriver själv att ditt största nöje är att spela på datorn, och då är det väl självklart att det är där du ska lägga pengarna! Köra ihjäl sig på motorcyklar eller få skumma tropiska sjukdomar på nån semesterort kan andra hålla på med.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Nej, du kan inte motivera ett RTX3080 för 1080p spelande. Ska du gå till 1440p/ 4k spelande @60fps+ så är det inte 9,3k utan kostnaden för skärmen tillkommer. 9,3k är också en trevlig grundplåt för bilkörkort. Om du ska till universitet eller högskola så kan det vara skönt att ha lite resurser i madrassen. Fundera en gång till är mitt råd.

Permalänk
Medlem

Självklart om du kör 3440x1440 @ 144hz. Som du själv säger, ska du lägga 7k på ett 3070, gå all in och köp 3080

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Kör själv i 3440x1440 med ett RTX 3070 och en Ryzen 5600x och skulle inte vilja ha något sämre grafikkort till den upplösningen egentligen. Körde lite fps mätningar i Warzone med allt maxat utan raytracing (som jag inte upplevde gjorde någon skillnad på varken bilden eller fps när jag testade att mäta, dålig implementering var min slutsats) och landade på 111fps avrage. 1% low på typ 89 fps och pendlar mellan 95-140 beroende på vart man är. Witcher 3 med allt max på cirka 90fps om jag minns rätt. Kontentan är att 3440x1440 är rätt tungdrivet så vill du nyttja dina 144hz och inte köra på lägre grafikinställningar, köp minst 3070. Själv tycker jag 3070 är en sweetspot i pris/prestanda, men jag köpte mitt kort dagen det kom för 6299kr med ochvdet är dyrare idag tror jag.

Visa signatur

* AMD Ryzen 5600X * ASUS RTX 3070 Dual OC * Gigabyte B550 Aorus Pro AX * Corsair RM650x V2 * Corsair 32GB 3200Mhz Vengeance LPX * Corsair MP510 960GB M.2 * Seagate 2TB * Fractal Design Meshify C * Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition. Byggd december 2020
Skärm MSI MAG342CQRV 34" 3440x1440

Permalänk
Medlem

Avboka inte 3080,du kan ju testa de om du får det inom en snar framtid, vill du inte behålla de kan du säkert sälja de för 1-2 lax mer utan o blinka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Nej. Lägg de pengarna på att fixa en MC-kort när du blir 18. Du kommer tacka mig sen.

This!
Velat haft mc-kort sen jag var 20, dröjde ända tills jag var 38... bästa jag gjort på lääääänge!

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Kör 4k och kan inte maxa red dead redemption 2 med mitt rtx 3080 pga av för lite minne, slår i taket.

Visa signatur

In science we trust!