Sista koll innan köp (uppgradering ryzen 5 5600x, b550 tomahawk)

Permalänk
Medlem

Sista koll innan köp (uppgradering ryzen 5 5600x, b550 tomahawk)

Tjena! Tänkte bara checka ifall någon har nån synpunkt på uppgraderingen jag sammanställt. Tänkte uppgradera processor, moderkort och minnen. Kanske något med kompatibilitet som jag inte tänkt på? Kanske finns någonting jag kan ersätta med något billigare utan någon negativ påverkan på prestanda? Kanske kan lägga på en liten slant för stor förbättring?

Datorn används mestadels till spel.

Mitt nuvarande bygge:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14723830/bygge

Bygge med uppgraderingar, där CPU, moderkort och minne ersatts (tänkte inte köpa allt från Inet då jag hittat billigare på andra platser):
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14723843/uppgradering

Permalänk
Medlem

Cl16 3600 och WD hårddisk så är du hemma. Gigabytes aorus pro V2 är ett riktigt bra alternativ om du vill ha annat moderkort (har sett för någon hundring mindre).

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Ser väl bra ut. Du måste ju inte byta minnena, men samtidigt kanske värt det då priserna är låga och det är ju ändå en del prestanda som går att vinna där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Cl16 3600 och WD hårddisk så är du hemma. Gigabytes aorus pro V2 är ett riktigt bra alternativ om du vill ha annat moderkort (har sett för någon hundring mindre).

Någon rekommendation på något cl16 3600 minne för vettiga pengar? Har uppfattningen att man inte bör lägga för stort fokus på minnen då de ofta ger minimal påverka på prestanda. Även lite osäker hur det är med utrymme för CPU-kylare om minnena är för höga. Ska kika på moderkortet, tack!

Skrivet av fredrik831:

Ser väl bra ut. Du måste ju inte byta minnena, men samtidigt kanske värt det då priserna är låga och det är ju ändå en del prestanda som går att vinna där.

Ja, tänkte att det var lika bra att passa på. Brorsan ska få de gamla delarna så de kommer till användning endå!

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta billigare NVME disk, typ Kingston A2000 eller Samsung Evo, men det är bara jag
OBS! Dubbelkolla att du har AM4 fäste för din kylare kvar någonstans!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEADushka:

Jag skulle ta billigare NVME disk, typ Kingston A2000 eller Samsung Evo, men det är bara jag
OBS! Dubbelkolla att du har AM4 fäste för din kylare kvar någonstans!

Skulle hållit med dig om det inte var så att NVME-disken är på rea för 1200kr på Webhallen Hmm inte hemma för tillfället så kan inte veta säkert om jag lyckats slarva bort fästet eller inte... Får hoppats att man lagt det på något bra ställe

Permalänk
Medlem

Kör på din föreslagna setup avseende 5600x,b550 tomahawk samt Vengeance LPX 3600 cl18 dock 2x16gb och det lirar väl.
Fungerar utmärkt samt stabilt i 4.65gHz med en knapptryckning.

God Jul.